Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V obchodech se znovu objevily klasické žárovky. Stojí desetinásobek

Ačkoliv EU zakázala prodej klasických žárovek, v obchodě je přesto můžete koupit. Nejde však o běžné typy pro domácnost, ale o žárovky patřící do kategorie technického osvětlení. A stojí zhruba desetkrát víc, než jsme byli zvyklí platit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a36r83o72s52l77a44v 49Z38a57h20r78a84d69n11í61č75e54k 7265550734461

Fakt sranda, stále dokola čtu, žárovky jsou fajn a nejlepší a v jiném diskuzi jak je elektrika drahá. :-) Něco za něco, levné žárovky a velká spotřeba nebo drahé LED žárovky a nízká spotřeba, vše je dobře spočítané. :-) Zadarmo nic nebude. :-)

0/0
25.12.2012 21:25
Foto

V78á82c85l56a92v 42B51o39č43a78n 2989355887706

Já jsem věrný klasice.Nevím proč bych měl dávat do pěkného lustru úsporky když tam z estetiky patří klasická žárovka.A ohledně jsem u nás v obchodě koupil 100 W žárovky za 19 Kč.Vyrábí je firma v Brně.

+1/0
16.12.2012 9:11

P83e23t90r 81T83o33m82a85n 9128290574380

Ahoj,mohu potvrdit že i v obchodech se dají tyto žárovky koupit jako dříve,některé s jiným názvem označení od 10-20Kč. Všude doma mám úsporné žárovky,které jsem časem vyměnil za ty klasické. Jsou typu spirála z výkonem 100w žárovky se spotřebou 18w.  Díky této změně se na konci roku projevila úspora,že nám poprvé vracely přeplatky. Doporučuji všem. Při dnešních cenách energie,je tato výměna ideální pro pěněženku. Ledkové  žárovky rád nemám, připadají mi,že jsou moc bodové a není z nich moc vidět. Méně výkonné úsporné žárovky typu spirála nekupuji,protože je světelnost pro ně na místa kam potřebuji vidět nedostatečná.  Do přenosných baterek a světel diódové žárovky schvaluju. Co se týče klasických žárovek,tak na ně nezanevřu. Jsou ideální na místa, kde se krátce svítí a kde se často rozvěcuje a zhasíná. Na tu chvilku tolik energie nevezmou a oproti úsporným žárovkám jim nevadí časté zhasínání. Tak že jsem nakonec rád,že staré žárovky dále jedou. Ať nám EU vleze ze zrušením na záda :-))

+1/0
9.12.2012 12:24

M67i38c77h77a36l 61D76r73u57h10y 6860940841121

Btw 18W usporka rozhodne neumi stejny svetelny tok, tedy cca 1200-1300lm jako 100W klasika. To je asi jako 60W. Usporky zas tak nespori, je to proste ekonomicky, energeticky, ekologicky i technologicky nesmysl. Btw tyto nove zarovky jsou opravdu konstrukcne naprosto odlisne proti tem predchozim.

+4/−2
10.12.2012 20:17

S96t97a23n40i78s58l79a40v 77H62ř63e44b70í49č62e91k 4791666989637

Pěkná blbost! Úsporky šetří a to dost! Jedu na ně kompletně cca.10 let a je to znát!!!

+1/−2
12.12.2012 22:18

P73a22v60e64l 52O47d57r25a23z82i36l 6944969817350

Jo, to teda je ;-D

+1/0
13.12.2012 8:44

V84l71a71d49i97s58l37a60v 25S24t90r89n36a20d 2641297306951

Pokud byste chtěl od úsporek stejné množství světla, tak by to tak úsporné nebylo...

 

No alespoň fotografové mají zas dobré světlo do ateliérů.

+2/0
13.12.2012 10:52

Ř30e38h83o46ř 58K86r40á11l64í27č93e36k 5677471889238

Stejné množství světla v porovnání s čím, klasickými žárovkami? ;-D I kdyby měli úsporky jen poloviční účinnost co obyčejné žárovky, tak se vám investice do nich vrátí během pár měsíců (samozřejmě pokud s žárovkami nesvítíte jen pět minut denně) :-).

0/0
13.12.2012 23:50

P77a30v18e26l 10O15d45r61a45z50i61l 6574309147570

Kdyby měly úsporky poloviční účinnost proti obyčejným žárovkám, tak se vám investice do nich nevrátí nikdy.

+1/0
17.12.2012 15:42
Foto

J63a16n 97S75t52a51v47ě23l 9835189967928

Celkem bez problému se dají na internetu objednat 15-200W klasické žárovky v ceně 10-20Kč, stačí jen zagooglit. Jsou pořád situace, kdy je klasická žárovka nejrozumnějším řešením a nechápu snahu Brusele je mermomocí zakázat. Samozřejmě že majoritu osvětlení mi doma zajišťují kompaktní zářivky či ledky, ale např. na osvětlení sklepa, kde potřebuju světelný tok odpovídající aspoň 100W žárovce, aby tam bylo něco vidět, je pořád klasická žárovka nejlepší volbou. Vzhledem k tomu, že svítí řádově jednotky minut měsíčně je mi její 5% účinnost zcela ukradená. V obyváku by mi to jedno nebylo. 

Náklady na výrobu a ekologickou likvidaci kompaktních zářivek jsou v porovnání s klasickými žárovkami strašidelné, kontaminace živ. prostř. rtutí je rozhodně nezanedbatelná (hlavně že zakázali Hg teploměry). RvEU

+6/0
6.12.2012 22:42
Foto

J20a66n 88S55t53a11v23ě42l 9445209137958

Navíc, pokud potřebuji plné a pokud možno spojité spektrum bez strobo efektu, tak mám na výběr kompaktní zářivku od Nasli, za 500Kč kus a nic slabšího než 23W nevyrábí (což odpovídá zhruba klasické stovce), LEDky mají IMHO dost úzké spektrum (i když u moderních bílých LEDek je to snad lepší), ovšem cena bude dost podobná jako u Nasli úsporek, nebo za desettikorunu klasickou žárovku, jednoduše regulovatelnou, bezproblémově ekologicky likvidoatelnou. 

Další věc - žárovka je plně ohmický spotřebič, účinník je 1. Kompaktky nejsou ohmické spotřebiče, jejich účinník bude tak 0,5, čili na 0,1A činného proudu připadne 0,1A jalového, který se bude muset někde kompenzovat. Nějak na nich nic ekologického neshledávám - rtuť, luminofor, vysoké výrobní a tedy i pořizovací náklady, drahá a problematická likvidace, velmi obtížně dosažitelné plné spektrum, nízký účinník... Stojí to té Bruseli za to?

+5/0
6.12.2012 22:53

Ř24e92h32o11ř 17K35r82á79l59í68č40e30k 5697701459718

Taky si myslím, že EU nemusela klasické žárovky zakazovat, ale stačila by jen nějaká osvěta o výhodnosti úsporných/LED žárovek, aby se lidé mohli sami rozhodnout, jestli budou svícením šetřit nebo si raději připlatí za doslova teplé světlo klasické žárovky. Ale snad každý kdo umí počítat ví, že úsporné žárovky jsou jednoznačně výhodnější než klasické a i vyšší investice do nich se během pár měsíců vrátí zpět.

Náklady na výrobu úsporných žárovek jsou samozřejmě vyšší, proto je vyšší i jejich konečná cena. Ale co se týče ekologie s nimi spojené ve srovnání s k klasickými žárovkami, tak o tom by se dalo dlouze diskutovat. Jasně úsporka obsahuje rtuť, ale má delší životnost (kvalitní žárovka, ne šméčko z tržnice) a hlavně díky vyšší účinnosti má nižší odběr. Takže pro jednu úspornou žárovku se spálí až o 80% méně hnědého uhlí! Takže když se zmiňuje ekologie výroby úsporných žárovek, tak je třeba zmínit i ekologii provozu klasických žárovek, na kterou se v diskusích dost často zapomíná!

0/0
7.12.2012 12:29

Ř39e16h34o17ř 13K21r34á93l56í93č18e56k 5177711229528

A mimochodem ještě k tomu spektru, tak úsporné žárovky, zářivky, výbojky, LEDky a další zdroje jsou úsporné právě proto, že nevyzařují v celém spektru jako klasická žárovka. Obyčejná žárovka sice svítí pěkně spojitě, ale min. 90% vyzářené energie se nachází v infračervené oblasti, kterou lidské oko nevidí a pro účely svícení je to vyhozená energie!

Ještě docela směšný argument některých lidí je, že prý klasickou žárovkou zároveň i "topí". Jednak stowattová žárovka vám toho moc nevytopí, pokud tedy nemáte nějaký super pasivní dům. Ale také ať si dotyčný zkusí spočítat, na kolik ho vyjde jedem MJ tepla při vytápění žárovkou, protože vytápění elektrickým přímotopem je stále nejdražší varianta vytápění.

0/0
7.12.2012 12:54

P12a12v60e59l 28O46d15r57a35z27i43l 6504369677850

To, co vytopí žárovka, nemusíte vytopit jinak. Zákon zachování energie. Spojité spektrum je fajn, a je celkem fuk, jestli zasahuje do IR či UV. Podstaná je viditelná část a tam jsou na tom zářivky obvykle nic moc, i když se to zlepšuje.

0/−1
10.12.2012 20:44

Ř81e64h50o12ř 38K85r94á91l13í67č37e53k 5237271359718

Myslím, že jsem to napsal velmi jasně v předchozím příspěvku, ale klidně ještě jednou. Žádný zákon zachování energie v tom nehledejte. Prostě nejdražší varianta vytápění domácností je elektrickým přímotopem a žárovka je v podstatě přímotop. Takže tu trochu tepla o kterou přijdete výměnou žárovky za úsporku, nahradíte lehce mnohem levněji, dálkovým vytápěním, plynovým kotlem, polínkem navíc v kotli na tuhá paliva atd. atd., prostě tím čím doma v zimě topíte (za předpokladu, že netopíte jen žárovkami  ;-D). Prostě topit elektřinou se v dnešní době velmi nevyplatí!

A ohledně spektra jsem to napsal snad také velni jasně. Ale... žárovka jako světelný zdroj je velmi neúčinná, protože cca 90% energie vyzáří v IR oblasti a jen zbytek ve viditelné oblasti spektra! Kdežto luminofor zářivky vysvítí většinu energie pouze ve viditelné oblasti spektra i když ne tak rovnoměrně a proto jsou zářivky tak účinné. Laicky, čím užší spektrum, tím větší účinnost. Když to vezmu do extrému a vedle sebe postavím žárovku a laserovou diodu, obě o stejném výkonu a co dosvítí dál? Žárovka se svým velmi širokým spektrem, nebo laserová dioda s velmi uzoučkým spektrem?

0/0
13.12.2012 23:39

P86a56v86e27l 66O19d84r53a92z10i75l 6814859777830

Vytápění žárovkou je samozřejmě drahé, nicméně nelze říct, že se to teplo bez užitku někam vypaří.

Pokud se bavíme o nesměrovém osvětlování domácností (tedy to, čeho se týká příslušné evropské nařízení), takže váš příklad s laserem absolutně nedává smysl.

Snažil jsem se vám vysvětlit, že je mi naprosto fuk, kolik toho žárovka vyzáří v neviditelném záření. Já požaduji spojité spektrum VE VIDITELNÉ oblasti a to mi žádná zářivka neposkytne. Děkuji za pozornost.

0/0
17.12.2012 15:46

V67l87a17d35i90s66l69a83v 65S16t19r57n91a89d 2911907406981

Vyšší cena úsporek spolu se zákazem klasiky zajistí vyšší finanční toky v prodejnách, vyšší výběr DPH a tím i vyšší HDP státu... O nic jiného tady bohužel nejde, jen o prachy.

0/0
13.12.2012 10:54
Foto

K54a55m93i48l 50J28a71r79e96c 1180370202

Zajímavý, mně by klasická 200W žárovka asi přišla jako světelný ekvivalent termonukleární reakce, patrně jsem noční tvor, ale doma jsme snad nikdy neměli nic silnějšího, než 60W.

0/0
5.12.2012 9:50

P23a16v34e82l 69O65d16r90a44z15i27l 6714319207570

Tak já mám doma 2000W žárovku, ale nezapojenou.

+1/0
5.12.2012 12:06

J60a91r62o11s19l44a81v 40N32o89v29ý 1472884631

Naši mívali ve starém baráku 150W žárovku a bylo to fajn světlo

0/0
6.12.2012 7:19

Ř21e68h60o56ř 54K92r12á33l19í30č36e84k 5487641499378

Přesně, dvěstěwattové žárovky jsou nejběžnější žárovky v domácnostech a EU je zakáže :-P.

Ono už existují i výkonné úsporky a ekvivalent vaší 200W žárovky by mohla být tato: http://hadex.cz/m059-usporna-zarovka-230v55w-e27-spirala-tepla-bila/ a pokud by vám to bylo málo tak: http://hadex.cz/m036-usporna-zarovka-230v105w-e27-5xudenni-bila/ tohle bude ekvivalent tak cca 450W a jestli je vám i toto málo, stále se prodávají halogenové reflektory, výbojky atd. ;-).

+1/0
4.12.2012 16:46

Ř31e27h39o70ř 20K86r43á17l27í74č41e75k 5127921509278

To měla být reakce na příspěvek týkající se neexistence ekvivalntu dvěstěwattové žárovky :-).

0/0
4.12.2012 16:50
Foto

K27a37r32e45l 65Č25e75r27m54á37k 3829421737332

Jo, vždycky jsem říkal, že slavnou EU nám byl čert dlužen!!

+3/0
4.12.2012 10:16

K95a27r89e93l 67J11o17a27c52h34i35m53s38t78á61l 2363312250792

nechápu jak mohou lidi použivat klasické žárovky za 3 roky do toho vrazíte víc jak za 2led s ještě větší svítivostí Xkrát menší spotřebou a Xkrát delší životností + vůbec nehřejou

+2/−9
29.11.2012 18:51
Foto

S18t67a20n41i14s70l16a50v 22T25e82s13a10ř 9427934782244

nech je bejt, jim nevadí, když 95% elektriky přemění na teplo i v srpnu, kdy horkem nemůžou ani v noci spát ;-D

+1/−9
30.11.2012 18:19

M85i17l34o48š 20B98é83m 6974199222853

Od toho mám klimu, ne? ;-D

+2/−1
4.12.2012 16:49

J95o65s28e16f 67N62o65v64a84k 5848842326618

;-D;-D;-D Řešíté úsporné žárovky a v mírném podnebném pásu používáte klimu? ;-D;-D;-D Klima je naprosto zbytečný žrout energie. Ne pár žárovek. ;-D;-D;-D

0/0
13.12.2012 8:42

J60a94r11o69s30l34a20v 44N10o47v49ý 1232894411

A proč tě zajímá v našich klimatických podmínkách srpen? Mě zajímá spíře září - červen. A tam jaksi nějaké "odpadní teplo" nebo jak to hlupáci nazývají nepociťuji.

+1/0
6.12.2012 7:21

R97o68m35a43n 93Č58e29c53h56u96r75a 6452479767389

Evidentně toho nechápeš víc...

+2/0
4.12.2012 11:36

J92a38r10o84s72l86a24v 96N24o76v84ý 1122514951

Třeba někteří mysleli ekologicky. A tím ymslím v širších souvislostech e ne jen u vlastní kapsy jako ty.

0/0
6.12.2012 7:22

J27i77ř92i76n31a 67K95ř59e51n90k73o42v16á 2482143938

Já jsem včera koupila 75W klasickou žárovku za 10 Kč!

+10/0
28.11.2012 8:11

S84t86a43n15i17s18l49a38v 27Š53r82i70t21r 3650190562762

Ekvivalent dvěstěwattové žárovky na trhu úsporek v podstatě neexistuje, o LED ani nemluvě.

Zdroj:http://hobby.idnes.cz/klasicke-zarovky-se-prodavaji-dkh-/hobby-domov.aspx?c=A121107_125123_hobby-domov_bma

tak se koukněte na www.led-expert.cz8-o

+2/−2
27.11.2012 7:10

P56a38v29e82l 67O25d19r41a43z86i19l 6204399797750

LEDka se 7000 lm je vám málo? ;-D

+1/−3
27.11.2012 9:00

A91l30o91i96s 68N46e88r19u37d64a 4594778836341

Jen se musí smířit, že za desetikorunu už nikdy nebude.;-OA o to jim šloEU

+9/0
26.11.2012 9:39

D48a84v80i27d 64J58a19n84s20a 5261703339720

Nedávno jsem viděl dvě žárovky v balení za 20Kč. Asi nějaký výprodej skladů. Ale už jsem si zvykl na žářivky v teplé bílé v lampě se stínítkem nebo bodové halogenky. A postupně vše nahrazuju LED žárovkama, která se dají přes eBay objednat z Číny nebo Honkongu za pár korun a svítí pohodově. Ceny v ČR jsou uměle držené nahoře.

+11/0
26.11.2012 10:36

A73l30o40i27s 86N72e16r77u90d72a 4224878406671

A co tu u nás není z Číny?

+3/−1
26.11.2012 15:50

J28a90r28o18s47l34a17v 93N11o37v92ý 1742304651

Toaletní papír, pivo, auta, ovoce, bombony, ryby? Nevím....

0/0
6.12.2012 7:30

P17e19t74r 35T44o72m25a87n 9968460714140

Jsou na trhu. Stačí se podívat do velkoobchodů kam chodíme nakupovat potraviny a jiné. Cenově jsou od  10-20Kč od 25W 60W 75W a 100W. Jsou tu zase a zpět, jen mají jiné označení názvu a nebo jsou hodně podobné těm dřívějším krabičkám. ;-) Jen ty nové klasické zářovky co se těď vyrábějí a jsou kvalitnější, stojí ty převratné sumy.

0/0
9.12.2012 14:33
Foto

Š76t55ě56p22á68n 39B34i90c89e93r91a 6189332978656

Je to normální žárovka, jen dovnitř přidali dva drátky a cenu zdesateronásobili. Takže EU mockrát děkujeme.

+15/0
24.11.2012 18:06

Z22d51e50n70ě80k 97S85v52o66b51o40d92a 6808452429573

Koukám, že jsem asi jedinej, kdo dal Idnes svoje pravý jméno. Teda ještě možná Jakub Krčín...

+1/0
22.11.2012 17:11

A60l47o88i68s 62N49e39r74u23d26a 4664118456171

Nejste sám

+2/0
26.11.2012 9:40

J46a68n 94L22u59k62á36š 5846743234817

Mám doma historickej osmiramenej lustr s 10 ti žárovkama. Pochopitelně na něm mám stmívač, když není nějaká velká rodinná oslava, aby to šetřilo a dělalo příjemnější světlo. Schválně co tak stojí úsporky které umožňují stmívání (dimmable)!!! Kolem 400 Kč, takže vystrojení lustru mě teď stojí přes 4 000Kč. Děkuji ti EU, jsem rád, že vás poslance tam tak dobře platíme a vy máte čas se zamýšlet na důležitými otázkami posunu naší civilizace kupředu. RvEURv

+9/0
22.11.2012 9:43

P85a67v48e59l 10O21d71r89a50z15i40l 6404429707710

LEDky jsou obecně dobře stmívatelné (čipy), u těch LED-jakobyžárovek netuším, ale asi moc ne (bude tam proudový zdroj). Halogenové žárovky na stmívání nejsou moc dobré, trpí tím jejich životnost (narušuje se wolfram-halogenový cyklus).

0/0
22.11.2012 9:49
Foto

S21t74a57n64i40s84l17a59v 15T71e97s68a85ř 9797304752714

člověk, kterej řeší žárovky do takovýho lustru připomíná majitele staré americké herky s motorem 5,2 litrů a výkonem Fabie 1.3HTP, nadávajícího na zdražení benzínu :-P

+1/−6
30.11.2012 18:16

J74a86k76u81b 89M25a23l14i93n20s93k11ý 9159379610507

V bytě, kde budu ještě necelých půl roku v cenově výhodném nájmu (pak se stěhuji a majitel bude byt kompletně rekonstruovat), je nějaký problém s elektřinou, který způsobuje, že průměrná životnost žárovky je cca 1 měsíc. Může mi nějaký moudrý propagátor úsporných žárovek poradit, jakou úsporu mi nákup úsporné žárovky přinese?

Chápu, že někdy se to může vyplatit, ale pokud centrální plánovači z Bruselu lidem vnucují svůj vkus, končí to obvykle dost blbě. Co takhle nechat volbu nákupu pro ně vhodných žárovek na lidech?

+10/0
22.11.2012 9:37

J86o50s61e37f 20N81o96v78á17k 8432869117520

Cely humbuk so ziarovkami zariadili firmy ako OSRAM. Je zaujimave, ze ich usporky (14W) stali pred zakazom 100W ziaroviek v Makru 89,- bez DPH.

Po zavedeni zakazu stupli ceny tych istych usporiek na minimalne 189,- bez DPH.

Je to nahoda?

+14/−1
19.11.2012 15:17

M84i20c30h39a68l 64D55r93u89h30y 6580430591451

Ted jeste tu o 11.zari. Jak to bylo s WTC7?

+2/−10
20.11.2012 17:42

R73i22c57h98a43r46d 27P97e38š68e47k 7605912898962

Trochu  na odlehčení: Přijde pán do elektry a žádá 100 W žárovku. Prodavač říká: máme Tungsram nebo Osram, kterou chcete? Ale třeba tu tungsram já si ju osram sám.

+2/−2
18.11.2012 16:09

J73a56n 37S21t61i19f10t73e71r 5457729158563

Praskla nám žárovka ve sklepě. Soused tam dal takovou tu novou, co na začátku skoro nesvítí a rozjede se až za chvíli. Protože každý tou chodbou jen proběhne a zase zhasne, chodíme tam skoro potmě. Jak jsem té unii vděčni za její dobré nápady. Soudruzi to s námi myslí fakt dobře.

+22/−2
16.11.2012 16:22

J53a64n 34H86o81r60k90ý 2186726656965

Pořiďte si tam halogenku nebo LED

+3/−4
19.11.2012 15:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.