Motoráčky uvedené výrobní řady patřily na československé železnici k nejspolehlivějším, na regionálních tratích jezdily ještě v roce 1984. Samozřejmě, že tenkrát kladli důraz na lacinou výrobu, ale současně na spolehlivost v provozu a nenáročnou údržbu. Což jim kouzla neubírá, spíš naopak.
Nataša oslaví šedesátiny
Motoráček ze železničního muzea v Rosicích nad Labem, který se dnes pyšní statutem kulturní památky, v 80. letech dosluhoval v Agrochemickém podniku. Když ho dráhy získaly zpátky, byl v zuboženém stavu, na boku asfaltem zvěčněné jméno Nataša. To už mu zůstalo.
Dnes se Nataša několikrát do roka opět vydává na trať, i když už měla některé součástky zkorodované a dřevo shnilé. "Celý motoráček jsme s kolegou kompletně opravili, 90 procent částí je původních," říká Oldřich Čížek, jednatel Pardubického spolku historie železniční dopravy, který provozuje rosické muzeum.
Za dva týdny, v sobotu 15. srpna, oslaví Nataša šedesátiny, a to ve velkém stylu. Pravděpodobně v půl desáté vyrazí s gratulanty z Pardubic do Rosic, kde sídlí stálá expozice jejich železničního muzea. To je v sezóně v sobotu otevřené pravidelně.
Oldřich Čížek už se nemůže dočkat, jak Nataše gratulanti v Rosicích potřesou šroubovkou a jak slavnostně otevřou výstavku jejích fotografií. Pak už se cestující mohou těšit, jak je Nataša bude vozit z Rosic do Slatiňan a zpět. Podrobnosti o narozeninovém programu najdete na stránkách spolku.
Nataša po technické stránce
Vozy M131.1133 výrobce osadil motorem Tatra, který vycházel z konstrukce nákladního auta 111. Motorák dostal čtyřrychlostní plně synchronizovanou převodovku Mylius z Německa a náhon na hnací nápravu konstruktéři odvodili od vozu, který se měl vyrábět za války pro slovenské železnice.
Interiér je velmi jednoduchý. Tvoří jej kovová kostra potažená plachtou, vybavení dřevěnou podlahou, dřevěným ostěním a lavicemi. Pojme 48 sedících a 22 stojících pasažérů. Veškeré ovládání motoráku je pomocí drátových lanek, podobně jako se vodí loutka. Snad proto, a pro velká světla připomínající oči, se pro motoráčky této řady ujala přezdívka Hurvínek.
"Vloni Nataša dostala nový lak a prodělala opravu skříněk, za 15 let muzejního provozu byly napadeny korozí," popisuje nutnou údržbu historického motoráčku Čížek. "Letos ho po odstavení po oslavě opět čeká důkladná prohlídka. Uvidí se, jestli stroj bude potřebovat opět nějakou strojařinu, truhlářské nebo čalounické práce. Za ty roky, co se věnuju železničním vozidlům, už jsem se tato řemesla naučil," konstatuje jednatel spolku.
HURVÍNEK NA MORAVĚ I JAKO TAXIO sobotách a nedělích, až do 28. září, jezdí vlaky tažené historickým motorovým vozem z 50. let minulého století pravidelně mezi Brnem, Břeclaví a Lednicí. Jízdní řád tohoto pravidelného víkendového provozu najdete na webu. |