Například motoráři z Briggs & Stratton přešli v označování svých strojů na trojmístný kód na kapotáži. Najdete tu tedy motory série 400, 500, 600, 700 a 800. Laik by si podle tradice řekl, že jde o motory o výkonu pět až osm koní.
"To samozřejmě není pravda. Toto označení vyplývá z označování v anglických mírách, setkali jsme se ale s tím, že někdy takto motory prezentovali zákazníkům neznalí prodejci a tím jim podávali matoucí informaci," říká Radovan Bureš ze společnosti Briggs & Stratton. "Proto jsme připravili přepočtovou tabulku do evropských newtonmetrů, aby si každý mohl odvodit skutečný výkon. A věděl, že pro sečení malých ploch se sekačkou bez pojezdu si vystačí s nejmenším motorem, pro sekání vysoké, anebo dokonce mokré trávy na větších plochách je třeba zvolit motory z nejvyšší řady s největším točivým momentem," vysvětluje.
Podívejte se, jaký točivý moment mají nejpoužívanější motory na trhu:
Série B&S* | Točivý moment v Nm | Obsah motoru v cm3 |
---|---|---|
450 | 6,1 | 148 |
500 | 6,8 | 158 |
550 | 7,5 | 158 |
625 | 8,5 | 190 |
650 | 8,8 | 190 |
675 | 9,2 | 190 |
700 | 9,5 | 161 |
825 | 11,2 | 190 |
850 | 11,5 | 190 |
875 | 11,9 | 190 |
Série Honda** | ||
GCV135 | 6,9 | 135 |
GCV160 | 9,4 | 160 |
GCV190 | 11,3 | 190 |
*Série B&S 450-675 mají SV rozvody, série 700 mají společností B&S patentované rozvody DOV snižující vibrace a hluk motoru, vyšší série mají rozvody OHV, ** Motory Honda jsou osazeny OHC rozvody
Čím modernější motor, tím více práce s údržbou
Čína se dere vzhůruVe světě se stále více prosazuje silný čínský výrobce Loncin. Ten vyrábí podle referencí velmi solidní OHV motory, v Evropě hodně do sekaček osazované například italskou společností GGP. Ta z nich montuje sekačky pod různými obchodními značkami. |
Při srovnání motorů si všimněte, proč nejnižší řady motorů B&S mají větší obsah než například Hondy: používají starší typ rozvodů, takzvané SV rozvody, které už jsou na světě zhruba sto let. Na srovnatelný výkon je tak třeba větší válec. "Honďácké" motory s OHC rozvody (druhý, nejmodernější extrém) jsou logicky složitější.
Není se tedy co divit, že sekačky s OHC motory jsou vždy o fous dražší než s SV modely.
Není ale pravda, že to nejmodernější musí být vždy to nejvhodnější pro uživatele. Zatímco s autem jezdíme pravidelně do servisu na garanční prohlídky a výměny oleje a filtrů, zahradní sekačku necháváme stát jako chudou nevěstu v koutě. Pak se starší, ale "věčná" a v provozu koncepce může ukázat jako výhoda - vydrží i macešské zacházení.
Dbejte na kvalitu benzinu
A to je tak trochu paradoxně nevýhodou precizních motorů Honda. Více využívají technologií z automobilového průmyslu, ale jsou také náchylnější na kvalitu paliva.
Do Briggse s SV rozvody můžete klidně nalít dva roky starý zbytek zvodnatělého benzinu z kanystru uskladněného pod kůlnou a vydrží to, ač samozřejmě výrobce od podobných praktik zrazuje. U novějších motorů ale může při podobných postupech nastat problém, podobně jako když s dieselovým autem načepujete levnou naftu někde v JZD.
Každý si tak musí rozmyslet: dát přednost starší, ale dosud fungující a odolné konstrukci, anebo modernímu motoru, který při srovnatelné kubatuře nabízí sice větší výkon, ale musí se počítat s tím, že je třeba více se o něho starat.