Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Populace okouna se dramaticky ztenčuje. A nic se neděje

Velcí okouni mizí z našich vod jako pára nad hrncem. Za demolici počtu pruhovaných dravců můžeme zejména my, rybáři, poněvadž nejsme schopni prosadit některá opatření, která by možná napomohla k zvýšení jejich počtu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

negrositos

PROSÍM

zaveďte ochranu ryb před nájezdy tichejch bláznů - rybářů - v dnešní době stejná sebranka, jako myslivci....beztak už je toto zvířectvo natolik zbaveno svobody a svobodného pohybu - v podstatě se jedná o chov a pěstování pro lov a zábavu....fuj

0/−1
29.10.2012 12:15
Foto

P49ř15e62m84y76s84l 79Č18e35j63p 8958787298536

Zbaveno svobody pohybu? Jako myslíte, akvaristy a jejich klícky na ryby?

0/0
3.11.2012 6:32

okys

(Nejen) Okoun na okraji zájmu

Okoun bohužel doplácí na to, že je u většiny rybářů považován za "plevelnou" rybu, o kterou není třeba se starat. Přitom by stačilo relativně málo, aby se této krásné, bojovné a (k vlastní škodě) velmi chutné rybě pomohlo aspoň částečně doplnit prořídlé stavy. Ať už je to hájení (které ale bude k ničemu, bude li po vytření docházet k prudkému kolísání hladiny a tím zasychání jiker, jak jsme toho každoročně svědky např. na Dalešické přehradě), zavedení lovné míry či redukce stavu bolenů, kteří dokážou s tím, co se z jiker vykulí, pořádně zamávat. Veškeré restriktivní opatření v Rybářském řádu však musí jít ruku v ruce s důslednější kontrolou dodržování ze strany Rybářské stráže.

+1/0
28.10.2012 13:16

simanski

a také zavést "neochranu" bolena

Kromě ochrany okouna v nějaké rozumné míře (30 cm lovná délka se mi zda hodně přehnaná, byl bych pro v rozmezí 20-25 cm), bych zrušil na určité období lovnou délku bolena a omezení jeho počtu ulovených ks na den. Rybáři lovili okouny vždy, ale řekl bych, že největším nepřítelem okouna je skutečně přemnožený bolen. Jednu dobu byla např. na Sečské přehradě ve VČ zrušena ochrana bolena a bylo to znát (mimochodem byl nejúčinější nástražní rybičkou na candáty!). Po odstranění výjimky z ochrany bolena se stav s jeho přemnožením vrátil, kde byl před tím a okoun opět začal ubývat.

0/0
28.10.2012 11:10

northwolf

A co kombinace doba hájení a spodní a horní míra ?

Mě připadá jako zajímavá alternativa chránění okouní populace kromě již uvedeného taky horní míra, její efekt - kdy trvale zůstávají ve vodě jedinci kteří přesáhli určitou délku by podle mě mohl mít i zajímavý genetický dopad - selekce právě na dorůstání větší délky - potomstvo též schopné přerůstat jinak v populaci průměrnou velikost.

Dále pak platí to samé jako u jiných dravců - čím starší ryba, tím vyšší obsah škodlivých látek (těžké kovy, PCB) v mase, takže na talíři by to zase až taková ztráta nebyla, jde o to ještě najít to správné nastavení.

Ale hlavně - sice v Česku už nežiju a novější vývoj tedy nesleduju, ale Český rybářský svaz mi zrovna nepřijde jako moderně uvažující a rychle a pružně jednající instituce :o( s tím by možná nebylo od věci taky něco dělat.

0/0
28.10.2012 10:40

radim36

nechybí tady náhodou větev příspěvků

jak povodí Odry upouští přehrady dle požadavků lobby vodních OZE a tím kolísáním hladiny na přehradách ničí jejich trdliště, travnaté zatopené mělké plochy nebo rovnou na začátku léta ničí jejich jikry?;-(

0/0
28.10.2012 7:32

anthropoid42

nejen okouni

... i parma mi prijde po urcitem rustu populace zase na ustupu. O lipanech nemluve, tam je to podle me uz za hranici, zejmena ve vychodnich cechach. Mimochodem, ubyva pry i stik, minimalne letos byl oproti dvou predchozim letem docela propad - aspon to jsem slysel z vice zdroju.

0/0
27.10.2012 23:51

Fikos

Orlík

Tak tam na okouna nenarazíte bohužel ...

0/0
27.10.2012 23:28

josefl

Zrovna včera

Jsem měl jednoho k večeři. A v rybníku jich mám ještě dost.

0/0
27.10.2012 21:22

vebasam

krásný okoun

Okoun je nádherná ryba.Pamatuji čas kdy jich na Vranovské přehradě byla hejna,že jich nebyl problém nachytat 50za 30minut a dnes jen vzpomínka škoda je to krásná ryba.

+2/0
27.10.2012 21:12

Kaminski

Re: krásný okoun

Plavalo jich tam jak much, dneska o něj člověk nezavadí co je rok dlouhý, maximálně když začne zamrzat a dá se ještě na rybku na hloubce, jinak je Vranov zkaženej bolenama.:-/

0/0
27.10.2012 22:47

jien

Stav okouna na Břeclavsku

Na ryby už nechodím tak často jak bych chtěl, ale určitě ubylo okounů s velikostí přes 20cm.

Teď když chytneme okouna a má 15cm, tak je to kus. Dřív to taková rarita nebyla.

Ale řekl bych, že okounů (i když malých) je pořád dost a dost.

0/0
27.10.2012 20:34

Boldos

Kdysi jsem viděl

místní vidláky, jak na orlické přehradě u zámku vychytávali hejna okounů... to ještě v dobách kdy tam bývali. Házeli je z prutu rovnou do lodi. Pravidelně jich mívali plnou lod tak cca 50 na hlavu..Když jsem se jich zeptal co s tím budou dělat, tvrdili mně, že tím krmí slepice....Takže tak...;-)

+1/0
27.10.2012 19:46

Viktor Krus

Re: Kdysi jsem viděl

Tam, kde ještě taková hejna jsou, se to stále děje (okouni se odnášejí ve velkém množství). Nemůže to dobře dopadnout. Třeba by se opravdu některá omezení vyplatila zavést, ale možná už je pozdě. Když tady z ostatních příspěvků čtu, že to s okounem nevypadá dobře např. na Lipenské přehradě, Vranově či Orlíku, je to s okounem zřejmě opravdu už špatné. Uvidíme...

+1/0
27.10.2012 20:59

superweb

Re: Kdysi jsem viděl

Pamatuju si, ze jako maly jsem je chytal ve velkem do cerene na Orliku. Stacilo si stoupnout na molo, spustit ceren do hloubky, hodit desetnik, chvili pockat a po vytazeni byla sitka plna okounu od 5 do 30 cm. Tehdy se dalo jeste mluvit o premnozeni a jejich skodlivosti pro ostatni ryby(tim nerikam ze bych je ve velkem bral..byla to spis zabava). Je smutny, ze dneska je z plevelne skodne vzacna ryba :(

0/0
28.10.2012 11:01

kterej

co je "potočák"

???

0/0
27.10.2012 16:24

Dawemaster

Re: co je

Pstruh obecný potoční. Potočák je to rybářským slangem ;-)

0/0
27.10.2012 19:45

Veno

Okoun

Chodim casto chytat na reku Ohri a pomalu jediny, co se tam zarucene chyti je okoun. Pokazdy tak 4, takze bych to s nima nevidel tak cerne. Je ale pravdou, ze letos jsem nechytl ani jednoho nad 30 cm, dokonce sotva 25 cm, tudiz by pro me ta minimalni lovna mira od 30 cm byla spatna:). Stejne jsem je vsechny pustil.

0/0
27.10.2012 15:58

no-X

Bolen

Minimálně na Lipenské přehradě ubylo okounů (ale i bělic, ševčíků a dalších druhů v potěru) poté, co nějakého chytráka napadlo vysadit do Lipna bolena, který se přemnožil a vytlačil všechny "původní" druhy. Najít v současném potěru něco jiného než boleny je docela zázrak.

0/0
27.10.2012 15:26

Kaminski

Re: Bolen

Na Vranovské přehradě to samé. Krásné okouny vytlačili již přemnožení boleni, kteří se tam začali ve velkém vysazovat a to i přes to, že počet chycených bolenů za rok je minimální. O okouna tam člověk skoro nezavadí Rv;-€

0/0
27.10.2012 18:23

mdvo1

Pražská voda

Je pravdou, že velkých okounů ubýva.Občas se podaří jeden dva kolem  25cm.  Nevím jestli je to mírou  na vodách Prahy , ale na Vltavě jsou v současné době malí okounci (5-10cm) přemnoženi.  Sežerou skoro veškerý plůdek, který se zde vyskytuje.  Míra asi nebude to nejlepší...MD

0/0
27.10.2012 15:17

radim36

rozjet program revitalizace menších vodních toků

Dříve byly tyto toky soubor hlubokých tůní a tůněk spojených brůdky a brody. A kolem těchto toků byly od břehů několik desítek metrů daleko pobřežní porosty. Všemožných ryb tam bylo plno, protože tam bylo snad až 10x víc životního prostoru, v tůňkách ryby přežily i měsíční vyschnutí řeky i řádění kormoránů a vydry a pobřežní porost byl vodním tokem zavlažován, takže i v době sucha fungoval jako masívní lapač prachu a tlumič hluku.

Dneska jsou to toky s napříměným stejnoměrným korytem, kde stačí nějak sebrat vodu na jednu noc a všechno tam vychcípe, ryby tam nemají životní prostor a ani kryt, takže je kormorán a vydra bez problémů zdecimuje za den a porost kolem není prakticky žádný, takže prach z automobilového provozu i jiný se bez překážek šíří do krajiny.

+1/0
27.10.2012 14:31

Gaston9

Ubývá i slušných

lidí, a nic se neděje...

+4/0
27.10.2012 12:42

ptr_28

souhlas, ubývá jich

je to pravda, byl bych pro míru 25 cm a klasickou dobu hájení jako u ostatních dravců :-/

+2/0
27.10.2012 12:07

Achille Volfoni

Re: souhlas, ubývá jich

R^

0/0
27.10.2012 13:02

jendabenda

"demolici počtu pruhovaných dravců", co to je za obrat???

tohle chce křišťálovou lupu?

+2/0
27.10.2012 11:59

ludra.hnida

všechno

nalovené se má vracet do vody!

0/0
27.10.2012 10:34

fredie_b

To zas napsal odborník....

Chytit okouna nad 30 cm byl problém odjakživa, protože je to taková vzácnost, jak 80 cm kapr. Okounů je všude dost, jde právě o to, že jelikož nemá lovnou míru, 90% rybářů ho ani nenapíše. Proto je tento článek úplně mimo. Já  již deset let chytám jen přívlačí a okouny chytám prakticky při každém lovu a to na všech typech našich vod.

+1/0
27.10.2012 10:10

Viktor Krus

Re: To zas napsal odborník....

Dobrý den,

přijde mi, že okoun nad 30 centimetrů délky se v současnosti skutečně stává vzácností. Tou ale nebyl odjakživa, jak tvrdíte. Pamatuji na doby, kdy jich nebylo problém na žížalu nachytat spousty, na přívlač byla situace obdobná, mám na mysli na přehradách. Ty časy jsou ovšem pryč. Přirovnání, že třicítka okoun je stejná vzácnost jako osmdesátka kapr se pomalu obrací, těch kaprů bude v budoucnu možná více.

S tím zapisováním máte pravdu. Ale nemyslím si, že velkých okounů je všude dost, ubývají. Prostě nevěřím tomu, že rybáři celkově nezapíší několik desítek tisíc ryb, bude to menší číslo.

Gratuluji, pokud se při každé vycházce setkáte s okounem, ale pokud tvrdíte, že okoun o délce 30 centimetrů je vzácností, tak soudím, že lovíte ryby menších velikostí. Nebyl byste raději za ty ryby nad třicet centimetrů?

+1/0
27.10.2012 10:51

indnes

Re: To zas napsal odborník....

Ubuda okunov preto, ze nove vodne diela sa nebuduju a okun, podobne ako stuka vyzaduje k vyteru travnate podlozie, alebo korienky zatopenych stromov a krikov. V novo vybudovanych vodnych plochach sa dokaze v priebehu prvych par rokov doslova premnozit.

V starsich vodnych nadrziach sa tieto podmienky prirodzene zmensuju a okun je v potravinovom retazci kdesi v strede a preto si na nom rada pochuti stuka, candat aj vacsi pstruh.

Ale pravda je aj ta, ze mnohi rybari ho este aj dnes likviduju ako "skodcu" ikier a poteru hospodarsky cennejsich ryb. Co je urcite skoda....

0/0
27.10.2012 13:16

hippotame

Re: To zas napsal odborník....

Ja myslim, ze nemate pravdu. Prave letos jsem vsiml toho sameho co autor pise. Okounu je proste mene. Pokud chytate hodne okounu, mate proste stesti, ze ta voda, kde lovite jeste neni odokounena. Uprimne si myslim, ze minimalne na rok zavedena lovna mira by okounum jen prospela.

+1/0
27.10.2012 11:22

crocodileclip

Míra 30cm je dost, ale 23cm by nebylo na škodu

On ten okoun zase tolik nevyroste a má i přirozené nepřátele,nejen rybáře. Navíc je to moc dobrá ryba na talíři, takže ty menší okouni jdou zase plavat:-) a je jich dost ale rybáři je prostě nepíšou. Všimli jste si jak po povodních v roce 2002 na Labi není vidět sumeček americký? Možná jsou okouni v Německu:-)

0/0
27.10.2012 7:11

sild

Re: Míra 30cm je dost, ale 23cm by nebylo na škodu

doporučuji rybářům lovícím na revírech Územního svazu města Prahy rybářský řád strana 18 odst. 5 "nejmenší lovná míra okouna říčního je stanovena na 20cm" jinak souhlasím že bych navrhoval raději 25cm;-)

+1/0
27.10.2012 10:06

Viktor Krus

Re: Míra 30cm je dost, ale 23cm by nebylo na škodu

Dodatek k soupisu revírů ČRS Výboru územního svazu pro Severní Moravu a Slezsko (strana 4, bod 9): "Doba hájení okouna říčního je od 1. 1. do 15. 6.".

Já jen, že by bylo fajn, kdyby se to spojilo. Uvidíme. :)

0/0
27.10.2012 11:00

Čuřil [ curil@hotmail.cz ]

Je to pravda

Vlastně si už ani nevzpomenu, kdy jsem třeba na Vltavě chytil naposledy okouna nad 20cm, na přehradách se občas podaří i ten přes 30, ale řeky jsou hodně vymlácený. A je hodně málo i těch malých, naprosto souhlasím s autorem článku. Je to krásná a zábavná ryba, též jsem pro hájení a lovnou míru R^

+3/0
27.10.2012 6:46

Osvald Moučka

!

Tady je okounů docela dost. Ale já je pouštím. Mají moc kostí. Beru si pouze trofej - jejich hlavu...

+1/0
27.10.2012 0:56

karpet

Re: !

Sice to nesouvisí s tematem článku, nemohu ale souhlasit s poznámkou, že okouni mají moc kostí. Tento předsudek je velmi rozšířen. Je to dáno nejspíš tím, že malí okouni, kterých se chytá nejvíce, mají kosti hustěji. Pokud připustíme, že malý okoun má stejně kostí jako velký a vezmu okouna s mírou 30 a více, kostí má na objem svalové hmoty spíš méně než jiné druhy ryb, mapř kapr.

0/0
27.10.2012 4:29

Dawemaster

Re: !

Okouni že mají kosti? Už jste někdy v životě jedl okouna nebo jste to jen tak plácnul? Já bych řekl že spíš to druhé...

0/0
27.10.2012 4:36

Nakrathko ostrihany

Re: !

Český okoun je jako český politik, žádná páteř...

0/0
27.10.2012 9:05

Korvetní kapitán Pepan A2

Kdybych si měl vybrat mazi konzumací

politikanebo okouna, neváhám ani vteřinu.

0/0
27.10.2012 9:45

Bruno63

Re: !

Okoun má pouze páteř, žebra a nad každým žebrem jednu jehličku. A ty právě dělají problém těm, kdo maso pomačkají, pak se blbě hledají. Pokud se maso opatrně rozlomí a jehličky vytáhnout, lze sníst celého okouna bez rizika. Od posledního žebra do zadu je jen páteř. Taky šílím když nasazují ve Svratce malé jelce a parmy. Požerou malé okouny a ty pak v zimě požerou kormoráni a řeka je skoro prázdná.

+1/0
27.10.2012 10:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.