Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak vybrat domácí udírnu. Podle toho, co a kolik toho budete udit

Vzestup obliby domácích uzenin je v přímé úměře s návratem obecného povědomí o tom, jak má vypadat kvalitní uzenina. Tu správnou vám dá pouze dobrá udírna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R72o98b43e30r50t 44B10o81u87k10a27l 4364255350

Strejda mel jednoduchou udirnu.Ohniste+ cca 4m trubek zakopanych v zemi a na konci plechovej sud.To byla dobrota ;-)

0/0
15.7.2014 14:07

B18o84h70u15m74i94r 49M11a22l53ý 6402426787422

Jaký je rozdíl vdechovat dehet do plic a nebo ho s uzeným masem cpát do žaludku? Myslím že v tom je rozdíl. Ten kdo kouří si myslím by měl být zdrženlivý v odpovědi.

Postavil jsem si dřevěnou udírnu a topím elektřinou a na misku přidávám piliny, olše, z ovocné dřeviny. Švestku ke konci uzení, má ostrou chuť. A jsem spokojen, výsledek je téměř stejný jako v klasické udírně.

Hezký den

+1/0
14.7.2014 10:21

V57l81a22d67i93m33í53r 83F13i18b34i24g48e60r 5134171531324

To mne zajímá uvažuji o udírně a nejjednodušší je asi elektrická, máme doma staré schnoucí stromy švestky tak udělat z nic štěpku na uzení by nebyl problém. Zajímavé ale je jak má spousta lidí představu že uzení je přikládání dřeva. Elektricky nepochybuji že to bude hodně podobný výsledek navíc s přesně nastavenou teplotou

0/0
15.7.2014 8:16

B94o66h43u21m95i51r 81M79a25l71ý 6852886897182

Zkuste toto: http://www.udirny.cz/udirny-/

0/0
15.7.2014 9:13

M65a66r33e15k 87S59u42c91h81á34n80e62k 2801606558879

Hmmm a co na to Brusel, který víceméně zakazuje klasické domácí uzení, protože uzeniny tímto způsobem uzené obsahuji příliš mnoho škodlivin. EURv

0/0
13.7.2014 20:41

M97i14l10a18n 47B22u98r46i85a69n 4847242182801

Nejvíc škodlivin obsahuje samotná Brusel

+8/0
13.7.2014 23:46

P96e24t27r 25K58ř80í37ž96e29k 3920891134835

Celková doba uzení je 1 - 1,5 hodiny při teplotě okolo 90? .. Co to je za kravinu?....

0/0
13.7.2014 16:02

R19a39d42i70m 31P33o36l72á81š87e81k 9706523679869

Tady uzení plynule přechází do pečení horkým kouřem.

0/0
13.7.2014 16:26

A82l10e36x66a44n64d12r 74K60o10s84t17k27a 5439376889166

ale i tak..Hodina a půl tak možná dost na tenký párek. Maso? 3x tak dlouho minimálně.

0/0
13.7.2014 18:06

J52a97n 63O89p80a17s24e35k 6452541156237

spíš tak 5x, minimálně, 1.5 hod. je blbost

0/0
13.7.2014 19:40

P50e77t10r 28K71ř29í82ž81e72k 3960151284585

JJ.... Já když udím pořádné šrutky.. tak je tam dávám ráno v 6 a vytahuji tak okolo 21 hod..a to jedu na 80.

0/0
13.7.2014 22:03
Foto

R74o72s95t80i63s36l25a77v 80T75a29r20a37b12a 7918218405989

Nejlepší udírny bývalina vesnici v uvnitř místnosti.  Byloto výhodné nepodléhali výkyvům počasí. Dnes jdou vidět zejména venkovní udírny.Udírnu musíme dobře roztopit nejlépe bukovým dřevem bez kůry (způsobujehořkost). Když dáváme maso v 9,00 tak při teplotě 60-65°C máme hotovo tak ve 20,00. Dřevo z ovocnýchstromů zejména z peckovin je dobré na ovonění v závěru tak hodinkudvě před koncem.

0/0
13.7.2014 14:51

J19i96ř60í 20K31o83b87y55l24á53k 3166423544925

...postavil jsem už jednu udírnu a soused si maso ode mne uzené nemohl vynachválit (on sám jej měl jak botu,protože udil na pilinách a dusil to vodou)...stavím druhou udírnu a každá rada je pro mne dobrá...nemyslím si,že na mase uzeném na ovocném,nebo dubovém dřevě se usazuje takové množství dehtu,které by mi mohlo uškodit....spíše mi uškodí kecy politiků o tom, jak je nutné šetřit a sami žerou a při tom ještě mlaskají....doufám, že se mi dílo opět podaří, udírna bude fungovat tak, jak má a maso opět bude stát za to...uzení zdar !!!

;-)

+1/0
13.7.2014 11:40

P45a41v15e44l 28S54o81b28o89t45k68a 5110794

Hlavní je dřevo bez kůry.

Piliny nevím, to mi připadá jako kravina, a k tomu ta voda....

Neslyšel jsem o problému s dehtem... mezi tvrdým a měkkým dřevem je hlavně rozdíl v hustotě a výhřevnosti, pak samozřejmě jak to voní,... ale dehet je snad (na kilogram dřeva) prakticky stejný všude?

0/0
13.7.2014 14:26

R18a43d27i90m 69P41o97l94á31š96e64k 9506213929179

To nejspíš okoukal od řezníků ve velkoprovozech. V dobách, kdy ještě nebyl k dispozici studený kouř, před ještě cca 20 lety, se tím udilo v profesionálních udírnách. Na topení se použilo jakékoliv levné nesmolnaté dřevo, uzená příchuť se potom získávala z těch pilin, hoblin nebo odřezků  z toho správného dřeva. Voda měla ochlazovat oheň , aby kouře bylo víc a byl studenější.

Akorát že je rozdíl, jestli se to dělá ve velkém topeništi udírny o objemu mnoha desík kubíků a dělá to profík každý den, takže za pár dnů se to naučí.

Nebo jestli to dělá někdo v malém topeništi domácí udírny a jednou za rok a tak odhadem a do roka zapomene, jak to dělal.....

0/0
13.7.2014 15:55

J22a70n 70S47o30u36k74u95p 1954574926855

Piliny nemusí nutně hořet, stačí používat piliny z tvrdšího dřva a mít menší topeniště (proto se s mimi tak blbě topí v klasických topeništích a musí se hasit). Naudili sme se takhle tuny čabajek, krom posledních 7-8 hodin se jelo celou dobu na pilinách. Nikdy sme nic vodou nehasili.

0/0
13.7.2014 17:02

A27l90e16x25a50n29d14r 78K21o95s62t46k10a 5569966239436

ROzdíl je obsah pryskyřice. Uloupěte v lese kousek smůly, zapalte, poznáte..

0/0
13.7.2014 16:02

R50a93d16i60m 73P15o29l73á31š79e53k 9436473319429

Každé dřevo má ty látky v sobě trošku jiné. A tak se trošku od sebe liší dehet či kouř z toho dřeva a potom nakonec výsledná chuť uzeného.

Jehličnatá dřeva plná smoly se nehodí, protože ta smola vytváří příliš dehtu a kouře a výsledná chuť masa je potom příliš ostrá.

Z listnatých dřev se potom nehodí dřeva produkující nezvykle aromatický kouř, to by mohl být  třeba dub nebo akát.

0/0
13.7.2014 16:15

P75e55t79r 14R24o81m24á30n17e24k 8944257174344

dehet není v dřevu, ale v kouři :-)

+1/0
13.7.2014 15:32

P60ř62e54m63y86s34l 52Č85e86r51n28í49k 9597444739748

Mňamka:-)

0/0
13.7.2014 8:59

R29a69d54i75m 91P97o60l36á72š97e46k 9776883219499

Mě by zajímalo, co se týká zkonzumovaného dehtu, kolika vykouřeným cigaretám je ekvivalentní požití třeba 100 gramů takového "správně vyuzeného" masa. Pokud ovšem konzument neokrájí a nevyhodí svrchní vrstvu takové uzeniny půl centimetru  centimetr silnou, kde jsou ty konzervační dehtovité látky z kouře  ze dřeva zkoncentrovány.

Doba uzení je dneska už dávno pryč. Dříve to byla v první řadě velice účinná konzervační metoda, protože maso bylo v hospodářství  k dispozici v podstatě jen na podzim či maximálně v první polovině zimy, kdy se zabíjela vykrmená zvířata, případně zvířata slabá nebo zvířata, pro která by na celou dobu zimy nebylo krmení a ony by tak v zimě uhynuly.

Maso se tedy vyudilo a potom se vyuzené kusy pověsily na háky do podkroví pod střechu, kde vydrželo víceméně v pořádku i celý rok do dalších zabíjaček a kde na něho nemohli škůdci.  Uzení tedy krylo výraznou sezónnost produkce masa.

Dneska už žádná sezónnost v produkci masa není, dneska se zvířata zabíjí na jatkách po celý rok a maso se sežene v obchodech taky po celý rok bez jakýchkoliv cenových či zásobovacích sezónních výkyvů.

Není tedy důvod udit do zásoby. A co se týká uzení pro chuť, asi mnohem zdravější bude průmyslové "uzení" kouřovými esencemi než masívní cpání dehtu do masa uzením přírodním kouřem z dřeva.

+2/−20
13.7.2014 7:51

R84a16d23i82m 84P75o78l88á30š36e27k 9376403949809

Akorát že prodej všelijakých předražených udíren je pro obchodníky dost velký kšeft.:-/:-/

+2/0
13.7.2014 7:52

P82a18v13e24l 37K72a74l15a 8986471267921

Už vám pane někdo vysvětlil, že se pod to uzené netopí pražcema:-)

+11/0
13.7.2014 8:17

R37a56d69i12m 87P65o58l68á95š26e22k 9616273819179

Už vám pane někdo vysvětlil, že nedokonalým spalováním jakéhokoliv dřeva, třeba zrovna v udírně, vzniká kromě jiného  dehet? Pravda, dřevní, který je poněkud odlišný od toho kamenouhelného a méně toxický, ale pořád je to dehet.

Jinak to je dneska tuším učivo každé střední školy.

K obnovení znalostí zkuste třeba tady tento článek :

http://cs.wikipedia.org/wiki/Kolomazn%C3%A1_pec

+1/−7
13.7.2014 8:36

M86a16r57t94i67n 54M29a88i95k75s53n68a64r 3824493658302

sice dehet je dehet, ale rozdil jestli ho vdechujeme, neboli dostavame do organu z ktereho se nedostane, nebo dostavame do zaludku, kterej ho prozene skrze otvor ve spodni casti tela... :) kdyz by jste to bral  takhle, tak doporucuju si precist z ceho je treba vanilinovy cukr, nebo co se pridava do nekterych jogurtu...

0/0
14.7.2014 15:24

R48a57d83i55m 36P98o17l72á70š11e35k 9836273619679

Hm, může tady být třeba 20 minusů a stejně to uzené maso z domácí udírny bude maso obohacené dřevným dehtem a sazemi z kouře.;-D;-D;-D

+2/−5
13.7.2014 9:40

M62o21n68i49k51a 92R30o42l17l67o72v36á 5443962926855

No a stejně je lepší než kupované...........

+9/0
13.7.2014 12:15

J56a60n 91O23p68a96s60e60k 6172491316967

No tak o tom bez debat :-) a kdo tvrdí že ne, neví co je dobré :-P

+2/0
13.7.2014 19:46

M52a92r15t78i24n 85T16e53p23l98a24n 9367270255753

No hlavní problém je, že běžně prodávané uzené maso v obchodech se nedá srovnat s tím, když si ho člověk vyudí doma. Zároveň je otázka, jestli není lepší trocha dehtu než ta tlupa Eček, které nacpou do průmyslově vyráběného uzeného.

I když dají se najít i dobrá komerční masa, mě chutná třeba od Pandrholy.

+5/0
13.7.2014 9:55

R87a62d71i72m 75P76o25l78á33š34e47k 9976643599189

Tam jsou problém tři věci.  za prvé se šetří a tak se prodávané "uzené maso" jen krátce vyudí - tedy povaří v páře. Takže je tvrdé a v podstatě nehotové, zatímco domácí uzené bývá v udírně vystaveno vysoké teplotě až několik hodin. Za druhé správně naložené domácí uzené se zahušťuje, voda s rozpustnou částí bílkovin vyprchá do laku a zbytek se zmenší a vlákna zahustí, takže hotové maso je hutné. Zatímco to vyráběné se naopak nastřikováním želatiny preparuje, aby zvětšilo svůj objem , takže je potom ve výsledku s předchozím bodem nehotové a přitom řídké a hnusně  rosolovité.

A za třetí domácí uzené se v udírně masívně opatří dehtovitými látkami, které poskytují to správné aroma a chuť uzeného masa, zatímco vyráběné maso se obvykle preparuje jakýmsi instatním kouřem , takže výsledná chuť je taky jiná a pochybná.

+5/0
13.7.2014 10:15

M41i11l70a33n 88T24a62n93c22o57š 1905494711568

Evidentně jsi to vůbec nepochopil. Lidé přece vůbec dneska nemusí nic jíst, můžou ležet na kapačkách.

+1/0
13.7.2014 10:06

J45o64s95e53f 30Z72a97h45á76l55k29a 4373249818536

Jj. máčení v tekutém kouři bude rozhodně "zdravější". Není to o nic lepší sayrait.

Obecně vzato na klasicky vyuzeném mase není nic špatného. Jen se musí konzumovat s mírou. To platí obecně o všem.

+4/0
13.7.2014 11:14

J75a87n 50P92i15r67k23l 2653938354614

Tak naši udili maso tak jak se má a maminka po tom "dehtu" jak tvrdí "rádoby odborník" zemřela v 87 letech. To co se prodává je maso uvařené a jen zasmraděné studeným kouřem. A tak je to se všemi nyní prodávanými potravinami. Každému jde jen o zisk a ne o občany.

+3/0
13.7.2014 12:00

P35e67t59r 24S83t37e52i31n 6868691512537

Tak to nežer :-D

+1/−1
13.7.2014 12:28

P44a86v19e95l 34J24e13ř60á98b80e49k 7451692494557

Maso bylo na hospodářském dvoře celý rok. Slepice, králíci, apod.

0/0
13.7.2014 12:38

R66a88d32i98m 12P27o67l47á39š84e61k 9716903849919

Když se držíte představ z pohádek, třeba jak v pohádce Dařbujám a Pandrhola se sládek v podání Rudolfa Hrušínského denně přecpává masem .. anebo naivistických představ zelených v přírodních oborech nevzdělaných idelalistů......

Kromě nejbohatších sedláků se kdysi masa jedlo  ve vesnických hospodářstvích mnohem míň než dneska jedí masa a masných výrobků ti nejchudší na sociálních dávkách. ;-D

Ono když někdo má 5 měsíců něco vykrmovat a denně se s tím piplat, aby se to během jednoho oběda sežralo, tak toho nikdo zas tak moc nedělá.

Navíc třeba slepici nikdy žádný hospodář nezařízl, dokud nebyla několik let stará a vykladená. Když tak, na maso byli chováni hlavně kohouti.

Platila taky běžná sezónnost, že chov se směřoval tak, aby se mláďata narodila tak březen duben.  Takže první zabijačky z drobného zvířectva chovaného výhradně na maso byly tak ke konci července. Navíc tehdy hospodáři směřovali chov tak, aby v době, kdy má chované zvířectvo největší spotřebu, tedy poslední týdny před zabitím, mohli na jejich krmení využít odpadů nebo poškozených produktů ze sklizně, které by se při skladování zkazily nebo se je nevyplatilo dlouho skladovat. Tak v srpnu to byly odpady z obilní sklizně, v září z sklizně brambor, v říjnu a listopadu přibyla odpadní jablka a odpady z krmné řepy.......

Dříve než v červenci bylo maso hodně vzácné, protože na krmení těchto zvířat bylo třeba z části nebo úplně použít uskladněné krmení na zimu, jehož výroba byla ve vesnickém hospodářství několikrát pracnější. Zato se mnohem víc než dnes jedly vejce a potom mléko z vlastních krav a všelijaké další výrobky z něho.

+4/0
13.7.2014 15:36

M93a83r33e43k 16K16r94o70l88l 5501892730610

Základní rozdíl je ve způsobu konzumace. Zatímco kouř z cigarety inhalujete do plicních sklípků, tak uzené maso míří přímo do kyseliny chlorovodíkové, kterou máte v žaludku. ;-)

0/0
14.7.2014 21:05
Foto

P54e28t23r 54P43a81v85l42í64č69e49k 5369753485790

V současné době je v potravinách a nápojích tolik chemie a nesmyslných náhražek, že bych domácí uzeniny vyrobené doma v udírně vůbec neřešil, zda jsou zdravé či nezdravé. Nejdůležitější je, že jsou chuťově vynikající, kde lze využít všechny naše smysly. A ať mi mladší generace promine, ale vůbec nemá ponětí, co je to za zážitek si do chladné komory dojít pro špalek uzeného, pak si ho pěkně pomalu krájet na prkýnku a k tomu přikusovat čerstvý kváskový chléb . . . . Větší gurmánský požitek neznám!:-P

+19/0
13.7.2014 6:53

A21l71e52x21a75n17d85r 65K22o36s43t49k70a 5279426579216

Přesně tak. Jsem sice mladší generace a navíc rodilý Pražák, ale dovedu udělat prase od chrocht chrocht po výslužku.. A právě špíček nebo taková domácí česneková klobása.. To není jídlo, to je poezie.

+7/0
13.7.2014 7:15
Foto

P53e15t92r 21P70a17v37l19í97č59e38k 5239823175390

Souhlasím, domácí česneková klobáska, která se pěkně rozplývá na jazyku, je také skutečná poezie. Ta chuť zůstává v ústech ještě hodně dlouho . . .

+4/0
13.7.2014 7:31

R66a25d59i26m 97P77o96l54á67š61e11k 9276983419259

Souhlasím.

Akorát v dnešní uspěchané době mně připadá poněkud zbytečné běhat týdny kolem 10 - 20 fláků masa. načesnekovat, naložit, překládat, běhat kolem dřeva na uzení a udírny, jen proto, abych do něho jen kvůli trošku zlepšené chuti vecpal tolik dehtu.

To si radši ten flák koupím vždy jeden a třeba ho rovnou během dvou hodin pořádně upeču.

+1/−10
13.7.2014 8:09

D24a31n22i38e81l 69M55a67c49á64k 2249124766561

Naopak! Právě v dnešní době je velice důležité si umět udělat radost něčím co jsem sám vyrobil. Vůbec jste nepochopil, že tu nejde o čas, ale o tu pohodu a nezapomenutelnou chuť. Vy asi nebudete patřit mezi lidi co to provozují a stejně tak grilování. No jestli náhodou ano, tak určitě grilujete na elektrice :-P

Tak dobrou chuť Rv

+11/0
13.7.2014 8:56

R57a51d38i29m 14P81o54l67á26š58e43k 9556603359589

Ne, já v současné době neprovozuji ani uzení masa ani grilování venku. Dost jsem se toho vyudil kdysi v dřívějšku. Nemá smysl do potravin jen proto, aby byly trošku chutnější, cpát další škodliviny anebo je připalovat na nějaké napodobenině grilu na zahradě.

+1/−6
13.7.2014 9:38

R68a88d37i76m 82P45o16l11á54š34e68k 9216573199619

A jinak doma vyrábím leccos. Akorát nevidím důvod, proč doma dělat zrovna domácí uzení. Ta doba je prostě pryč stejně jako je pryč třeba léčení horečky vrbovou kůrou.

+1/−9
13.7.2014 9:42

D82a75n30i96e20l 20M71a97c94á59k 2699554156621

Hele chlape fakt nevím proč píšete do téhle diskuze o uzení.  Připadáte mi jako křesťanský kněz v džungli !

Věřím tomu že si horečku léčíte nějakými dobrými prášky 💊 třeba jako acylpyrin že !?

+4/0
13.7.2014 13:40

R93a36d19i29m 18P79o74l86á34š93e21k 9506503839949

To je jednoduché. Okomentuji tuto propagaci domácího uzeného pravdivě a ze svého hlediska a schytám na to samé minusy, tak se prostě musím ozvat.

Když se tady objevuji hlupáci, které pravda bolí a proto se musí spravovat minusováním příslušných příspěvků........:-/:-/;-D;-D

0/−2
13.7.2014 15:00

J44a69k96u58b 64M75a67t35ě62j25ů 5485962901425

me by zajimalo, cim tu horecku lecite, protoze si myslim, ze to stejne bude nejaky lek na zaklade kyseliny salicylove, coz je vlastne ta vrbova kura (akorat se dneska ziskava chemicky z fenolu, ale z chemickeho slozeni je to totez)

+1/0
13.7.2014 17:09

A27l22e88x11a47n59d96r 59K90o48s38t85k95a 5509356849686

Nejjednodušším způsobem vyuzení je prostě na chatě, kde se topí v kamnech jen dřevem udělat v podkroví otvor do komína a dát tam tyč na zavěšení.. Pak koupíte jeden či dva kusy masa, přes týden necháte nasolit dole v lednici, v pátek obalíte do koření a na chatě pověsíte do komína  a zatopíte.. Jak říkáte, s větším množstvím masa je problém, špajz, otáčet v láku atd.. Kdežto takhle dva kilové bůčky či krkovičky prostě dáte rozležet do ledničky a týden na to nesáhnete.

+1/0
13.7.2014 9:07

S69t87a13n59i88s72l96a50v 86H36o11r55á14č69e82k 5831548165804

V dnešní uspěchané době je tudíž zcela zbytečné např.! sedět hodiny a hodiny u vody a nic nechytit, čekat na kance také hodiny a bez výsledku někdy, hrát si s ovocem ze zahrádky at to potom pěkně kape...a vlastně stručně řečeno dělat cokoliv co se dá někde koupit..NEMÁTE PRAVDU PANE POLÁŠEK!!!Rv

+5/0
13.7.2014 9:22

M32i49l12a33n 96T84a77n58c30o77š 1785264981778

to je právě ten omyl

0/0
13.7.2014 10:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.