Trendem je oranžová barva a bohatý dekor

Trendem je oranžová barva a bohatý dekor | foto: shutterstock.com

Buďte in, vánoční stromek ozdobte oranžovou, skořicovou a kávovou

  • 8
Na vánočním stromečku by letos podle posledních trendů neměly chybět skleněné ozdoby v barvě oranžové, skořicové a barvy bílé kávy. Módní je i barva takzvaného římského zlata a různé kombinace hnědé s jinými barvami.

Letošní vánoční barevné trendy jsou ovlivněny oděvní módou. Podle lidí z družstva Vánoční ozdoby ze Dvora Králové nad Labem, které je největším výrobcem ručně foukaných a malovaných skleněných vánočních ozdob v Česku, se proto oranžová, skořicová nebo kávová přenese i do barevného ladění ozdob.

Móda tak podle nich každoročně ovlivní asi třetinu produkce. "Z textilu a šatovek se do módy ozdob přenášejí barvy, z bytového textilu zase například ornamenty," tvrdí předseda družstva Miroslav Šorma. Z odstínů podle něj budou převažovat lesklé, protože je na nich lepší odraz světla.

Trendem je oranžová barva a bohatý dekor

Větší poptávka je letos také po ozdobách se zvláštním textilním sametovým dekorem s plastickým vjemem. "Tyto ozdoby chtěl letos celý svět. Na jejich výrobu jsme museli koupit ještě jeden stroj," řekl Šorma. Jím řízené družstvo při obratu kolem 70 milionů korun vyváží přes 90 procent produkce.

S tradicí neuděláte chybu

Kdo ale bude chtít letos při zdobení stromečku zůstat u tradice, neudělá chybu s ozdobami v barvě stříbrné, zlaté a červené. Tyto tři barvy a jejich variace tvoří kolem 60 procent produkce dvorského družstva. Ve tvarech ozdob se podle Šormy prosazuje klasika, tedy koule, rakety, zvonečky a lilie. Koule přitom musí být větších rozměrů, nejlépe od průměru osmi centimetrů výše.

Ručně vyráběné ozdoby ze semiše

Zájem je podle Šormy stále o ozdoby z forem, což jsou různí ptáčci, labutě, andělíčci, zvonečky, domečky, šišky. "A děti milují ozdoby ve tvaru šneků, pavouků, stonožek, ježků či chobotnic. Zákazníci v Německu či Švýcarsku si zase rádi na doplnění dávají na stromek kostelíčky," doplňuje Šorma.

Z módy však již vyšla figurka Santa Clause ve spojení s autem, ponožkou či botou. Malý zájem je i o ozdoby tmavě zelené, modré, černé a pouze hnědé.

Módu ovlivňuje i krize, vítězí levnější jednoduchost

Módu částečně ovlivnila i hospodářská krize. Menší poptávka je například po dražších propracovaných ozdobách s více barvami.

Dvorské družstvo nyní vyrábí vzorkové kolekce, s nimiž chce zaujmout na předvánočním trhu v příštím roce. "Uspět bychom chtěli s kolekcí vzorovaných modrých ozdob v kombinaci s bílou se zimními motivy. Chystáme i ozdoby v retrobarvách starých panenek první republiky," řekl Šorma. Návrat na výsluní zájmu by podle něj také měla zaznamenat ozdoba zvaná reflektor.