Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dva pedály stačí, drahoušku! Automat jde manuálu stále více po „krku“

Trend je jasný, „fofrklacek“ je na ústupu. Manuální řazení sice dokáže přinést více uspokojení z ovládání auta, a většinou i nižší spotřebu, do šrotu ho však posílá touha po větším pohodlí, nastupující elektromobilita a především stále přísnější bezpečnostní a emisní legislativa.
Mechanické spojení, které zažíváme při řazení rychlostních stupňů u manuální...

Mechanické spojení, které zažíváme při řazení rychlostních stupňů u manuální převodovky, řidiče více zapojuje do děje. | foto: Škoda Auto

Mechanické spojení, které zažíváme při řazení rychlostních stupňů, nás více zapojuje do děje. Fyzičnost uchopení řadicí páky, dovednost uvolnit a znovu zařadit spojku ve správný čas, u starších také umění sešlápnout plynový pedál ve správnou chvíli, aby to odpovídalo otáčkám při každém podřazení, to vše je nedílnou součástí toho, co dělá řidičský zážitek automobilů s „ručním“ řazením tak poutavým.

Manuální převodovka má své jasné výhody. Oproti automatu je výrazně levnější, dosáhnete s ní nižší spotřeby paliva a je také méně náchylná k poruchám.

Jakou převodovku preferujete?

celkem hlasů: 1158
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 1. prosince 2023. Anketa je uzavřena.

Stále hustší doprava, kdy se auta mnohdy v podstatě jen posouvají v popojíždějících kolonách, ale vede ke změně přístupu zákazníků. Vyspělá elektronika umožnila rychlý rozvoj automatických „skříní“ a řidiči si na ně rychle zvykli. K ústupu manuálních převodovek ze slávy také hodně přispívá současný nástup hybridů. A také elektromobilů, které si vystačí s jednoduchým jednostupňovým převodem.

Elektromobily sázejí na jednoduchost, stačí jim jednostupňová převodovka

Ještě před pár lety přitom byla i v Česku samočinná převodovka vnímána jako něco, co je vhodné jen pro začínající či nešikovné řidiče. To se ale s vývojem technologií výrobců automobilů a zvyků řidičů změnilo. Podle aktuálního průzkumu jedné velké carsharingové firmy, který zpracovala agentura STEM/MARK, sedm z deseti Čechů nesouhlasí s tím, že je automatické řazení vhodné jen pro začátečníky. Výsledky dokazují, že si Češi na automatickou převodovku již zvykli a berou jí jako přirozenou věc.

S tvrzením, že je automatická převodovka vhodná jen pro začátečníky, podle průzkumu rozhodně nesouhlasí 40 % respondentů a 29 % uvedlo, že spíše nesouhlasí. A není to jen otázka věku. To, že automatickou převodovku vnímá jako běžnou věc mladá generace, není překvapivé. V průzkumu to ve věkové kategorii 18 až 29 let potvrdilo 75 % respondentů. Podobně to ale podle průzkumu vnímá i starší generace. Jako standardní řešení pro všechny ji vnímá 64 % zástupců ve věkové kategorii 49 až 60 let. A 55 % respondentů je přesvědčeno, že automat není vhodné řešení pouze pro ženy, ale i pro muže. Za posledních deset let se vnímání automatů a jejich rozšíření hodně změnilo.

Škoda Vrchlabí zvyšuje produkci převodovek, neví však, co bude vyrábět potom

Manuál směřuje na smetiště dějin

Samočinné řazení v minulosti znamenalo kompromis mezi komfortem, dynamikou, spotřebou a cenou. Technici ale během let vyladili automaty do té míry, že začaly řadit mnohem rychleji, než to dovede běžný smrtelník, a mnohdy také dokážou jezdit úsporněji. Postupem času samočinné řazení přestalo být doménou amerických aut a vozů luxusních značek a automaty začaly usnadňovat ovládání stále menších a dostupnějších aut.

Autozápisník: porsche na steroidech, zakufrovaná honda a řazení na stropě

Důvodem ústupu manuálních převodových skříní jsou v Evropě stále větší požadavky na přítomnost bezpečnostních asistentů na palubě nových aut. Manuální převodovky totiž dobře nespolupracují s adaptivním tempomatem a mnoha dalšími pokročilými funkcemi.

Evropská komise totiž přijala aktualizaci nařízení o obecné bezpečnosti, které ukládá výrobcům povinně integrovat další pokročilé asistenční systémy řidiče ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), které bude od července 2024 platit již pro všechna nově vyrobená auta.

Nové systémy lze mnohem lépe sladit s automatickými převodovkami, zatímco řidič je v mnoha směrech nevyzpytatelný a stal se pro konstruktéry slabým místem, které je třeba odstranit. Chová se nepředvídatelně a ve své většině za pečlivě naprogramovaným samočinným řazením propastně zaostává. Jeho „kazisvětskou činnost“ je tedy potřeba co nejvíce omezit a nahradit je automatizovanými systémy vyvinutými kvůli zamezení vzniku či omezení následku lidských chyb.

Vyrábět tak malý objem aut bez automatické převodovky, jako dnes, se již přestává automobilkám vyplácet. Potvrzuje to i dění v tuzemské továrně znáčky Hyundai v Nošovicích, kde v souvislosti se snižováním poptávky po manuálních skříní ukončí výrobu v hale Převodovkárna, kde pracuje kolem 200 zaměstnanců.

Nastupující trend ukazuje i situace v závodě automobilky Škoda ve Vrchlabí, kde zvyšují výrobu převodovek téměř o 30 procent na zhruba 690 tisíc kusů ročně právě kvůli vyšší poptávce po automatické dvouspojkové převodovce DQ 200 v celém koncernu Volkswagen.

Má brzdu místo plynu a řazení je tělocvik, tak se řídí stoletá laurinka

Převodovky pro nemehla

Velký krok k rozšíření samočinnému řazení v Evropě učinil Volkswagen v roce 2003 uvedením své první velkosériové dvouspojkové převodovky, která se postupně zabydlela v celé řadě koncernových modelů, a to i škodovek.

Na dvouspojkové převodovky přešly i jiné automobilky, ale rychlým vývojem procházely i klasické automaty s hydrodynamickým měničem. Z původních tří či čtyř postupně dospěly pro severoamerický trh až k deseti stupňům. Japonským specifikem se pro změnu zase staly bezestupňové převodovky CVT.

Forester je nejoblíbenější ojetina Subaru. Variátorová převodovka vydrží

Jako první manuální převodovky opustili výrobci supersportovních aut kvůli nutnosti přenést na silnici stále více newtonmetrů. Výkonná auta se navíc stále častěji začala dostávat místo zkušených řidičů do rukou zbohatlíků, kterým dosti často činilo problémy je bezpečně ovládat. Bylo tedy potřeba zajistit větší „blbuvzdornost“ takových aut, aby si jejich majitelé neublížili sobě, ale ani jiným.

Automaty byly dlouhou dobu doménou severoamerického trhu, v USA jsou tradičně tak rozšířené, že auta s manuálem jsou v podstatě nezcizitelná, neboť řadit ručně a šlapat pedály tam umí jen málokdo.

Manuální převodovka: Nepřítel amerického řidiče

Postupem času tak samočinné řazení přestalo být doménou amerických aut a vozů luxusních značek. Převodovky různých koncepcí začaly usnadňovat ovládání stále menších a dostupnějších vozů a dnes již mnohdy není ani možnost si „kvrdlání“ ještě zajistit.

V průběhu let se ale objevila i celá řada vylepšených řešení manuálních převodovek, vesměs s řešením s automatickou spojkou. Jednalo se mimo jiné o Trabant 601 Hycomat. V 90. letech se touto cestou vydal i Saab (Sensonic), a nejnověji s tímto řešením přišel koncern Hyundai-Kia v podobě převodovky iMT s elektro-hydraulickou spojkou.

„Americká“ převodovka na vzestupu

První prakticky využitelný automat Hydra-Matic začal v USA nabízet v roce 1939 koncern General Motors.

První prakticky využitelnou samočinnou převodovku začal v USA nabízet v roce 1939 koncern General Motors. Automat GM-Hydra-Matic se během druhé světové války dostal i do tanků z produkce GM a po válce došlo k jeho velkému rozšíření. Měly je prakticky všechny modely od Cadillacu a od GM je pro své Lincolny kupoval i Ford. V Evropě se samočinné řazení objevovalo jen sporadicky. Měly je jen luxusní limuzíny. A například Rolls-Royce pro své vozy získal licenci právě od GM. Mercedes ho začal montovat v roce 1955 a o rok později se s automatem objevil i roadster Jaguar XK140.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...