Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kvůli barvě světla zářivky pod kuchyňskou linkou zaplatíte dvakrát

Výrobci se nestarají o to, jaké barvě světla dáváte přednost. Těleso, které se vám líbí, osadí zářivkou, která nevyhovuje; nezbývá, než ji dodatečně vyměnit a platit tak zbytečně navíc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

petemele

Autor je hazarder

Jednak do montaze elektrospotrebicu se nema laik vubec hrabat. Za druhe vubec nema pouzivat zkousecku zvanou fazovka nebot je nedostacujici a muze tak chybne detekovat priupadnou poruchu . Za dalsi je problem u starsich bytu kde se jedna o dvojzilovy rozvod a kde je nutna klema nulovewho vodice na kostru a pak teprve do lustrsvorky aa jina u triziloveho rozvodu kde zel-zluta jde jen na kostru a modra na N cerna na F a pak zasadne je nutne nejrpve vse vypnout. To samo nestaci vazeny autore nebot vas clanek ted nastudovalo mnoho laiku co si chce vymenit zarivku a osobne jsem byl svedkem tatika co stejnym zpusobem opravoval zehlicku ve vane a pak ji zastrcil na odzkouseni do zasuvky. Bohuzel zehlicka se svezla a majitele zabila. Priste si tyto neodborne rady nechte pro sebe.;-O

0/0
29.1.2009 19:09

Haui1

Re: Autor je hazarder

Navíc elektrický spotřebič nesmí obvykle přiléhat těsně na dřevenou desku, pokud pro to není zvlášť kostruovaný, musí být pod ním nehořlavá podložka. Opravte mně, jestli se mýlím.

0/0
30.1.2009 9:30

korčula84

Odpad

Pan autor by neměl navádět čtenáře k tomu aby zářivky vyhazovali do popelci, s ohledem na obsah těžkých kovů vysloužilé zářivky patří do sběrných dvorů a jiných sběrných míst.

0/0
26.1.2009 23:19

Andee

:-O

Jsem sám, komu ten článek přijde přímo ukázkově debilní? ;-D

0/0
26.1.2009 22:48

scorpion71

Kelviny

Jen detail a pro upřesnění. Neříká se "stupňů Kelvina", ale prostě jenom "Kelvina". Je to častá chyba, za kterou ovšem kdysi nemálo lidí vylítlo od zkoušky z fyzikální chemie

0/0
26.1.2009 15:01

pavelthelong

Re: Kelviny

nedalo mi to a trochu jsem se porozhlédl : pravda je,  že do roku 1967 se používal pojem „stupeň Kelvina“ a označení °K. (Wikipedia) Nyní ale nelze ale říkat KELVINA, protože jde o postatné jméno Kelvin a skloňuje se naprosto normálně, čili KELVINŮ

0/0
26.1.2009 20:50

casino

LED žárovky

Můžu napsat svou zkušenost. Koupil jsem 2 různé žárovky pro závit E27 do stolních lampiček. Dá se u nich bez problémů číst. Mám je taky namontované v koupelně a na záchodě pro patici GU10 a jsem maximálně spokojený. Samozřejmě, že ty LEDkovky mají v sobě čipy ztn., že dnes LED žárovka (bez čipu) s cenou pod 200 Kč je nesmysl pro čtení. Jinak co se týče návratnosti tak jsem si to doma záměrně propočítal pro koupelnu kde mám 3 LED bodovky a při dnešních cenách je návratnost cca 3 roky. Když budete chtít může napsat i odkaz přímo na výrobce který má i www obchod na svých stránkách.

0/0
26.1.2009 12:43

SlusnyClovek

Svítilny LED

Připadají mi zatím předražené, za dobu života 30 tis. hodin se možná investice vrátí, ale tou dobou budou lepší technologie, právě v oblasti LED. Dobré spíš do svítilny na kolo. Tam dříve 1W led svítila 45 lumenů, nyní přes 100 lm, spotřeba stejná. A zde šly ceny výrazně dolů. Očekávám zde další prudký vývoj, jak technologický, tak i cenový - ten se zpožděním.

Čili dlouhá životnost ztrácí smysl. Kompaktní zářivky jsou nyní lepší než ty 10 let staré. Ale nemá smysl ty staré měnit, pokud svítí. U LED světel je zatím vývoj tak rychlý, že se vyplatí počkat. Ona dlouhá životnost diody nemá význam, když stejně nevydrží svítidlo jako takové z mechanických či jiných důvodů. Kdo si chce koupit hračku, tak spíš jako ruční svítilnu nebo na kolo. Úspora na bateriích se vrátí dřív než úspora levné elektrické energie.

0/0
26.1.2009 12:09

Kerimek

doplněk

Poznámka o odbornících nebyla mířena na "qazqaz" a "jackie ickx" :-)

0/0
26.1.2009 10:23

Kerimek

"Odborníci"

Jako vždy: každý, kdo umí vyměnit žárovku, se cítí jako elektroinženýr ;-D

1) úsporná žárovka - neexistuje - je to vždy a pouze zářivka. Toto slovní spojení je stejná kravina jako např. "benzinový dieselmotor"

2) při koupi těch "výhodných" za 39,-Kč apod. opravdu riskujete, že vydrží málo a mají doslova hnusnou barvu. Kupujte opravdové značky za více peněz a budete spokojeni. I když i tady je třeba dávat pozor. Necci jmenovat konkrétní značky (nejsem výrobce ani prodejce), ale zmíním alespoň výrobní typy jednoho renomovaného výrobce: Longlife a Eco (Economy) - už z názvu je zřejmé, že Longlife bude lepší - ale je taky cca o 100,- dražší než Eco

0/0
26.1.2009 10:20

Kerimek

Re: "Odborníci"

3) klidně zajděte do některého z hobbymarketů (kupovat zde nemusíte) a podívejte se na rozsvícené zářivky na reklamním panelu a srovnejte barvu se žárovkou. Nekupujte zářivky tam, kde jsou vedle nich v regálu z jedné strany ponožky a z druhé čokoláda a kde vám ji neukážou, jak svítí - nejlépe vedle žárovky pro srovnání.

4) zářivka musí mít deklarováno minimálně 8000 hodin (lepší je 10000 a více) a alespoň 6 let (lépe 8 a více), vše ostatní je risk.

5) osobní zkušenost: v celém bytě nemám jedinou žárovku - včetně předsíně, koupelny, WC. Nejstarší zářivku mám 10 let. Mám různé značky a typy, minimální cena ale vždy byla 250,-Kč. Kupoval jsem je postupně 2 roky (každý měsíc jednu). Doteď mi neodešla ani jediná! V době, kdy jsem za spotřebu v bytě platil 450,- měsíčně jsem po pořízení zářivek ušetřil za rok cca 1300,-Kč. Za necelé 4 roky jsem měl investice do zářivek zpátky.

A teď tady mudrujte.

0/0
26.1.2009 10:20

gagaryn

Re: "Odborníci"

teď frčej LEDky, říkali to včera v Loskutákojc.

0/0
26.1.2009 10:25

Kerimek

Re: "Odborníci"

osobní zkušenost zatím nemám, tak nemůžu soudit, časem ale určitě vyzkouším :-)

0/0
26.1.2009 10:26

erben3

Re: "Odborníci"

LED zatím nebrat. Malé světlo za velké peníze. Před pár lety jsem se napálil u Conrada. Nabízejí tam LEDkové "žárovky" i s paticí do normální objímky a na 220 V. Malá spotřeba (výkon cca 1 W) a slibované velké světlo. Tak jsem 2 ks po 650 Kč koupil. To světlo bylo tak slabé, že se při tom nedalo ani číst. Dokud v těchle osvětlovacích tělesech nebudou výkonné 1-5 W LEDky (které jsou zatím taky pěkně drahé), je to o ničem.

0/0
26.1.2009 10:30

Honza423

Re: "Odborníci"

Tady není nad čím mudrovat. Peníze ušetřené za elektřinu se schovají do prasátka a za 10 let až budete díky úsporám potřebovat brýle už na ně máte našetřeno :-)

0/0
4.5.2009 12:54

SlusnyClovek

Re: "Odborníci"

To označení úsporná žárovka je obchodnický výraz, a u obchodníků nikdy nejde o vědeckou přesnost, ale o obrat.

Co kupovat? To nejde jednoznačně poradit. Nejlepší jsou s teplým startem a životností 12-15 tis. hodin. Tam nevadí časté vypínání, tj. lampa vydrží dlouho. Pokud někdo chce svítit dlouho s malým počtem spínání, tak zde levnější verze dobré značky může taky posloužit. Uspoří, ale i zde by se kvalitnější zboží vyplatilo. Takže levné typy bych moc nikomu neradil. Kvalitnějším nemíním ovšem daleko dražší verze - např. se stmíváním, automatickým rozsvěcením apod. Toto se zpravidla nevyužije a lampa stojí daleko více.

0/0
26.1.2009 12:03

jackie ickx

reakce k článku

Autor si zřejmě plete pojmy a dojmy. Zářivka vvyobrazená jako první je klasické zářivkové těleso typ SB pro které platí vše jako pro zářivky( potřebuje startér pokud není osazena elektronickým předřadníkem), svítidlo vyobrazené na dalších obrázcích

(montáž) je svítidlo typu Luminestra. Jedná se o !!! žárovku !!! a nikoliv o zářivku a s tím spojené příkony zářivka délky 0,6m 18W  Luminestra délky 0,6m 60W !!!

0/0
26.1.2009 10:18

takytáborník

Re: reakce k článku

Obávám se, že máš pravdu...

Tzn. jediný kdo se tady napálil, je autor článku!  ;-D

0/0
26.1.2009 15:57

102030abc

zbytek

Kašlete na to..zářivky josu drahé, špatně se recyklují, životnost zdaleka neodpovídá teorii a je v nich stejně rtuť..i když málo. Mimo místonsti, kde rozsvítíte večer a nezhasnete než jdete spát..to snad jo..ale jinak se to nikam moc nehodí..je to velkej rádoby ekologickej podovd. Na svícení spotřebujete doma tak cca 5 procent elektřiny..kolik myslíte že vám zachrání peněz..když to zmenšíte na polovinu? nebo i pětinu? Tak na jednu zmrzlinu měsíčně..možná..a budete mít akorát depky z blikajícího slabého a divně barevného světla. :-©

0/0
26.1.2009 9:31

salinka

Re: zbytek

Mě je tedy zářivkové světlo nejpříjemnější. Takže si je pořizuji ne pro ekologii, ale pro dobrý pocit při práci nebo relaxaci. U sledování televize mám pochopitelně lampičku. Ale nad pracovní stůl jiné světlo nechci. Nehledě na to, že vydrží déle než žárovka a levné úsporné.

0/0
26.1.2009 11:38

SlusnyClovek

Re: zbytek

To jsou nesmysly. Zářivky jsou levné, pokud jde o dobu životnosti. A ty lineární, klasické, ty jsou levné i bez uvažování úspor proudu. Např. 36W zářivka je sehnatelná za 30Kč, vydrží nějakých 10 tisíc hodin. Žárovka, tak těch spotřebuji aspoň 10, zaplatím za ně 60-100Kč. Obsah rtuti je minimální, u lepších typů ve formě amalgámu.

Je pravda, že v domácnosti většina lidí lineární zářivku nechce, leda do kuchyně. Kompaktní zářivky, to je zas něco jiného. Stojí více, ty kvalitní tak 200-300Kč, pak vydrží 10-15 tisíc hodin a nevadí časté spínání. A jsou i takové ve tvaru klasické žárovky matným sklem. Nesmí zde člověk kupovat nejlevnější typy z Číny, kde bude mizerná kvalita, ekologie, životnost atd. A barva světla bude hezká, dle výběru.

Fakt ovšem je, že výdaje za svícení tvoří jen menší část položky za spotřebovanou elektřinu. Pokud mi dost sežere pračka, lednice, tak úspora bude znamenat procentuelně menší část spotřeby.

0/0
26.1.2009 11:55

102030abc

Haogen

Vykašlete se na zářivky..Já sem si všude doma nacpal úsporná žárovky..což jsou vlastně zářivky..je to pitomost...ušetříte 000 nic..a akorát máte tmu a hnusnou barvu světla. V předsíni odešla po roce..a to sem s ní moc neblikal...tak možná se zapínala 3-5 za den..ale asi na moc krátkou dobu...Ostatní svítí..ale v koupekně mám bodové halogeny a nad kuchyňskou linkou taky. Je to paráda. Svítí to kam má, světlo je skoro jak denní..životnsot pro tento provoz mnohem vyšší..Do předsíně sem si koupil halogenku taky..vypadá to jako normání žárovka..bere 70W a svítí cca jako 100W obyčejná. Teď tam je šajn jako na stadionu a okolní úsporky proti tomu vypadaj jako kdybych tam měl louč...

0/0
26.1.2009 9:30

qazqaz

Re: Haogen

Není úsporná žárovka každá stejná. Zde rozhodně neplatí, že kdo šetří má za 3.

0/0
26.1.2009 9:39

tipovac.leteckych.snimku

Re: Haogen

Na úspornou zářivku je dvouletá záruka, pokud ti odešla za rok, v krámu ti ji vymění. Vzhledem k tomu, že dvouletá životnost dosavadních úsporných žárovek je jen zbožným přáním výrobců, stačí schovávat pokladní bloky a v životě už nekoupíš žárovku. Jinak souhlas, světlo je to hnusné,

0/0
26.1.2009 9:50

MiroTR

Re: Haogen

To je pravda, ale pak to moc ekologické není, nemyslíte ? To už raději LEDky. Jsou drahé, ale nevadí jim zhasínání a světlo mají jak žárovky.

0/0
26.1.2009 9:59

Kerimek

Re: Haogen

1) na opravdové značky je záruka i 5 let

2) skutečná životnost i 10 let - osobní zkušenost - viz výše

3) pokud víš co kupuješ, tak hnusné světlo nekoupíš. Nekupuj u asiatů, v Lidlu apod.

0/0
26.1.2009 10:25

erben3

Re: Haogen

Světlo je to hnusné jen do doby, než si na něj zvykneš. Doma je máme všude, jen nad linkou halogenové reflektory a v přesíni, koupelně a na WC, kde se svítí méně, halogenové 40 W žárovky, které svítí jako 80 W. Na druhou stranu, co člověk ušetří za svícení, mu sežere TV, PC a v létě klimačka.

0/0
26.1.2009 10:34

sipal

Malý detail

Jenom na okraj. Ta modernější "zářivková trubice" s integrovaným startérem uvedená v článku je prachobyčejná žárovka s vláknem a příslušnou mizernou světelnou účinnosti. To, že je to dlouhé, válcové, bílé a svítí to, ještě neznamená, že je to zářivka.

Zářivky s integrovaným startérem samozřejmě běžně existují, mají ale úplně jinou patici a vypadají vlastně úplně jinak (jako "úsporka" bez závitu se dvěma kolíčky).

0/0
26.1.2009 8:28

salinka

světlo

Copak o to, možná by se dalo něco sehnat v Hobby, ale zářivky rozhodně ne. A zvlášť ne ty, které jsou označené  pod kuchyňskou linku. Vydávají žalostně málo světla a ozáří minimum místa. Hlavně ta v návodu na upevnění. Takže v tomto případě hobby nedoporučuji.

0/0
26.1.2009 8:15

WIFI

hm

"V běžných hobbymarketech ale není prakticky možné koupit jen samotné

tělo a k němu si vybrat zářivku, která by vyhovovala barvou osvětlení."

No nevim, já nakupuji, kde mají výběr - tzn. v marketu, kde budou mít jeden druh zářivky určitě nebudu nakupovat, zajdu do normálního elektra, tam dostanu požadovanou zářivku na první pokus, sice bude možná o pár korun dražší, ale pořád bude levnější než 2 zářivky z hobbymarketu. :-), z čehož je jedna kvůli barvě nanic.

0/0
26.1.2009 7:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.