Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Uvolněte kolena, zopakujte si jazzový jive a vyrazte na parket

Jive patří k latinskoamerickým tancům, které jsou na plese jedním z nejdůležitějších. Pod vedením tanečního mistra se jivu naučíte během několika minut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K63a45r89e82l 42D80r75d84a 6824552117

ROZEZNÁVÁNÍ TANCŮ

To dáme! ;-D Dobrý tanečník má perfektní "hudební sluch" a skvělé znalosti rytmů a tance rozeznává:

1) Podle toho, co velí taneční mistr. Na plese je slušnost oznámit předem tanec.

2) Časem si všichni zapamatují skladby a vědí, co se na ně zpravidla tančí.

3) V tančírnách v Praze se drží pečlivé pořadí tanců. Stačí sledovat 1. blok a pak už je zřejmé jak za sebou tance následují. (To vychází ze soutěží, kde je pořadí tanců předepsáno. Stačí se ho naučit zpaměti.)

4) Podle toho, co začnou tančit ostatní. 5) Podle toho, co tančí partnerka, stačí se jen přidat. Holky na to mají buňky. 6) Není žádnou ostudou si jít sednout na skleničku. 7) Partnerku je třeba opít, pak bude tančit cokoliv na libovolnou skladbu. ;-D

0/0
9.1.2013 7:16

D33a37n68i55e55l16a 38H19a83l36a60m36k96o63v45á 2277178427443

Bohuzel navod typu, tancim co tanci partnerka, je velmi vyuzivany.

0/0
9.1.2013 11:24

K41a35r76e65l 25D57r54d63a 6524452387

Moderní skladby čerpají z mnoha vlivů, některé mají bohatou rytmickou linku. Na stejnou skladbu lze v pohodě tančit Rumbu, Slowfox, Blues i Waltz. Rytmický latino-swingový styl zase vyhovuje Swingu, Jive, Salse, Chache, Sambě, Mambu, Quiskstepu či Polce. Využívání hudby tímto způsobem není nic proti ničemu a možné určitě je. V tančírně jde pak vlastně jen o společenské konvence. (Společenský tanec = společenské konvence. To se dnes skoro neví.) Když většina tančí postupový tanec, je chybou tančit na místě apod. Tak snad jedině, když se hudba dokonale potká z tanečním pohybem, podpoří ho a tanec je pak snadný. Tahle taneční podstat ale v moderní taneční hudbě často zcela chybí.

Začátečník by měl základní taneční rytmy rozeznávat, patrně s informací, že je hudební doprovod při pokročilejší taneční úrovni relativní. Pak lze počítat s tím, že pro taneční události (plesy, soutěže) se volí typická taneční hudba - a jinak platí úvodní vtípky. ;-)

Bohužel, v tanečních se hudbě zpravidla nevěnuje ani základní informace. Alternativně se tanec učí přes primární poznání hudby a rytmu, což má své kouzlo, učit se tanec od podstaty. Nejrůznější kurzy kdejakých tanců se vyplatí absolvovat. Z tohoto pohledu je společenský tanec stále opomíjená Popelka. Což je škoda.

0/0
10.1.2013 9:13

K26a77r46e80l 55D46r72d89a 6684682167

BOOGIE 1965

Aneb lekce Jive 1965. Jive v roce 1965 ještě neexistoval, teprve ho v Británii pracně vymýšleli. A kupodivu, v tanečních se tančilo téměř to samé. ;-)

http://youtu.be/JrPHmAPqdH8

Držení levou (pána) mi zde přijde mnohem praktičtější, neb se zde odehrává vedení partnerky (od sebe - k sobě) a dlaně by se měly pohybovat proti pohybovému centru partnerky. Ruce by se opravdu nahoře u Jive vyskytovat neměly.

0/0
8.1.2013 9:17

K81a18r64e13l 18D91r29d95a 6634672527

Tady je přehlídka figur Jive.

Je dobré si všimnout jak se to držení mění podle potřeby.

http://youtu.be/WpZepHuHPvQ

Dobré držení do Jive se dá okoukat i tady. Má svůj význam, aby partnerka neodletěla. ;-D

http://youtu.be/myJj0mNNe1Y

0/0
8.1.2013 9:45

E47d24a 74D56r71á52b97e11k 7519852723547

Pán tančí spíš standard, co? Soudě podle obleku a jak je furt v mírném záklonu :-)

0/0
7.1.2013 0:51

D19a81n89i26e17l98a 53H27a72l75a34m52k68o11v22á 2497628447553

Tak jsem si to pustila znovu a máte pravdu, záklon tam je a poměrně znatelný. Ten oblek bych ale nevyčítala, jsou to mistři v tanečních a ti běžně na lekce chodí v obleku. Koneckoncům i toto má právě suplovat taneční - takže podle toho jsou vyučující oblečení :-)

Ale myslím, že jinak je to dobrý nápad dát sem taková výuková videa. Jsou to základní kroky - to když lidé zvládnou, tak si pak na youtube mohou najít i další figury, také ve výukovém tempu :-)

0/0
7.1.2013 11:37

D81a70n73i39e31l16a 98H74a29l91a67m26k30o19v62á 2547308277753

Videa jsou hezká, ale možná by bylo dobré je doplnit ukázkou tance na hudební doprovod - hodilo by se to na konec videa, a možná by bylo dobré zdůraznit rytmus jednotlivých tanců... Např. v jivu je velmi důrazná druhá doba

+1/0
5.1.2013 22:27

K21a95r19e50l 79D70r89d31a 6874702407

K čemu pak je ta důrazná druhá doba u Jivu dobrá? ;-)

0/0
6.1.2013 10:36

D57a47n17i39e90l83a 44H51a68l20a17m34k34o34v14á 2587138437163

aby se zdůraznila i pohybem :-) ale často se stává, že když dáte lidem vytleskat důrazné doby, tak právě u jivu tleskají na dobu raz, ale důraz - tedy tlesknutí má být na dobu dva - proto bych uvítala ukázky s hudbou :-) a dotoho třeba třikrát napočítat raz-dva, raz-dva :-)

0/0
6.1.2013 17:56

E55d90a 32D86r32á59b71e29k 7939682413837

V jivu bez ní není (podobně jako na videu) bouncing, takže v jive je dá se říci nezbytná, nicméně na videu pro úplné začátečníky její absence nevadí, to se dá vždycky doučit.

+1/0
7.1.2013 1:00

D20a13n87i44e30l19a 90H27a77l19a78m58k65o13v70á 2837268747213

určitě pro začátečníky není důležitá, ale to počítání raz a dva by se tam šiklo :-)

0/0
7.1.2013 9:26

K85a87r81e24l 49D35r60d84a 6784282637

Bouncing dosáhnu i na těžkou první dobu. Resp. swing a foxtrot zní velmi podobně, snadno se zamění těžká či lehká druhá doba. ;-)

Aneb základní problém pro začátečníky, jak rozeznat zda hrají Jive či Quickstep.

(Hloupá, ale funkční rada: v bloku standardu je Quickstep, v bloku latiny Jive.) ;-D

Pár Quickstepů, kde bych řekl, že je lehká druhá snadno rozeznatelná, ale na plesech to bývá masakr:

http://youtu.be/uf6xj2q1jvw

http://youtu.be/xNtj2UqrqzY

0/0
8.1.2013 8:58

K50a82r36e35l 96D30r46d89a 6834492227

Tady bych řekl, že jde o Jive na těžkou první dobu. Přitom taková pěkná profi show...

http://youtu.be/9MF1REzg7GQ

A tady je předpisové boogie s těžkou druhou. Opět taková pěkná profi latinářská show. Podle mě, tanečníkům ta těžká druhá doba v hudbě absolutně nevadí, patrně chudinky malé ohluchly v raném věku. ;-D 

http://youtu.be/rxvQ6yNGIes

U partnera oceňuji užití saka "jako v tanečních". Jen bych doporučil vynalézt k tomu ještě nátělník a košili. ;-D

0/0
8.1.2013 9:08

K25a37r45e22l 72D30r28d87a 6874132287

Ale nejsem si těmi těžkými - lehkými vůbec jist. Napadá mě, jak slyším pravidelný "strojový" rytmus, mám pocit foxtrotu a předpokládám lehkou druhou. U těžké druhé zase očekávám synkopy. Což je hudba, která rozhýbe - viz ten bouncing. Ale nejde ani tak o těžkou či lehkou druhou dobu, ale o synkopování.

Ale jistě to nevím. Jaký máte recept na rozpoznávání vy? ;-)

0/0
8.1.2013 10:10

D56a55n95i38e88l47a 18H68a34l21a98m23k68o94v32á 2397168507473

ad: http://www.youtube.com/watch?v=9MF1REzg7GQ&feature=youtu.be moc hezká show, máte pravdu, ale nevidím tam problém v rytmu, důraz jen na druhou dobu a to jak v hudbě tak u tanečníků... ale já nejsem rozhodně hudebně moc vzdělaná, třeba by mohl pomoci někdo vzdělanější...

A protože nejsem tak hudebně vzdělaná tak jive a foxtrot rozeznávám už tak nějak podle zvyku - v tanečních nám jich pár zahráli a pak už člověk nějak podvědobě rozeznal.

Protože však chápu, že to je pro začatečníka velmi těžké, vůbec poznat o jaký tanec se má na jakou hudbu tančit, tak proto bych ukázky tou hudbou aspon doprovodila  a řekla něco o rytmu...

0/0
8.1.2013 14:27

K35a90r71e73l 71D53r78d37a 6614392657

Pokud jde o show, tak je to jen takový pokus o vtipné komentáře. Nemám rád soutěžní latinářskou techniku. Přijde mi jako "kanón na vrabce", nevkus či přehrávání.

1) U Queenů si nejsem druhou těžkou jist. Podle mě oprávněně bych tleskal 1. a 3., jako u jiných jejich skladeb. Což není swing a Jive. A osobně postrádám důraznější "swingování", takže by mě z takového Jive "bolely nohy". Pár podle mě zvolil pro JIve mizernou hudbu a jejich tanec tím lépe vyniká. Což je dohromady dobré a pohledné.

Na druhou stranu, Quenni jsou o jiném stylingu a styl latiny a Jive mi se značkou "Quenn" nejde dohromady.

2) Druhá skladba mi mnohem lépe "swinguje". Opět mám výhrady ke stylingu latiny. Latinářská technika či "sambové" oblečení partnerky, co to dělá ve swingu? Nedá se na to koukat. Hodnotím to jako nevkus. (Tanec je přitom mj. umění o vkusu. Jak do toho ale pasují latináři?) Pár má skvělý nástup pak přejde "na latinu" a mám pocit, že nechá výbornou hudbu "v pózách na nic" prošumět bez užitku. Proto ty dohady o jejich hluchotě. Tady bych řekl, že hudba převyšuje výrazem tanec. Což je chybou.

Obecně mám problém se spojením Jive a latina. Podle mě se swingový tanec neměl do latinářské kategorie nikdy zařazovat. Je to jak standard z cirkusu. ;-D

0/0
9.1.2013 8:21

D60a31n36i79e39l67a 41H97a80l25a25m10k26o23v76á 2267508907213

Nejste prvni ani posledni co rika ze nema rad latinu, ci i standard, v souteznim pojeti. Ja zase kdyz jsem po dlouhe dobe videla jive v tanecnich, tak jsem si musela dost zvykat. Jive neni jen swingovy tanec, je tam smesice vice tancu, napr i rokenrollu. Druhou ukazku jsem si nepoustela, tak nemohu posoudit.

Ja jsem rada kdyz tanecnici pouzivaji na tanec i velmi zname pisne, blizi se to vice laicke verejnosti, a pak holt vezmou pisen ktera neni treba ortodoxnim jivem.

Obleceni latinaru? Mnohdy je velmi drahe a vkusne, zalezi na vkusu. Nekomu se libi to a jinemu tamto. Mnoho vrcholovych tanecniku ma vsak krasny vkus, u nas treba Zuzka Silhanova, ta tanci standard a tancila i latinu.

0/0
9.1.2013 11:22

K49a76r37e83l 80D33r83d19a 6204562387

Dnes mladé tanečníky vesměs bere latina (původně okrajová bezvýznamná součást standardu) a s oblibou se standardu pošklebují, což je vcelku běžné. (Tady mě popíchl Eda.) Soutěžní latině se pak pošklebuji všichni tanečníci mimo latinářský taneční sport. Což se moc nebere. Tak se tady musím pošklebovat o to více. ;-)

Standard míří se svými fraky a společenským stylem do nejvyšší společnosti. Standard pasuje k divadlům a symfonickým orchestrům. Evropská kultura na pochodu. Latina je takovým "cirkusem na kolečkách" vhodným tak do tělocvičny. Což taneční sport dost společensky odepsalo. Ale tato představa pomalu mizí díky médiím.

Neřeším vkus jednotlivých tanečnic, ale spíš vkus obecně. Aneb, že se kýčovitý styl soutěžní latiny stal přijatelný a dívkami žádaný i mimo taneční soutěže. Dnes malé holčičky tancují (spíš netancují) cokoliv, ale na vystoupení či soutěž nejraději napochodují v převleku za "brazilské prostitutky". Ten vliv mi přijde vcelku zničující. Styl "nahoty" je navíc vhodný jen pro štíhlé a pohledné, které jsou často dost mizerné tanečnice. Takže se současný tanec přímočaře zbavuje talentů.

Přitom latinářský styl (pohybová technika, oblékání) nepasuje ani ke kubánskému tancování ani k swingu a celá soutěžní latina je silně umělý obor doladěný v Evropě a když budeme pátrat, jeho niternou podstatou je "cosi důležitého", něco jako silikonové implantáty. ;-D

0/−1
10.1.2013 8:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.