Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mýdlo s jelenem mi vystačí na celou domácnost, tvrdí blogerka

Ekologie je módní, ale platíte za ni jak mourovatí, tvrdí blogerka iDNES.cz Béatrice Radosa. Sleduje proto cestu našich babiček a na většinu domácnosti jí stačí mýdlo s jelenem, ocet a soda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

SYETEY-KOTZOUR

jsem fakt sám, komu přijde, že je to úplně ujetý?

celá anabáze s jelenem mi přijde úplně absurdní.........;-D Už čekám jen na výzvu ke sešrotování aut a návratu ke koňské dopravě.;-D

0/0
13.3.2011 22:58

opportunity

Kdysi jsem zkoušela vyprat mýdlem (vločkami) plínky,

celou pračku (tehdy ne automatickou) jsem měla potaženou tenkou vrstvičkou a plíny byly na omak drsné (i po máchání). Tak už raději ne. A nedovedu si představit mýt mýdlem nádobí. Octem a sodou taky čistím, ale někdy je prostě lepší vzít chemii.

0/0
13.3.2011 15:56

aji

Nemůže to mýdlo pračku nějak ucpat?

Dalo by se to dát i do myčky? Jsou to drahé spotřebiče, mám strach experimentovat. Jinak ty fígle na mytí bych vyzkoušela.

0/0
8.3.2011 21:45

Kozel_

Re: Nemůže to mýdlo pračku nějak ucpat?

U pračky bych se nebál, pokud bude mýdlo rozpuštěné nebo jemně nastrouhané. Při praní na 50st se dokonale rozpustí - v normální vodě. Kdo pere ze studny s tvrdou vodou, tak tady se mýdlo nehodí - vysráželo by se a nevypralo by se pořádně.

Na nádobí bych to nezkoušel. Zbytek mýdla v prádle je pro tělo určitě přijatelnější než zbytek prášku. Na nádobí ale mýdlo může trochu zůstat a chutnat moc nebude.

Při praní mýdlem občas, např. ručníky, pračce nic nehrozí. I když někdo pere hlavně mýdlem, tak stejně občas dá nějaký jiný prášek, na něco mýdlo nejde. Tím by se odstranily případné malé zbytky. Pračce spíš vadí kotelní kámen z tvrdé vody. Ve většině prášků stejně mýdlo je, i když ne třeba moc.

0/0
8.3.2011 23:12

sir999

EKO

vidím-li na výrobku nápis EKO či BIO, vracím do regálu :-/

0/0
8.3.2011 21:17

s(h)arka

Re: EKO

nechtěl jsi napsat ZVRACÍM ?;-)

0/0
10.3.2011 13:51

garumna

Pomer

Rada bych ten sliz vyzkousela, ale nejak jsem nepostrehla v jakem pomeru se redi mydlo se sodou a vodou. Muzete mi nekdo poradit? Predem dekuji.

0/0
8.3.2011 12:17

Kozel_

Re: Pomer

Vyrábět sliz mi přijde zbytečné. Mýdlo se kdysi prodávalo sypané, (takové válečky, veliké asi jako čočka). Běžně se ale prodávají kostky, kde znáte hmotnost, 200g nebo 175 g apod. Kostku změřte, rozdělením můžete přesně získat požadované množství mýdla (poloviční délka pro 100g z mýdla 200g kostky apod.). Odměřenou část nastrouhejte jemným struhadlem. Tohle můžete nasypat do bubnu pračky, při praní na 50st. a více se to rozpustí. Myslím ale, že 100g na jedno praní by bylo moc, nedokážu zpaměti říci, kolik je třeba, jestli 60 g (třetina kostky o 175g).  Krystalickou sodu bych předem rozpustil, nejlépe v teplé vodě, to nalil do pračky před zapnutím programu. Místo sody bych asi použil spíš prostředek Namo na měkčení vody a předpírání, myslím tak 2 lžíce.

Mýdlo vypere dostatečně, zvl. určitý druh špíny. Určitě vhodné pro praní ručníků a osušek.

Kdo chce prát ekologicky, tak mi přijde jednodušší použít přípravek jako Excel od fy Qalt. Ten pere velmi dobře, lépe než samotné mýdlo.

0/0
8.3.2011 17:15

Kozel_

Re: Pomer

Mýdlem v pračce bych pral na min. 50 st., radši 60st a více. Pro ruční praní místo jádrového mýdla zkuste nastrouhat nějaké toaletní mýdlo. Použijte nějaké nejlevnější, pod značkou řetězce. Bývají za 3,50-4 Kč /100g, tj. levnější než jádrové mýdlo. Pro ruce budou určitě šetrnější.

0/0
8.3.2011 17:18

traxina

A co místo prášku do myčky?

To mi furt u těchhle článků chybí... Máte někdo tip? A ještě něco - ten sliz mi zní dost hrozně při představě, jak se na pouhých 30 stupňů asi všude "přisaje". Nezanáší to tu pračku? A nezničí to myčku (pokud se dá použít i tam)? Nerada bych kvůli snaze o šetrnější přístup přišla o celý přístroj a musela se vrátit k valše... Díky...

0/0
8.3.2011 11:02

redi

Re: A co místo prášku do myčky?

Tak do myčky určitě ne - tam nesmí nic, co pění. Prášek do myčky můžete zkusit nahradit octem či kyselinou citronovou, ale upřímně myslím, že s výsledkem nebudete příliš spokojená.

A co se týče praní - na 30 Vám to nevypere, ale vymáchat by se to mělo v pohodě.  Tento sliz Vám dobře vypere od 60 výš, ale pak je zas otázka, co je na tom ekologického, když spotřebujete minimálně o 1/3 více energie.

0/0
8.3.2011 11:45

Kam se hrabe Bittner

Re: A co místo prášku do myčky?

Na 30 °C neperu, ale na 40 mi sliz pere naprosto v pohodě.

0/0
8.3.2011 11:55

zluta ponorka v zakone

Re: A co místo prášku do myčky?

proc nesmi do mycky nic co peni?:-) kdyz jsem zrovna doma nemel prasek, tak jsme tam parkrat nalil saponat a bylo to v pohode, nadobi umyte, mycka dal funguje:-)

0/0
8.3.2011 14:34

zluta ponorka v zakone

ta reklama je skvela :-D

mimochodem, kdysi ukazovali v Hledaniztraceneho casu Karla Hegera v Batove reklame na boty a to co on tam jako prodavac v obleku rikal zakaznicim o funkci nohy a zasadach spravneho obouvani je dodnes neprekonane, navic to dnesni "podavaci" ani neznaji:-)

0/0
8.3.2011 8:24

zluta ponorka v zakone

Re: ta reklama je skvela :-D

Jinak co se tyka prani a ekologie, tak hlavni rozdil je videt take v te reklame. Kazdy kus pradla se musel drive vzit do ruky a budto preprat v ruce nebo odrhnout na valse, Dnes se to jen roztridi na druhy pradla a pak nacpe do pracky. Dnes hodime do kose   spradlem veci, ktere jsme meli na sobe jen par hodin, drive se v jedne kosili chodilo 2-3 dny. Takze se pere vice a casteji, cimz roste spotreba vody, energie, pracich prostredku.... a pak se keca o ekologii.

0/0
8.3.2011 8:27

zluta ponorka v zakone

Re: ta reklama je skvela :-D

No a co se tyka prostredku na domaci uklid, tak kdyz jsem jeste kdysi pred lety bydlival sam, tak mi stacila  pasta na zuby, toaletni mydlo, mydlo na holeni, Pitralon, brezovy sampon,  Indulona (nekdy Nivea), Jar a mydlo s jelenem na preprani toho nejhorsiho. Nicmene co jsem se ozenil, tak mame doma v kommore malou drogerii nejruznejsich cisticich pitomosti (ktere se obvykle stejne vyhazuji napul plne, aby bylo misto na nove)  a to radeji anii nemliuvim o tom, kolik ma manzelka s dcerami v koupelne neruznejsi kosmetiky, takze jen tak tak uhajim misto na svuj kartacek na zuby a holeni:-P Takze abych to shrnul, ty dalsi a dalsi "nove a ekologicke" prostredky jsou jen potravou te zenske manie mit doma vlastni drogerii a kosmetikuRv

0/0
8.3.2011 8:30

zluta ponorka v zakone

Re: ta reklama je skvela :-D

jo abych nekecal - jeste jsem doma mival nejake to savo (nebo jak se to tenkrat menovalo) a hydroxid na cisteni odpadu

0/0
8.3.2011 8:31

televizor

Výroba ekologická nebývala

Dnes už ale mydlárnu v Schichtovce nenajdete. Jak vysvětlila Marie Logrová, mluvčí STZ, výroba jádrového mýdla původní technologií představovala příliš vysokou zátěž pro životní prostředí.

„Při výrobě ve varnách vznikají takzvané spodní louhy, které zatěžují životní prostředí. Byla to technologie výroby ještě od Schichta.“

http://ustecky.denik.cz/zpravy_region/20100426_wv_zanikl_setuza_mydlo_jelen.html

0/0
7.3.2011 20:39

Kozel_

Re: Výroba ekologická nebývala

Mýdlo se vyrábí zcela jednoduše. K tuku se přidá louh (hydroxid sodný, zpravidla), chemickou reakcí vznikne mýdlo a glycerin. Louh se přidá v určitém přebytku, dále se jako pomocná látka přidává někdy i kuchyňská sůl. Takže spodní louhy budou zřejmě zbylým hydroxidem, resp. směsí hydroxidu, soli a dalších zbytků. Problém výroby byl zřejmě v zastaralé technologii, která zůstala nezměněná od dob založení firmy. Chemická reakce je stejná, ale dnes se zřejmě lépe umí zpracovat vedlejší produkty a zbytky.

Louh se vyrábí elektrolýzou kuchyňské soli (ta je přírodní látkou, zejména v mořské vodě), vedlejším produktem je chlor. Louh není látka, která by znamenala těžko likvidovatelný odpad. Do řeky přímo vypouštět, to samozřejmě vadí, stejně jako rybám neprospěje když se vypustí kyselina. Mýdlo jako takové je ale mírnější zátěží než umělé tenzity (saponáty). Mj. proto, že když voda není horská, tak se vysráží, vyvločkuje. Saponáty ale zůstanou rozpuštěné ve vodě a znamenají zátěž.

0/0
7.3.2011 22:55

Kozel_

Re: Výroba ekologická nebývala

Domnívám se, že hlavním problémem byla zastaralá technologie. Dále, pro přírodu je zátěž vše, město místo lesa, pole místo luk či lesů, zemědělství jako takové. Každá výroba trošku zatěžuje, pokud nejde o montování hodinek pod mikroskopem, kde je zátěž fakt téměř nulová. Pokud je někde výroba nějaká látky v chemické fabrice, tak jistá zátěž tu je. To ale neznamená, že výroba saponátů je menší zátěží pro životní prostředí.

Prací prostředky, vč. těch známých značek, obvykle obsahují jak sodu, tak i mýdlo. Mají ale i další složky. Pro životní prostředí byly problémem zejména fosfáty, používané ke změkčování. Ty se ale neužívají. Fosfáty fungovaly jako hnojivo pro rostliny ve vodě, takže rostly různé řasy apod. Nejde o jedy, fosfáty se hnojí pole, takže to je něco zcela jiného než když se životní prostředí zamoří třeba rtutí - která je jednovatá.

Pro životní prostředí je jistě vhodné užívat účinné prací prášky, stačí jich méně a mají samy často příznivé parametry z hlediska zátěže (persil

0/0
7.3.2011 23:02

Lachenauerin

Já vám nevím...

Asi teď budu jak agent s pracími prášky, ale přesto: Netrpí tím to prádlo - jako např. barva, vlákno apod.? A vypere to i při 30 stupních?

Ptám se, protože zejména skoro všechno "horní" oblečení na ven (trička, košile, svetříky...), které je leda tak propocené, ale málokdy vysloveně špinavé, protože ho nikdy na sobě nemáme déle jak necelý jeden den, peru na extra jemný program a na 30 stupňů, popřípadě ručně, aby se neničilo; nejsem milionář, abych mohla tričko za tisícovku po pár vypráních na šedesátce vyhodit.

Mám totiž pocit, že v dobách, kdy se s jelenem pralo běžně, se lidi taky bohužel tak často nepřevlékali; před nějakými padesáti a více lety se košile klidně nosila klidně tři dni, a to ještě v lepším případě, což je třeba pro mě stěží myslitelné. Takže se ani nepralo tak často.

0/0
7.3.2011 17:06

fitzie

Re: Já vám nevím...

a) trpí

b) nevypere

použitelné je to hlavně na čistou bavlnu, nejlépe bílou a pokud možno ještě tak aspoň na 60o. a namočit předem. jak to ostatně dělávaly ty zmíněné babičky. ty to ostatně ještě bělily na slunci - rozložily na trávníku a opakovaně polívaly vodou. chce to trpělivost, ale funguje to i na zaprané a zašedlé prádlo, ale lycra se moc nechytá. :-/

0/0
7.3.2011 18:18

akrodif

Re: Já vám nevím...

Peru slizem vždycky jedině na 30 stupňů a spíš si myslím, že vzhledem k absenci chemie je to šetrnější než běžné prací prášky - tím spíš, že to nevypere všecko, tak to znamená, že to míň "vyžírá" tkaninu, a tím pádem by oblečení prané ve slizu mělo vydržet dýl. Přece jen je ten jelen v tom slizu celkem naředěnej. Jen jsem někde četla, že po jednom, dvou vypráních slizem prádlo trochu zešedne, protože tam proběhne nějaká reakce (možná zbytky jiných prášků s tou sodou), ale další praní to dá do pořádku - sama jsem to nepozorovala, ale nemám moc bílých věcí, tak nevím. Vlastně už si ani nepamatuju rozdíl mezi tímhle praním a tím klasickým, protože před tímhle jsem prala mýdlovými ořechy a před nimi ekologickým práškem a už dlouho jsem nepoužila nějaký obyč prášek.

0/0
7.3.2011 18:25

hobitek.h

Re: Já vám nevím...

...vzhledem kabsenci chemie...;-D;-D;-D

..., že to nevypere všecko, tak to znamená, že to míň "vyžírá" tkaninu,...;-D

..., protože tam proběhne nějaká reakce (možná zbytky jiných prášků s tou

sodou),...;-D

Ještě, že to tu je samej odborník :D

0/0
7.3.2011 21:00

Kozel_

Re: Já vám nevím...

Ano, jsou prášky, typicky levné, které perou tím, že jsou hodně agresivní. Přitom prací účinek nemusí být tak vysoký. Jiné perou třeba velmi účinně, ale zároveň šetrně. Např. praní louhem by bylo asi i účinné, ale velmi zatěžující pro tkaninu. Proto se dělají např. speciální prostředky na praní vlny - nesmí být alkalické, ale neutrální.

0/0
7.3.2011 23:06

mARKETAVIK

Bílé

Jo a bílé prádlo - to je jediné, které občas jde blbě prát bez prášku když jsou skvrny - skvělé řešení - strčit ho MOKRÉ v poledne na sluníčko, event. dvakrát postříkat ještě hadicí, když uschne a do večera je úplně bez skvrn, slunce to vybělí a navíc nádherně voní čerstvým vzduchem.

0/0
7.3.2011 16:27

Klara L

Re: Bílé

A to jako budu prát jenom ve dnech, kdy je jistota celodenního slunečného počasí? 8-o

0/0
7.3.2011 16:52

kajak v zakoně

Re: Bílé

a slepice..?

0/0
7.3.2011 18:21

mARKETAVIK

Prášky nepoužívám

Já prášky nepoužívám od té doby, co se mi narodily děti - a s úžasem zjišťuju, že jsou zbytečné! Hlavně děckám zmizel atopický exém od té doby, co nepoužívám chemii. Občas přisypu trochu ekoprášku ale většinou jen s normálním mejdlem nebo miminkovský věci úplně bez ničeho. Ušetřím čas, peníze a další čas strávený v čekárně u kožního lékaře. Po téhle zkušenosti jsem začala používat eko i na nádobí a podlahu stačí jen vodou - super! Myslím, že všechny tyhle sajrajty co nám vnucují v reklamách akorát odnesou děcka svým zdravím a jsou stejně nanic.

0/0
7.3.2011 16:25

Trisws

Re: Prášky nepoužívám

částečně máte pravdu, ale na opravdu špinavé a zapocené prádlo prášek potřebujete, atopickým ekzémem trpím a na vysrážení nevymáchaného prášku stačí nepoužívat aviváž a místo ní dávat deci octa, vysráží zbylý prášek a prádlo navíc změkčí (a není z prádla cítit)

0/0
7.3.2011 19:26

milabubu

Mýdlový sliz

Také jsem si tento sliz jednou vyráběla, ale musím napsat, že normální skvrny, co vytvoří miminka běžně, nevypere ani náhodou. A na to, abych každou skvrnku běžela honem honem namočit a přejet mýdlem od Jelena, na to opravdu nemám čas, ani na rodičovské dovolené, obvzlášť když dítko dělá skvrny minimálně 3 do hodiny a další mi ječí za zády. Další kapitolou jsou skvrny od Rybilky - nejběžnější mast na dětské opruzeniny - tam se sliz nechytá už vůbec ;-D Možná máme blbou vodu (ze studny), ale prostě to u nás nefunguje.

0/0
7.3.2011 15:11

akrodif

Sliz

Mýdlový sliz používám už několik let a pokládám ho za jeden z nejekologičtějších prostředků vůbec - obal od mýdla a pytlík od sody je jediný odpad, mýdlo v sobě nemá žádné problematické chemické látky, co by se splachovaly do vodního koloběhu, prádlo je po vyprání nedráždivé, vyprané to celkem je (stoprocentní vyprání bez sebemenší skvrny a s nadpřirozenou bělostí ke spokojenosti nepotřebuju), když chci vůni, můžu si vybrat a kápnout do toho nějaký esenciální olej a výroba trvá fakt chvilku a je vlastně celkem zábavná. Ovšem používám sliz jen na praní - na nádobí si kupuju Ekover, protože mi ho v obchodě znovu plní do staré flašky a vyhovuje mi. A nevysušuje ruce.

0/0
7.3.2011 14:29

Kam se hrabe Bittner

Re: Sliz

Úplně souhlasím. A ještě dodávám, že sliz je nepřekonatelný na čištění připečenin a sporáků, a není špatný ani na mytí WC.

0/0
8.3.2011 11:54

kak3

I pan Werich psal

žil rybář se ženou ve velké láhvi od octa...............;-D

0/0
7.3.2011 14:08

aza_

o čem je tenhle článek?

 Milý autore, když už potřebujete čárku u šéfredaktora, nymáhejte se aspoň vyzkoušet to, co tvrdí bloggerka, a napište o tom reportáž.

0/0
7.3.2011 13:07

aza_

Re: o čem je tenhle článek?

*namáhejte

0/0
7.3.2011 13:09

hnusil VIII. rozhazovač dukátů

Idnes opet prekvapila

Tak nejak jsem si zvykl, ze redakce samozvane nejduveryhodnejsiho deniku publikuje clanky, ktere uz byly jednou napsane. Zvykl jsem si i na to, ze vykrada cizi clanky bez uvedeni zdroje. Zvykl jsem si i na to, ze vykrada diskuze a slepi z nich clanek. A zrejme si budu muset zvyknout i na to, ze vykrada clanky vlastnich blogeru.

0/0
7.3.2011 13:02

opportunity

Re: Idnes opet prekvapila

R^R^R^;-€;-€;-€

0/0
13.3.2011 16:01

Inkvizitor Johny

Jelen

Tudle jsem maloval a koupil mýdla s jelenem. No byl jsem velice mile překvapen. Prostě pořádné mýdlo. Na ruce to asi nebude, ale na vše ostatní lze jen doporučit.

0/0
7.3.2011 12:38

Milan_Seliga

mýdlo s jelenem...

Jo, poctivé mýdlo s jelenem. Nic nevysuší kůži jako tohle. Čím paní pak promazává, octem nebo sodou?

0/0
7.3.2011 12:25

Zůstaň nad věcí, baby

Re: mýdlo s jelenem...

sodou? znáte pojem pH a víte , co znamená?

0/0
8.3.2011 18:05

s(h)arka

je to její věc

může se nám to nelíbit,můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je jediné, co s tím můžeme dělat!;-)

0/0
7.3.2011 11:43

redi

A smysl tohoto článku je v čem?

0/0
7.3.2011 11:33

aza_

Re: A smysl tohoto článku je v čem?

redaktor dostane výplatu

0/0
7.3.2011 13:08

Martinigue

Re: A smysl tohoto článku je v čem?

ve zveřejnění faktu, že z lidí jako jsi ty je taaak snadné tahat peníze, ...a tobě to ani nedojde ... :-D

0/0
7.3.2011 13:15

redi

Re: A smysl tohoto článku je v čem?

Vaší logice opravdu nestačím

Nechápu, jak by mi článek, dělající reklamu blogerce, bez jakékoliv přidané hodnoty, měl dokázat, že ze mně kdosi tahá peníze

0/0
7.3.2011 16:12

bacil123

kyselina citronova

kyselina citronova je velmi uzitocna ak mate tvrdu vodu - na rychlovarnu konvicu staci stipka kys. citronovej do zbytkovej vody po vareni caju - a nesmrdi to tak ako ocot

0/0
7.3.2011 11:26

Lemuz ze Sudet

Jo, Jelen.

Pouzival jsem ho koncem padesatych let kdyz jsem faral do jamy. Vynikajici. Ale nejhorsi bylo vzdy ty prvni dny nez zmizely ty hrany.

0/0
7.3.2011 11:20

3ar

Re: Jo, Jelen.

R^

0/0
7.3.2011 12:28

fran56ris

Jelen

Moje babička by k těmto prostředkům přidala ještě písek.Co na tom že pak hrnce za 2.až 3.roky musíte vyhodit.Všechno chce svoje,nebo,že by jsme se vrátili do jeskyně?

0/0
7.3.2011 10:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.