Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Blicí pytlíky: „Dokonce i nejhezčím děvčatům se někdy udělá špatně“

Znáte tu epizodu, kde Mr. Bean cestuje letadlem? Pytlík, do kterého se jeho soused vyzvrací, používají například České aerolinie již od roku 1928. Některé aerolinky na ně píšou i vtipná a povzbuzující hesla, jako je třeba to v titulku.
Sáček na zvracení používaný u společnosti Yeti Airlines - Nepál.

Sáček na zvracení používaný u společnosti Yeti Airlines - Nepál. | foto: Bruce Kelly, www.kellysairsicknessbags.com

Ve slangu leteckých nadšenců a sběratelů se jim neřekne jinak než "bličáky". Blicí pytlíky, oficiální řečí sáčky na zvracení (Barf bags), či na nemoc z létání (Air sickness bags), jsou nezbytnou výbavou každého dopravního letadla a předmětem sbírek několika nadšenců po celém světě.

Dnes už je těžké vypátrat, která letecká společnost svá letadla pytlíky na nevolnost vybavila jako zcela první. 

Ovšem v archivu Československých státních aerolinií je uložen zápis ze schůze Správní komise a Ředitelství ČSA ze dne 3. 7. 1928, na které byla schválena žádost obchodního ředitele pana Žilky tohoto znění:

Objednávka 10 000 ks sáčků proti nevolnosti u fi. p. Hynka Fuchse, jako nejlevnější nabídka, v ceně 360 Kč za 1000 ks.

Jak tyto sáčky vypadaly, se bohužel neví. Autorovi tohoto článku se však podařilo získat a na čestné místo sbírky uložit sáček Československé letecké společnosti (ČLS) z roku 1938.

Sáček Československé letecké společnosti (ČLS) z roku 1938 ze sbírky Jaromíra Krále.

Ve 30. letech 20. století už bylo mnoho leteckých společností, které jako vybavení letadel, pro komfort cestujících a pochopitelně i pro své zaměstnance (kdo to měl pořád uklízet, že?), nabízely cestujícím sáčky v případě nevolnosti.

Zpočátku byly sáčky vyráběny ručně, a tak se dá říci, že každý byl originál. Ještě v 50. a 60. letech se do propustného papírového sáčku vkládal tenký pergamen a později sáček igelitový.

Postupem času se výroba automatizovala, alespoň v Evropě a Americe. V 70. letech se už vyráběly pytlíky, které měly na vnitřní straně navařenou folii. Určitou dobu tvořil výjimku sovětský Aeroflot a izraelský EL AL. Tyto společnosti měly v té době pytlíky z voskovaného papíru, podobného tomu, do kterého se balilo střelivo. Libyan Arab Airlines měly zase na vnitřní straně naválcovanou hliníkovou folii.

Pamětníci si jistě budou pamatovat zrnkovou kávu "Standard směs". Sáček od této kávy byl po mnoha zkouškách nepropustnosti vzorem pro výrobu sáčků používaných u ČSA od konce 70. let. V 90. letech začala tato společnost používat sáčky firmy Star.

Pomozte rozšířit sbírky

Bličáky se staly předmětem zájmu seriózních sběratelů. Uloženy jsou i v leteckém muzeu ve Washingtonu.

Na světě je několik desítek sběratelů hygienických sáčků leteckých společností, kteří si dopisují a setkávají na burzách v Evropě i Americe.

Sbírat se dají například i tématicky příbuzná splachovátka. Když jsme se před lety vypravili do podzemí pražské kanalizace, představili jsme vám i tuto sbírku splachovátek.

Máte-li doma nějaký přebytečný letecký pytlík na zvracení nebo třeba keramické splachovátko, dejte nám vědět do redakce na adresu jan.kuznik@idnes.cz. Získané artefakty sběratelům rádi předáme.

V současné době je několik hlavních firem, které se výrobou tohoto artiklu zabývají a jejichž výrobky mají vysokou kvalitu. Nejznámější jsou švýcarský ELAG, německý Kard-O-Pak, nizozemská STAR a na severoamerickém kontinentu DRG.

Vyjmenovat všechny firmy, které se tímto produktem zabývají, je takřka nemožné.
Rozmach letecké přepravy cestujících, převážně v Asii, s sebou totiž přinesl i zvýšenou poptávku po pytlících. Sáčky už jsou vyráběny ve vysoké kvalitě třeba ve Vietnamu, Indii nebo firmou KESTRO v Turecku. V některých asijských zemích jsou stále ještě pytlíky vyráběny ručně.

Zvracejí i ti nejhezčí

Ještě v 80. letech minulého století musela stewardka mongolské letecké společnosti MIAT na požádání cestujícího složit z listu papíru (pergamenu) a bez lepidla dokonalý sáček. Dnes už jsou i letušky u MIATu této práce ušetřeny. Mongolský dopravce už používá na palubách svých letadel dokonalé sáčky firmy STAR.

Začátkem 80. let se také začaly na papírových sáčcích objevovat "disneyovské" postavičky (používala je nizozemská KLM, ale i další). Během letu se společností Maersk Air jste si mohli na zadní straně sáčku hrát piškvorky. Pytlíky samy o sobě začaly být zajímavější.

U několika společností sloužily nejen původnímu účelu, ale také jako reklama na filmy Kodak (Qantas, TWA, American Airlines, Eastern Airlines a další). Do nepoužitého sáčku se vložil exponovaný film a poslal k vyvolání a zhotovení fotek. Tím odesilatel získal slevu a účel reklamy byl splněn. Nyní podobné pytlíky používají některé nízkonákladové společnosti jako například Ryanair a Easy Jet. Nabídka je pochopitelně navýšena o zpracování digifotek a jejich vypálení na CD.

Některé letecké společnosti vám prostřednictvím textu na sáčku zase připomenou, že v něm můžete odnést část občerstvení svému čtyřnohému příteli. Těm, kteří let přeci jen moc nesnášejí, je určen nápis z jiného hygienického sáčku: "Sometimes even the nicest boys and girls feel phoony" (Dokonce i nejhezčím chlapcům a děvčatům se někdy udělá špatně).

Průhledný sáček i sáček bez dna

Uzavírání papírových pytlíků je většinou jednoduché. Buď se pouze nadvakrát přehne horní strana (je to tam naznačené), nebo se přehne pomocí kovového pásku, který je na sáček připevněn. Vyrobeny jsou převážně tak, aby měly dno, na které je lze postavit. Některé společnosti však trochu šetří. Nejen, že mnohokrát mají sáčky bez názvu či loga, ale i bez dna. Ne, že by byl pytlík úplně průchozí, to ne, ale je pouze slepen ze dvou papírů, takže ploché dno chybí. V případě nevolnosti pak postiženému nezbude nic jiného, než držet sáček v ruce než si ho vyzvedne letuška.

Definice zvracení

Zvracení (latinsky: vomitus, řecky: emesis) je nervově řízený, koordinovaný reflex, při kterém je obsah žaludku evakuován ústním otvorem ven.

Zdroj: Wikipedia.org

Podobné, ne-li horší, je to se sáčky plastovými. Nejen, že se nedají postavit na podlahu, ale je do nich poměrně dost vidět, i když bývají i barevné. Tyto druhy se používají u leteckých společností v Latinské Americe a vybaveny jimi jsou i portugalské TAP a WHITE. Uzavírají se většinou samolepící páskou, která je přímo na sáčku. Bohužel, některé pytlíky samolepky nemají, a pak "vstupní " část zůstává otevřena. Zajímavé je uzavírání pomocí provázku. Ten je provlečen do horního okraje a pak už stačí za jeho konce zatáhnout, podobně jako třeba u pytlíku na kuličky.

Letecké společnosti provozující malá obchodní letadla používají většinou igelitové sáčky, úhledně složené do malé papírové obálky. Na obálce je pak většinou vyobrazeno, jak ji použít.

Jednu z největších sbírek sáčků na nevolnost shromáždil Bruce Kelly. Katalog všech kousků najdete na jeho stránce kellysairsicknessbags.com.

Tuzemský Aviation Fan Club najdete na této adrese.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...