Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Naučte se waltz, na maturitním plese se bez něj neobejdete

Waltz patří ke stěžejním tancům na každém plese. Když se například na tom maturitním bude vyhlašovat sólo pro rodiče, vsaďte se, že mu neujdete.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K83a48r23e22l 96D79r77d49a 6444622747

POVINNÝ PŘEDMĚT TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA NA ZŠ

Očekávané výstupy pro 1. stupeň, 1. období:

žák rozumí základním pravidlům správného držení těla, vnímá a prožívá základní prostorové pojmy, rozlišuje základní dynamické stupně pohybu, rozlišuje základní členění času – vědomě používá různá tempa včetně zrychlování a zpomalování, umí pracovat s pauzou, zvládá základní druhy kroků pro pohyb z místa a dokáže je správně používat, snadno zvládá základní prvky obratnosti, aktivně vnímá hudební doprovod, je schopen reagovat na změny tempa, rytmu, je schopen tělem „vyzpívat“ hudební melodii, vnímá a vyjadřuje hudební frázování, je připraven k velmi jednoduché krátké improvizaci vedené pohybovým, hudebním, nebo tematickým zadáním, přijímá a respektuje pravidla her.

Očekávané výstupy pro 1. stupeň, 2. období:

žák rozumí pravidlům správného držení těla a vědomě je přenáší do běžného života, má správné návyky v používání svého těla, rozumí pojmu přirozený (správný, zdravý) pohyb, vnímá a v pohybu aplikuje základní prostorové vztahy, rozlišuje a vědomě používá základní dynamické stupně pohybu, dokáže vnímat a vyjádřit pohybem dvoudobost, třídobost a čtyřdobost, slyší a vyjadřuje pohybem jednoduché rytmické modely, se samozřejmostí přijal řád hudebního frázování, improvizuje na jednoduché náměty, podpořené hudebním doprovodem.

Očekávané výstupy pro 2. stupeň: žák uplatňuje návyky správného držení těla a dovednosti přirozeného pohybu nejen při výuce, ale i v běžném životě, vnímá měnící se prostorové vztahy a aktivně vytváří partnerství mezi svým tělem a prostorem, je schopen používat své tělo jako nástroj sebevyjádření, v improvizaci i tvorbě dokáže uplatnit své vlastní zkušenosti a zážitky, rozumí tomu, že dosažení inteligence těla je závislé na záměru, talentu, inteligenci a je podmíněno vůlí. Není závislé na mechanickém opakování a drilu. Ví, že tělesná inteligence je setrvalým stavem, spadajícím do oblasti intelektu, citu a ducha.

0/0
19.2.2013 5:57

K88a22r22e70l 66D37r33d62a 6214312487

S potěšením sleduji aktivitu Vize tance s programem Tanec do škol, která uvažuje zavedení tance jako povinného předmětu v Česku tak od roku 2014. Pro mě je čtení úvah o formálním návratu tance do Česka pohlazením po duši a čekám, kdy se intenzivně zapojí také společenský tanec.

Jinak jsem vcelku skeptik, a nevěřím, že současná generace tanečníků "matematiků" půjde cestou přirozeného pohybu a hudby. Znám lektory na kurzech, znám prostředí tanečního sportu. Nebezpečí zneužitelnosti "hezkých slovíček" je v tanci příliš reálné. Opět je tedy nyní ve hře úvaha o vázané živnosti, kdy je snaha, aby tanec mohli vyučovat jen školení pedagogové. (Aneb reálně budou současní běžci po dlaždičkách kolem bazénu rozhodovat o tom, kdo smí vyučovat plavání a kdo ne.) ;-D

Hloupá je samozřejmě definice "současného tance", tedy moderního tance od reformy v 70. letech 20. století, který si pragmaticky přibírá i mediálně populární individuálně-skupinové taneční styly. Moderní párový tanec ale vznikl před 100 lety a vymezil se proti "zaostalému" komunitnímu skupinovému tancování svobodou a vyspělostí párového tance provázeného nástupem jazzu. Nyní to vypadá, že je párový tanec odložen odborníky do starého železa a nahrazen opět "jucháním tlupy". Což by bylo samozřejmě obrovským krokem zpět. 

Navíc taneční sport má v oblasti metodiky, výuky, školení pedagogů, pronikání na VŠ, výuky široké veřejnosti, praxe vrcholového sportu atd. mnohaleté zkušenosti, které nelze zatratit v duchu "opozice za každou cenu", ale je třeba to málo, co již v Česku máme převzít a rozvinout. Tak jako tak, bude tanec na školách inklinovat ke společenskému tanci a jde o to, aby takový tanec nebyl ještě více ničen v duchu nových "revolučních" hesel. Já jsem pro evoluci. Ale jinak mě Vize tance opravdu baví a inspiruje. Také potvrzuji, že přirozený pohyb a improvizace k dobrému společenskému tanci patří také, (ne že ne).

0/0
19.2.2013 6:43

P33a12v29e12l 41O70d41r78a98z20i73l 6974709617230

Naprosto netuším, proč by měli děti trpět pod kuratelou svérázných individuí vašeho typu.

Moderní párový tanec vznikl před 100 lety a nyní je beznadějně zastaralý a nechtěný. Kdyby se nevnucoval na maturitních plesech, tak je dnes stejně okrajovou záležitostí, jako sbírání fonografů.

Ten váš neskutečnými pravidly svázaný kymácivý pohyb prostě skoro nikoho nezajímá.;-D

0/0
19.2.2013 11:10

K25a97r79e88l 36D61r85d66a 6774942407

Nezdá se mi, že by přehlídka fonografů dostala k TV miliony diváků. Nějakou tu stovku let mají za sebou snad všechny sporty. Vadí to snad? Nezklamete, vaše připomínky stále tápou ve tmě. Tančete, natřásání prý zvyšuje intelekt. (Podle Vize tance.) Patrně v duchu, před použitím protřepat. ;-D

Abyste tušit mohl, doporučuji materiál Tanec do škol od Vize tance. Důvody tam uvádí.

Jinak jsem měl pocit, že Vás tanec zajímá. Teď ho zase zatracujete. Týrá Vás právě někdo v tanečních a hledáte odpověď, za co? ;-D

O žádných neskutečných pravidlech nevím. Jde o soulad v páru a o soulad s hudbou. Pak je taková společenská zábava snadná, funguje a dává křídla. A popravdě, není již moc činností na světě, kde má muž nezastupitelnou roli a kde oba mohou poznat jak je souhra posiluje a otevírá jim netušené možnosti. (To je podstata života v páru. A také jeden ze smyslů existence jinak zbytečných trubců mužského pohlaví.) ;-D

Jak toho dosáhnout co nejsnadněji popisuje technika tance. Nejde o pravidla, která je třeba dodržet, ale o návod, jak něco dělat dobře. Obdobné je to přece i v jiných sportech.

Jenže, tohle všechno, podle mě, patrně víte. O to méně jsou my jasné vaše komentáře a způsob vašeho vystupování. Nechcete uvést ty důvody? ;-)

0/0
20.2.2013 8:08

P94a86v59e20l 83O62d74r44a24z20i92l 6934489167170

K TV dostává miliony diváků (což z miliard potenciálních není až tak moc) taneční sport, který vy ovšem nenávidíte.

0/0
20.2.2013 8:37

K65a63r64e24l 24D51r19d52a 6224342827

V Česku miliardy lidí? Nestrašte. ;-D Mým koníčkem je tanec a ve volném čase pro zábavu tančím. Podle mě dělám taneční sport a mám ho samozřejmě v oblibě. ;-)

Pokud jde o popularitu StarDance, nejsem si zcela jist zda diváky k TV táhne u tohoto pořadu jen tanec. A kdo jiný by tam za tanec měl být, než aktivní soutěžní tanečníci? (Máme všehovšudy 5 použitelných tanečníků v celém Česku.) Je to zábavný pořad s tancem v dobrém mixu tance, celebrit a zábavy. Koneckonců, mohou celebrity ze své popularity tanci něco vrátit za svoji uměleckou kariéru. Setkání citlivých umělců s masakrem profi tanečního sportu (vystupňovaného časovými požadavky laciné TV show) jim ale opravdu nezávidím... Tady jde o hrdinství v přímém přenosu. ;-D

(Fascinuje mě kvalita tance v britské verzi. A to si Britové dovolí postavit vedle sebe normální společenský tanec 60-letých celebrit a sportovní junáky se soutěžní technikou. A jde to také.)

0/0
21.2.2013 9:20

K31a94r85e46l 44D50r16d10a 6754542287

Tedy zpět ke klasickým tanečním kurzům. Jejich náplní je zdokonalení tanečních dovedností v tanečním stylu párový společenský tanec. Umíte si představit, že vám do kurzů pro mládež napochodují děcka se zažitými dovednostmi z výše uvedené osnovy? ;-)

Lze snad nyní konstatovat, že se o pokročilý tanec u nás pokouší i tanečníci, kteří nezvládli učivo (budoucí) základní školy? ;-D

0/0
19.2.2013 6:54

K87a35r20e33l 35D46r13d31a 6134412827

A máme zde konečnou. Dál se mini kurz už asi nedostane. Škoda. Patrně jsme pana Fabíka odradili zdejší diskusí. Aneb přesněji, patrně jsem to tady zazdil. ;-D

Dlužím odpověď na otázku o co mi jde? Podle mě se tanec v Česku může hnout vpřed, jen když umožníme o tanci otevřenou diskusi. Jen tak si lze zvyšovat odbornost, která u nás zoufale chybí. Bohužel, diskuse se v tanci u nás nepřipouští. Přednost mají obchodní zájmy a soutěžní kariéra... hrobaři dobrého tance. ;-)

0/0
13.2.2013 7:55

K29a95r32e12l 62D80r88d85a 6434472847

Měli jsme zlomovou lekci s jedním z našich předních tanečníků. Po letech bádání přišel na finesy vyspělé taneční techniky. Aneb vždy učil techniku, o které se domníval, že při zdokonalení (které přijde časem) je to to pravé ořechové. Dnes pochopil, že ona je ta technika při vyspělém provedení zcela obráceně a nelze se k ní "tradiční cestou" (řekněme zdokonalováním kroků) vlastně dopracovat. Musí se na to jít jinak a hned začal řešit jak. Je to o jiném přístupu, kdy je třeba popřít to, o co jeden usiloval doposud.

Mistr je známou osobností, jeden z tanečních oborů u nás tlačí vpřed. Všichni ho považují za vrchol české kvality a odbornosti. Vyškolil desítky tanečníků a lektorů, kteří nyní vlastně učí "jeho starou chybnou mizernou techniku" další a další studenty.

Myslím ale, že si příliš fandí. Tak dobrou techniku u nás žádný lektor nemá široko daleko. Ono dochází bez jeho vůle tak jako tak k modifikacím. Pokud náš mistr tančí ve srovnání se světovou špičkou tak na 3 či 4, jím proškolení lektoři jsou na tom zpravidla ještě o třídu či dvě hůře a předvedou žákům techniku tak za 4 či za 5. Co asi pak umí a mohou umět jejich studenti? ;-D

Lekci zakončil na téma mladých namyšlených tanečníků. Nepřestává ho udivovat, jak mladí tanečníci, když poberou tanec na přijatelné úrovni, přestávají na své technice pracovat a nepřipustí si, že celá jejich taneční technika je také třeba od základu chybná. A musí se stát zázrak, aby svůj přístup k tanci změnili. Tím ale často promarní klíčový okamžik své taneční kariéry.

A co z toho plyne pro účastníky tanečních kurzů? Až se naučíte v tanečním kurzu ty správné taneční kroky, tak začněte pracovat na jejich zapomenutí. Jen tak budete mít šanci tančit někdy dobře.;-D

0/0
13.2.2013 8:38

P10a40v78e57l 76O75d51r87a47z40i61l 6464759387130

Mě by zajímalo, jak hodláte doložit, že zrovna váš názor je ten správný.

0/0
13.2.2013 10:57

K90a25r71e49l 89D31r51d48a 6744892247

Právě tento dotaz pod příspěvkem, kde popisuji názory druhých? A když, tak názor vlastně na co? Tady je to k výuce, k technice... A může vůbec na tanec (a jeho trénink) existovat jeden platný univerzální názor?

Na lekcích rozlišujeme "matematiky" a "hudebníky". První se tanec naučí přes počítání, přes básničky, přes mnemotechnické pomůcky. Druzí přes to, co slyší v hudbě. První mají následně problém tančit na hudbu. Druzí neumí často svůj tanec analyzovat a pracovat na technice. Bylo by zajímavé zjistit poměr těchto dvou skupin. Klasické taneční kurzy jdou vstříc "matematikům". V tančírnách se hromadí "hudebníci". Dva rozdílné světy, dvě rozdílné metodiky výuky. A korunuje to pojem "společenské tance", kde se potře veškerá technika a její vztah k hudbě (u standardu švihový pohyb) a jejichž stoupenci se pak předhání v dokonalém chybném krokování nesmyslů. A když to vezmu podle profesionálních tanečníků, tak ti jdou, podle mě, zpravidla zlatou střední cestou. Respektují "matematiku" i "hudbu", "atletiku" i "tanec" a razí zlatou střevní cestu průměrnosti. ;-D

Znám trenéra, který pohyb bez hudby nepovažuje za tanec. Zatracuje všechny "matematiky" resp. taneční atlety na soutěžích, co si na tanečníky jen hrají. Současné soutěže neuznává, protože sportovní tanec se dnes dopracoval na pouhý estetický pohyb bez vztahu k hudbě. Na pohybovou dovednost, která nedává smysl. Ortodoxní názor... (A jen tak mimochodem, dělá jiný tanec a přitom má shodný názor na přístup k technice. Na techniku je třeba jít od podstaty tance. Obrácený postup je cestou do pekel.)

Buď jde o platné názory nebo o nemoc z povolání. Na stará kolena, když už to tanečníci nikde moc nevytrhnou, přijdou na to, co dělali celý život špatně a mají potřebu to sdělit, a on je už nikdo neposlouchá... protože mladí nadějí tanečníci si právě užívají své chyby a mají je za pravdu pravdoucí podloženou tituly ze soutěží.

0/0
14.2.2013 7:47

K42a87r35e21l 89D20r80d12a 6354792537

Já se právě pokouším o tu střevní průměrnost. A je to fakt na pytel... ;-D

S tancem to nemá sice nic společného, ale přesto nás to posouvá vpřed. Nemám a nevidím univerzální pravdu. A asi neexistuje univerzální metodika výuky. Já bych doporučil cestu: rytmus a hudba, základní pohyb, technika, hudba a tanec, hudba a tanec, hudba a tanec... a nakonec nácvik figur, aby to nebyla nuda. Pan Odstrčil ve své knize o sportovním tanci radí obrácený postup (asi v duchu Z. Landsfelda), přes nácvik figur se naučit základní techniku a na závěr taneční kariéry pochopit hudbu jako třešničku na dortu, aneb názor jednoho exprezidenta sportovního atletického svazu... ;-D

(Koukám, že je nová prezidentka svazu, mířícího trvale do záhuby... Aneb, StarDance má hmatatelné výsledky.) ;-D

0/0
14.2.2013 8:12

P76a69v37e78l 25O92d52r66a59z55i72l 6594899727240

Čtyřicet řádků a prakticky žádný názor. Co je podle vás podstata tance?

0/0
14.2.2013 9:35

K93a56r63e58l 91D13r67d62a 6424632617

Stále mám pocit, že si nerozumíme.

Jako děcko jsem bydlel vedle rodiny Saudků. Měl jsem zákaz koukat do jejich zahrady. Nazí chodili v rose. (Dnes vím proč.)

Taneční sport je tlačen do situace, aby poskytl informaci, zda je lepší Preiss, Töpfer či Roden podle toho, jak vysoko dokáží metat kozelce. Jenže diváka oslovují pánové zcela z jiných důvodů a soutěž o nějaké jejich "prvenství" je zcela nepodstatná. (Ale takových Pět ran do klobouku, kde by se pánové utkat skutečně mohli, je určitě fajn byznys.)

Taneční soutěž je divadelním představením, které vzbuzuje emoce a strhává diváky. Čím lepší výkon herců, tím lepší představení. (Muzikálový průmysl seká jedno představení za druhým jak Baťa cvičky a je obklopen diváky, kteří zatleskají všemu.)

0/0
15.2.2013 7:54

P36a49v51e64l 73O13d33r46a48z12i22l 6214169577950

Ehm, co je podle vás podstata tance?

0/0
15.2.2013 12:27

K18a40r67e68l 38D45r48d75a 6264342477

Myslím, že se mi stručná odpověď vydařila. Mám tam vše. Proč se ptáte znovu?

Podstata tance je shodná s podstatou herectví či hudby. Nejsem profesorem umění abych tady vykouzlil stručnou definici. Detailní odpovědi naleznete ve stovkách knih, (možná). Chcete slyšet něco jiného? Co přesně?

0/0
16.2.2013 8:56

P75a87v49e18l 16O93d24r62a65z12i25l 6934819697350

Rád bych věděl, co je dle vás podstata tance.

0/0
18.2.2013 13:19

J52a34n21a 80L45a57n11g94o94v37á 2935726350263

Podle mě je to komunikace - se sebou samým, s partnerem i s okolím.

0/0
27.8.2013 19:53

P87a73v34e40l 35O37d45r95a39z94i27l 6954529917930

Dobrá, znáte trenéra, který nic neuznává.

Uznává někdo jeho?

0/0
14.2.2013 9:34

K92a45r85e98l 12D91r24d63a 6454872897

Jde o obecně platné názory. Pojem "nic neuznává" není přesný. Z uvedeného je pro Vás Informace, zda jde o uznávaného odborníka, ta podstatná? Ano, jde.

0/0
15.2.2013 7:04

P74a91v54e80l 22O30d88r45a77z37i89l 6634569427890

Žádné obecně platné názory neexistují. Názor platí pro tu skupinu lidí, která jej uznává, pro ostatní v rámci větší tlupy platí pouze tehdy, jsou-li kodifikovány.

0/0
15.2.2013 12:26

K55a93r26e63l 49D14r18d11a 6114902187

Standardizace, metodika, technika, pokyny pro učitele a trenéry, soutěžní řád, pravidla hodnocení soutěží... je to podle Vás dostatečná kodifikace pro obecně platné "názory" v tanečním sportu? ;-)

Taneční sport je v situaci plavecké soutěže, kdy se 3 plavci lopotí v bazénu a 15 oběhne bazén po dlaždičkách kolem, rozdělí si ceny a odborná porota tyto nejrychlejší závodníky ocení za to, jak v souladu s pravidly překonaly předepsanou vzdálenost výbornou technikou a v nejlepším čase. ;-D 

Co naděláte s oborem, který soustavně popírá principy a zákonitosti na kterých stojí?

Maximálně vystoupí někdo, kdo ta pravidla napsal, řekne, že je hlupák, neb si při jejich psaní neuvědomil realitu života a v pravidlech dostatečně nezdůraznil, že plavec musí při plavecké soutěži skutečně do bazénu, musí umět plavat a utopencům se nesmí žádné medaile udělovat. Jenže daná pravidla platí a chodci po dlaždičkách ověšení cenami již sedí v porotách a nehodlají na tom nic měnit. Tvůrce pravidel může akorát odmítnout chodce po dlaždičkách považovat za plavce, a stát se na závěr své kariéry směšným hlupákem.

Taneční legendy praví, že přesně v této situaci se postupně ocitli jak tvůrci standardů standardních tanců, tak latinskoamerických tanců i tanečních soutěží. Okrajový názor tvrdí, že jde v případě tanečního sportu fakticky o korupci a podvod. Většinový názor aktivní taneční veřejnosti uvažuje krutou nemoc z povolání, a navrhuje taneční odborníky zavírat do ústavů, aby nekazili úspěchy aktuální generace tanečníků pošklebováním. ;-D

Copak asi udělají ti tři borci v bazénu? Budou raději celý život poslední nebo začnou také trénovat běh po dlaždičkách?

0/0
16.2.2013 9:38

P73a33v34e73l 20O88d51r44a61z52i51l 6574829957160

A ti tvůrci standardů, o kterých hovoříte, byli kým jmenováni k vytvoření neměnného předpisu pro motání se po parketu? Nikým, že. Mimochodem, pochybuji, že máte dostatek informací k tomu, abyste hovořil za "většinu aktivní taneční veřejnosti."

Čím dřív se smíříte s tím, že svět se mění, tím lépe pro vás.

0/0
18.2.2013 13:26

K16a23r65e12l 80D38r65d22a 6454292467

Stále mám pocit, že vaše schopnost řešit nepodstatné detaily za cenu opomíjení věcí podstatných je mimořádná. ;-)

Svět se mění, jistě, pokud ten svět někdy přesvědčíte, že "české motání se po parketu" je zcela jedinečné, asi tak, jako to zvládli ti tvůrci standardů, budu se Vám hluboce klanět a omlouvat. Teď jen zařídit, abych to během následujících 70-ti let stihl. ;-D

0/0
19.2.2013 7:15

P81a48v85e65l 89O52d88r13a56z65i21l 6134269117220

Vaše motání po parketu je mi poněkud volné a světu též. Pěkný den.

0/0
19.2.2013 11:07

K21a79r46e14l 46D43r66d42a 6964932457

Jen mě tak napadá, tanec pracuje s lidským tělem. Tanec lidské tělo také ničí, jako každý nevhodný pohyb. Zničené sportovní náčiní nahradíte snadno. To v tanci neplatí.

Tak mi přijde, že jednou z motivací britského společenského tance vždy byla snaha o zachování a posílení zdraví, ne naopak. Proto vznikla detailní technika ("přirozeného" a zdravého) pohybu a proto se dbalo, aby výuku měli v ruce prověření pedagogové, kteří věci rozumí.

Nevím, zda je právě zdraví něčím, co nám může být lhostejné.

0/0
20.2.2013 8:28

P98a19v78e17l 21O87d54r73a17z12i58l 6954629987670

To je poněkud vratká konstrukce. Tanec nemá se zdravím společného pouze to, že jde o pohyb. Pohyb si lze dopřát pomocí řady zajímavějších a účinnějších způsobů, než je tanec.

0/0
20.2.2013 8:39

K78a49r50e93l 20D49r10d68a 6264852747

To není konstrukce, to je fakt. Není pohyb jako pohyb. Zatímco ve většině sportů si vystačíte s drilem optimálního pohybu. U tance jde o rozvoj osobnosti a taneční pohyb se má v odpovídající kvalitě přirozeně tvořit až při tanci samotném. Využívání hudby je také zcela jedinečné. Hudba vede samotný pohyb i taneční myšlenku, vzbuzuje euforii. Dík tomu tanečníci ani neví, že je tanec jedním z fyzicky nejnáročnějších sportů. Docela pracně se jim musí dokazovat, že na svoji zábavičku vynaložili stejnou energii jako atleti několika jiných sportů dohromady.

Ve výsledku je tanec mnohem efektivnější pohybovou aktivitou než spousta jiných sportů, kde jeden leda tak onanuje s činkou v tělocvičně.

Bohužel to opět zcela neplatí u vrcholového a soutěžního tanečního sportu. Tam jsou ohledy na zdraví často stranou s vidinou výsledků. A zdlouhavý rozvoj osobnosti tanečníka, kterému stejně nikdo nerozumí, se účelově nahrazuje drilem optimálních pohybů. (Což je pro mě tady tím během po dlaždičkách.)

Aneb tanečníkovi je vcelku jedno co trénuje. Potřebuje pracovat na zdokonalování techniky, na vyjadřování hudby pohybem, potřebuje trénovat pohybovou paměť, trénovat rytmické dovednosti, trénovat taneční "moudrost". "Učivo" je jen materiál, co tomu napomáhá. Zpravidla nemá žádnou logiku - jak si plete exprezident atletů pan Odstrčil. Nejsou žádné figury seřazené od lehkých po obtížné. To vše je zbytečné haraburdí. Jen pomůcka.

V důsledku lekce, kde se učí kroky, pohyby, sestavy, choreografie... tak často vůbec nejsou lekcemi tance, ale jen nácvikem spartakiády bez tance. Také klasické taneční kurzy by ze své reklamy měly odkazy na tanec raději vypustit. ;-D

Stále stejný problém. Společenský tanec by měl umět prokázat, v jakém vztahu je k tanci. ;-)

0/0
21.2.2013 9:43

D41a81n13i24e16l87a 70H54a53l79a33m48k54o32v58á 2527938197623

A já stále nepochopila o co vám jde, vy tady píšet sálodlouhé příspěvky se spoustou vznešených slov a úvah ale hlavní myšlenka mi uniká. Chcete povznést české tancování, ale na sportovní pojetí máte jen slova neuznání. Podle Vás tady máte spravný přístup asi jen vy, v cizině asi angličané ale tak několik desítek let zpátky. Máte nějaké konkrétní řešení? Třeba máte vy osobně ějaké semináře, nebo konkrétní jméno někoho, kdo podle Vás jde správnou cestou, zde u nás, v Čechách? Možná uberte filozofie a jdete sem konkrétní myšlenku:-)

0/0
13.2.2013 14:36

K82a82r15e77l 63D26r90d13a 6834942977

Mé praktické návody jste údajně přeskočila, že byly na čtení moc dlouhé. ;-D Včera jsem měl doporučit v Praze laikům taneční kurzy pro veřejnost. Uměl jsem vyjmenovat chyby kde koho a mé doporučení vyznělo asi jako, netancujte, nemá to v Česku smysl. Chtěli radu od "odborníka"... ;-D

Když si jeden z mých trenérů udělal profil na webových stránkách, připsal mu tam nějaký soutěžní tanečník cosi jako "takový jeliman nám tady rozdává rozumy, tak to bude určitě pravda...". A vy po mě chcete, abych takové nevychované smečce hňupů od sportovního tance předhazoval k lynčování další jména? ;-D 

Ostatně, sám správnou cestu nevidím. Viz příspěvky výše. Tak jaké další rady mám dávat? Znáte je sama, kdo má tanec rád, cestu si najde. Nejspíš potká i trenéra, co mu bude vyhovovat.

Podle mě český tanec čeká návrat k tanci, k podstatě, ke slušnosti, k otevřené diskusi... nebo zánik či přežívání v nezájmu. A pak přijde StarDance a vše je jinak. Popularita, miliony lidí toužících v Česku tančit, a opět oslavovaná neodbornost, neohrabanost a arogance. ;-D V takové situaci je každá dobře míněná odborná rada chybná a hloupá protože v šoubyznysu platí jiná pravidla. Sláva věčným "tanečním krokům" na nebesích! ;-)

(Máme nové nadějné vedení ČSTS, třeba nastanou změny k lepšímu. Zatím si jdu nastudovat jaká rvačka se kolem volby prezidenta strhla... slušně vychovaní učitelé společenské výchovy a rvou se jako koně.) ;-D

0/0
14.2.2013 8:43

K50a62r31e45l 56D71r70d91a 6954702357

Paní prezidentka mě kdysi učila první taneční krůčky... marně. ;-D (Tak to se jdu hlásit o post hradního kibice. Začnu tím, že ji naučím tančit.) ;-D;-D;-D

0/0
14.2.2013 9:00

K18a54r87e55l 11D95r71d60a 6964162587

Taneční - Langsamer Walzer (1965)

Pěkná lekce Waltzu pro ty, kdo chtějí pokračovat po videu, co je zde. Jsou zde tři lekce určené pro začátečníky až pokročilé. 

1) Nejprve Waltz na místě do čtverce. To jen aby se naučily kroky od levé a od pravé. K tomu doporučuji ten čtverec zrcadlově otočit a zkusit si ho vpřed i od levé. (Potřebujete umět 4 kroky. Od levé a od pravé, a to vpřed i vzad.) Tento krok se jmenuje změna a jakmile na plese nemáte místo, jedete jen změny a vystačíte si.  

2) Pak je tady sestavička pro začátečníky: 1. krok otáčky vpravo, 2. krok otáčky vpravo, změna pravou, změna levou a znovu to samé. (Sestava se učí takto třeba u Vavrušky.) Já bych doporučil spíš přejít na sestavu otáčka vpravo, změna, otáčka vlevo, změna. Protože se lépe drží směrování, otáčky a změny se nemusí přetáčet, takže si neničíte-nepozměňujete techniku.

3) Nakonec sestavička pro pokročilé: 1. krok otáčky vpravo, spinová otáčka vpravo, změna vzad, změna vpřed (s přetočením - ale ne) a znovu to samé. Tady si dovolím nesouhlasit. Ve Waltzu jdete vždy šikmo ke stěně či ke středu. Ta změna vzad je vlastně 2. krok otáčky vlevo a přetáčet by se měl tento krok. Když to pak tančí studenti na videu, tak to tak i vychází.

(Jinak jsem našel, že Ernst a Helga Fern vydávali v Německu učebnice tance, které se stále prodávají. Na latině je Helga ještě pod dívčím jménem.;-)) http://youtu.be/LlAODNzHaGQ

0/0
27.1.2013 8:53

K63a12r90e35l 14D48r97d24a 6844852587

Inu, teorie je hezká a když se to umí, je to skvělý zážitek. Jak to ale dostat do tanečníků během 45 minut, které se Waltzu mohou asi tak věnovat při deseti lekcích v tanečních?

Počítám, že základním posláním tanečních kurzů je hlavně začínající tanečníky nezkazit. Tedy odkroutit deset lekcí tance, aby veřejnost měla pocit dobře investovaných peněz, ale hlavně platící žáky nenaučit žádné koniny (ze sportovního tance), které jejich tancování trvale poškodí. ;-D (Tomu říkám šalamounsky vydělané peníze.)

Přijde mi, že latina je na tom snad lépe. U standardů, jak se přejde na šlapání kroků na počítání a bez hudby, je to patrně konečná. Protože standard nestojí na krocích, ale na pohybu. Pěkný standardní tanec z toho krokování pak nebude ani za léta přecvičování.

(Dobrý standard fakticky nemá nášlapy kroků precizně spojené s údery dob. A učí se přes krokování...) ;-)

0/0
24.1.2013 9:09

K54a38r70e27l 18D74r86d80a 6124232907

To je tady zase plno věcných poznámek...

Co začít řešit, že se ve všech tanečních učí pochod velbloudů a ne Waltz. ;-D

Včera jsem na kurzu poslouchal "na dva nahoru, na tři dolu" a ježily se mi z toho chlupy na těle. Víte, že za to může zcela nejapný překlad techniky standardů od Zdeňka Landsfelda (někdy ze 70. let, kdy odbornou taneční angličtinu překládal pomocí příručního slovníčku), a tak z ní vyházel základní a podstatné informace. Dnes ji přetiskuje Plamínek a podle ní se jede křížem krážem ve všech českých kurzech i tanečních klubech? ;-)

0/0
24.1.2013 7:26

K57a74r59e88l 18D25r94d40a 6334972907

Tak tedy v kostce. Hudba vyhrává vlny na moři (neměl by to být pochod námořníků), ta vlna by měla být znát v pohybu páru. Vrchol vlny je na úderu třetí doby, kdy energie páru odlétá k nebi. Prvním krokem se švihem vzneseme vpřed a vzhůru. Je to švihový krok, proto vyjde nášlap na patu. Je dobré vnímat jak nás první doba v hudbě odtlačí vpřed. (Pak by nemohli všichni Češi stát na raz vpředu jak v latině.) Pohyb pak brzdíme vytažením těla, proto přirozeně následuje zdvih.

A teď pozor, zdvih začíná na konci 1. kroku, pokračuje během 2. a 3. kroku a snížení nastává na konci 3. kroku. (To je to, co Z. Landsfeld z techniky vyhodil jako zbytečné, a Češi se bez toho obejdou asi už navždy.) Teď ještě vědět, co je krok a kde má konec. Podle mě, v 1. kroku je koncem okamžik, kdy noha mine nohu. (Zkuste si jak je snížení v kolenou největší, když jsou nohy u sebe a přecházíte přirozeně do zdvihu jakmile se pohne kročná vpřed či vzad.)

Nejdelším krokem je 2. krok, protože v tem moment fofrem letíte a nehodláte se omezovat. (Tady taneční lekce fakt nestíhají pro dřevitost studentů.) Chybou je nášlap na špičku (sice správně podle techniky). Protože ta špička tam patří až když ve Waltzu skutečně létáte jedním krokem přes půl parketu. Začátečník by měl uvažovat, že zdvih stoupá po celou druhou dobu. Tedy stát na dva nahoře je hloupost. Tady na videu je to pěkné. Pěkně šlapat na dva na ploché chodidlo, ale časem to zkoušet vytáhnout ještě na špičku k úderu 3. doby. (Tam to musí odšplouchnout.)

Přísun není přisunutí nohy jako tady na videu, ne, takto opravdu ne. Zkuste se rozkročit, přenést váhu na stojnou a na stojné se zdvihat na špičku. Co udělá kročná? Přisune se. Tak to je přísun. Maximálně ji špičkou přibržďujete, aby její pohyb byl ladný. A kde je konec 3. kroku? Zhruba v polovině dráhy přisunované kročné nohy. (Citliví jedinci rozeznají, že zde je moment, kdy k přisunutí nohy již není třeba další zdvih a přechází přirozeně do snížení.) Pak nastává LADNÉ snížení. Ne prc duc. ;-)

0/0
24.1.2013 8:25

K90a97r28e53l 31D66r31d93a 6804852487

Upřesnil bych 1. krok. Mám tam vpřed a vzhůru, jenže dokud se nohy neminou probíhá stále snížení. Takže 1. krok začíná do snížení. Můžete si všimnout, že dobré páry zahajují tanec tak, že naváží na snížení ze 3. kroku.

Aneb "zcela přesně" jízda na koloběžce ve Waltzu: pravá jde vpřed a udělá oporu (úder 1. doby), levá přitom odráží a pak švihem proletí kolem, stává se oporou (úder 2. doby) a levá se k ní přihrne, (a to během 3. doby, kdy si na úder 3. doby hrajeme hlavně se zdvihem). A tak pořád dokolečka. Odrazím se a jedu, a letím. Easy. ;-D 

(Chechtám se schválně, protože koloběžku ve Waltzu, bez které není Waltz Waltzem, umí tak jeden český tanečník z tisíce.) ;-)

Tak pro jistotu, tady je ta koloběžka i na videu: 

http://youtu.be/sTU55Lwc-Y4

A tohle je poklad, tady Marcus vysvětluje jak je to s tím prvním krokem i celou tou koloběžkou: http://youtu.be/M3B_vh3dFPc

0/0
27.1.2013 9:47

D58a10n58i84e83l87a 95H73a25l14a45m71k54o26v75á 2247408817293

nejsem na waltz odborník, ale úplný laik taky ne, ale upřímně - čist se mi to nechtělo :-) je to dlouhé a pro zbytek čtenářů asi moc odborné (četla jsem jen pár nahodilých vět :-D )

0/0
30.1.2013 23:17

P53a61v60e62l 47O71d97r63a53z29i59l 6174419157180

Mně úplně stačí "Dnes ji přetiskuje Plamínek a podle ní se jede křížem krážem ve všech českých kurzech i tanečních klubech?"

To pán neví a vědět nemůže, tedy lže, a tedy je zbytek jeho příspěvku zbytečné číst.

0/0
31.1.2013 10:00

K26a59r39e33l 41D16r44d59a 6814862557

Technika standardu v češtině od Z. Landsfelda a Plamínka je jediná odborná taneční kniha standardu na českém trhu. Zpravidla si ji koupí každý, kdo začne více tančit. Na výuku tance je nevhodná, protože jsou to fakticky jen poznámky "v kostce" ke zkouškám učitelů tance. Technika tance zde není podrobně popsána, a musí ji čtenář znát předem nebo si ji domyslet. Takže lze velmi snadno usoudit, že tuto knihu mají v každé tělocvičně, kde se věnují standardu. Když vezmu do ruky spisky pana Odstrčila, lze také snadno odvodit, že moc jiných tanečních knížek o standardu v životě neviděl, a jestli je tomu tak i u všech dalších českých odborníků... tak tady nelžu rozhodně jen já sám. ;-D

V Česku je opatrnost na místě. Dík bolševikovi k nám informace z Londýna 40 let nesměly a tak vznikla "česká škola". Dobrý standard se u nás stále hledá jak jehla v kupce sena. (Sportovní tanec si jde svoji cestou... atd.)

Podrobné popisy techniky tance jsou ve skutečných "učebnicích tance", vypadají asi jako ten můj zde, a dají se koupit v angličtině. Což lze současným mladým českým tanečníkům jen doporučit. A pokud to tak u vás děláte, děláte jen dobře. Samozřejmě, samotný tanec je nad všechny "spisky o tancování". ;-)

0/0
1.2.2013 7:03

P35a72v37e54l 51O90d21r61a42z86i97l 6464219227840

Milý pane. Článek se zabývá maturitním plesem a ne mistrovstvím Evropy. Bylo by dobré si to uvědomit.

Jinak fajn popis, proč nevydáte svou knihu?;-)

0/0
1.2.2013 8:52

D33a51n53i65e95l13a 66H46a98l26a83m17k50o22v18á 2127778757913

Když já si myslím, že panu Drdovi nejde ani o mistrovství světa, neb sportovní tanec podle něho tanec przní. Podle mě ho posouvá dál...

Spíš by mě zajímalo o co panu Drdovi jde? Ať vydá svoji knihu, vede svoje taneční/kurzy a bude snad spokojen...

0/0
2.2.2013 13:42

K46a35r35e98l 76D68r95d78a 6714312287

To je chyba, potřebuji opravovat chyby. ;-D

Tedy další oprava: pravá se přihrne.

A jak psát o tanci, aby to bylo jasné, přesné, věcné a krátké? Řešit raději jen taneční boty? :-P;-)

0/−1
1.2.2013 6:29

D23a28n20i56e82l92a 15H26a89l51a67m36k38o38v66á 2827708497333

Raději o něm nepsat, ale spíš předávat vědomosti ústně, prakticky.

Chtěla jsem naznačit, že nevím, pro jakou cílovou skupinu to tu rozepisujete, pro někoho kdo chce tančit na plese je to moc! Kdo má tanec rád, tak ten si už nějaký kurz najde...

0/0
1.2.2013 8:43

M83i29l69o29s74l58a96v 52K75a95z10d33a 4934244809130

Jestli ten pán učí v tanečních, tak by si mohl pořídit aspoň pořádné taneční boty.

0/0
17.1.2013 8:54

D65a95n93i38e25l95a 60H84a49l77a97m96k69o19v84á 2347398487463

a slečna z těch svých strhnout cenovku, že? :-D

0/0
17.1.2013 9:03

P97a52v97e45l 96O85b49d39r29ž89á28l73e21k 6566354118862

Tedy rada "neohroženě delší kroky, když partnerku šlápnete tak ona začne dělat delší kroky" je vskutku originální :-)

0/0
16.1.2013 13:30

D76a20n18i86e68l83a 79H96a59l98a81m65k21o74v92á 2557778817593

Takovéhle rady se dávají běžně ve sportovním tanci, když někoho učím tančit tak to taky říkám. Ale v případě, že bych byla muž a tančila na plese s ne stálou partnerkou - tak si spíš dám bacha abych dámu nepošlapal a ona pak všude nevyprávěla, jak jsem ji při tanci podupal nohy :-)

0/0
16.1.2013 15:56

K66a60r96e52l 74D66r40d94a 6314132867

Jo jo. Zběsilosti českého tancování. Já to zase slyšel na kurzu v podobě, když není místo na parketě, hrr na ně! Jako že ostatní páry je třeba "odžďuchat a odkopat dopryč".

Kdy konečně všichni Češi pochopí, že jde o "společenský" tanec. Tedy společenské chování dle etikety a slušné vychování každého přítomného. Je přece zcela nepřístojné se ve společnosti druhého páru jen dotknout.

A pokud jde o partnerky, (nohy volšový, pohyby dřevěný...) Ve standardu je základem absolutní rovný pohyb chodidel po 4 rovnoběžkách (pán, dáma, 4 nohy - to jsou ty rovnoběžky). Jenže lidi dnes chodí jak lachtani. No a jak padá některé chodidlo samovolně do strany, šlapete se. (Klídek, dají se dělat nápravní cvičení. A za pět let je pěkná pohledná zcela normální chůze druhu homo sapiens doma.) ;-D

0/0
24.1.2013 7:15

D50a44n18i97e57l29a 39H58a39l67a28m47k46o85v67á 2727188247343

Právě protože, jak sám píšete, trvá dlouho se s právně naučit chodit ve stt (jinak je to v tangu, jinak v ostatních stt tancích) a protože se do toho motá i stabilita, práce s těžištěm, různá rytmicita partnerů, a délka kroků! tak se stává, že se partneři šlápnou. Kdyby vás partnerka pořád šlapala tak byste ten krok podvědomně taky natáhl,když už byste do tance viděli hlouběji, tak byste teprve řešili - kde je chyba v technice - aneb k té poznámce, kdy češi pochopí, že...

0/0
30.1.2013 23:16

P27a43v73e74l 43O36d79r66a43z30i37l 6874579927720

Někdo si potřebuje několikrát denně plivnout na Čechy, jinak by uschnul. Tak mu to neberte.

0/0
31.1.2013 9:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.