Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nadšenci se chlubí historickou lokomotivou, kotel roztápí osm hodin

Plzeňský Iron Monument Club sdružuje milovníky železnice a parních mašinek. Neváhají kvůli hodině svezení na lokomotivě absolvovat sto hodin při údržbě a přípravách. A co vydělají, to putuje opět do jejich hobby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Chuta

nerozumim tomu

Ja tomu nerozumim. Rikaji, ze na hodinu provozu stravi sto hodin udrzbou. A i kdyz byla ta lokomotiva nova, tak taky mela tuhle nemilou vlastnost? Nebo je to jejim starim? Ale co na ni mohlo tak zestarnout? Anebo je to tim, ze jezdi jen vyjimecne, zatimco nova jezdila neustale?

0/0
12.5.2010 20:53

Klokan s tyčí

Re: nerozumim tomu

V normálním provozu byla lokomotva permanentně zatopená, takže určitě odpadlo to několikahodinové zatápění. Jinak bych si tipl, že té práce na údržbě bylo asi tak stejně, ale probíhala víc "továrním způsobem" - což se vyplatilo, když mělo depo desítky lokomotiv, ale když se nějaký spolek stará o jednu, tak to vypadá jinak. Ta náročná obsluha a údržba byla asi hlavním důvodem, proč ČSD přestaly v roce 1980 parní lokomotivy provozovat, i když mnohé byly skoro jako nové (pro takový stroj není 25 let žádný věk, některé parní lokomotivy jezdily i 70 let).

0/0
12.5.2010 21:06

jmhad

Re: nerozumim tomu

ta údržba byla nepřetržitá.Jakmile se mašinka jednou zatopila,byla pro každého fíru a hlavně topiče čest se o ní starat.A na druhé straně nepředstavitelná ostuda jí udělat "studenou" - aby vyhasl oheň.Taková dvojice by se absolutně znemožnila a zpravidla si už moc nezajezdila.Proto taková věc byla spíše výjimkou při nějaké velké mimořádnosti.Pokud byla mašinka před jízdou plánovaně v depu a starala se o ní parta údržbářů - zpravidla buď čekatelé nebo ti,co už nemohli jezdit.Ale i tehdy přišel topič,často dobrovolně,o nějakou hoďku dříve a svoji mašinku si převzal a sám přípravu k jízdě dokončil.On nejlépe věděl co chce,protože jednou je to "ženská". A když přišel "Pan fíra",patřilo k profesnímu pravidlu mu topičem zahlásit,že "je připravena" a může vyjet. V

0/0
15.5.2010 6:30

jmhad

Re: nerozumim tomu

A také při každé trochu větší zastávce ve stanici běhal topič kolem mašinky,domazával kluzná ložiska či prováděl jinou údržbu ,nebo ji alespoň pucvolí čistil. On mohl být celý černý,ale mašinka se musela svítit .Zase profesní čest.

Mašinka měla domovské depo,kde se prováděla základní údržba,tzv. rameno - tedy traťový úsek,na který jí vystačilo uhlí včetně rezervy a kde měla možnost si dobrat vodu.Na jeho konci tzv.vratné depo,kde se dozbrojila uhlím,vodou a pískem a provedlo se základní ošetření,zejména vyčištění popelníku na popelové jámě.Údržbu si zase zpravidla dělala ta samá četa,protože měla nástup a konec v domovském depu,kde i po jízdě se nejprve o mašinku postarala a pak se šla umýt.

0/0
15.5.2010 6:42

jmhad

Re: nerozumim tomu

Při zpoždění a mimořádnostech se četa vystřídala na trati a nikdy nemohla slézt z mašinky dokud nepřišel někdo jiný ze stálé party,které na ni byla nasazena v turnuse.A pokud hrozil nedostatek uhlí a zejména vody,výpravčí oznámení "musíme zbrojit" absolutně respektoval a zařídil opatření.

Prostě mašinka byla hýčkána jako milenka,kterou mnohdy i byla.

A ještě k označení 475 = 4 hnací nápravy , 7+3x10 = 100 maximální rychlost, 5+10 = 15 hmotnost na nápravu /ze které se vypočítávala hnací síla/.Obdobně třeba 498 = 4 hnací nápravy,rychlost 120 /jezdila i více/,18 tun na nápravu.556 = 5 hnacích náprav , 80 rychlost atd

A tendr u téhle řady měl zpravidla označení 932 - 9+3=12 kubíků uhlí a 32 = 32 kubíků vody.

Bohužel ,tohle logické číslování jinde neznali a tak jsme se kdysi přizpůsobili.Místo motoráčku 152 s jednou hnací nápravou a 80 rychlost máme 810,což nic neříká.Rv

0/0
15.5.2010 6:52

paprna

Krasavica

panecku :)

0/0
12.5.2010 20:05

cassul

je to zkrátka Šlechtična

Na parních lokomotivách se mi líbí, jak je to všechno vidět. Všechno je venku, otevřené, dostupné. Je vidět jak fungují rozvody, písty, šoupátka, táhla, všechno... Moderní stroje jsou zakapotované a všechno je schované, jako by to bylo tajné. Parní lokomotiva je otevřená, je vidět, jak je silná, je vidět každý detail... Navíc je propracovaná, každý detail je začištěný, promyšleny, často i zdobený...

0/0
12.5.2010 10:12

Z-S

Re: je to zkrátka Šlechtična

No nevim, teprve kdyz jsem videl rozbranej kotel parmi masiny tak jsem pochopil jak to vlastne funguje. Jako deti jsme si mysleli ze ten velkej valec je plnej vody a ze se pod nim topi jak pod konvickou na sporaku. A tipl bych ze si to mysli i mnozi dospeli :)

0/0
12.5.2010 10:36

cassul

Re: je to zkrátka Šlechtična

Když to srovnám s Taurusem...

0/0
12.5.2010 10:41

_peta303

chyba

prosím opravte si chybu v textu, jedná se o lokomotivu řady 475.1 ne 457

0/0
12.5.2010 0:48

marek62

Re: chyba

Omlouvam se za preklep, opraveno. Marek

0/0
12.5.2010 8:57

cassul

Re: chyba

V jednom odstavci napíšou, že jde o 457 a ve druhém že jezdí 100kmh. ;-D

To by se pan Kryšpín divil.

...

...

aha, tak on už to nikdo nezná... tak nic.

0/0
12.5.2010 11:14

Shperhock

Re: chyba

Tak já se teda přiznám, že to staré označování lokomotiv ještě umím. Na to se snad ani zapomenout nedá, tak bylo dobře vymyšlené.. R^

0/0
12.5.2010 12:23

Zubcasu

Re: chyba

Myslim ze 457 asi nebude ten pravej Kryspin. :-)

0/0
12.5.2010 23:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.