Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bájné lepidlo vyvinuté podle gekoních nohou má už jen krůček do praxe

Američtí vědci vyvinuli speciální lepidlo, které podle nich na hladké zdi nebo skle udrží váhu až 318 kilogramů pomocí pásky o ploše 40 cm čtverečních. Inspirací vědcům byly polštářky na prstech nohou gekonů, díky nimž tito malí ještěři dokážou běhat po stropě či hlavou dolů po stěnách, aniž by spadli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pierre de Croissant

A japa

ten ještírek, když přijde na věc a chce odpadnout, zruší tu van der Waalsovu sílu?

0/0
22.2.2012 11:12

doktor_bota

Tak to je předem lituju,

typický američan si koupí těch pásek víc a pokusí se jimi připevnit své auto pod střechu garáže, aby byl cool před kamarády. No a pak ti, co přežijí zřícení střechy a následně garáže, zažalují výrobce, že v návodu neupozornil na neomezenou platnost fyzikálních zákonů.:-(

Jinak ale sem s tím, konečně něco, co udrží háčky na kachličkách v koupelně, i když se na ně pověsí mokrý ručník.:-)

0/0
22.2.2012 6:06

Patolog

Re: Tak to je předem lituju,

Na háčky stačí obyčejný chemoprén. Jen je třeba dodržet návod.  Suché odmaštěné  lepené  plochy je třeba OBĚ!!potřít vrstvičkou lepidla. Další důležitý krok-nechat 15 minut odvětrat. Teprve pak co největší silou k sobě přitisknout. Důležitý je první moment stisku-síla, na době vcelku nezáleží. Při dodržení výše napsaného, úspěch zaručen. Jo a samozřejmě nechat 24 hodin zatvrdnout.

0/0
26.2.2012 17:12

KvakMekRampa

...

Takže je to taková vylepšená "nanopodložka", co má spousta lidí v autě. Rozhodně nic čemu by se mělo říkat lepidlo.

0/0
21.2.2012 12:54

net.Xtreme se nevzdává

Re: ...

Lepidlo to není...

0/0
21.2.2012 13:00

jgoodman

co furt všichni brbláte

pravdou asi je, že článek jim nevzaly do rubriky technet, tak tam nacpali hobby market a dali to sem.

Když v porodnici jeden doktro zjistil, že po umytí rukou neumírají skoro žádné rodičky, tak ho odvolali z funkce a amíci na to zavedli vyhlášku, že kdo si z dokotrů umyje ruce, tak mu bude odebrána licence....a kdy jsme nyní?

Předpokládám, že kdyby v 19ctém století byl idnes a jeho diskuze, byl by doktor očerňován stejně jako každý novodobý objev.

0/0
21.2.2012 11:00

jgoodman

Re: co furt všichni brbláte

Edit: omlouvám se za to y u nevzaly...asi tam budou pravovat i muži....

0/0
21.2.2012 11:02

intago

Re: co furt všichni brbláte

to asi myslíte

http://cs.wikipedia.org/wiki/Ign%C3%A1c_Filip_Semmelweis

rodičky k němu nechtěly, raději šly tam, kde na pokoji zemřelo z 12ti 11 na horečku omladnic

A on se z toho zbláznil, nedivím se mu:-/

0/0
21.2.2012 11:54

Inkvizitor Johny

Osa

Asi by to chtělo napsat, v jaké je to ose, to zatížení. Chápu, že to bude asi ve smyku. Což není nic extra. Snad jen to, že to nenechává stopy, je moc fajn. Ale ruku na mozek... Kdy tohle člověk potřebuje za tu cenu, která bude vysoká.

+1/0
21.2.2012 10:23

Fmighta the Affaffin

Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

Vubec, pokud by nohy gekona udrzely na strope i kdyby mel 130kg, tak jak se sakra odlepuje? To muze tu lepivost nejak vypnout?

0/0
21.2.2012 10:03

Inkvizitor Johny

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

No normálně to urve i s podkladem přece ;-D

0/0
21.2.2012 10:18

HolcmanDavid

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

Když se drží na stěně je "spoj" namáhán na smyk. Když odlepuje nohu tak na tah. Zkuste si dlaní přejet po skle..

0/0
21.2.2012 10:30

Ajvn

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

Tomuhle bych rozuměl, pokud by ten gekon uměl lézt pouze po svislých plochách. Ale on si visí i hlavou dolu na stropě a tam mi to spíš připomíná ten tah, než smyk. :-)

0/0
21.2.2012 10:32

Inkvizitor Johny

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

A jste si jistý, že by opravdu dokázal lézt u vás v obýváku po stropě? Nebo je to jen nějaký mýtus :-)

0/0
21.2.2012 10:36

ssbb

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

GEkoni lezou úplně normálně po stropě a nemají s tím sebemenší problém

+2/0
21.2.2012 12:15

jávászdravím

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

Možná proto, že nevědí, co je namáhání v tahu a ve smyku.Kdyby si takovýhle gekonek jednou uvědomil, že na stropě už spoj není namáhán ve smyku, ale v tahu, okamžitě by spadnul. []

+1/0
21.2.2012 13:33

dvakratzabanovanylajos

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

;-D;-D;-D

0/0
21.2.2012 13:38

karliak

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

Sladka nevedomost :)

0/0
22.2.2012 22:16

net.Xtreme se nevzdává

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

Drží nihu v rovině pro názornost " || " je přilepen, ohne nohu " )| " a odlepí se nejpve po stranách a pak celou nohu...zjednodušené řečeno, jako suchý zip, také ho odlepuješ ze strany a ne celý najednou.

0/0
21.2.2012 12:57

intago

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

jo, to zní dobře

0/0
21.2.2012 14:05

Ajvn

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

A taky to dela takovy ten neprijemny zvuk, jako kdyz se odtrhuje suchac? No ne, ja se ptam vazne, protoze jsem gekona jeste v zivote nevidel, natoz neslysel. ;-D

0/0
21.2.2012 14:21

net.Xtreme se nevzdává

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

Ne, je naprosto tichý, jde o to, že těch chloupků má miliony nebo kolik, nefunguje to úplně jako sucháč, takže v podstatě nemá důvod generovat hluk... jo kdyby zvadal packu na jednou, tak to možná udělá hluk jako když odtrháváš něco přilepeného, ale tím jak se odlepuje přirozeně chloupek po chloupku respektive řada chloupků za řadou a ne všechyn najednou ,tak je hlasitý jak jiné ještěrky.

0/0
21.2.2012 14:30

CCblue

Re: Me by zajimalo, jak se to odlepuje!

Čím menší chloupek, tím vyšší frekvence zvuku. Takže takhle miniaturní chloupky člověk asi slyšet nemůže.

0/0
21.2.2012 15:12

Lipot143

není lepidlo jako lepidlo

Tak v první řadě se ve skutečnosti nejedná o lepidlo... jedná se o mikro chloupky co má gekon ze spodu na noze.  díky těmto chloupkům se může udržet i na stropě... nejde tedy o chemickou látku

0/0
21.2.2012 8:27

intago

Re: není lepidlo jako lepidlo

jasně, o sucháči taky nikdy nikdo netrvrdil, že je to lepidlo, jako píší na konci tohodle článku:-/

0/0
21.2.2012 9:13

intago

je to vůbec lepidlo?

pochybuji velice:-/

0/0
21.2.2012 8:26

net.Xtreme se nevzdává

Re: je to vůbec lepidlo?

Je to suchý zip, jen jednostranný:-)

0/0
21.2.2012 9:54

Teletabis

To se bude hodit

až polezeme zpátky na stromy.

0/0
21.2.2012 8:17

waltr pašák

no já nevim

...ale lepidlo z běžného hobbymarketu ma uváděnou nosnost 22 kg na cm2 - tedy na plochu 40 cm2 je to 880 kg - tedy skoro 3x tolik než u bájného lepidla.

0/0
21.2.2012 7:11

Mražená spermie

Re: no já nevim

a platí to i na skle ?

0/0
21.2.2012 7:17

Patolog

Re: no já nevim

Jsi neviděl lepený akvárium?

0/0
26.2.2012 17:16

BoB2176

Re: no já nevim

...a je možné ho použít na jakémkoliv hladkém povrhu? A sejmout beze stop?

0/0
21.2.2012 7:37

al-adin

No

máme se ještě co učit z přírody. Jenom aby za chvíli bylo odkud........;-(

0/0
21.2.2012 0:24

Myshaak

Re: No

Já bych se nabál, dříve, než se člověku podaří přírodu úplně zničit, zničí dřív sám sebe. Příroda si pak uleví a zregeneruje...

0/0
21.2.2012 9:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.