Stále více mladých mužů utíká z klasických hospod a dává přednost pivním barům.

Stále více mladých mužů utíká z klasických hospod a dává přednost pivním barům. | foto: Profimedia.cz

Čeští muži milují hospody a pivnice. Na pivo chodí i do čajoven

  • 217
Sociologický ústav AV ČR provedl průzkum oblíbenosti jednotlivých druhů restauračních zařízení. Překvapení se podle něj nekonají. Chlapi nejraději míří do hospod, ženy milují cukrárny a kavárny.

Výzkum je součástí projektu České pivo, který probíhá od roku 2004 a snaží se odhalit, jak veřejnost hodnotí změny chuti tuzemských piv za uplynulé desetiletí. Jeho částí je i statistika odhadující vzorek populace starší 18 let ve vztahu k oblíbenosti jednotlivých druhů podniků a druhu nápojů, které se tam nabízejí.

Mladí muži se stěhují do barů

Podle průzkumu zejména mladší mužské ročníky opouštějí klasické pivnice a hospody a dávají přednost tomu, čemu se říká stylová pivní restaurace. Narůstá také procento těch, kdo si zajdou raději do baru než do hospody.

Oblíbený typ gastronomického zařízení

Podle průzkumu ale existuje hlavně ve starším věku velká skupina mužů, kteří svoji oblíbenou hospůdku "na rohu" neopouštějí a nepodléhají módním trendům.

Ženám evidentně pivnice a hospody nevoní. Tradičně dávají přednost kavárnám a cukrárnám. Tam pravidelně míří pět procent žen, u mužů je to jediné procento. Zajímavý fakt, jenž dokumentuje, že jsme tvorové společenští, je ubývající procento žen, které podle roku 2004 přiznávaly, že nechodí nikam - nyní je to jen 25 procent.

Chodí se celkově méně

Prakticky u všech typů podniků je od roku 2004 znát klesající frekvence návštěvnosti podniků. Zatímco před sedmi lety respondenti uváděli v průměru přes devět návštěv hospody měsíčně, v roce 2011 to bylo jen sedm návštěv. Stejný pokles byl ale znát i u ostatních druhů zařízení - od restaurací přes kavárny až po cukrárny.

Jak často chodíme do našeho oblíbeného podniku.

Mírný nárůst je naopak vidět u čajoven, které se v poslední době dostaly do módy. Za tento trend ale mohou téměř výhradně ženy, muži je navštěvují jen minimálně.

Na zlepšení nálady a na pivo

Účastníci průzkumu také odpovídali na otázku, proč vlastně do podniku chodí. Jako nejvýraznější element byl důvod setkání s přáteli, pobavit se, zlepšit si náladu. Samozřejmě u podniků typu restaurace je nejčastějším důvodem stravování.

Proč chodíme do restaurací.

O Češích se traduje, že jsou milovníci piva. A dokládá to i průzkum. Že pivo vyhraje v pivnici, je pochopitelné. Ale tento nápoj se nejvíce konzumuje i v běžných restauracích nebo barech, které mohou nabídnout třeba výběr vín či míchaných nápojů.

Nejčastěji objednávaný nápoj

Teprve u podniků se zahraniční kuchyní, jako jsou pizzerie nebo čínské restaurace, začíná dominovat víno či vinný střik. Češi si dokonce dávají pivo i v kavárnách, nebo dokonce v čajovnách a vinárnách.