Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Naučte se waltz, na maturitním plese se bez něj neobejdete

Waltz patří ke stěžejním tancům na každém plese. Když se například na tom maturitním bude vyhlašovat sólo pro rodiče, vsaďte se, že mu neujdete.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K22a43r79e40l 97D19r41d76a 6484362957

POVINNÝ PŘEDMĚT TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA NA ZŠ

Očekávané výstupy pro 1. stupeň, 1. období:

žák rozumí základním pravidlům správného držení těla, vnímá a prožívá základní prostorové pojmy, rozlišuje základní dynamické stupně pohybu, rozlišuje základní členění času – vědomě používá různá tempa včetně zrychlování a zpomalování, umí pracovat s pauzou, zvládá základní druhy kroků pro pohyb z místa a dokáže je správně používat, snadno zvládá základní prvky obratnosti, aktivně vnímá hudební doprovod, je schopen reagovat na změny tempa, rytmu, je schopen tělem „vyzpívat“ hudební melodii, vnímá a vyjadřuje hudební frázování, je připraven k velmi jednoduché krátké improvizaci vedené pohybovým, hudebním, nebo tematickým zadáním, přijímá a respektuje pravidla her.

Očekávané výstupy pro 1. stupeň, 2. období:

žák rozumí pravidlům správného držení těla a vědomě je přenáší do běžného života, má správné návyky v používání svého těla, rozumí pojmu přirozený (správný, zdravý) pohyb, vnímá a v pohybu aplikuje základní prostorové vztahy, rozlišuje a vědomě používá základní dynamické stupně pohybu, dokáže vnímat a vyjádřit pohybem dvoudobost, třídobost a čtyřdobost, slyší a vyjadřuje pohybem jednoduché rytmické modely, se samozřejmostí přijal řád hudebního frázování, improvizuje na jednoduché náměty, podpořené hudebním doprovodem.

Očekávané výstupy pro 2. stupeň: žák uplatňuje návyky správného držení těla a dovednosti přirozeného pohybu nejen při výuce, ale i v běžném životě, vnímá měnící se prostorové vztahy a aktivně vytváří partnerství mezi svým tělem a prostorem, je schopen používat své tělo jako nástroj sebevyjádření, v improvizaci i tvorbě dokáže uplatnit své vlastní zkušenosti a zážitky, rozumí tomu, že dosažení inteligence těla je závislé na záměru, talentu, inteligenci a je podmíněno vůlí. Není závislé na mechanickém opakování a drilu. Ví, že tělesná inteligence je setrvalým stavem, spadajícím do oblasti intelektu, citu a ducha.

0/0
19.2.2013 5:57

K69a65r44e61l 97D27r80d77a 6754372367

S potěšením sleduji aktivitu Vize tance s programem Tanec do škol, která uvažuje zavedení tance jako povinného předmětu v Česku tak od roku 2014. Pro mě je čtení úvah o formálním návratu tance do Česka pohlazením po duši a čekám, kdy se intenzivně zapojí také společenský tanec.

Jinak jsem vcelku skeptik, a nevěřím, že současná generace tanečníků "matematiků" půjde cestou přirozeného pohybu a hudby. Znám lektory na kurzech, znám prostředí tanečního sportu. Nebezpečí zneužitelnosti "hezkých slovíček" je v tanci příliš reálné. Opět je tedy nyní ve hře úvaha o vázané živnosti, kdy je snaha, aby tanec mohli vyučovat jen školení pedagogové. (Aneb reálně budou současní běžci po dlaždičkách kolem bazénu rozhodovat o tom, kdo smí vyučovat plavání a kdo ne.) ;-D

Hloupá je samozřejmě definice "současného tance", tedy moderního tance od reformy v 70. letech 20. století, který si pragmaticky přibírá i mediálně populární individuálně-skupinové taneční styly. Moderní párový tanec ale vznikl před 100 lety a vymezil se proti "zaostalému" komunitnímu skupinovému tancování svobodou a vyspělostí párového tance provázeného nástupem jazzu. Nyní to vypadá, že je párový tanec odložen odborníky do starého železa a nahrazen opět "jucháním tlupy". Což by bylo samozřejmě obrovským krokem zpět. 

Navíc taneční sport má v oblasti metodiky, výuky, školení pedagogů, pronikání na VŠ, výuky široké veřejnosti, praxe vrcholového sportu atd. mnohaleté zkušenosti, které nelze zatratit v duchu "opozice za každou cenu", ale je třeba to málo, co již v Česku máme převzít a rozvinout. Tak jako tak, bude tanec na školách inklinovat ke společenskému tanci a jde o to, aby takový tanec nebyl ještě více ničen v duchu nových "revolučních" hesel. Já jsem pro evoluci. Ale jinak mě Vize tance opravdu baví a inspiruje. Také potvrzuji, že přirozený pohyb a improvizace k dobrému společenskému tanci patří také, (ne že ne).

0/0
19.2.2013 6:43

P39a65v84e52l 26O32d11r46a69z73i70l 6304789787690

Naprosto netuším, proč by měli děti trpět pod kuratelou svérázných individuí vašeho typu.

Moderní párový tanec vznikl před 100 lety a nyní je beznadějně zastaralý a nechtěný. Kdyby se nevnucoval na maturitních plesech, tak je dnes stejně okrajovou záležitostí, jako sbírání fonografů.

Ten váš neskutečnými pravidly svázaný kymácivý pohyb prostě skoro nikoho nezajímá.;-D

0/0
19.2.2013 11:10

K93a17r16e33l 64D30r18d74a 6184482897

Nezdá se mi, že by přehlídka fonografů dostala k TV miliony diváků. Nějakou tu stovku let mají za sebou snad všechny sporty. Vadí to snad? Nezklamete, vaše připomínky stále tápou ve tmě. Tančete, natřásání prý zvyšuje intelekt. (Podle Vize tance.) Patrně v duchu, před použitím protřepat. ;-D

Abyste tušit mohl, doporučuji materiál Tanec do škol od Vize tance. Důvody tam uvádí.

Jinak jsem měl pocit, že Vás tanec zajímá. Teď ho zase zatracujete. Týrá Vás právě někdo v tanečních a hledáte odpověď, za co? ;-D

O žádných neskutečných pravidlech nevím. Jde o soulad v páru a o soulad s hudbou. Pak je taková společenská zábava snadná, funguje a dává křídla. A popravdě, není již moc činností na světě, kde má muž nezastupitelnou roli a kde oba mohou poznat jak je souhra posiluje a otevírá jim netušené možnosti. (To je podstata života v páru. A také jeden ze smyslů existence jinak zbytečných trubců mužského pohlaví.) ;-D

Jak toho dosáhnout co nejsnadněji popisuje technika tance. Nejde o pravidla, která je třeba dodržet, ale o návod, jak něco dělat dobře. Obdobné je to přece i v jiných sportech.

Jenže, tohle všechno, podle mě, patrně víte. O to méně jsou my jasné vaše komentáře a způsob vašeho vystupování. Nechcete uvést ty důvody? ;-)

0/0
20.2.2013 8:08

P46a58v65e74l 46O41d24r84a14z23i55l 6544919187740

K TV dostává miliony diváků (což z miliard potenciálních není až tak moc) taneční sport, který vy ovšem nenávidíte.

0/0
20.2.2013 8:37

K12a66r32e98l 45D65r82d37a 6324722707

V Česku miliardy lidí? Nestrašte. ;-D Mým koníčkem je tanec a ve volném čase pro zábavu tančím. Podle mě dělám taneční sport a mám ho samozřejmě v oblibě. ;-)

Pokud jde o popularitu StarDance, nejsem si zcela jist zda diváky k TV táhne u tohoto pořadu jen tanec. A kdo jiný by tam za tanec měl být, než aktivní soutěžní tanečníci? (Máme všehovšudy 5 použitelných tanečníků v celém Česku.) Je to zábavný pořad s tancem v dobrém mixu tance, celebrit a zábavy. Koneckonců, mohou celebrity ze své popularity tanci něco vrátit za svoji uměleckou kariéru. Setkání citlivých umělců s masakrem profi tanečního sportu (vystupňovaného časovými požadavky laciné TV show) jim ale opravdu nezávidím... Tady jde o hrdinství v přímém přenosu. ;-D

(Fascinuje mě kvalita tance v britské verzi. A to si Britové dovolí postavit vedle sebe normální společenský tanec 60-letých celebrit a sportovní junáky se soutěžní technikou. A jde to také.)

0/0
21.2.2013 9:20

K52a71r15e31l 90D75r13d36a 6844522807

Tedy zpět ke klasickým tanečním kurzům. Jejich náplní je zdokonalení tanečních dovedností v tanečním stylu párový společenský tanec. Umíte si představit, že vám do kurzů pro mládež napochodují děcka se zažitými dovednostmi z výše uvedené osnovy? ;-)

Lze snad nyní konstatovat, že se o pokročilý tanec u nás pokouší i tanečníci, kteří nezvládli učivo (budoucí) základní školy? ;-D

0/0
19.2.2013 6:54

K93a36r39e16l 92D74r56d47a 6614232257

A máme zde konečnou. Dál se mini kurz už asi nedostane. Škoda. Patrně jsme pana Fabíka odradili zdejší diskusí. Aneb přesněji, patrně jsem to tady zazdil. ;-D

Dlužím odpověď na otázku o co mi jde? Podle mě se tanec v Česku může hnout vpřed, jen když umožníme o tanci otevřenou diskusi. Jen tak si lze zvyšovat odbornost, která u nás zoufale chybí. Bohužel, diskuse se v tanci u nás nepřipouští. Přednost mají obchodní zájmy a soutěžní kariéra... hrobaři dobrého tance. ;-)

0/0
13.2.2013 7:55

K50a52r19e13l 34D63r31d42a 6124742877

Měli jsme zlomovou lekci s jedním z našich předních tanečníků. Po letech bádání přišel na finesy vyspělé taneční techniky. Aneb vždy učil techniku, o které se domníval, že při zdokonalení (které přijde časem) je to to pravé ořechové. Dnes pochopil, že ona je ta technika při vyspělém provedení zcela obráceně a nelze se k ní "tradiční cestou" (řekněme zdokonalováním kroků) vlastně dopracovat. Musí se na to jít jinak a hned začal řešit jak. Je to o jiném přístupu, kdy je třeba popřít to, o co jeden usiloval doposud.

Mistr je známou osobností, jeden z tanečních oborů u nás tlačí vpřed. Všichni ho považují za vrchol české kvality a odbornosti. Vyškolil desítky tanečníků a lektorů, kteří nyní vlastně učí "jeho starou chybnou mizernou techniku" další a další studenty.

Myslím ale, že si příliš fandí. Tak dobrou techniku u nás žádný lektor nemá široko daleko. Ono dochází bez jeho vůle tak jako tak k modifikacím. Pokud náš mistr tančí ve srovnání se světovou špičkou tak na 3 či 4, jím proškolení lektoři jsou na tom zpravidla ještě o třídu či dvě hůře a předvedou žákům techniku tak za 4 či za 5. Co asi pak umí a mohou umět jejich studenti? ;-D

Lekci zakončil na téma mladých namyšlených tanečníků. Nepřestává ho udivovat, jak mladí tanečníci, když poberou tanec na přijatelné úrovni, přestávají na své technice pracovat a nepřipustí si, že celá jejich taneční technika je také třeba od základu chybná. A musí se stát zázrak, aby svůj přístup k tanci změnili. Tím ale často promarní klíčový okamžik své taneční kariéry.

A co z toho plyne pro účastníky tanečních kurzů? Až se naučíte v tanečním kurzu ty správné taneční kroky, tak začněte pracovat na jejich zapomenutí. Jen tak budete mít šanci tančit někdy dobře.;-D

0/0
13.2.2013 8:38

P51a78v81e32l 78O51d65r32a32z31i71l 6944699397710

Mě by zajímalo, jak hodláte doložit, že zrovna váš názor je ten správný.

0/0
13.2.2013 10:57

K17a79r84e20l 57D37r81d86a 6794472667

Právě tento dotaz pod příspěvkem, kde popisuji názory druhých? A když, tak názor vlastně na co? Tady je to k výuce, k technice... A může vůbec na tanec (a jeho trénink) existovat jeden platný univerzální názor?

Na lekcích rozlišujeme "matematiky" a "hudebníky". První se tanec naučí přes počítání, přes básničky, přes mnemotechnické pomůcky. Druzí přes to, co slyší v hudbě. První mají následně problém tančit na hudbu. Druzí neumí často svůj tanec analyzovat a pracovat na technice. Bylo by zajímavé zjistit poměr těchto dvou skupin. Klasické taneční kurzy jdou vstříc "matematikům". V tančírnách se hromadí "hudebníci". Dva rozdílné světy, dvě rozdílné metodiky výuky. A korunuje to pojem "společenské tance", kde se potře veškerá technika a její vztah k hudbě (u standardu švihový pohyb) a jejichž stoupenci se pak předhání v dokonalém chybném krokování nesmyslů. A když to vezmu podle profesionálních tanečníků, tak ti jdou, podle mě, zpravidla zlatou střední cestou. Respektují "matematiku" i "hudbu", "atletiku" i "tanec" a razí zlatou střevní cestu průměrnosti. ;-D

Znám trenéra, který pohyb bez hudby nepovažuje za tanec. Zatracuje všechny "matematiky" resp. taneční atlety na soutěžích, co si na tanečníky jen hrají. Současné soutěže neuznává, protože sportovní tanec se dnes dopracoval na pouhý estetický pohyb bez vztahu k hudbě. Na pohybovou dovednost, která nedává smysl. Ortodoxní názor... (A jen tak mimochodem, dělá jiný tanec a přitom má shodný názor na přístup k technice. Na techniku je třeba jít od podstaty tance. Obrácený postup je cestou do pekel.)

Buď jde o platné názory nebo o nemoc z povolání. Na stará kolena, když už to tanečníci nikde moc nevytrhnou, přijdou na to, co dělali celý život špatně a mají potřebu to sdělit, a on je už nikdo neposlouchá... protože mladí nadějí tanečníci si právě užívají své chyby a mají je za pravdu pravdoucí podloženou tituly ze soutěží.

0/0
14.2.2013 7:47

K49a73r61e56l 50D57r90d27a 6604692917

Já se právě pokouším o tu střevní průměrnost. A je to fakt na pytel... ;-D

S tancem to nemá sice nic společného, ale přesto nás to posouvá vpřed. Nemám a nevidím univerzální pravdu. A asi neexistuje univerzální metodika výuky. Já bych doporučil cestu: rytmus a hudba, základní pohyb, technika, hudba a tanec, hudba a tanec, hudba a tanec... a nakonec nácvik figur, aby to nebyla nuda. Pan Odstrčil ve své knize o sportovním tanci radí obrácený postup (asi v duchu Z. Landsfelda), přes nácvik figur se naučit základní techniku a na závěr taneční kariéry pochopit hudbu jako třešničku na dortu, aneb názor jednoho exprezidenta sportovního atletického svazu... ;-D

(Koukám, že je nová prezidentka svazu, mířícího trvale do záhuby... Aneb, StarDance má hmatatelné výsledky.) ;-D

0/0
14.2.2013 8:12

P83a21v51e62l 11O11d82r79a43z28i74l 6574259567250

Čtyřicet řádků a prakticky žádný názor. Co je podle vás podstata tance?

0/0
14.2.2013 9:35

K10a98r44e25l 89D11r90d27a 6354492737

Stále mám pocit, že si nerozumíme.

Jako děcko jsem bydlel vedle rodiny Saudků. Měl jsem zákaz koukat do jejich zahrady. Nazí chodili v rose. (Dnes vím proč.)

Taneční sport je tlačen do situace, aby poskytl informaci, zda je lepší Preiss, Töpfer či Roden podle toho, jak vysoko dokáží metat kozelce. Jenže diváka oslovují pánové zcela z jiných důvodů a soutěž o nějaké jejich "prvenství" je zcela nepodstatná. (Ale takových Pět ran do klobouku, kde by se pánové utkat skutečně mohli, je určitě fajn byznys.)

Taneční soutěž je divadelním představením, které vzbuzuje emoce a strhává diváky. Čím lepší výkon herců, tím lepší představení. (Muzikálový průmysl seká jedno představení za druhým jak Baťa cvičky a je obklopen diváky, kteří zatleskají všemu.)

0/0
15.2.2013 7:54

P79a89v11e43l 88O93d31r88a49z56i67l 6934899647230

Ehm, co je podle vás podstata tance?

0/0
15.2.2013 12:27

K97a23r30e97l 13D40r93d41a 6894272267

Myslím, že se mi stručná odpověď vydařila. Mám tam vše. Proč se ptáte znovu?

Podstata tance je shodná s podstatou herectví či hudby. Nejsem profesorem umění abych tady vykouzlil stručnou definici. Detailní odpovědi naleznete ve stovkách knih, (možná). Chcete slyšet něco jiného? Co přesně?

0/0
16.2.2013 8:56

P53a11v10e92l 93O26d22r36a31z91i77l 6984399807350

Rád bych věděl, co je dle vás podstata tance.

0/0
18.2.2013 13:19

J36a17n68a 41L14a53n59g76o12v76á 2965376450433

Podle mě je to komunikace - se sebou samým, s partnerem i s okolím.

0/0
27.8.2013 19:53

P85a58v20e26l 71O49d30r87a55z62i51l 6804639437300

Dobrá, znáte trenéra, který nic neuznává.

Uznává někdo jeho?

0/0
14.2.2013 9:34

K29a23r89e27l 77D14r86d71a 6584222727

Jde o obecně platné názory. Pojem "nic neuznává" není přesný. Z uvedeného je pro Vás Informace, zda jde o uznávaného odborníka, ta podstatná? Ano, jde.

0/0
15.2.2013 7:04

P93a34v97e25l 95O88d76r92a44z43i67l 6824669407150

Žádné obecně platné názory neexistují. Názor platí pro tu skupinu lidí, která jej uznává, pro ostatní v rámci větší tlupy platí pouze tehdy, jsou-li kodifikovány.

0/0
15.2.2013 12:26

K47a60r16e89l 32D89r25d55a 6814632177

Standardizace, metodika, technika, pokyny pro učitele a trenéry, soutěžní řád, pravidla hodnocení soutěží... je to podle Vás dostatečná kodifikace pro obecně platné "názory" v tanečním sportu? ;-)

Taneční sport je v situaci plavecké soutěže, kdy se 3 plavci lopotí v bazénu a 15 oběhne bazén po dlaždičkách kolem, rozdělí si ceny a odborná porota tyto nejrychlejší závodníky ocení za to, jak v souladu s pravidly překonaly předepsanou vzdálenost výbornou technikou a v nejlepším čase. ;-D 

Co naděláte s oborem, který soustavně popírá principy a zákonitosti na kterých stojí?

Maximálně vystoupí někdo, kdo ta pravidla napsal, řekne, že je hlupák, neb si při jejich psaní neuvědomil realitu života a v pravidlech dostatečně nezdůraznil, že plavec musí při plavecké soutěži skutečně do bazénu, musí umět plavat a utopencům se nesmí žádné medaile udělovat. Jenže daná pravidla platí a chodci po dlaždičkách ověšení cenami již sedí v porotách a nehodlají na tom nic měnit. Tvůrce pravidel může akorát odmítnout chodce po dlaždičkách považovat za plavce, a stát se na závěr své kariéry směšným hlupákem.

Taneční legendy praví, že přesně v této situaci se postupně ocitli jak tvůrci standardů standardních tanců, tak latinskoamerických tanců i tanečních soutěží. Okrajový názor tvrdí, že jde v případě tanečního sportu fakticky o korupci a podvod. Většinový názor aktivní taneční veřejnosti uvažuje krutou nemoc z povolání, a navrhuje taneční odborníky zavírat do ústavů, aby nekazili úspěchy aktuální generace tanečníků pošklebováním. ;-D

Copak asi udělají ti tři borci v bazénu? Budou raději celý život poslední nebo začnou také trénovat běh po dlaždičkách?

0/0
16.2.2013 9:38

P19a67v39e98l 85O61d13r98a55z95i89l 6394659627140

A ti tvůrci standardů, o kterých hovoříte, byli kým jmenováni k vytvoření neměnného předpisu pro motání se po parketu? Nikým, že. Mimochodem, pochybuji, že máte dostatek informací k tomu, abyste hovořil za "většinu aktivní taneční veřejnosti."

Čím dřív se smíříte s tím, že svět se mění, tím lépe pro vás.

0/0
18.2.2013 13:26

K70a98r86e61l 40D32r85d71a 6654352657

Stále mám pocit, že vaše schopnost řešit nepodstatné detaily za cenu opomíjení věcí podstatných je mimořádná. ;-)

Svět se mění, jistě, pokud ten svět někdy přesvědčíte, že "české motání se po parketu" je zcela jedinečné, asi tak, jako to zvládli ti tvůrci standardů, budu se Vám hluboce klanět a omlouvat. Teď jen zařídit, abych to během následujících 70-ti let stihl. ;-D

0/0
19.2.2013 7:15

P67a88v81e77l 77O25d61r88a78z18i62l 6454569167780

Vaše motání po parketu je mi poněkud volné a světu též. Pěkný den.

0/0
19.2.2013 11:07

K67a84r19e56l 30D49r37d28a 6294262687

Jen mě tak napadá, tanec pracuje s lidským tělem. Tanec lidské tělo také ničí, jako každý nevhodný pohyb. Zničené sportovní náčiní nahradíte snadno. To v tanci neplatí.

Tak mi přijde, že jednou z motivací britského společenského tance vždy byla snaha o zachování a posílení zdraví, ne naopak. Proto vznikla detailní technika ("přirozeného" a zdravého) pohybu a proto se dbalo, aby výuku měli v ruce prověření pedagogové, kteří věci rozumí.

Nevím, zda je právě zdraví něčím, co nám může být lhostejné.

0/0
20.2.2013 8:28

P30a33v83e33l 94O72d72r30a92z24i26l 6764289747770

To je poněkud vratká konstrukce. Tanec nemá se zdravím společného pouze to, že jde o pohyb. Pohyb si lze dopřát pomocí řady zajímavějších a účinnějších způsobů, než je tanec.

0/0
20.2.2013 8:39

K76a82r95e17l 62D39r55d61a 6644112627

To není konstrukce, to je fakt. Není pohyb jako pohyb. Zatímco ve většině sportů si vystačíte s drilem optimálního pohybu. U tance jde o rozvoj osobnosti a taneční pohyb se má v odpovídající kvalitě přirozeně tvořit až při tanci samotném. Využívání hudby je také zcela jedinečné. Hudba vede samotný pohyb i taneční myšlenku, vzbuzuje euforii. Dík tomu tanečníci ani neví, že je tanec jedním z fyzicky nejnáročnějších sportů. Docela pracně se jim musí dokazovat, že na svoji zábavičku vynaložili stejnou energii jako atleti několika jiných sportů dohromady.

Ve výsledku je tanec mnohem efektivnější pohybovou aktivitou než spousta jiných sportů, kde jeden leda tak onanuje s činkou v tělocvičně.

Bohužel to opět zcela neplatí u vrcholového a soutěžního tanečního sportu. Tam jsou ohledy na zdraví často stranou s vidinou výsledků. A zdlouhavý rozvoj osobnosti tanečníka, kterému stejně nikdo nerozumí, se účelově nahrazuje drilem optimálních pohybů. (Což je pro mě tady tím během po dlaždičkách.)

Aneb tanečníkovi je vcelku jedno co trénuje. Potřebuje pracovat na zdokonalování techniky, na vyjadřování hudby pohybem, potřebuje trénovat pohybovou paměť, trénovat rytmické dovednosti, trénovat taneční "moudrost". "Učivo" je jen materiál, co tomu napomáhá. Zpravidla nemá žádnou logiku - jak si plete exprezident atletů pan Odstrčil. Nejsou žádné figury seřazené od lehkých po obtížné. To vše je zbytečné haraburdí. Jen pomůcka.

V důsledku lekce, kde se učí kroky, pohyby, sestavy, choreografie... tak často vůbec nejsou lekcemi tance, ale jen nácvikem spartakiády bez tance. Také klasické taneční kurzy by ze své reklamy měly odkazy na tanec raději vypustit. ;-D

Stále stejný problém. Společenský tanec by měl umět prokázat, v jakém vztahu je k tanci. ;-)

0/0
21.2.2013 9:43

D19a14n26i40e70l62a 60H18a94l38a15m55k22o89v71á 2367228647503

A já stále nepochopila o co vám jde, vy tady píšet sálodlouhé příspěvky se spoustou vznešených slov a úvah ale hlavní myšlenka mi uniká. Chcete povznést české tancování, ale na sportovní pojetí máte jen slova neuznání. Podle Vás tady máte spravný přístup asi jen vy, v cizině asi angličané ale tak několik desítek let zpátky. Máte nějaké konkrétní řešení? Třeba máte vy osobně ějaké semináře, nebo konkrétní jméno někoho, kdo podle Vás jde správnou cestou, zde u nás, v Čechách? Možná uberte filozofie a jdete sem konkrétní myšlenku:-)

0/0
13.2.2013 14:36

K17a89r81e52l 71D53r31d21a 6634392737

Mé praktické návody jste údajně přeskočila, že byly na čtení moc dlouhé. ;-D Včera jsem měl doporučit v Praze laikům taneční kurzy pro veřejnost. Uměl jsem vyjmenovat chyby kde koho a mé doporučení vyznělo asi jako, netancujte, nemá to v Česku smysl. Chtěli radu od "odborníka"... ;-D

Když si jeden z mých trenérů udělal profil na webových stránkách, připsal mu tam nějaký soutěžní tanečník cosi jako "takový jeliman nám tady rozdává rozumy, tak to bude určitě pravda...". A vy po mě chcete, abych takové nevychované smečce hňupů od sportovního tance předhazoval k lynčování další jména? ;-D 

Ostatně, sám správnou cestu nevidím. Viz příspěvky výše. Tak jaké další rady mám dávat? Znáte je sama, kdo má tanec rád, cestu si najde. Nejspíš potká i trenéra, co mu bude vyhovovat.

Podle mě český tanec čeká návrat k tanci, k podstatě, ke slušnosti, k otevřené diskusi... nebo zánik či přežívání v nezájmu. A pak přijde StarDance a vše je jinak. Popularita, miliony lidí toužících v Česku tančit, a opět oslavovaná neodbornost, neohrabanost a arogance. ;-D V takové situaci je každá dobře míněná odborná rada chybná a hloupá protože v šoubyznysu platí jiná pravidla. Sláva věčným "tanečním krokům" na nebesích! ;-)

(Máme nové nadějné vedení ČSTS, třeba nastanou změny k lepšímu. Zatím si jdu nastudovat jaká rvačka se kolem volby prezidenta strhla... slušně vychovaní učitelé společenské výchovy a rvou se jako koně.) ;-D

0/0
14.2.2013 8:43

K71a28r31e42l 63D68r13d62a 6524632267

Paní prezidentka mě kdysi učila první taneční krůčky... marně. ;-D (Tak to se jdu hlásit o post hradního kibice. Začnu tím, že ji naučím tančit.) ;-D;-D;-D

0/0
14.2.2013 9:00

K20a79r49e71l 37D82r26d90a 6134422967

Taneční - Langsamer Walzer (1965)

Pěkná lekce Waltzu pro ty, kdo chtějí pokračovat po videu, co je zde. Jsou zde tři lekce určené pro začátečníky až pokročilé. 

1) Nejprve Waltz na místě do čtverce. To jen aby se naučily kroky od levé a od pravé. K tomu doporučuji ten čtverec zrcadlově otočit a zkusit si ho vpřed i od levé. (Potřebujete umět 4 kroky. Od levé a od pravé, a to vpřed i vzad.) Tento krok se jmenuje změna a jakmile na plese nemáte místo, jedete jen změny a vystačíte si.  

2) Pak je tady sestavička pro začátečníky: 1. krok otáčky vpravo, 2. krok otáčky vpravo, změna pravou, změna levou a znovu to samé. (Sestava se učí takto třeba u Vavrušky.) Já bych doporučil spíš přejít na sestavu otáčka vpravo, změna, otáčka vlevo, změna. Protože se lépe drží směrování, otáčky a změny se nemusí přetáčet, takže si neničíte-nepozměňujete techniku.

3) Nakonec sestavička pro pokročilé: 1. krok otáčky vpravo, spinová otáčka vpravo, změna vzad, změna vpřed (s přetočením - ale ne) a znovu to samé. Tady si dovolím nesouhlasit. Ve Waltzu jdete vždy šikmo ke stěně či ke středu. Ta změna vzad je vlastně 2. krok otáčky vlevo a přetáčet by se měl tento krok. Když to pak tančí studenti na videu, tak to tak i vychází.

(Jinak jsem našel, že Ernst a Helga Fern vydávali v Německu učebnice tance, které se stále prodávají. Na latině je Helga ještě pod dívčím jménem.;-)) http://youtu.be/LlAODNzHaGQ

0/0
27.1.2013 8:53

K24a92r71e36l 61D53r86d48a 6504962777

Inu, teorie je hezká a když se to umí, je to skvělý zážitek. Jak to ale dostat do tanečníků během 45 minut, které se Waltzu mohou asi tak věnovat při deseti lekcích v tanečních?

Počítám, že základním posláním tanečních kurzů je hlavně začínající tanečníky nezkazit. Tedy odkroutit deset lekcí tance, aby veřejnost měla pocit dobře investovaných peněz, ale hlavně platící žáky nenaučit žádné koniny (ze sportovního tance), které jejich tancování trvale poškodí. ;-D (Tomu říkám šalamounsky vydělané peníze.)

Přijde mi, že latina je na tom snad lépe. U standardů, jak se přejde na šlapání kroků na počítání a bez hudby, je to patrně konečná. Protože standard nestojí na krocích, ale na pohybu. Pěkný standardní tanec z toho krokování pak nebude ani za léta přecvičování.

(Dobrý standard fakticky nemá nášlapy kroků precizně spojené s údery dob. A učí se přes krokování...) ;-)

0/0
24.1.2013 9:09

K30a65r85e33l 79D36r12d32a 6594212867

To je tady zase plno věcných poznámek...

Co začít řešit, že se ve všech tanečních učí pochod velbloudů a ne Waltz. ;-D

Včera jsem na kurzu poslouchal "na dva nahoru, na tři dolu" a ježily se mi z toho chlupy na těle. Víte, že za to může zcela nejapný překlad techniky standardů od Zdeňka Landsfelda (někdy ze 70. let, kdy odbornou taneční angličtinu překládal pomocí příručního slovníčku), a tak z ní vyházel základní a podstatné informace. Dnes ji přetiskuje Plamínek a podle ní se jede křížem krážem ve všech českých kurzech i tanečních klubech? ;-)

0/0
24.1.2013 7:26

K90a79r12e12l 10D25r47d94a 6714362407

Tak tedy v kostce. Hudba vyhrává vlny na moři (neměl by to být pochod námořníků), ta vlna by měla být znát v pohybu páru. Vrchol vlny je na úderu třetí doby, kdy energie páru odlétá k nebi. Prvním krokem se švihem vzneseme vpřed a vzhůru. Je to švihový krok, proto vyjde nášlap na patu. Je dobré vnímat jak nás první doba v hudbě odtlačí vpřed. (Pak by nemohli všichni Češi stát na raz vpředu jak v latině.) Pohyb pak brzdíme vytažením těla, proto přirozeně následuje zdvih.

A teď pozor, zdvih začíná na konci 1. kroku, pokračuje během 2. a 3. kroku a snížení nastává na konci 3. kroku. (To je to, co Z. Landsfeld z techniky vyhodil jako zbytečné, a Češi se bez toho obejdou asi už navždy.) Teď ještě vědět, co je krok a kde má konec. Podle mě, v 1. kroku je koncem okamžik, kdy noha mine nohu. (Zkuste si jak je snížení v kolenou největší, když jsou nohy u sebe a přecházíte přirozeně do zdvihu jakmile se pohne kročná vpřed či vzad.)

Nejdelším krokem je 2. krok, protože v tem moment fofrem letíte a nehodláte se omezovat. (Tady taneční lekce fakt nestíhají pro dřevitost studentů.) Chybou je nášlap na špičku (sice správně podle techniky). Protože ta špička tam patří až když ve Waltzu skutečně létáte jedním krokem přes půl parketu. Začátečník by měl uvažovat, že zdvih stoupá po celou druhou dobu. Tedy stát na dva nahoře je hloupost. Tady na videu je to pěkné. Pěkně šlapat na dva na ploché chodidlo, ale časem to zkoušet vytáhnout ještě na špičku k úderu 3. doby. (Tam to musí odšplouchnout.)

Přísun není přisunutí nohy jako tady na videu, ne, takto opravdu ne. Zkuste se rozkročit, přenést váhu na stojnou a na stojné se zdvihat na špičku. Co udělá kročná? Přisune se. Tak to je přísun. Maximálně ji špičkou přibržďujete, aby její pohyb byl ladný. A kde je konec 3. kroku? Zhruba v polovině dráhy přisunované kročné nohy. (Citliví jedinci rozeznají, že zde je moment, kdy k přisunutí nohy již není třeba další zdvih a přechází přirozeně do snížení.) Pak nastává LADNÉ snížení. Ne prc duc. ;-)

0/0
24.1.2013 8:25

K74a14r38e69l 36D17r58d75a 6144222287

Upřesnil bych 1. krok. Mám tam vpřed a vzhůru, jenže dokud se nohy neminou probíhá stále snížení. Takže 1. krok začíná do snížení. Můžete si všimnout, že dobré páry zahajují tanec tak, že naváží na snížení ze 3. kroku.

Aneb "zcela přesně" jízda na koloběžce ve Waltzu: pravá jde vpřed a udělá oporu (úder 1. doby), levá přitom odráží a pak švihem proletí kolem, stává se oporou (úder 2. doby) a levá se k ní přihrne, (a to během 3. doby, kdy si na úder 3. doby hrajeme hlavně se zdvihem). A tak pořád dokolečka. Odrazím se a jedu, a letím. Easy. ;-D 

(Chechtám se schválně, protože koloběžku ve Waltzu, bez které není Waltz Waltzem, umí tak jeden český tanečník z tisíce.) ;-)

Tak pro jistotu, tady je ta koloběžka i na videu: 

http://youtu.be/sTU55Lwc-Y4

A tohle je poklad, tady Marcus vysvětluje jak je to s tím prvním krokem i celou tou koloběžkou: http://youtu.be/M3B_vh3dFPc

0/0
27.1.2013 9:47

D41a59n82i85e14l13a 89H87a79l82a84m37k12o90v34á 2587538707103

nejsem na waltz odborník, ale úplný laik taky ne, ale upřímně - čist se mi to nechtělo :-) je to dlouhé a pro zbytek čtenářů asi moc odborné (četla jsem jen pár nahodilých vět :-D )

0/0
30.1.2013 23:17

P55a34v51e88l 90O80d94r19a98z94i73l 6834179737710

Mně úplně stačí "Dnes ji přetiskuje Plamínek a podle ní se jede křížem krážem ve všech českých kurzech i tanečních klubech?"

To pán neví a vědět nemůže, tedy lže, a tedy je zbytek jeho příspěvku zbytečné číst.

0/0
31.1.2013 10:00

K48a52r29e23l 21D44r14d83a 6564572887

Technika standardu v češtině od Z. Landsfelda a Plamínka je jediná odborná taneční kniha standardu na českém trhu. Zpravidla si ji koupí každý, kdo začne více tančit. Na výuku tance je nevhodná, protože jsou to fakticky jen poznámky "v kostce" ke zkouškám učitelů tance. Technika tance zde není podrobně popsána, a musí ji čtenář znát předem nebo si ji domyslet. Takže lze velmi snadno usoudit, že tuto knihu mají v každé tělocvičně, kde se věnují standardu. Když vezmu do ruky spisky pana Odstrčila, lze také snadno odvodit, že moc jiných tanečních knížek o standardu v životě neviděl, a jestli je tomu tak i u všech dalších českých odborníků... tak tady nelžu rozhodně jen já sám. ;-D

V Česku je opatrnost na místě. Dík bolševikovi k nám informace z Londýna 40 let nesměly a tak vznikla "česká škola". Dobrý standard se u nás stále hledá jak jehla v kupce sena. (Sportovní tanec si jde svoji cestou... atd.)

Podrobné popisy techniky tance jsou ve skutečných "učebnicích tance", vypadají asi jako ten můj zde, a dají se koupit v angličtině. Což lze současným mladým českým tanečníkům jen doporučit. A pokud to tak u vás děláte, děláte jen dobře. Samozřejmě, samotný tanec je nad všechny "spisky o tancování". ;-)

0/0
1.2.2013 7:03

P76a36v77e12l 58O14d14r13a65z93i89l 6694909147190

Milý pane. Článek se zabývá maturitním plesem a ne mistrovstvím Evropy. Bylo by dobré si to uvědomit.

Jinak fajn popis, proč nevydáte svou knihu?;-)

0/0
1.2.2013 8:52

D92a90n91i16e98l77a 62H39a52l81a38m39k58o65v51á 2507938417123

Když já si myslím, že panu Drdovi nejde ani o mistrovství světa, neb sportovní tanec podle něho tanec przní. Podle mě ho posouvá dál...

Spíš by mě zajímalo o co panu Drdovi jde? Ať vydá svoji knihu, vede svoje taneční/kurzy a bude snad spokojen...

0/0
2.2.2013 13:42

K14a67r40e96l 46D68r78d14a 6174772587

To je chyba, potřebuji opravovat chyby. ;-D

Tedy další oprava: pravá se přihrne.

A jak psát o tanci, aby to bylo jasné, přesné, věcné a krátké? Řešit raději jen taneční boty? :-P;-)

0/−1
1.2.2013 6:29

D81a37n19i12e50l23a 90H50a57l20a23m95k35o29v29á 2737548467243

Raději o něm nepsat, ale spíš předávat vědomosti ústně, prakticky.

Chtěla jsem naznačit, že nevím, pro jakou cílovou skupinu to tu rozepisujete, pro někoho kdo chce tančit na plese je to moc! Kdo má tanec rád, tak ten si už nějaký kurz najde...

0/0
1.2.2013 8:43

M52i94l38o88s98l50a61v 92K55a46z29d73a 4544614929980

Jestli ten pán učí v tanečních, tak by si mohl pořídit aspoň pořádné taneční boty.

0/0
17.1.2013 8:54

D11a30n56i25e38l59a 53H82a90l90a71m15k76o27v93á 2337668927343

a slečna z těch svých strhnout cenovku, že? :-D

0/0
17.1.2013 9:03

P63a52v48e20l 61O87b29d44r13ž37á46l67e43k 6416294278532

Tedy rada "neohroženě delší kroky, když partnerku šlápnete tak ona začne dělat delší kroky" je vskutku originální :-)

0/0
16.1.2013 13:30

D97a30n85i92e50l55a 96H18a77l56a25m38k52o95v16á 2617378397553

Takovéhle rady se dávají běžně ve sportovním tanci, když někoho učím tančit tak to taky říkám. Ale v případě, že bych byla muž a tančila na plese s ne stálou partnerkou - tak si spíš dám bacha abych dámu nepošlapal a ona pak všude nevyprávěla, jak jsem ji při tanci podupal nohy :-)

0/0
16.1.2013 15:56

K62a20r94e37l 18D24r50d54a 6544322387

Jo jo. Zběsilosti českého tancování. Já to zase slyšel na kurzu v podobě, když není místo na parketě, hrr na ně! Jako že ostatní páry je třeba "odžďuchat a odkopat dopryč".

Kdy konečně všichni Češi pochopí, že jde o "společenský" tanec. Tedy společenské chování dle etikety a slušné vychování každého přítomného. Je přece zcela nepřístojné se ve společnosti druhého páru jen dotknout.

A pokud jde o partnerky, (nohy volšový, pohyby dřevěný...) Ve standardu je základem absolutní rovný pohyb chodidel po 4 rovnoběžkách (pán, dáma, 4 nohy - to jsou ty rovnoběžky). Jenže lidi dnes chodí jak lachtani. No a jak padá některé chodidlo samovolně do strany, šlapete se. (Klídek, dají se dělat nápravní cvičení. A za pět let je pěkná pohledná zcela normální chůze druhu homo sapiens doma.) ;-D

0/0
24.1.2013 7:15

D72a56n98i49e35l45a 16H40a22l96a51m12k82o40v13á 2167598417393

Právě protože, jak sám píšete, trvá dlouho se s právně naučit chodit ve stt (jinak je to v tangu, jinak v ostatních stt tancích) a protože se do toho motá i stabilita, práce s těžištěm, různá rytmicita partnerů, a délka kroků! tak se stává, že se partneři šlápnou. Kdyby vás partnerka pořád šlapala tak byste ten krok podvědomně taky natáhl,když už byste do tance viděli hlouběji, tak byste teprve řešili - kde je chyba v technice - aneb k té poznámce, kdy češi pochopí, že...

0/0
30.1.2013 23:16

P16a16v12e73l 64O43d13r92a77z78i98l 6114519847490

Někdo si potřebuje několikrát denně plivnout na Čechy, jinak by uschnul. Tak mu to neberte.

0/0
31.1.2013 9:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.