Vymyslet řízení modelů autíček s vlastní inteligencí se pokusilo 13 týmů studentů elektrotechnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Fakulta se tím už podruhé zapojila do mezinárodní soutěže Freescale Race Challenge, v níž mezi sebou v tomto úkolu soupeří desítky studentů z českých, slovenských a rumunských univerzit.
Freescale Race ChallengeZávod automaticky řízených autíček na autodráze. Závodí se na nejlepší čas ujetí 10 kol. V autíčku je jednočipový mikropočítač a elektronika, která dokáže vhodně měnit rychlost podle tvaru dráhy. Základním snímačem je akcelerometr a předpokládá se namapování dráhy a uložení hodnot do EEPROM v prvních kolech a přizpůsobení jízdy těmto datům. Termíny soutěží: 9. 4. - republikové finále (Rožnov pod Radhoštěm) |
Podobné úkoly jsou podle něj součástí výuky na fakultě, pro studenty je přitom klíčová znalost programovacích jazyků. Systémy, jež si samy testují prostředí, se učí zkonstruovat například studenti oboru elektronika. V praxi se takové systémy využívají třeba na dráze jako drážní zabezpečovací systémy, jež samy kontrolují provoz.
"Nyní se dostávají i do automobilové techniky, takže naše katedry spolupracují s automobilkou v Mladé Boleslavi nebo výrobcem aut Mercedes. Vyvíjí se tam podobné kontrolní systémy, které jednak testují řidiče a pak také kontrolují dráhu," dodal Kotlan. Časem by se tak údajně na silnicích mohla objevit i auta bez řidiče.
Podle organizátora lokálního kola soutěže v Plzni a pracovníka fakulty Petra Weissara není tvar dráhy účastníkům až do samotného startu znám.
"První kolo je zkušební a může být využito k prozkoumání celé trasy a nastavení řízení autíčka," uvedl. Poté už vše pokračuje bez možnosti zásahu člověka, studenti položí autíčko do dráhy a o vše se už musí postarat řídící elektronika. "Po projetí zkušebního kola se začíná měřit čas. Zrychlení a brzdění autíčka na dráze už závisí jen na algoritmu, který studenti ve svých týmech vymysleli," dodal Weissar.
Podle děkana fakulty Jiřího Hammerbauera získávají studenti díky takovým soutěžím a dalším odborným aktivitám praktické zkušenosti při práci v týmu a řešení reálných problémů.