Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Seznam alergenů je výborný byznys. Hlavně pro kontrolory, říká Pohlreich

Od soboty 13. prosince se v restauracích setkáte s revolucí. Podle jídelního lístku byste měli poznat, zda uvařená jídla neobsahují alergeny, na které jste citliví. Podle některých jde však o nesmysl, protože to lze řešit normální domluvou mezi číšníkem a hostem a dotazem, co ve kterém jídle je.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L79i19b51o34r 43V36y58k81o16u86p36i37l 9246325789827

AŤ už jdou ti unijní kreténi do fialy. Já mám alergii na pi...y a takový jídelňák mně zrovna jako taková jedna velká připadá. Alergik si v hospodě stejně neškrtne. Podívejte se na obaly některých potravin, na půlce z nich je "pro jistotu" napsáno, že mohou obsahovat stopy kde čeho včetně skořápkového ovoce. To už jsem četl na džusu, salátu, uzeninách i taveném sýru. Další sloupeček kalorické hodnoty a pak obsah éček a nakonec vitamínů, nejraději jak absolutně, tak na 100 g a navrch v procentech. Do restaurace si přece chodíme počíst a zanadávat nad jídelním lístkem, že?

+1/0
13.12.2014 0:51

P58e55t30r 44Č49e91r12n85ý 8502752292357

Myslím, že se v tomto eurobordelu už nikdo nikdy nevyzná. A mám pocit že náš stát byl zase jednou papežštější než papež,  on nám neslouží, on dusí.

0/0
12.12.2014 8:45

A33l57e87š 60P43o71d19r33o53u89ž29e75k 9402383394330

V restauraci dnes stačí říct, na co jsem alergický a snaží se vyhovět k mé spokojenosti. Strávník si výběr restaurace reguluje sám. Je zcela logické, že celiatik (alergik na lepek) se nepůjde najíst do pizzerie. I když se pizza dá udělat i z bezlepkové mouky. Chtít na restauracích, aby měly v menu jídel označení alergenů je možná nadbytečnost, ale nikomu a ničemu to neuškodí. Ale domluva s číšníkem či v některých menších provozovnách přímo s kuchařem je vždy lepší než ta deklarace alergenů v jídelním lístku. Stejně se v 90 procentech případů bude jednat o jídla na objednávku, pokud by ta restaurace nebyla přímo specializována na dietní stravu.:-)

0/0
10.12.2014 11:09

H34o56n90z98a 76K46r62o47u83ž69e60k 3964609958147

Když už, tak celiak a ne celiatik...

+1/−1
11.12.2014 12:17

V26í47t 22J65e74ž45e90k 4956109329415

To že jsou na jídeláku označená jídla pro vegetariány (tedy bezmasá jídla), to nikomu nevadí. Přitom vegetariáni se svého jídelníčku zřekli dobrovolně, na rozdíl od alergiků, kteří se s tím narodili a nic s tím neudělají i kdyby se na hlavu stavěli..

0/−2
10.12.2014 10:33

A39r13n61o83š55t 73S68t29á67r62e70k 4242260925984

Pokud je mi známo, uvádění vegetariánských jídel není povinné. Ale to jen tak na okraj. Alergeny jsou dost jiný problém. Pokud vím, stačí jen malé množství dané látky, aby se spustila alergická reakce. Zajímalo by mne, jestli si uvědomujete, že náklady na nějaké pitomé nápisy a seznamy je to nejmenší. Zkuste si představit, jak by to muselo vypadat v kuchyni běžné restaurace, aby mohli zaručit, že se alergeny z jednoho jídla nepřenesou do dalšího. To by museli v podstatě mít kuchyni pro každou skupinu extra, nebo jiná opatření, která výrazně -výrazně- provoz zdraží.

Jinými slovy, tenhle zákon všem zvedne ceny jídel.

0/0
10.12.2014 10:58

V97í62t 38J76e63ž61e54k 4416169169595

Musím Vás opravit ve vašich znalostech alergie (potravinové). To, že stačí na nějaké znatelné a objektivní (viditelné) projevy alergie i malé množství není přesné. Alergie se může projevit mnoha způsoby (ten nejhorší je samozřejmě anafylaxe). Další možnosti jsou, např u celiakie, že vás to nemusí ohrozit přímo na životě, ale pomalu Vám to ničí část vnitřností, což má za následek další navazující zdravotní potíže. Prostě u někoho stačí malé množství a má anafylaxi (ten by do nějaké neznámé restauraci rozhodně neměl chodit), jiný to pozná druhý den (bolesti, zvracení...) a pak jsou ti, co to poznají až několik měsíců později - hubnutí, nespavost atd...

Právě těm neakutním alergikům to ohromně pomůže. Musel byste zažít na vlastní kůži výraz číšníků/číšnic jak se tváří, když jim řeknete že jste alergičtí na to a to a jestli právě tohle jídlo můžu nemohu ne.. A když jste někde mimo domov a jídlo z restaurace je široko daleko jediná varianta, tak to není jednoduché...

0/0
10.12.2014 11:39

P91a92v61e27l 88O85d64r95a26z74i72l 6964129187470

Zdravím, jak prosímvás povinnost uvádět alergeny zvedne cenu jídel?

0/−1
11.12.2014 10:24

H55o32n39z45a 49K15r38o19u61ž32e61k 3984759548147

Co to je za blábol? Od začátku do konce nesmysl.

0/0
11.12.2014 12:12

H78o81n62z50a 46K47r70o38u95ž59e53k 3324179538547

Koukám, že pan Pohlreich vůbec neví, co to je život s potravinovou alergií. Takže samozřejmě každý ví, že on dává do míchaných vajec smetanu a máslo, proto tato vejce nesmí lidé s alergií na laktózu. Zrovna tak ví, že svíčkovou zahušťuje moukou a ne pasírovanou zeleninou, proto ji nemohou celiaci. 

A co s týká paní Slimákové, i v Globusu se dělá s moukou. A přesto tam v restauraci dělají jedno bezlepkové jídlo denně.

+1/−3
9.12.2014 11:21

R24a42d48i78m 29K28o49k42t46a 7972977129529

Kdo nezažil, nepochopí a mektá hlouposti. Kdo má nějakou potravinovou alergii nebo nesnášenlivost chápe a ví, že bude mit život o něco méně obtížnější a třeba si po letech troufne do restaurace.

Většina číšníků (ze skušenosti 90%) vůbec netuší z čeho je pokrm složený a co třeba znamená nesnášenlivost lepku, a že když tvrdím, že hranolky jsou přece bezlepkový protože jsou to brambory, tak musím vědět, že mám oddělěný olej, a že jsem v tom friťáku před tím nesmažil řízek v trojobalu.

+4/0
9.12.2014 10:55

L29i34b76o28r 87T21e28s20a53ř 9797916723542

A v kolika jazycích musí být informace přítomná. Doufám, že nikdo neopomene běžně používanou Čínštinu, Arabštinu, Hebrejštinu a Japonštinu...;-)

+3/−1
9.12.2014 3:47
Foto

J81a56n 45D81o97č83e47k87a40l 1784756211685

Tak někdy je to dobré vědět. Např. jsem si v Makru koupil pytel buráků a bylo na něm napsáno:"... může obsahovat stopové množství arašídů..." Podotýkám, že to není vtip! Ale nevím, jak to asi mysleli ;-D

+3/−1
9.12.2014 0:08

R37i34c78h20a26r50d 88K98á85b29a 8359328800800

Zrejme jste si poridil nejakou nahrazku s prichuti podzemnice olejne. ;-)

+2/0
9.12.2014 0:54
Foto

K54a36r69e81l 87P39l42a92c30h45ý 6976606554169

Ano presne tak, Host oznami, nac je alergicky a neni preci puroblem.

0/0
8.12.2014 23:57

A63r79n70o73š62t 40S73t85á28r73e34k 4312170745634

Dal bych na jídelní lístek: "Všechna naše jídla obsahují alergeny."

A komu to vadí, ať se jde najíst jinam.

+5/−2
8.12.2014 23:49

R11u84d18o78l63f 80P30e43k45á91r21e65k 9772651769803

Přesně! Já když si dám deset kousků a proložím to nějakým tím veselým kalíškem, tak taky vím, že mi to neudělá dobře. Tak se podle toho zařídím a dám si jen pět šest piv, dva tři prcky a hajdy domů...

+1/0
9.12.2014 0:33

V45í16t 22J98e34ž34e11k 4886159399745

Takovým jako jste Vy, by nevadila jedna, dvě potravinové alergie navíc, alespoň byste zjistil co to je..

0/−3
10.12.2014 10:31

P29e55t31r 98K60r34á34l 4664900518942

Idnes se zeptal těch lepších restaurací, kde jsou číšníci na vyšší úrovní a vědí, co se tam vůbec vaří. V těch ostatních je to naopak. Ale věřím, že rozepisovat alergeny u denních nabídek je teda pořádný opruz...

+2/0
8.12.2014 23:24

P35a92v61e93l 61O94d97r59a53z52i81l 6814229647380

No tak pokud nepíšou jídeláky na psacím stroji, tak to není žádný problém.

0/−2
9.12.2014 16:06

J19i85ř30í 48K12a65l64i55n94a 5428564856803

Alergikům bych doporučil,stravovat se sám a nespoléhat se na jiné.V případě komplikací bude mít stejně problém dokázat pochybení někoho jiného....:-(

+6/−1
8.12.2014 23:08

P90e58t20r 54Z80d84e81n87ě41k 2434829154

Každý je svého osudu rušňovodič;-(

+2/−1
8.12.2014 23:13

B62o22h77u79m66i59l33a 48M17a81j51e83r78o85v65á 4267161414

No ono to třeba na dovolené není sranda, pokud nejste jako mnozí Češi šílenec co vozí svoje potraviny do ciziny. Velké procento restaurací v celé Evropě používá polotovary, které jenom ohřeje takže ani kuchař neví co v jídle OPRAVDU JE!!

0/0
9.12.2014 14:16

P55e59t39r 42Z14d57e19n35ě95k 2414739794

Tak a jsme na začátku. Domnívám se, že další předpis EU bude obsahovat to, co jednotlivci budou smět/nesmět vyměšovat. Už se na to těším......

+3/−1
8.12.2014 23:08

V97í40t 48J63e29ž76e33k 4216229369935

Tak já nevím, ale připadám si jak Ála v říši divů. Hodně často se na diskuzích řeší, že výrobci vyrábí potravinové hnusy a že do výrobků přidávají kdejaký humus. V té chvíli je hromada diskutérů naštvaná, jak to může stát dovolit a jak jsou ti výrobci hrozní a zlí... Tady stačí jen jeden článek o vyhlášce, která pomůže k tomu, aby si diskutéři mohli zjistit co výrobek obsahuje a měli lepší přehled o blafech... ale ono ne, oni raději budou mektat a nadávat dál, tentokrát, že to je taky špatně a obchodníky najednou budou hájit...

Nevím jak někteří, ale mě docela zajímá co za obsahuje která potravina. Ale zřejmě někomu je úplně jedno jaké blafy požívá, hlavně když si u toho dostatečně vynadává na EU... jojo, některým blbcům se hold nikdo nezavděčí, budou si svůj trudomyslný a depresivní život vylévat dál, ať se děje co se děje...

+3/−8
8.12.2014 23:05

V73l13a20d90i60m31í42r 76H10o45l56ý 8644951486457

Částečně máte pravdu, ale když budu mít alergii na ryby a vejce, tak si filé v těstíčku v restauraci neobjednám a nepotřebuji si přečíst v jídelním lístu, že obsahuje ryby a vejce.

+12/−1
8.12.2014 23:21

V15í45t 33J17e30ž89e43k 4596719269875

O tom se píše přímo ve vyhlášce, že pokud je obsah výrobku shodný s jeho názvem a pokud tam nejsou další složky, tak se tam název nemusí uvádět.

0/0
9.12.2014 8:19

S47t22a85n28i74s92l91a39v61a 19Z91a45p81l41e31t37a63l87o46v19a 6156859299418

a jsou už k té vyhlášce prováděcí předpisy ?

ze zkušenosti vím že to bude jenom další komedie

0/0
10.12.2014 7:20

V75í56t 25J86e57ž68e67k 4856839409415

Na jedné straně jste pesimistická, že už existuje prováděcí předpis, na druhé straně věříte, že všechno co se o tom nyní píše je pravda :-D

Text najdete na -> http://eagri.cz/public/web/mze/potraviny/oznacovani-potravin-a-obaly/

0/0
10.12.2014 10:27

S97t27a37n29i68s27l83a62v26a 39Z51a41p76l67e79t51a23l88o83v65a 6196589979808

no mám jisté zkušenosti z podobného oboru ;-)

0/0
10.12.2014 10:40

V65í86t 15J20e30ž43e44k 4296949829625

To je možné, ale nelze všechno kumulovat dle zkušeností odjinud...

Oni by samozřejmě žádné předpisy nemusely být, ale to by museli být i slušní obchodníci, nesměli by šidit, vymýšlet si na obalech co jejich výrobek obsahuje, nesměli by tam dávat humusy... Prostě je to o lidech a pokud se vyskytne takových vykuků pár, tak je vhodné je nějakým způsobem usměrnit. A protože nežijeme v Asii, tak místo sekání rukou máme předpisy, vyhlášky a zákony...

0/−1
10.12.2014 10:50

R69i76c13h16a76r17d 68K90á21b16a 8399418340400

Smysl by davalo, aby restaurace misto "Pochoutka pani nadlesni" napsala do listku, ze se jedna o pecenou kanci kytu s brusinkama, karlovarskym knedlikem a omackou z estragonu ... coz take vetsina rozumnych restauraci uvadi. Ale informace o tom, ze v krab muze obsahovat krabi maso, nebo omacka, polevka, kendlik, rizek mouku a arasidova zalivka buraky je trochu k nicemu. Jak pisu nize, komu hrozi anafylakticky sok tak na jidelni listek stejne neda a Ti ostatni se tak jako tak muzou zeptat personalu. Proc by nejaky canc v karte mel byt vice duveryhodny nez personal?

+4/0
9.12.2014 0:17

V38í25t 54N17o71v60á55k 5134485441129

je povinností restaurace mít jídelní lístek?

+3/−1
8.12.2014 22:39

J17i34ř63í 45K73a64l35i66n47a 5468164936933

Podle mě nikde není psaná povinnost restaurace mít jídelní lístek a jakým způsobem seznámí hosta se sortimentem,je na jejich uvážení.

+2/−1
8.12.2014 22:53

M11a12r49t80i93n 74V87o79j46á28č18e37k 9142878698517

říkejte si tomu jak chcete ,ale musí psanou formou seznámit hosta s cenou za hmotnost pokrmu a ten pokrm musí odpovídat tomu za co platí...tzn jde i o přesnou recepturu ...přeci jen i ČOI kontroluje váhy mas a dalších surovin

+1/−2
8.12.2014 22:58

J34i53ř31í 95K43a26l60i65n52a 5768134326163

Jste si jistý,že to musí být psanou formou?

+3/−1
8.12.2014 23:04

P69e94t64r 60N29ě49m34e24c 4495192532427

v hospodě je běžně "jídelní lístek" napsán na tabuli, bez vahy - ted u toho budou alergeny :(

+1/0
8.12.2014 23:18

L10i67b53o69r 69T84e84s87a48ř 9397186123152

není, ani zaměstnanec / firma nemusí mít běžný účet a pod ale jaksi podvědomě se to očekává...

Podle nového OZ, stačí slovní sdělení...;-)

0/0
9.12.2014 3:49

A33n58t77o94n58í97n 41Č71í28ž80e74k 1408332814809

Já jsem alergický na Vopěnku a pravdoláskaře. Bude se to tam také uvádět?

0/−2
8.12.2014 22:37

J10i56ř69í 92N12e55u19m11e21i55s97t43e13r 2642625103341

Ne, na to si nechte napsat prášek.

+5/0
8.12.2014 22:51

A79n75t40o11n93í15n 46R13ů30ž83i31č71k93a 4714387223656

já jsem zase alergický na socany a komouše ;-)

+6/0
8.12.2014 22:59
Foto

J17a72k97u84b 29V33a33š12k18o 1128564512323

Máme stejnou alergii. No teď si říkám, že by nebylo od věci, aby to byla taky povinná informace, každej by měl na krku hezky pověšenou cedulku ;-)

+1/0
9.12.2014 5:46

J70i16ř34í 75K95a30l27i28n10a 5318884266713

Já jsem zase alergickej na všechny kontrolory,jednou jsem byl v hospě a přišla tam čojka,no museli si vyslechnout poznámky o lehkoživkách,buze......,parazitech státního rozpožtu,příjemný jim to asi moc nebylo, brzo vypadli. Nemůžu si pomoct,tyhle prodloužený chapadla policejního státu prostě nesnesu

+3/0
8.12.2014 23:00

A54l24e94š 73J51a77v59ů81r91e68k 2382959670190

už tu kvalitu informací vidím v nějakých putykách, kde "kuchař", sotva dodělal učňák, a hlavně jak to bude místní štamgasty hrozně zajímat. To je zase nesmysl ... .

+6/0
8.12.2014 22:20

T32o38m94á30š 27B79l96a81h22o69š 6466297165500

Neomarxisti dnes nebudou znárodňovat, oni to podnikání zlikvidují jinak. Třeba takto.

+8/0
8.12.2014 22:17

V58í82t 95J12e64ž12e14k 4326799289845

Mohli by se v této diskuzi vyjadřovat především lidé, kterých se to týká, nebo alespoň ti co mají ponětí co to potravinová alergie vůbec je? Mám pocit, že hodně lidí zde akorát hodnotí svůj názor na EU, než samotnou vyhlášku a jaký to bude mít efekt. Navíc se zde mnozí akorát pěkně ztrapňují, když lze z jejich 'chytrého' komentáře vyčíst, že jsou v otázce alergie úplní tupci, ale přesto mají potřebu svá moudra pustit do světa...

+4/−3
8.12.2014 22:12

V84í96t 17J74e42ž81e97k 4466489349595

Aneb -> "Dokážete si představit to ticho, kdyby se lidé vyjadřovali pouze k tomu, čemu rozumí?".

+7/0
8.12.2014 22:12
Foto

D71a35v31i17d 48M25a28t74ě56j71ů 2805772687328

Kdo o alergiich neco vi nebo s nimi ma primou zkusenost, zepta se: Pomuze mi tato nova regulace v necem? Budu se na to znaceni moci spolehnout? Nebo se radeji jeste zeptam cisnika/kuchare? A mel bych v pripade silne alergie na nejakou celkem beznou potravinu nebo jeji prisadu vubec chodit jist do hospody? .... Tak co, mistre nad vsemi mistry alergiky nejmistrovatejsi, odpovite?

+9/0
8.12.2014 22:24

V31í18t 88J26e59ž49e41k 4926659249745

Tady se ale nejedná pouze o restaurace, jak se tu z diskuze může zdát..

Jestli je někdo silně alergický a již stopové množství ho může ohrozit na životě, tak je velmi velká nezodpovědnost jít do restaurace a svěřit jí svůj život..

Má-li někdo zkušenosti s ptaním se na alergeny, tak jistě zná idiotské výrazy ve tváří číšníků i prodavačů..

+3/0
8.12.2014 22:30

E73v11a 93M83a61t32i97á74š26k10o96v64á 6263775549

Do restaurací kvůli silné potravinové alergii (anafylaktický šok) už hodně let nechodím a seznam alergenů je mi k ničemu, protože jsem alergická na potraviny, které v něm nejsou. Možná někomu seznam pomůže, ale spíš si myslím, že je to jen další úřednický výmysl, protože nikdo nezaručí, že i když v konkrétním jídle určitý alergen není, že se tam neobjeví stopové množství z jiných jídel.

+8/0
8.12.2014 22:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.