Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Recept na krizi: kupujte levné a čerstvé biopotraviny přímo z biofarem

Na Pardubicku zaplatíte 12 korun za litr plnotučného mléka do bandasky, přímo od krávy z chovu biozemědělce. Litrová láhev bio mléka v obchodě stojí kolem třiceti korun. Podobně levně lze koupit přímo od ekologického farmáře maso, zeleninu, brambory, vajíčka, luštěniny, obilí a nově i kozí zmrzlinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

other_side

zvlastni diskuze

tohle tema je tak siroke, a diskuzi se bavim :)

0/0
2.9.2009 22:39

coinfo

bacha na encefalitydu

ja piju mliko primo od krav normalne a nikdy sem se neposral je to lahoda chodim pro nej do kravina ovsem stoji litr 14kč kupovany mliko plnotučny je proti tomu voda.ovsem s rizikem pokud se na kravu prisaje klište infikovany encefalitydou je to v mliku melo by se to prevaret ja to nedelam pijuho tzv sirovy zatim sem mel stesti 

0/0
29.8.2009 0:54

Jirka1938

Biopotraviny?

Co to je za nesmysl? Copak jsou potraviny, ktere nejsou biologicke? Ze bycho si zakousli trochu cementu?

0/0
28.8.2009 23:05

Náhodně procházející

Re: Biopotraviny?

Samozřejmě označení BIO je věcí marketingu, oblbování reklamou a ne vědeckým označením. Myšlenka dělat biologicky nezávadné potraviny by byla v zásadě dobrá. Zčásti asi tu bude kvalita lepší, protože se to hlídá. Z větší části jde ale jen o byznys a vymývání mozku, rozdíl v kvalitě je spíš věcí sugesce.

Stačilo by, kdyby zemědělec dodržoval rozumná pravidla, zkrátka sledoval, aby neměl zdravotně závadné postupy. Dřív se na toto kašlalo. Dnes se to sleduje víc, ale kde jde o obchod, tak se dodrží něco, co je vynucené a jinak nezájem.

0/0
29.8.2009 0:32

VPC

Kdo jste pil mlíko přímo od krávy?

Neznám nikoho, kdo by se n€posr@l:-) Není levnější Šaratica?

0/0
28.8.2009 21:06

habr

Re: Kdo jste pil mlíko přímo od krávy?

Tak nad tím přemýšlím jak jsme jako lidstvo  - než se vymyslely odstředěná a dobarvená současná mléka - mohli to mléko po staletí od krávy či kozy přímo pít aniž bychom proseděli  někde v kopřivách na bobku. ;-D

0/0
28.8.2009 22:47

Náhodně procházející

Re: Kdo jste pil mlíko přímo od krávy?

Dřív taky lidi pili vodu z potoka, ze studní. Z potoka lze pít leda v Alpách, v Čechách jen se zdravotním rizikem. Většina vod ve studních je závadná, často jak chemicky, tak biologicky (např. dusičnany a bakterie coli). Mléko se pasterizuje kvůli nemocem. Podobně se dělají veterinární prohlídky a doporučuje se tepelná úprava masa, např. kvli různým tasemnicím apod.

Většinou se člověku nestane nic, vlastně i když se pes napije z louže, tak mu to taky zpravidla neuškodí a podobné by bylo u člověka. Ale riziko tu je vyšší, neže u pitné vody. U mléka podobně, to riziko není zas tak vysoké.

0/0
29.8.2009 0:36

magdik

Re: Kdo jste pil mlíko přímo od krávy?

Já jsem od dětství pila mléko přímo od krávy. Na prázdninách paní v 5 večer podojila jednu svoji neznárodněnou krávu, nalila nám do konvičky ještě s pěnou a cestou do chaty jsme toho polovinu vypili. Taky kozí mléko ale to mi nechutnalo. Jsem ochotná dát za mléko i 20 korun za litr, ale přímo od krávy. To co prodávají dneska, se nedá vůbec pít. I v tom kafi, kde mléko používám, je to cítit, že to je shit. P.S. V životě jsem se nepos.rala.

0/0
29.8.2009 7:54

hovori.cml.hovori.cml

no ale ve skutecnosti

BIO potraviny pestovat vlastne nejde ... proste bez postriku msicim, lejskackum ci mandelince tezko vysvetlis,aby toho nechali .. to same rajcata, okurky ... plisen proste neukecas ... ano jde to kdyz mas par sazenic a mechanicky se o ne postaras ... ale ne na poli  

0/0
28.8.2009 19:50

togu

Recept na krizi: kupujte levné a čerstvé biopotraviny přímo

Tyto tak zvaneé bio-farmy,jsou jen jeden velký tahák na peníze.A jen hlupáci si myslí že jedí jen bio zeleninu a maso.

0/0
28.8.2009 18:57

Radek1979

Re: Recept na krizi: kupujte levné a čerstvé biopotraviny přímo

děkujeme za fundovanej názor poblbníka ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
28.8.2009 21:00

matesakoid

vajicka

No, nakoupim ctyri slipky jak jsme to meli donedavna nez jsme se prestehoval a bude... Zdlabnou nasekanou travu ze zahrady, zbytky z kuchyne a vic nez patnact vajicek tydne jsme stejne nesnedli :)

0/0
28.8.2009 17:02

loginname_

Pokud bydlíte přímo u té biofarmy

...tak to není problém; pokud jste z Prahy.................připočtěte čas strávený dojížděním a cenu za dopravu.......Moc růžově to nevidím..........

0/0
28.8.2009 16:16

opportunity

Re: Pokud bydlíte přímo u té biofarmy

R^

0/0
28.8.2009 23:15

Náhodně procházející

Nevidím to jednoznačně

Koza z domácího chovu či malé farmy bude lepší než kuře z velkochovu, chované v kleci, bez možnosti pohybu atd. Podobně i slepice běhající po dvoře žijí zdravěji než v těch klecích. Občas ovšem venkovští lidé zrkmí zvířatům něco, co by neměli, např. plesnivý chleba, různý odpad. Takže v testech pak paradoxně mnohy vyjdou lépe ty velkochovy než ti drobní zemědělci. Protože tam hlídají normy, předpisy atd. Ano, bio by mělo garantovat, že to bude zdravé, ale nebudou tam právě ty zmíněné prohřešky. Jenže bio je především byznys. Zkušenosti, vejce kupované na venkově - velmi často tam byl nějaký pukavec, protože doba skladování delší, např. na pouť v létě, zbytek se pak prodá. Řetězec z velkochovu prodá čerstvé, protože tu je obrat, dál tu jsou i kontroly (vím i zde o porušeních, ale jejich počet je menší).Ani hnojení domácním hnojem, namíchaným tím z latríny mě jednoznačně nepřesvědčuje, že to je lepší než přírodní ledek.

0/0
28.8.2009 16:00

Náhodně procházející

Re: Nevidím to jednoznačně

Doplním i zkrmování trávy z příkopů u silnic, to se běžně dělá. Ve velkém se to nevyplatí, traktor tam pořádně nezajede. Malá lištová sekačka, kosa nebo koza tam být můžou. Z hlediska norem to maso projde, ale malá část škodlivin z aut se do něj přece jen dostane.

Dle zjištění v laboratoří to vyšlo tak, že biopotraviny nebyly kvalitnější, např. méně škodlivin apod. Možná jsou lepší chuťově - někdy. Jindy zas bez rozdílu. Ono jde i o to, co si člověk vsugeruje. Leckdy chuť nepozná, ale namlouvá si, že toto mléko chutná lépe... Zkrátka byzny, reklama, vymývání mozku - reklamou i zelenou ideologií.

0/0
28.8.2009 16:03

adviser

Re: Nevidím to jednoznačně

No jak čtu, venkov znáte jen z velké dálky, seriálů v TV nebo příruček.

Tak předně, jak vás napadlo hnojení hnojem smíchaným s fekáliemi? On i venkov dnes má splachovací WC, septiky, žumpy nebo kanalizaci.

Kur pobíhající po dvorku je poněkud vybíravý a hned tak se nepustí do kdejakého "odpadu".

Souhlasím s vámi ve věci velkochovů snůškových slepic (nikoliv však masných kuřat, ty není důvod držet v klecích) a ve věci čerstvosti domácích vajec. Nicmémě jen bordelář zamíchá stará vajíčka mezi čerstvá. Dobrý chovatel vejce zavčas spotřebuje, rozdá nebo prodá.

0/0
28.8.2009 16:54

Náhodně procházející

Re: Nevidím to jednoznačně

Budete se divit, ale to je napsané dle osobních zkušeností. Fakt je, že ty zkušenosti nejsou současné, ale tak 15 let zpět. Hnojení fekáliemi, to není vymyšlení, totéž zkrmování různého odpadu jako plesnivý chleba. Vejce se michala - nešlo o bordelářství, ale nějak se jich museli zbavit, že. Toto je zkušenost mnohonásobná, spíš šlo o pravidlo, výjimkou bylo, že byla všechna čerstvá.

0/0
29.8.2009 0:28

Jannynov

všem co adorují

tzv drobné pěstitele / nemyslím nyní ty - bio /

když se dělal rozbor škodlivých dusičnanů a dalších svinstev

pravidelně nejhůře z toho vychází běžný malopěstitel a jeho stánek na nějakém městském tržišti / narvou to hnojivem aby to jelo rychle a rychle prodali/

dosahovali dusičnanových hodnot tak vysokých, jaké nenajdete v žádném obyč obchodě, tam se to hlídá mnohem více. Ještě by si měli posvítit na Vietnamci pěstovanou zeleninu hnojenou bůjví čím a zalitou vltavskou vodou -- úplně košer asi taky nebude / a opět nechápu adoraci a módnost tohoto prodeje / :-/

0/0
28.8.2009 15:37

Mat_Hawk

ono lze prodávat

čerstvě nadojené mléko? (nepočítám-li, že se dohodnout sousedi, že ho od sebe budou brát) Není náhodou nutné, aby napřed prošlo pasterací, než bude prodáno jako potravina?  Nechci být hnidopich, ale riskovat, že se mi zákazník s prominutím  po*ere poté, co mu PRODÁM nepasterované mléko a nedej bože mikrobio rozbor ukáže, že to bylo kvůli nepasterovanému mléku, tak mě čeká přinejmenším pokuta.

0/0
28.8.2009 14:50

b.bombicka

Re: ono lze prodávat

To by mě taky zajímalo. Sice bych si ráda koupila "pořádné"mléko a ne tu bílou vodu, která se prodává v superhyper, ale taky bych měla obavy, zda je to mikrobiologicky v poho.

0/0
28.8.2009 15:29

Z-S

Re: ono lze prodávat

(5) Syrové, mlékárensky neošetřené mléko, výrobky z tohoto mléka a čerstvá, neprosvícená a neoznačená vejce mohou být se souhlasem okresní veterinární správy prodávány v místě výroby přímo spotřebiteli, pokud mléko a vejce pocházejí od zdravých zvířat z chovu prostého nebezpečných nákaz. Nesmí však být dále uváděny do oběhu, zejména na trh nebo k poskytování stravovacích služeb.

(6) Kdo prodává mléko uvedené v odstavci 5 a výrobky z tohoto mléka, je povinen zajistit jejich laboratorní vyšetření při

a)       podávání žádosti o souhlas okresní veterinární správy k jejich prodeji,

b)       každé změně v chovu zvířat, získávání nebo ošetřování mléka, která by mohla ovlivnit jeho zdravotní nezávadnost, nejméně však jednou za 6 měsíců.

(7) Prováděcí předpis upraví podrobněji veterinární požadavky na syrové, mlékárensky neošetřené mléko, na výrobky z tohoto mléka a na jejich přímý prodej spotřebiteli.

0/0
28.8.2009 15:48

Z-S

Re: ono lze prodávat

je to paragraf 20 zakona 166/1999 Sb (veterinarni zakon)

ja bych to tedy jako velkou zaruku nevidel. Nicneme, kdo se chce ekologicky pos..., budiz mu to prano.

0/0
28.8.2009 15:49

Soami

Re: ono lze prodávat

Stačí nechat projít na 5sek varem - pouze pro všechny případy. Výhodou je pak možnost zavaření - vydrží pak v pohodě i 2 týdny.

0/0
28.8.2009 20:29

Z-S

Re: ono lze prodávat

No to je fakt super - prevareny mliko je snad ten nejvetsi hnus na svete co znam a jeste ho pak zavarit ... no to uz snad radeji tu UHT krabicovou "bilou vodu".

Jo mimochodem a hrozi nejen posr*ni - viz konec

http://cs.wikipedia.org/wiki/Pasterizace

0/0
28.8.2009 20:36

habr

Re: ono lze prodávat

Nepamatuji se, že by máma převařovala mléko od vlastní krávy. Jen ho prohřála k bodu varu - respektive ještě méně  ( ženský  na tu správnou teplotu měly nějaký šestý smysl). A kupodivu nikdo z nás po mléce neměl problémy s vyjímkou drobnosti, že samotné jsme odmítali pít. Škraloup byl tím nejčastějším důvodem naší neochoty.

0/0
28.8.2009 22:45

perkele_cz

užitečná adresa

http://www.biospotrebitel.cz/

tak ještě jednou :)

0/0
28.8.2009 13:46

perkele_cz

užitečná adresa

0/0
28.8.2009 13:43

rafton

Chci zeleninu ale je to těžké

Od soukromých zemědělců bych rád zeleninu nakupoval, ale nejbližšího jsme našel cca 30 km a to je dost.

Proč si nedají jako v Německu ceduli, že prodávají zeleninu, ovoce apod? Kdo je má hledat?

0/0
28.8.2009 12:01

sluni-sluni

Re: Chci zeleninu ale je to těžké

je možné, že i na tohle jsou různé "kvóty", proto jim kolikrát stačí ten odbyt co mají...

0/0
28.8.2009 13:37

michaM

Re: Chci zeleninu ale je to těžké

jakmile si daji ceduli, hnedka u nich stoji bernak a jiny urednik a zacne kontrolovat..:-) Ale ja nechci mliko, ktere je zbavene vseho tuku atd... Takze si treba zkuste zajet nekam na vesnici a zeptat se nejakeho rolnika, ktery ma venku kravy, zda vam mleko neproda... Uvidite, ze proda...:-))

0/0
28.8.2009 13:49

Z-S

Re: Chci zeleninu ale je to těžké

no a co, k biozemedelstvi je snad osvobozeno od dani?

0/0
28.8.2009 15:50

radim36

zajímav

 Najednou jde prodávat mléko od soukromých zemědělců, najednou jde porážet a od nich prodávat maso ......

Když před 5 - 10 lety tohleto zkoušeli klasičtí malozemědělci, tak kvůli hygieně , předpisům Eu a kdovíčemu vznikly takové překážky, že to nešlo a ti zemědělci vesměs přestali podnikat a pole pronajali.  Dneska, když si dají nálepku bio, tak to jde.  A to navíc za skoro stejné ceny jako klasičtí zemědělci.

0/0
28.8.2009 11:02

dr_NO_

Re: zajímav

tyto překážky platí i nadále, různé bezdotykové baterie apod, jenže jak se člověk může dočíst, někteří jsou dotováni z 30% a to z daní ostatních lidí

0/0
28.8.2009 13:02

Alena0077

No a v Praze máme zase smůlu

:-(

0/0
28.8.2009 10:46

b.bombicka

Re: No a v Praze máme zase smůlu

Přesně to jsem si taky říkala, Praha a střední Čechy zase h*uno. Ráda bych si (aspoň občas) koupila něco od soukr. zemědělců, ale cestovat 50-100 km (jednu cestu), se mi vážně nechce.

0/0
28.8.2009 12:40

yrral

Re: No a v Praze máme zase smůlu

Zeleninu a ovoce od soukromého zemědělce klidně koupíš v Praze v centru na Haveláku. 1/2 ceny proti supermarketům mnohem chutnější.

0/0
28.8.2009 13:26

yrral

Re: No a v Praze máme zase smůlu

Asi to teda není bio, ale to je mi jedno.

0/0
28.8.2009 13:29

b.bombicka

Re: No a v Praze máme zase smůlu

Hmm, jenže na Haveláku končí kolem čtvrté, půl páté, to je opravdu "skvělá" "otevírací" doba pro pracujícího člověka. Když jsem byla na škole, tak jsem tam v létě občas zašla, teď to fakt nestíhám....:-/ Ale jinak díky za tip. Akorát ty ceny mi teda nesedí. Před pár lety tam byly ceny min. stejné jako v supráčích.

0/0
28.8.2009 13:38

yrral

Re: No a v Praze máme zase smůlu

Tam chce stejně nakupovat spíš dopoledne, ale chápu že ne každý si může jen tak odejít z práce. 1/2 ceny jsem možná trochu přehnal nicméně rozhodně nejsou vyšší než v obchodech. A i tam chce vybrat vhodný stánek, kvalita se různí stánek od stánku. 

0/0
28.8.2009 14:40

b.bombicka

Re: No a v Praze máme zase smůlu

No právě, že to chce spíš to dopolko, jenže to je pro většinu Pražanů nereálné - pokud teda nemáte práci v okolí Václaváku. Mně by bohužel jen cesta tam a zpět zabrala min. hodinu + něco nákup, takže celkově by to zabralo tak dvě hoďky, což si nemůžu dovolit. Naštěstí v létě jsem dost zásobena rodinnými zahrádkami příbuzenstva, takže kupuju v superduper jen minimum o&z. Ještě mám vyzkoušeny Holešovice, tam občas zajdu v sobotu dopol, ale to jen, pokud jsem zrovna v Praze. Ale i tak to není takové jako jinde. S nostalgií vzpomínám na návštěvu Budapeště, kde mají "tržnici", který je fakt "luxusní", protože tam mají opravdu skoro vše. Jak o&z, tak uzeniny, maso, sýry, ryby, všelijaké koření, no prostě z jídla asi vše - to je jedno patro a v dalším pak hadříky a různé předměty pro turisty. To být v Praze, tak tam nakupuji.

0/0
28.8.2009 15:21

Z-S

Re: No a v Praze máme zase smůlu

a co takhle aby meli nonstop jako v Tescu by paninka nechtela?

0/0
28.8.2009 15:53

perkele_cz

Re: No a v Praze máme zase smůlu

V Praze a ve Stř. Čechách smůlu nemáme, jen člověk nesmí být líný a trochu hledat. Stačí zadat do googlu Praha, bedýnky ...

http://www.bedynky.cz/

0/0
28.8.2009 13:21

b.bombicka

Re: No a v Praze máme zase smůlu

Díky za tip, mrknu na to ;-)

0/0
28.8.2009 13:39

t.e.x.

Zn.: Hledam zemedelce/ bedynkare

A co takhle tip na nejakeho dobreho zemedelce/ bedynkare  na Frydeckomistecku.. nebyl by?

0/0
28.8.2009 10:12

Z-S

Vite jakej je rozdil mezi bio

a normalnim zemedelcem? Bio zemedelec hnoji jen v noci ;-D

0/0
28.8.2009 10:03

krakra

Přímo

Přímo od zemědělce by se měly kupovat všechny potraviny, né jenom ty BIO.

Ale to by potom asi ten normální zemědělec nedostal dotace, proto se to nedělá.

0/0
28.8.2009 9:26

radim36

Re: Přímo

To by mělo. Na co platit zahraničním obchodním řetězcům, kteří si půlku nechají a druhou půlku dají do Polska, Nizozemí něbo Španělska, odkud ty produkty vozí, když ty peníze mohou zůstat v místním regionu.

0/0
28.8.2009 11:05

ZdenekBS

Re: Přímo

Co je mi po tom, odkud to vozí? Já chci jíst a je mi jedno, jestli brambora vyrostla v Horní Dolní, Obere Untere, Supérieur Bas nebo Upper Lower. Nechápu, proč mám dotovat neschopného zemědělce ze svých daní a ještě kupovat jeho předražené produkty. Jdu tam, kde dostanu očekávanou kvalitu za akceptovatelnou cenu. Mě je taky jedno, jestli si moje služby a produkty objednají z Prahy nebo Dillí. Neustále své produkty zlepšuju, abych byl konkurenceschopný. Ale protože nejsem vyděračský zemědělec, dotace mi nikdo nedá.

0/0
28.8.2009 14:49

b.bombicka

Re: Přímo

????

Ale chápete,že pokud se to dováží z bůhvíjaké p*dele,tak to jednak není ekologické (zamoření zplodinami z tir),jednak máme díky tomu zacpané dálnice a silnice různými tiráky,zničené silnice, páč jsou přetížené a v neposlední řadě,co myslíte, že nastane, až tady EU-lobby zlikviduje české zemědělce?Myslíte, že budou nějakému ZdendoviBS a dalším podobně smýšlejícím dodávat za "hubičku"?Ne,nasadí takové ceny,že se z toho pos*rete.Nemluvě o tom,že o kvalitě se v případě ovoce a zeleniny dá pochybovat, páč aby to přežilo cestu, nemůže se to utrhnout ze stromu či vytáhnout ze země zralé (jako v případě, že by to cestovalo jen pár km od tuzemského dodavatele),ale naopak zelené a nezralé a pak to nemá žádnou chuť.Je vidět, že neznáte chuť pořádného jídla.A mmch, myslíte že polský/německý/jánevimjaký zemědělec nemá dotace?Má a mnohem větší než český a to proto,že narozdíl od naší neschopné vlády byli jejich vlády schopné vyjednat lepší podmínky pro své lidi.Proto kupujeme polské o&z šmejdy.

0/0
28.8.2009 15:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.