Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nadšenci se chlubí historickou lokomotivou, kotel roztápí osm hodin

Plzeňský Iron Monument Club sdružuje milovníky železnice a parních mašinek. Neváhají kvůli hodině svezení na lokomotivě absolvovat sto hodin při údržbě a přípravách. A co vydělají, to putuje opět do jejich hobby.

Historická parní lokomotiva řady 475.1 je klenotem, který opečovávají nadšenci z plzeňského Iron Monument Clubu. V sobotu při oslavách konce války to byla tahle černá kráska, která na třemošenské nádraží přivezla zvláštní vlak i s vagonem ustupujících německých válečníků a jejich techniky.

Co všechno musí železniční nadšenci udělat, aby lokomotiva vyrobená v roce 1947 v plzeňské Škodovce vyjela na trať?

Lokomotiva všude budí zaslouženou pozornost

Rošt na uhlí měří dva metry

V pátek odpoledne, čtrnáct hodin před vyjetím z depa, je lokomotiva schovaná za vraty na jedné z kolejí výtopny. Kolem ní dohromady kmitá desítka kluků i chlapů, kterým železnice učarovala.

Osadit světlomety na čelo lokomotivy i na tendr, přišroubovat tabulky s číselným označením lokomotivy i znak se lvem na bok budky, všechno promazat, doplnit vodu, uhlí, připravit dvoumetrové třísky na podpal v kotli lokomotivy. Všichni jsou černí od směsi oleje a prachu, stroj se už celý leskne.

Původní tabulka z roku 1947

Původní tabulka z roku 1947

Příprava historické lokomotivy před jízdou

Příprava historické lokomotivy před jízdou

"Jaký je rozdíl mezi zatápěním v domácích kamnech a v kotli lokomotivy? Skoro žádný. Jen v kamnech máte rošt asi 30 krát 30 centimetrů a v naší lokomotivě je přes dva metry dlouhý a více než dva metry široký," říká strojvedoucí Jiří Mirvald.

Jezdí stovkou

Když v roce 1947 vyrobili ve Škodovce tuhle černou lokomotivu s koly o průměru kolem dvou metrů, první roky patřila plzeňskému depu. Pak nastalo stěhování na sever Čech do Chomutova.

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Poslední kosmetické úpravy

Poslední kosmetické úpravy

"Maximální rychlost je 100 kilometrů v hodině, vozila osobní vlaky, rychlíky i lehké nákladní vlaky. Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu," vysvětluje Jiří Mirvald.

Když je lokomotiva překontrolovaná, topič konečně zatopí. Aby pára rozhýbala všechny šoupata a převody, musí mít teplotu 280 stupňů Celsia a v potrubí musí být tlak 16 atmosfér. Pak se teprve stroj dá do pohybu. "Ideální doba na roztopení před výjezdem na trať je šest až osm hodin. Je to kvůli tomu, aby se nepoškodil kotel," upřesňuje Mirvald.

Na hodinu jízdy 100 hodin údržby

I když je téhle parní lokomotivě už 63 let, kvalitnější tepelná izolace kotle i potrubí z ní teď dělá úspornější stroj, než když opustila jako nováček výrobní fabriku. Členové plzeňského Iron Monument Clubu si spočítali, že na jednu hodinu jízdy s párou po kolejích musí každý odpracovat sto hodin při opravách a údržbě.

Kola mají průměr skoro dva metry

Kola mají průměr skoro dva metry

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

"Nejkrásnější pocity máme, když přijedeme z akce, lokomotiva funguje na sto procent, lidi se před ní fotí a natáčí si ji. Jednou se mi stalo, že přišla rodinka k mašině a malý čtyřletý dítě nám poděkovalo, jak jsme je krásně svezli. Ten pocit, že se to lidem líbí, že přijdou, je i odměna pro nás. Když pak na internetu vidíme fotky a videa naší lokomotivy, komentáře lidí pod tím, jak je to zajímá, je to zážitek," říká Jiří Mirvald.

Udržet lokomotivní babičku ve skvělé kondici vyžaduje nejen spoustu času, ale také peněz. Všechno, co vydělají při zvláštních jízdách nebo od sponzorů, jde zase zpátky do lokomotivy. "Hodně smutno mi bylo, když jsem se dozvěděl, že i v roce 2010 skončilo několik starých parních lokomotiv ve šrotu. Je to obrovská a nenahraditelná škoda pro příští generace," uzavírá Jiří Mirvald.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika 2’D1’ p2 + 2’2’T32

Rozchod 1 435 mm

Počet válců, vrtání 2 × 530 mm

Zdvih pístů 680 mm

Průměr kol hnacích dvojkolí 1 750 mm

Průměr kol

- předního podvozku 880 mm

- zadního běhounu 1 150 mm

- tendru 1 045 mm

Přetlak páry 16 bar

Roštová plocha 4,34 m2

Celková výhřevná plocha kotle na straně vody 201,00 m²

Indikovaný výkon parního stroje 2 000 koní

Služební hmotnost

- lokomotiva 99,6 t

- tendr 69,0 t

Maximální rychlost 100 km/h

Minimální poloměr oblouku 150 m

Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem 24 790 mm

Zásoba vody v tendru 32 m3

Zásoba uhlí v tendru 11,2 t

Autor:
  • Nejčtenější

Byla dřív jídla v restauracích poctivější? Jak se v minulosti stravovalo

26. dubna 2024

Pivo nebo dršťková polévka za dvě koruny, guláš za šest. K tomu talíře a ubrusy s logem RaJ....

Mráz popálil většinu zahrad. Dřeviny obrazí, uklidňuje přírodní zahradník

26. dubna 2024  8:46

Leckde byly plně rozkvetlé ovocné stromy i keře, případně už dokonce měly malé plůdky. Příroda je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tato jídla se původně neměla povést, přesto se nakonec stala slavnými

2. května 2024

Příprava dobrého jídla vyžaduje nejen trpělivost, ale především pochopení každé složky a každého...

Známe nejroztomilejší mazlíky dubna a výherce gurmánského krmiva za 10 tisíc

2. dubna 2024  7:02,  aktualizováno  30.4 13:39

Je rozhodnuto. Víme, kdo vyhrál prémiové krmení pro psí a kočičí gurmány od Mountfieldu za deset...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mleté maso zamotalo mnoha mistrům grilu hlavu. Vyřazovala však pizza

30. dubna 2024

Soutěž amatérských kuchařů Česko na grilu na Primě se přehoupla do druhé poloviny. Hlavním úkolem...

K jahodám přidejte na záhon cibuli, ochrání je, radí přírodní zahradník

3. května 2024

Tím spíš, že spousta budoucích ovocných plodů letos pomrzla ve fázi květu, budeme zřejmě rádi za...

Pět kroků, jak si snadno a v poklidu poradit s kynutým těstem

3. května 2024

Práce s kynutým těstem sice vyžaduje čas a trpělivost, ale když se s ním seznámíte blíž, nejspíš...

V Praze se narodil orangutan a můžete ho hned vidět. Zoo má otevřeno do sedmi

2. května 2024  17:10

Zoo Praha má další pádný důvod k radosti. Ve čtvrtek krátce po poledni se tu narodil orangutan...

Tato jídla se původně neměla povést, přesto se nakonec stala slavnými

2. května 2024

Příprava dobrého jídla vyžaduje nejen trpělivost, ale především pochopení každé složky a každého...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...