Model auta během závodů Freescale Race Challenge

Model auta během závodů Freescale Race Challenge | foto: Petr Eret, ČTK

Autíčka s vlastní inteligencí si umějí sama „očichat“ dráhu

  • 6
Princip soutěže studentů Západočeské univerzity Plzeň spočívá v tom, že na autodráhu vypustí inteligentní modely aut. Ty si během prvního okruhu samostatně projedou a "očichají" dráhu, pak se snaží jet maximální rychlostí tak, aby z ní nevyletěly.

Vymyslet řízení modelů autíček s vlastní inteligencí se pokusilo 13 týmů studentů elektrotechnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Fakulta se tím už podruhé zapojila do mezinárodní soutěže Freescale Race Challenge, v níž mezi sebou v tomto úkolu soupeří desítky studentů z českých, slovenských a rumunských univerzit.

Freescale Race Challenge

Závod automaticky řízených autíček na autodráze. Závodí se na nejlepší čas ujetí 10 kol. V autíčku je jednočipový mikropočítač a elektronika, která dokáže vhodně měnit rychlost podle tvaru dráhy. Základním snímačem je akcelerometr a předpokládá se namapování dráhy a uložení hodnot do EEPROM v prvních kolech a přizpůsobení jízdy těmto datům.

Termíny soutěží:

9. 4. - republikové finále (Rožnov pod Radhoštěm)
30. 4. - mezinárodní finále (Brno)

"Studenti naprogramují řídicí systém, jenž si samostatně načítá dráhu a kopíruje ji. Jsou to inteligentní typy autíček, která si sama regulují rychlost," uvedl proděkan fakulty Jiří Kotlan.

Podobné úkoly jsou podle něj součástí výuky na fakultě, pro studenty je přitom klíčová znalost programovacích jazyků. Systémy, jež si samy testují prostředí, se učí zkonstruovat například studenti oboru elektronika. V praxi se takové systémy využívají třeba na dráze jako drážní zabezpečovací systémy, jež samy kontrolují provoz.

"Nyní se dostávají i do automobilové techniky, takže naše katedry spolupracují s automobilkou v Mladé Boleslavi nebo výrobcem aut Mercedes. Vyvíjí se tam podobné kontrolní systémy, které jednak testují řidiče a pak také kontrolují dráhu," dodal Kotlan. Časem by se tak údajně na silnicích mohla objevit i auta bez řidiče.

Podle organizátora lokálního kola soutěže v Plzni a pracovníka fakulty Petra Weissara není tvar dráhy účastníkům až do samotného startu znám.

"První kolo je zkušební a může být využito k prozkoumání celé trasy a nastavení řízení autíčka," uvedl. Poté už vše pokračuje bez možnosti zásahu člověka, studenti položí autíčko do dráhy a o vše se už musí postarat řídící elektronika. "Po projetí zkušebního kola se začíná měřit čas. Zrychlení a brzdění autíčka na dráze už závisí jen na algoritmu, který studenti ve svých týmech vymysleli," dodal Weissar.

Podle děkana fakulty Jiřího Hammerbauera získávají studenti díky takovým soutěžím a dalším odborným aktivitám praktické zkušenosti při práci v týmu a řešení reálných problémů.