Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když postavíte dům, nešetřete na zahradním architektovi. Vyplatí se

Když manželé Plhalovi před 25 lety dostavěli dům, netroškařili a oslovili rovnou Vlastimila Vaňka. Zahradního architekta, autora řady odborných publikací. Nelitovali tehdy ani po čtvrtstoletí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Alijenka78

Naprostá nádhera ..

.. opravdu klobouk dolů :) Doufám, že se jednou takového domova také dočkám :)

0/0
29.4.2011 17:09

Nahlas se ti směju 2

Re: Naprostá nádhera ..

Pokud chceš, dočkáš. Je to jen ve tvých rukou ;-).

0/0
29.4.2011 19:03

Rubik1

Je to hezké, ale náročné.

Takováto zahrada vyžaduje i zahradníka na poloviční úvazek. Jak jsme se dočetli, zde jeho funkci plní syn.

0/0
18.4.2011 23:16

f.b.

Architekti i designéři jsou potřební a vážím si jich..

Je sice pravda, že existuje hodně pseudochytráků, ale mít dobrého architekta je opravdu důležité, zvláště jedná-li se o vetší prostory, se kterýma máme dlouhodobější plány.. :-) Je dobré se minimálně poradit, ne každý má čas vše prostudovat, chce to nějakou koncepci, kdy co kvete, jaké stromy jsou vhodné pro druh půdy, jak rychle co poroste, jaký tvar koruny stromy budou mít..dále plánuje-li člověk bazén, nebo nějaký přístřešek.. chce to prostě vymyslet a odborník je většinu ku pomoci.. Jasný, že si každej zvládne zahradu vymyslet sám, většinou ale ne koncepčně, a pak se za pár let nestačí divit nebo lituje, že něco neudělal jinak.. Taky nemám rád pseudodesignéry, co vám přecpou byt krámama, ale s domem mi pomáhal architekt a nedám na jeho rady dopustit, teprve zpětně vnímám výhody a rady, vidím výhody v rozčlenění prostoru, který bych sám nevymyslel.. takže jako všude platí JE TO O LIDECH

0/0
18.4.2011 18:16

Andee

Re: Architekti i designéři jsou potřební a vážím si jich..

na baráku jsem taky nešetřil, ale zahradu si klidně lajznu sám, bbaví mě to a když něco netrefím, není problém to změnit R^

0/0
18.4.2011 23:06

jajapaja

Odborníka za každou cenu?

Svoji první zahradu jsem si navrhl i osázel sám. Keře i stromy prosperují, zahrada je celý rok barevná, má myšlenku a krom celé naší rodiny ji obdivují ji všichni kolemjdoucí. Na druhou zahradu jsem si dost nevěřil a tak jsem ji svěřil "odborníkům". Firma, která u nás mimo zahradní práce provozuje i velký internetový obchod s rostlinami, zahradu osázela tak, že dva roky po založení zahrady jsme museli nahradit asi 50% výsadby, zahrada vypadá jako okolí supermarketu - neosobní, bez nápadu. A tak se nám odborníci pěkně prodražili.

0/0
18.4.2011 15:26

bledos

Gyc

Zahradny architekt = ten najvacsi gyc ;-D

0/0
18.4.2011 14:50

Patrik33

Re: Gyc

Co je to gyc?

0/0
18.4.2011 16:40

Roman36a

Re: Gyc

Viděl bych to jako kýč:-)

0/0
18.4.2011 16:49

Scarlett from Scottland

ježiši na co je dobrý zahradní architekt?

přece si lidé udělají zahradu takovou, jakou si přejí. Inspirací je taky mraky.... ach jo.... to stejné je se zařizováním bytu. To by mě ani nebavilo, kdyby mi to někdo nalajnoval....

0/0
18.4.2011 11:47

habr

Re: ježiši na co je dobrý zahradní architekt?

To co jste tu napsal - zahrada podle toho jak si jí majitel přeje a udělá sám - je vidět na každém kroku. Bez myšlenky, bez nápadu, zpravidla do zahrady nastrkané rostliny které autor výsadeb viděl v katalozích, v supermarketech, bez znaůosti velikosti dřevin za dvacet či 40 let. Bez znalosti tvaru koruny toho či jiného kultivaru, náročnosti na místo výsadby, nákladnosti na údržbu atd.

Fakt ale je, že dobrý zahradní architekt se špatně shání, velká část to mastí od kusu, protože lidi nechtějí investovat do dobrého projektu který stojí nějakou tu tisícovku. A když už projekt mají, dojedou do nejbližšího marketu a nakoupí to co tam nabízí a ne kultivary které architekt napsal. Potom taková zahrada vypadá jako kdyby na Škodovku někdo dal světla z BMW, kola z traktoru, narazníky z bagru a  koncová světla z mopedu.

0/0
18.4.2011 13:02

Scarlett from Scottland

Re: ježiši na co je dobrý zahradní architekt?

no a? u novostaveb to maji prakticky všichni stejné, architekt to navrhne všem taky prakticky stejně a kdo bydlí opravdu v domě a chce zahradničit, tak to udělá úplně jinak, páč tam bude chtít opravdu něco pěstovat.... (třeba i k jídlu). Už vidím, jak architekt navrhne lán s bramborama, bylinkovou zahradu, ovocný stromy, zeleninu atd.....

0/0
18.4.2011 13:06

habr

Re: ježiši na co je dobrý zahradní architekt?

Dobrý architekt navrhne i lán s bramborami, záhon s bylinkami, ovocné stromy i zeleninu, vše doplní třeba jen malinkým koutkem pro oddech nějakou květinou a okrasným keřem pro lidi, kteří chtějí mít zahradu jen užitkovou.

Jde o výběr a hlavně vědět co tomu architektovi řeknu, že od své zahrady očekávám teď, za dvacet let, za ... . V zemi, kde jsme zničeni Receptáři a dalšími podobnými pořady, kde se ukazují především jednotlivosti a ne souvislosti a kompozice, tak jiné reakce nelze očekávat než tu jsou. Existují stáy, kde se děti základy zahradní architektury učí ve škole v rámci běžné výuky.

0/0
18.4.2011 15:37

zly.previt

Re: ježiši na co je dobrý zahradní architekt?

U nás lidi na vesnici mají už taky léty prověřené, ve kterém koutě zahrady co roste. Krom toho na užitkové zahradě stále plodiny přehazuješ, takže architekt moc nepomůže, když majitel nemá základní znalosti (co po čem pěstovat například).

To ale nic nemění na věci, že zahrada z článku je velice pěkná, není umělá, vypadá přirozeněR^

0/0
18.4.2011 16:21

Patrik33

Re: ježiši na co je dobrý zahradní architekt?

Mám stejný názor jako Vy. R^

0/0
18.4.2011 16:40

l.g

Re: ježiši na co je dobrý zahradní architekt?

Víte ono je to o tom, čeho chcete dosáhnout. Pokud chcete zahradu k obrazu svému, jistě architekta nepotřebujete. Může se vám ale stát, že vaše zahrada bude trapná (i když vám osobně se bude třeba líbit), protože nemáte zkušenosti ani vkus.

Nebo chcete mít zahradu opravdu na úrovni a nevěříte svým schopnostem natolik, aby jste si na to troufnul(a). Pak je architekt zcela na místě. Předpoklad je samozřejmě, že to bude dobrý architekt.

0/0
19.4.2011 17:00

Clovicek123

Re: ježiši na co je dobrý zahradní architekt?

pokud se ale bude majiteli libit, co na tom, ze treba Vam by pripadala trapna? Ten, komu delaji starosti cizi nazory nezije vlastni zivot, ale jen obraz zivota tech ostatnich.. Takze, jdete s trapnosti k sipku (na sve, jiste dokonale, zahrade)

0/0
20.4.2011 7:44

yrral

finance

Většina lidí je po dostavbě domu tak finančně vyčerpaná, že na realizaci zahrady, natož za pomocí architekta, nezbývají peníze. Takže se to zařizuje až jak to jde a pokud to člověk dělá s rozmyslem, něco si o tom přečte, tak je to krásná tvůrčí práce na dlouhá léta a ve výsledku má z té zahrady větší radost, než když mu jí vytvoří architekt.

0/0
18.4.2011 10:56

habr

Re: finance

To je sice pravda, ale zahrada by se měla dělat podle nějakého plánu a ize jakým směrem se bude vyvíjet. A potom vše dělat podle práce a peněz.  někdy je lepší sikoupit menší sazenice a počkat pár let než povyrostou, než sázet drahé a velké. někdy zas jedna dražší kosterní dřevina i trvalka se vyplatí koupit, protože bude dělat trochu radosti než se zahrada "postaví". A to šikovný architekt dokáže lidem rozplánovat (po diskusi s majiteli pozemku).

0/0
18.4.2011 13:07

Rubik1

Re: finance

Vy jste zahradní architekt? Asi ne a přesto jste nám to vysvětlil celkem jednoduše. Takže to jde dobře i bez něj, stačí si pročíst pár diskusí, probrat to se zkušenějšíma a inspirovat se, kde to jde. Výsledek může být stejně dobrý ne-li lepší. Souhlasím, že kdyby ten zahradní architekt nebyl příliš drahý, tak i poradit se s ním by bylo dobré.

0/0
18.4.2011 23:21

stará Blažková 04

Nepotřebuju aby mi kdokoliv

kecal do vzhledu mé zahrady nebo zařízení bytu. Všichni tihle dizajnéři jsou absolutně nepotřbní příživníci, co tahaj lidem z kapes peníze.

0/0
18.4.2011 9:57

Patrik33

Re: Nepotřebuju aby mi kdokoliv

R^R^R^

0/0
18.4.2011 16:42

ivoš

Sice nemám zkušenosti

se zahradními architekty, ale vadí mi, že se lidé vzdávají tvůrčí činnosti. Klidně ať mi někdo říká, že moje zahrada není "in", ale mě prostě baví tvořit si ji sám. Aby za mě všechno dělali jiní, a já pak chodil od ničeho k ničemu, abych náhodou nepokazil architektonický záměr...Brr.

0/0
18.4.2011 9:45

Patrik33

Re: Sice nemám zkušenosti

Souhlasím s Vámi. Zahrada je jako byt, žádný dizajnér jej nenavrhne tak, aby se v bytě človek cítil dobře a útulně.

0/0
18.4.2011 16:38

rafton

Nesouhlasím,

zahradní architekt je neštěstí. Jelikož moje žena má zahradu jako koníček a zná několik zahradních architektů, tak se občas jezdíme dívat na jejich dílka. Každý si jede svůj styl a je schopen jen málo uhnout ze zavedeného.

Takže jeden to je kámen - kámen - borovice a druhý kámen - borovoce - kámen.

Navíc zahrada je živý organismus a buď si necháte udělat "hřbitov" nebo se o to stejně musíte starat sami. Těch několik zákonistostí co se musí dodržet by zvládl i žák z pomocné školy.

0/0
18.4.2011 8:52

Nahlas se ti směju 2

Re: Nesouhlasím,

Jenže co když člověk sice není žákem ani absolventem pomocné školy, jen se mu nechce na dlouhou dobu ponořit do botanických knih, aby zjistil jaké všechny rstliny vlastně existují a byly by vhodné na jeho zahradu, do jaké půdy je vhodná jaká rostlina, jak která rostlina snáší sucho/vlhko, slunce/stín, jak a kdy která rostlina kvete, jak přesně se o kterou rostlinu starat, aby vedle sebe nebyly rostliny vyžadující např jiné hnojení atd. atd.?

.

Je to prostě služba jako každá jiná. Někdo se stříhá sám, jiný chodí ke kadeřníkovi...

.

Ale souhlas s tím, že dobrý zahradní architekt je snad ještě vzácnější jedinec než dobrý bytový architekt.

0/0
18.4.2011 8:59

jita

zahradní architekt?

V okolí co znám, tak kdo si nechal udělat zahradu od architekta si teď po 3 letech zoufá. Společným znakem těchto zahrad je přehuštěnost výsadby. Prostě jim tam nandali co mohli. Udělali taková zvěrstva, jako smrky a skury s půlmetrovým rozestupem. Výsadba stromů čtvrt metru od plotu atd. Soused tvrdí, že měli málo peněz a tak to nemají tak hustě, přesto to během 2 let proroste plotem k nám na zahradua potom to budeme muset řešit také. Další mínus je v tom, že mu to udělali na jihu trávník pod tím je zastíněný a protože je tam půda relativně vlhká, bude to mít samý mech a nebo chemický trávník. Už teď to je klasická zelená poušť - každý týden sekaná sekačkou.

0/0
18.4.2011 8:25

majka196

Re: zahradní architekt?

Nám na architekta po koupi domu nezbylo, takže díky tomu je zahrada řešená postupně. Úplně stačí splácet hypotéku na barák. Alespoň je dost času zjistit, co vlastně na té zahradě poroste. Sice způsobem pokus - omyl jsem prvním rokem spíš krmila slimáky než budovala zahradu, ale už se začíná rýsovat:-).

0/0
18.4.2011 8:41

Willy321

Re: zahradní architekt?

To je docela logické. Architekti jsou často v holportu se zahradnickými firmami, které mají zájem toho co nejvíce prodat.

0/0
18.4.2011 8:50

Quick.

Re: zahradní architekt?

Sousedi to mají přesně tak. Živý plot z ptačího zobu 25 cm od našeho plotu, soused si ostříhá, co je u něj, co přesahuje nad plotem k nám, nechá;-€, všechno má nasázené tak hustě, že se to samo dusí. Dvakrát ročně mu tam baba od té firmy, která jim to navrhovala, několik dní stříhá a řeže. Nic nemá přirozený tvar, protože se ten architekt nedržel ani elementárních zásad, jak daleko od sebe sázet keře, např. na jednom metru 3 weigelie a tak by se dalo pokračovat. A co je zásadní - majitel zahradnické firmy je samozřejmě tím architektem, který jim to, bratru, za nějakých 200 tisíc navrhl a prodal.;-D;-D

0/0
18.4.2011 14:35

jan.banos

Živý plot z ptačího zobu 25 cm od našeho plotu,

trochu totálního herbicidu by to spravilo: Ale ten by si spíš zasloužil soused a ne ta rostlina.

0/0
18.4.2011 20:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.