Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České zboží poznáte podle čárového kódu, radí e-mail. Není to pravda

aktualizováno 
Kouzelné trojčíslí 859, kterým začíná číselná řada na čárovém kódu, vůbec nemusí znamenat, že zboží bylo vyrobeno v České republice. Jen ho distribuuje nebo balí firma, která je registrovaná do českého systému EAN.

Kódy začínající dvojkou se používají v místní distribuční síti pro potřeby vyskladování zásob, neoznačují tedy kód země | foto: Marek Burza

Po internetu kolují dopisy vyzývající k tomu, aby si nakupující všímali prvního trojčíslí čárového kódu. Když je tam vytisknuto 859, znamená to, že výrobek je z České republiky. Koupíte si tedy domácí produkt, vyzývá e-mail.

Skutečnost však může být úplně jiná. Zdokumentovat to může například situace, o které nedávno psal iDNES.cz v případě podezřele levného belgického zamražovaného másla (viz článek v rubrice Ekonomika). Tato másla tvoří v obchodních řetězcích velkou část nabídky, přitom na obalu není ani slovo o původu potraviny, uveden je pouze dovozce – společnost A7B-Bohemia. Čárový kód začíná "českým" číslem 859.

Vybrané kódy EAN13 a EAN8

540–549 Belgie
859 Česká republika
690–695 Čína
570–579 Dánsko
300–379 Francie
800–839 Itálie
754–755 Kanada
750 Mexiko
400–440 Německo
870–879 Nizozemsko
700–709 Norsko
590 Polsko
560 Portugalsko
900–919 Rakousko
858 Slovensko
500–509 Spojené království Velké Británie a Severního Irska
000–019; 030–039; 060–139 Spojené státy americké
840–849 Španělsko
730–739 Švédsko
760–769 Švýcarsko
471 Tchaj-wan

Pozn: Některé státy mají přidělen jen jediný trojciferný kód, některé celou řadu, například 800, 801, 802 až 839 u Itálie.

"Toto si lidé často zaměňují, ale označení země původu suroviny není cílem generování čárového kódu, tím vzniká mnoho nedorozumění. Kód je určen pro obchod a usnadnění manipulace se zbožím," vysvětluje Michal Bílý ze společnosti GS1 Czech Republic, která pro Českou republiku systém kódů spravuje.

Podobně je to například u masa nebo dalších výrobků prodávaných v supermarketech. Často na nich najdete kód z řady 020–029 nebo 200–299, který je vyhrazen pro lokální systém skladování. Spotřebitel se tedy musí spoléhat na to, že si prodejce nevymýšlí, když na balíček s kuřetem nalepí například text "Výhradně z českých chovů". Pokud tam nic podobného nenajdete, nevíte nic.

Vyplatí se nelenit a zjistit si, co dělá společnost, která kuřata prodává. Když se podíváte na nálepku na kuřeti na úvodní fotografii, uvidíte, že ho dodaly Drůbežářské závody Klatovy - což nejsou chovatelé kuřat, pouze zpracovatelé. Proto ujištění o českém původu kuřat.

Jistou šancí, jak se v budoucnu dobrat skutečného původu zboží, což je důležité hlavně u potravin, je přidělování takzvaných rodných listů. V současné době se je snaží v rámci EU prosadit naše ministerstvo zemědělství.

"V zájmu každého prodejce by mělo být, aby nemusel být odkázán jenom na dotazy lidí, jestli je maso skutečně odtamtud nebo odtamtud," řekl ministr Ivan Fuksa už před časem. Opatření by se mělo týkat hlavně masa, mléčných výrobků a vajec.

Actimel se dováží, přesto má první trojčíslí 859, tedy kód České republiky

Actimel se dováží, přesto má první trojčíslí 859, tedy kód České republiky

Podle Fuksy je k prosazení tohoto modelu vhodná doba. O původu potravin se stále ještě diskutuje v souvislosti s dioxinovou aférou, kdy v rámci otevřené Evropy není jasné, jaké jsou "toky" masa. Nakonec se může stát, že německé maso může být označeno jako české, protože se bouralo u nás, a polská kuřata jako česká, protože se balila u nás.

Čárový kód

Čárový kód je prostředek pro automatizovaný sběr dat. Je tvořen černotiskem vytištěnými pruhy (v některých novějších verzích kódu mozaikou) definované šířky, umožňující přečtení pomocí technických prostředků – čteček (pro jednorozměrné kódy) či skenerů (pro jedno- i dvourozměrné kódy). Patent na čárový kód byl poprvé udělen v roce 1949.

U nás nejběžnější čárový kód EAN (13 nebo redukovaný 8) musí být v mnoha případech pro používání v komerční sféře registrovaný. Organizace, která registruje čárový kód EAN a současně hlídá standardy tohoto kódu je GS1 International. Tato je pro různé země lokalizována. V České republice vystupuje pod jménem GS1 Česká republika.

U nás nejtypičtější čárový kód EAN 13, toto zboží by pocházelo ze Šrí Lanky

U nás nejtypičtější čárový kód EAN 13, toto zboží by pocházelo ze Šrí Lanky

Autor:




Nejčtenější

Ze záznamu kamery, kterou měla lední medvědice na Aljašce připevněnou na krku.
VIDEO: Kamera pomáhá odhalit, co dělá tající ledovec s ledními medvědy

Dospělou samici ledního medvěda žijící v oblasti arktického ledovce vybavili vědci kamerou, aby zaznamenávala její chování a stravovací návyky. Pro laika možná...  celý článek

Pavel Jeřábek seče v obtížném terénu pomocí bubnové sekačky.
Proč se seká rákosí v zimě? Pak poskytne lepší úkryt pro vzácné živočichy

Rákosin v krajině v posledních letech významně ubylo a zhoršila se jejich kvalita, takže ubylo i prostoru pro drobné živočichy, kteří v něm žijí. Proto se...  celý článek

Horoskop pro vaši zahradu, dům, koníčky a kondici pro rok 2017
Jaká bude letos konstelace pro vaši zahradu, domov, koníčky i kondici?

Novému roku vládne Slunce, které všestranně podporuje každou osobní aktivitu. Proto si MF nechala pro činorodé čtenáře DOMA DNES zpracovat celoroční horoskop....  celý článek

Dijonská, kremžská a plnotučná hořčice
Čtenáři iDNES.cz mají radši hořčici než kečup a vypečenou chlebovou kůrku

Před časem jsme nechali čtenáře iDNES.cz zahrát si a hlasovat, jaké mají chutě. Zatímco děti často milují kečup, dospělí naprosto jednoznačně dávají přednost...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.