Doposud pocházela asi pětina z celkově prodaných 10 milionů vajec za týden z klecového chovu. V důsledku nového opatření bude Morrisons potřebovat dalších 334 tisíc slepic. Řetězec chce ve zlepšování pohody zvířat ještě pokračovat, klecová vejce nechce mít do roku 2025 v žádném z nabízených produktů.
„Od dnešního dne budou všechna naše vejce pocházet od šťastných slepic, které mají volný výběh, kde pobývají celý den na sluníčku,” řekl mluvčí firmy Morrisons pro Telegraph.
„Zlepšování podmínek pro zvířata je zásadní pro nás i zákazníky. Naše vajíčka bereme přímo z farem, které vynakládají obrovské úsilí na to, aby se všechny jejich slepice mohly přesunout do volného výběhu,” říká Robert Hofmann, hlavní obchodník, který pro řetězec vajíčka od dodavatelů nakupuje.
Problém pro ty chudší
Británie se v poslední době snaží o progresivní řešení v oblasti životního prostředí. Kromě vajec z klecového chovu se má postupně zakázat i pálení uhlí nebo mokrého dřeva v krbech. Také chystá zvýšení daně z pohonných hmot, aby snížila emise uhlíku. Všechna tato opatření však způsobí rapidní zvýšení životních výdajů. To pocítí především sociálně slabší domácnosti, jejichž kupní síla rok od roku klesá.
Pro chudší rodiny může i na první pohled malá částka znamenat postupně čáru přes rozpočet. Kvůli ekologickým a etickým tématům se v příštích letech budou zvedat ceny základních potravin a pohonných hmot. Porostou i ceny energií kvůli využívání dražších alternativ. V důsledku řešení zvířecích práv pak dojde i ke zdražení živočišných produktů, které budou muset být označeny značkou „fair trade“.
První vlna regulací nastává po dlouhém období, kdy si zákazníci mohli vybírat mezi vejci z klecového, nebo volného chovu. Opatření však kromě pozitivního dopadu na zvířata mohou vytvořit napětí mezi skupinami, které řešení etických otázek vítají a sociálně slabšími, kteří si nebudou moci dražší produkty dovolit.