Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Opice umějí hospodařit lépe než lidé. Neutrácejí za zbytečnosti

Nedají na pozlátko. Nesahají automaticky po draze vypadajícím výrobku, který se tváří jako kvalitnější. Naprosto realisticky si vybírají tak, aby dostaly za své peníze odpovídající protihodnotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J87a64k93u47b 55M25a78t30o66u62š 3205232612713

teda z článku vyplývá že opice vždy dávají přednost kvantitě před kvalitou. Protože v článku nebylo nikde zmíněno že nějaká opice šla po kvalitě.

0/0
4.1.2015 21:47

M43a78r88t32i42n 50M41a28i30k58s41n41a46r 3604133248942

Bylo tam zmineno, ze pokud je kvalita zklamala, nakup jiz neopakovali :)

0/0
5.1.2015 10:53

M17a14r45t19i61n 13S29e23d66l39á28č66e82k 9279938301682

Možná by stálo za to pokus postavit tak, že by zkusili prodat nižší kvalitu za vyšší cenu. Podobně jak to dělá Apple. Pak by se ukázalo, jestli opice dávají přednost ceně nebo kvalitě a jestli s vyšší cenou očekávají vyšší kvalitu.

0/0
4.1.2015 18:54

M38i40s45a 88N71e69v36r47k33l75a 5263967830465

To je důkaz, že nepocházíme z opice!

+1/−1
4.1.2015 17:08

A82n16t59o94n27í54n 67S96e68b37e28r22a 7363748870119

Ne to je jen důkaz, že jsme úplně zmagořili a jsem už hodně daleko od zákonů přírody.

0/0
7.1.2015 6:12

E91l58i24š51k40a 43K85a64ň70o24v72s49k34á 2647950475497

Nesmysl. Možná opice pochopily, že každý pamlsek stojí jiný počet žetonů, ale neznají cenu těch žetonů - získali je zadarmo. Pak je jim jedno, za co kolik žetonů dají a berou samozřejmě to co jim nejvíc chutná, bez ohledu na to kolik za to tě bezcenných žetonů "zaplatí".

+3/−1
4.1.2015 15:28

K42a44r29e98l 21L44i34š50k82a 7716483297441

To je ale úplně jedno, že neznají nominální cenu žetonu. To s tím přece vůbec nesouvisí. Mají jich omezený počet a nové nedostanou hned potom, co je utratí. Chápou, že něco stojí víc než něco jiného a podle toho váží i výsledek.

+2/0
4.1.2015 16:30

E51l24i21š58k86a 24K15u34č32e40r74o25v19á 7619832523333

to si nejsem jista, zda opice myslí jinak než lidé. tipla bych, že minimálně polovina lidí je přesvědčena, že "pamlsek", rozuměj zboží lze získat i levně při zachování kvality.

0/0
4.1.2015 12:08

E29l13i62š25k87a 34K55u65č71e58r13o17v16á 7929122913323

tak opravuji - po přečtení části originálního článku musím konstatovat, že opice a) byly seznámeny s kvalitou "levného" a "drahého" zboží ještě před samotným experimentem.

b) z experimentu byly vyloučeny ty opice, které měly motivaci zaplatit za jeden druh zboží více (jedna ze zmrzlin jim výrazně více chutnala)

c) za stejných podmínek by se lidé zřejmě rozhodovali stejně a ten článek je dost zkreslující.

+6/0
4.1.2015 12:36

I38s96a19b53e46l60l34a 37Z20á96z67v45o29r24k87o98v29á 3240101400876

No jestli jsem dobře četla, tak to zkoušeli s jídlem. Opravdu si vědci myslí, že lidé kupují jídlo podle toho co je nejdražší? Možná občas nakoupíme něco drahého, co možná ani sami moc rádi nemáme, ale uděláme to proto, abychom se ukázali před jinými. Jenže o tom, ale tenhle pokus nebyl. Myslím, že kdyby vědci nabídli opicím něco co bude mít vliv na jejich postavení ve skupině, mohli dojít k jinému závěru.

+1/0
4.1.2015 12:06

D97a32n33i41e57l 42K75r28o33n67e31r 7164694616577

Mam to chapat tak, ze opice si kupovaly pamlsky s nejlepsim pomerem kvalita/cena nebo ze zvolili nejlepsi pomer kvantita/cena?

+1/0
4.1.2015 12:02

M93a31r92t19i77n 37V98o27j55á74č89e66k 9862908148127

ne ten pokus je cinklý nebo je článek neúplný -originál článek se tváří trochu jinak

+2/0
4.1.2015 13:08

P71e17t93r 96S19ý20k30o23r28a 4750946440

Opice ať si kupují za žetony piškoty jaké chtějí. Za kvalitu se platí, to snad tuší většina lidí. Také asi víme, že "značka" se ne vždy rovná kvalita.

0/0
4.1.2015 11:44

P77e44t77r 96K17n28ě47b71o29r77t 3471770

Ale je tam daleko vyšší pravděpodobnost kvality.

0/0
4.1.2015 11:45

P29e94t34r 23S11ý66k84o61r45a 4750276140

Je tam zhruba stejná pravděpodobnost, že vlastník značky spoléhá na dobré jméno z minulosti. Příkladem budiž Sony.

0/0
4.1.2015 12:06

J96i53ř62í 96K21o81n87d64r18á32t 4325211958

Asi jim zapoměli tak nějak svobodně proprat hlavu reklamou.

+3/0
4.1.2015 10:39

L55a88d89i83s85l64a10v 86K25v59a41s89n35i87č14k73a 1373587263975

Takovouto zprávu bych čekal spiš v Rudém Seznamu, než tady. Jenom nevím, kdo za koho rozhodne co je "drahé" a "zbytečné" .

+1/0
4.1.2015 9:06

M11i79c13h30a92l 18S32e65m64r88á63d 3852116907899

Sám jedinec... to je překvapení co? Na základě vlastní zkušenosti...

To jen člověk si koupí drahou věc a bude trvat na tom, že má něco lepšího, všem recenzím a osobní zkušenosti navzdory. Člověk bude raději vytvářet kult značky bez ohledu na kvalitu, než by si připustil, že není pod jeho úroveň zkusit něco levnějšího.

Typická ukázka je BIO šílenství, laboratorním testům navzdory. iPhone šílenství navzdory neuvěřitelnému poměru cena/výkon a neustálé obhajování ceny vývojem vlastního SW (při milionech prodaných kusů se cena sw dá rozpustit v dolarových položkách na kus). SUV šílenství navzdory problémům s parkováním, neohrabanosti a naprosté nepoužitelnosti většiny těchto aut v terénu a navzdory tomu, že většina SUV na našich silnicích zkusí jako nejnáročnější terén dálnici D1.

Mohl bych pokračovat... a teď si představte... opice je schopna uvažovat racionálněji... ;-)

+3/0
4.1.2015 10:20

J38i71ř55í 91N40e48u95m65e46i46s79t91e62r 2752145573941

Některé opice to hned nahážou do automatů a maj klid.

+12/0
4.1.2015 8:04

S81i32m23o29n22a 26B56ě53l72á26k60o93v65á 2980801959393

;-D

0/0
4.1.2015 9:50

M20a18r47e45k 25V24o13k49á74l 1656584615229

;-DR^

0/0
4.1.2015 17:51
Foto

J70a64n 38Č11e38r52m46á13k 4689238445897

hmmm, jen jestli to není opožděný silvestrovský šprým...;-D;-D;-D

0/−1
4.1.2015 7:29

M63a53r27t61i16n 10V97a76c33e79k 4651335354447

Pravidlo "dražší = lepší", to není žádný předsudek, ale výsledek dlouholetých zkušeností, které získáváme od malička. Už malé dítě chápe, že za 10.000Kč koupí mobil s lepším foťákem a s více minutami než za 1500Kč. Pokud ale výzkumníci prodávali opicím pamlsky za náhodnou cenu, pak opice nedostaly šanci pochopit vztah mezi cenou a kvalitou, a logicky začaly nakupovat podle nejnižší ceny.

+1/−1
4.1.2015 5:58

J85a96n 15W18a76c81l87a24v 7634485327118

Pokud tomu, co jste napsal, sám věříte, zajděte do zoo.

0/0
4.1.2015 8:06

M69a78r66t86i72n 14V77a31c80e34k 4481945564137

ZOO Praha - vstupné 200,-Kč, rozloha 45ha, 645 druhů zvířat.

ZOO Liberec - vstupné 120,-Kč, rozloha 12ha, 183 druhů zvířat. 

2dcl ledová tříšť = 20Kč

3dcl ledová tříšť = 30Kč. 

větší zoo = dražší vstupenka.

větší žvanec = vyšší cena

Jak vidíte, ekonomické principy fungují i v zoo. Zkuste najít lepší protipříklad.

0/0
5.1.2015 10:17

R51u60d23o93l40f 58Č45e15r26n12ý 3269711189356

Šanci dostaly, přečtěte si článek v originálu.

0/0
4.1.2015 8:15

J22a81n 64U13l96r67y76c96h 4161537220788

gratuluju - měl byste se přihlásit o cenu Vzorný spotřebitel (resp. Tupý konzumerista);-D (vycházet z teze, že cena je kritériem kvality, to už svědčí o totálně zmanipulovaném mozku, ale chápu, že se podle tohodle schématu žije pohodlnějc, než kdyby se člověk občas nad cenami, značkami, kvalitou zamyslel víc)

0/0
4.1.2015 14:14

M59a30r65t64i26n 80V68a80c34e84k 4711135344387

No nic, každý máme svou teorii o tvorbě cen, není nic jednoduššího, než si je ověřit v praxi.

1) navštivte Billu a ochutnejte housku za 1,90Kč a housku za 5,90Kč. Podle vás cena kvalitu neodráží, takže jednou bude za 1,90Kč k dostání křupavá raženka, podruhé nechutný gumák. 

2) navštivte obchod s pračkami AEG a hádejte, který model bude dražší. Jestli ten s 1000 otáčkami, hlučností 58dB a vyšší spotřebou, nebo ten úsporný s 1400 otáčkami a hlučností 51dB. Já říkám, že ta druhá pračka bude o polovinu dražší. Podle vás to ale nejde takhle určit, záleží totiž na postavení hvězda a na tom, jak se maitel prodejny zrovna dnes vyspal.

Když tak vehementně popíráte vliv kvality na cenu, pak nakupujte v prodejnách typu "Vše za 10" a  "Vše za 35", protože šance, že tam narazíte na kvalitní výrobek, je stejná jako v prodejnách Sony nebo Miele.

0/0
5.1.2015 9:40

P69e20t43r61a 69N70o87v16á23k54o21v66á 7408526154838

1) Dojděte si do lokální pekárničky, i houska za 5,90 z Billy pak bude nechutná. A v té lokání pekárničce možná nebude ta dobrá houska stát ani 5,90.

2) Jen si kupte dražší model se ždímáním na 1400 otáček - budete o to častěji měnit trička, protože vám pračka poláme vlákna.

A tenhle princip, i když v trochu jiném provedení opice pochopily. Došly si do lokální pekárničky a radši svá trička tak moc neždímou.

+1/0
5.1.2015 15:09

V82l26a86s85t46i66m54i94l 45S61v54o37b65o41d56a 7793418935434

Jo tak to je velmi nepříjemná zpráva pro majitele různých předražených a zbytečných pičifuků :-D. Jak se o někom říká: "On to na vejšku nedotáh.", tak se teď bude říkat: "On to nedotáh ani na opici." :-)

0/−1
4.1.2015 3:39

B48o37r94i20s 59O18n88d42e59r50k71a 1684128509804

Na další experiment bych navrhnul rozdělovat žetony podle důležitosti ve skupině. U opic je ta hierarchie celkem žřejmá, navíc si s tím můžete hezký vyhrát. Například co se stane, když po určité době počty žetonů obrátíte? Jestli se tímhle změny uspořádání ve skupině? Kdo ví kolik dalších pokusů by se dalo vymyslet. No pořád by na tom byly lépe než ve většině jiných laboratoří.

+4/0
4.1.2015 3:25

P79a87v29e18l 51V82o73j76á16č73e34k 6362606850870

Test totálně na nic. Pokud žetony neměly vliv na základní záležitosti jako je přežití, získání partnerky, úspěšné odchování potomků, tím získání větší moci a rozhodování, což zase posílí šanci na přežití.......

+1/0
4.1.2015 2:48

V79l19a59s21t20i49m44i88l 90S75v85o57b65o62d85a 7203828675634

Tak cílem testu asi nebylo zkoumat všechno, že ;-).

+1/0
4.1.2015 3:42

P89a74v98e53l 74V35o96j53á31č43e53k 6442636150970

To určitě ne. Ale peníze ve společnosti mají de facto rozhodující roli a zasahují do všech oblastí. U lidí taky přebírají úlohu peří "koukej jak jsem dobrý a mám na to". Prostě nejde vytrhnout jednu věc z kontextu.

+4/0
4.1.2015 3:48

M64i82c88h91a89l 69S68e47m83r28á59d 3172866297499

Ano, jsem borec mám iPhone (na splátky)... víte rozumná ženská se hledí zabezpečit, ale marnotratnost u mužů vidí jako špatnou vlastnost... to může jen ona... :-P

0/0
4.1.2015 10:24

M20a48r26t77i28n 33P89r44á60š67e45k 8245471450683

Naučily se i opičí samice prostituci ?

+1/0
4.1.2015 2:39

J41i42ř22í 11Š57v86a55g98r 3778700985156

Asi neměly neomezený přísun žetonů. Takže jim nešlo o kvalitu, ale o množství. Něco jako běžný český zákazník.

Taky by to šlo interpretovat i jinak:

Opice umí myslet dopředu. Buď si za přidělené žetony mohly nakoupit 10 horších vín a nebo 2 lepší. Ochutnaly jedno lepší, ale za zbytek si koupily 5 horších. 

Opily se víc. Chuť nehrála roli, šlo o množství.

Takový článek byste příště měli nechat technetu.

+1/0
4.1.2015 2:01

T40o15m89á16š 46K45a43p24l14a33n 8253889303463

On to níže Pavel psal ze srandy, ale je to pravda. Rozdíl je v reklamě a síle značky. Lidé podvědomě dokáží lépe hodnotit výrobek nějaké známé/oblíbené značky a není to jen tak, že by kvůli značce objednali, oni (resp. my) pak tomu výrobku dáváme lepší hodnocení a vnitřně to tak opravdu cítíme. A je dost dobře možné, že by to fungovalo i na ty opice, jen prostě nikdo nedělal reklamu na opice

+2/0
4.1.2015 1:42

J58i98ř57í 39Š12v33a33g46r 3828890745546

Vzhledem k tomu, že na opice asi nefunguje televizní reklama, tak vědátoři mohli pomocí drog naučit vůdčího samce tlupy (nejžádanější/oblíbenější z tlupy) na drahé víno (chuťově horší než to levné) a zjistit jak dlouho by trvalo, než by ostatní z tlupy přešly na to, které pije on (již bez návykových látek).

+1/0
4.1.2015 2:03

K16a47t62e60ř69i77n49a 62D89r39a29h61o54k17o10u98p35i27l38o87v85á 9676651182493

Tak ať si to užijí. V kleci.

0/0
4.1.2015 1:41

T78o23m68á12š 17U81r53b33a55n 4699886170658

Ani ta opicka by si iPhone nekoupila...

+5/0
4.1.2015 1:24

P70e63t28r 51S96ý95k18o28r19a 4490776250

Koupila, pokud má takovou práci, která jí přináší dost peněz. Jiná měřítka jsou s příjmem 15.tisíc  hrubého a jiná se standardním platem kolem šedesáti tisíc.

0/0
4.1.2015 12:12

E45d83a 64D57r26á27b61e93k 7939612373697

Holt neví co je dobrý :)

0/0
4.1.2015 1:23

L48u30d36ě22k 79K11o83v53á38ř 9455198714272

Už dávno říkám, že by opičky zasloužily volební právo :-P

+4/0
4.1.2015 1:19

P31a48t24r21i53k 69Z94i59m62a 2387657172487

Opice cenu peněz nepochopily, protože kromě nakupování pamlsků je k ničemu dalšímu nepotřebovaly. Bylo jim tedy jedno, zda jim nějaké zbudou. Měly tedy jinou motivaci než lidé a mohly utrácet na základě jiných kritérií. Spíše dostaly kapesné, než že by musely hospodařit...

+1/0
4.1.2015 0:57

T90o22m71á89š 13K75a69p66l24a36n 8573879913963

tak to jste zas nepochopil experiment (on je tedy trochu blbě titulek). Tenhle test nebyl o tom, jestli jsou či nejsou schopni šetřit (ale mimochodem by to byl zajímavý experiment), ale jestli dokáží rozpoznat hodnotu peněz/zboží a dokáží investovat efektivně a poučit se ze špatných koupí.

+3/0
4.1.2015 1:27

Z68u76z40a91n54a 28K47a53u10f40m54a79n49o83v98á 8538704726837

Proto taky chudým lidem nepatří peníze do ruky.

+2/−2
4.1.2015 0:53

J23a92k44u62b 26R72o29u68s 3503610814982

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
4.1.2015 7:50

L83u94d81ě13k 62R92á61j35e25c93k71ý 7738277880724

"Na rozdíl od nás lidí se však naučily, že když si koupí drahý pamlsek a jsou zklamané jeho kvalitou, už si ho podruhé nekoupí."

A to snad lidi nedělají? Já jsem zvyklý si připlatit, ale pokud mne kvalita něčeho za příslušnou cenu zklame, tak to taky znovu nekoupím a podívám se po alternativě (levnější a srovnatelně kvalitní nebo za stejnou cenu a kvalitnější).

+17/0
4.1.2015 0:30

T30o88m27á39š 36K14n26a28i22f54l 6823940387370

Nedělají... Lide sibfurt kupují nejlevnější veci, a pak nadavaji na kvalitu... A furt dokola.

+3/0
4.1.2015 1:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.