Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Opice umějí hospodařit lépe než lidé. Neutrácejí za zbytečnosti

Nedají na pozlátko. Nesahají automaticky po draze vypadajícím výrobku, který se tváří jako kvalitnější. Naprosto realisticky si vybírají tak, aby dostaly za své peníze odpovídající protihodnotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66a10k39u68b 28M98a47t18o57u37š 3835982982103

teda z článku vyplývá že opice vždy dávají přednost kvantitě před kvalitou. Protože v článku nebylo nikde zmíněno že nějaká opice šla po kvalitě.

0/0
4.1.2015 21:47

M45a22r66t76i15n 78M95a54i90k20s51n57a77r 3914913728402

Bylo tam zmineno, ze pokud je kvalita zklamala, nakup jiz neopakovali :)

0/0
5.1.2015 10:53

M39a83r65t97i58n 64S48e63d98l73á30č73e92k 9469578121662

Možná by stálo za to pokus postavit tak, že by zkusili prodat nižší kvalitu za vyšší cenu. Podobně jak to dělá Apple. Pak by se ukázalo, jestli opice dávají přednost ceně nebo kvalitě a jestli s vyšší cenou očekávají vyšší kvalitu.

0/0
4.1.2015 18:54

M55i38s69a 14N75e93v84r22k18l28a 5263707300545

To je důkaz, že nepocházíme z opice!

+1/−1
4.1.2015 17:08

A26n84t96o54n25í42n 12S86e57b27e23r15a 7153748790979

Ne to je jen důkaz, že jsme úplně zmagořili a jsem už hodně daleko od zákonů přírody.

0/0
7.1.2015 6:12

E73l92i54š20k46a 63K12a35ň63o89v80s85k49á 2457310915777

Nesmysl. Možná opice pochopily, že každý pamlsek stojí jiný počet žetonů, ale neznají cenu těch žetonů - získali je zadarmo. Pak je jim jedno, za co kolik žetonů dají a berou samozřejmě to co jim nejvíc chutná, bez ohledu na to kolik za to tě bezcenných žetonů "zaplatí".

+3/−1
4.1.2015 15:28

K29a13r88e95l 91L42i68š64k68a 7796513907691

To je ale úplně jedno, že neznají nominální cenu žetonu. To s tím přece vůbec nesouvisí. Mají jich omezený počet a nové nedostanou hned potom, co je utratí. Chápou, že něco stojí víc než něco jiného a podle toho váží i výsledek.

+2/0
4.1.2015 16:30

E88l19i41š20k54a 33K25u19č18e62r81o70v89á 7349612253463

to si nejsem jista, zda opice myslí jinak než lidé. tipla bych, že minimálně polovina lidí je přesvědčena, že "pamlsek", rozuměj zboží lze získat i levně při zachování kvality.

0/0
4.1.2015 12:08

E22l95i30š37k84a 70K90u12č80e59r84o55v76á 7829592443933

tak opravuji - po přečtení části originálního článku musím konstatovat, že opice a) byly seznámeny s kvalitou "levného" a "drahého" zboží ještě před samotným experimentem.

b) z experimentu byly vyloučeny ty opice, které měly motivaci zaplatit za jeden druh zboží více (jedna ze zmrzlin jim výrazně více chutnala)

c) za stejných podmínek by se lidé zřejmě rozhodovali stejně a ten článek je dost zkreslující.

+6/0
4.1.2015 12:36

I11s70a54b39e89l97l75a 68Z21á50z16v34o11r18k17o49v31á 3670551690426

No jestli jsem dobře četla, tak to zkoušeli s jídlem. Opravdu si vědci myslí, že lidé kupují jídlo podle toho co je nejdražší? Možná občas nakoupíme něco drahého, co možná ani sami moc rádi nemáme, ale uděláme to proto, abychom se ukázali před jinými. Jenže o tom, ale tenhle pokus nebyl. Myslím, že kdyby vědci nabídli opicím něco co bude mít vliv na jejich postavení ve skupině, mohli dojít k jinému závěru.

+1/0
4.1.2015 12:06

D13a47n49i18e73l 72K39r63o40n79e31r 7354954336897

Mam to chapat tak, ze opice si kupovaly pamlsky s nejlepsim pomerem kvalita/cena nebo ze zvolili nejlepsi pomer kvantita/cena?

+1/0
4.1.2015 12:02

M70a17r31t96i53n 67V73o30j84á76č78e51k 9772168558247

ne ten pokus je cinklý nebo je článek neúplný -originál článek se tváří trochu jinak

+2/0
4.1.2015 13:08

P14e73t60r 96S32ý14k30o26r35a 4450146800

Opice ať si kupují za žetony piškoty jaké chtějí. Za kvalitu se platí, to snad tuší většina lidí. Také asi víme, že "značka" se ne vždy rovná kvalita.

0/0
4.1.2015 11:44

P70e83t97r 15K84n26ě77b24o46r57t 3261730

Ale je tam daleko vyšší pravděpodobnost kvality.

0/0
4.1.2015 11:45

P39e27t64r 40S94ý30k61o57r84a 4640276600

Je tam zhruba stejná pravděpodobnost, že vlastník značky spoléhá na dobré jméno z minulosti. Příkladem budiž Sony.

0/0
4.1.2015 12:06

J45i35ř67í 65K85o14n71d17r63á92t 4595101788

Asi jim zapoměli tak nějak svobodně proprat hlavu reklamou.

+3/0
4.1.2015 10:39

L73a66d60i37s41l77a55v 57K86v67a15s49n88i31č14k83a 1553957153665

Takovouto zprávu bych čekal spiš v Rudém Seznamu, než tady. Jenom nevím, kdo za koho rozhodne co je "drahé" a "zbytečné" .

+1/0
4.1.2015 9:06

M46i69c59h58a22l 37S41e84m19r19á46d 3672646617309

Sám jedinec... to je překvapení co? Na základě vlastní zkušenosti...

To jen člověk si koupí drahou věc a bude trvat na tom, že má něco lepšího, všem recenzím a osobní zkušenosti navzdory. Člověk bude raději vytvářet kult značky bez ohledu na kvalitu, než by si připustil, že není pod jeho úroveň zkusit něco levnějšího.

Typická ukázka je BIO šílenství, laboratorním testům navzdory. iPhone šílenství navzdory neuvěřitelnému poměru cena/výkon a neustálé obhajování ceny vývojem vlastního SW (při milionech prodaných kusů se cena sw dá rozpustit v dolarových položkách na kus). SUV šílenství navzdory problémům s parkováním, neohrabanosti a naprosté nepoužitelnosti většiny těchto aut v terénu a navzdory tomu, že většina SUV na našich silnicích zkusí jako nejnáročnější terén dálnici D1.

Mohl bych pokračovat... a teď si představte... opice je schopna uvažovat racionálněji... ;-)

+3/0
4.1.2015 10:20

J63i11ř30í 52N85e70u13m57e66i61s26t96e82r 2672335173961

Některé opice to hned nahážou do automatů a maj klid.

+12/0
4.1.2015 8:04

S53i42m41o14n17a 11B25ě13l45á70k48o76v31á 2470831369103

;-D

0/0
4.1.2015 9:50

M50a81r35e52k 28V95o43k21á91l 1966944405589

;-DR^

0/0
4.1.2015 17:51
Foto

J27a84n 12Č49e24r31m30á26k 4569988155497

hmmm, jen jestli to není opožděný silvestrovský šprým...;-D;-D;-D

0/−1
4.1.2015 7:29

M50a10r64t80i45n 24V41a69c81e26k 4501805534347

Pravidlo "dražší = lepší", to není žádný předsudek, ale výsledek dlouholetých zkušeností, které získáváme od malička. Už malé dítě chápe, že za 10.000Kč koupí mobil s lepším foťákem a s více minutami než za 1500Kč. Pokud ale výzkumníci prodávali opicím pamlsky za náhodnou cenu, pak opice nedostaly šanci pochopit vztah mezi cenou a kvalitou, a logicky začaly nakupovat podle nejnižší ceny.

+1/−1
4.1.2015 5:58

J46a97n 91W25a14c29l72a86v 7524625747818

Pokud tomu, co jste napsal, sám věříte, zajděte do zoo.

0/0
4.1.2015 8:06

M33a61r16t82i93n 82V30a12c77e94k 4781405554817

ZOO Praha - vstupné 200,-Kč, rozloha 45ha, 645 druhů zvířat.

ZOO Liberec - vstupné 120,-Kč, rozloha 12ha, 183 druhů zvířat. 

2dcl ledová tříšť = 20Kč

3dcl ledová tříšť = 30Kč. 

větší zoo = dražší vstupenka.

větší žvanec = vyšší cena

Jak vidíte, ekonomické principy fungují i v zoo. Zkuste najít lepší protipříklad.

0/0
5.1.2015 10:17

R62u70d75o11l44f 30Č94e88r84n32ý 3349401939846

Šanci dostaly, přečtěte si článek v originálu.

0/0
4.1.2015 8:15

J75a62n 56U11l15r63y90c78h 4621987320668

gratuluju - měl byste se přihlásit o cenu Vzorný spotřebitel (resp. Tupý konzumerista);-D (vycházet z teze, že cena je kritériem kvality, to už svědčí o totálně zmanipulovaném mozku, ale chápu, že se podle tohodle schématu žije pohodlnějc, než kdyby se člověk občas nad cenami, značkami, kvalitou zamyslel víc)

0/0
4.1.2015 14:14

M60a51r55t50i29n 61V68a32c65e12k 4211515274547

No nic, každý máme svou teorii o tvorbě cen, není nic jednoduššího, než si je ověřit v praxi.

1) navštivte Billu a ochutnejte housku za 1,90Kč a housku za 5,90Kč. Podle vás cena kvalitu neodráží, takže jednou bude za 1,90Kč k dostání křupavá raženka, podruhé nechutný gumák. 

2) navštivte obchod s pračkami AEG a hádejte, který model bude dražší. Jestli ten s 1000 otáčkami, hlučností 58dB a vyšší spotřebou, nebo ten úsporný s 1400 otáčkami a hlučností 51dB. Já říkám, že ta druhá pračka bude o polovinu dražší. Podle vás to ale nejde takhle určit, záleží totiž na postavení hvězda a na tom, jak se maitel prodejny zrovna dnes vyspal.

Když tak vehementně popíráte vliv kvality na cenu, pak nakupujte v prodejnách typu "Vše za 10" a  "Vše za 35", protože šance, že tam narazíte na kvalitní výrobek, je stejná jako v prodejnách Sony nebo Miele.

0/0
5.1.2015 9:40

P85e43t76r83a 58N62o87v45á36k25o47v76á 7348906904828

1) Dojděte si do lokální pekárničky, i houska za 5,90 z Billy pak bude nechutná. A v té lokání pekárničce možná nebude ta dobrá houska stát ani 5,90.

2) Jen si kupte dražší model se ždímáním na 1400 otáček - budete o to častěji měnit trička, protože vám pračka poláme vlákna.

A tenhle princip, i když v trochu jiném provedení opice pochopily. Došly si do lokální pekárničky a radši svá trička tak moc neždímou.

+1/0
5.1.2015 15:09

V17l76a77s76t68i53m43i43l 12S71v71o71b28o73d50a 7153828595764

Jo tak to je velmi nepříjemná zpráva pro majitele různých předražených a zbytečných pičifuků :-D. Jak se o někom říká: "On to na vejšku nedotáh.", tak se teď bude říkat: "On to nedotáh ani na opici." :-)

0/−1
4.1.2015 3:39

B77o49r68i77s 24O24n39d12e51r36k77a 1404828939444

Na další experiment bych navrhnul rozdělovat žetony podle důležitosti ve skupině. U opic je ta hierarchie celkem žřejmá, navíc si s tím můžete hezký vyhrát. Například co se stane, když po určité době počty žetonů obrátíte? Jestli se tímhle změny uspořádání ve skupině? Kdo ví kolik dalších pokusů by se dalo vymyslet. No pořád by na tom byly lépe než ve většině jiných laboratoří.

+4/0
4.1.2015 3:25

P18a98v53e38l 13V40o59j45á93č40e45k 6792166410420

Test totálně na nic. Pokud žetony neměly vliv na základní záležitosti jako je přežití, získání partnerky, úspěšné odchování potomků, tím získání větší moci a rozhodování, což zase posílí šanci na přežití.......

+1/0
4.1.2015 2:48

V74l44a57s68t96i63m77i61l 97S62v65o69b57o61d63a 7953118645174

Tak cílem testu asi nebylo zkoumat všechno, že ;-).

+1/0
4.1.2015 3:42

P63a51v41e14l 94V12o30j50á95č84e80k 6812666100600

To určitě ne. Ale peníze ve společnosti mají de facto rozhodující roli a zasahují do všech oblastí. U lidí taky přebírají úlohu peří "koukej jak jsem dobrý a mám na to". Prostě nejde vytrhnout jednu věc z kontextu.

+4/0
4.1.2015 3:48

M98i78c85h22a41l 72S40e46m55r74á47d 3702126827409

Ano, jsem borec mám iPhone (na splátky)... víte rozumná ženská se hledí zabezpečit, ale marnotratnost u mužů vidí jako špatnou vlastnost... to může jen ona... :-P

0/0
4.1.2015 10:24

M43a43r24t98i77n 90P43r39á61š65e75k 8235801750263

Naučily se i opičí samice prostituci ?

+1/0
4.1.2015 2:39

J80i97ř69í 96Š62v83a20g88r 3338430335146

Asi neměly neomezený přísun žetonů. Takže jim nešlo o kvalitu, ale o množství. Něco jako běžný český zákazník.

Taky by to šlo interpretovat i jinak:

Opice umí myslet dopředu. Buď si za přidělené žetony mohly nakoupit 10 horších vín a nebo 2 lepší. Ochutnaly jedno lepší, ale za zbytek si koupily 5 horších. 

Opily se víc. Chuť nehrála roli, šlo o množství.

Takový článek byste příště měli nechat technetu.

+1/0
4.1.2015 2:01

T84o38m57á40š 28K66a65p51l46a67n 8673319693653

On to níže Pavel psal ze srandy, ale je to pravda. Rozdíl je v reklamě a síle značky. Lidé podvědomě dokáží lépe hodnotit výrobek nějaké známé/oblíbené značky a není to jen tak, že by kvůli značce objednali, oni (resp. my) pak tomu výrobku dáváme lepší hodnocení a vnitřně to tak opravdu cítíme. A je dost dobře možné, že by to fungovalo i na ty opice, jen prostě nikdo nedělal reklamu na opice

+2/0
4.1.2015 1:42

J48i34ř55í 65Š59v58a70g38r 3938490115146

Vzhledem k tomu, že na opice asi nefunguje televizní reklama, tak vědátoři mohli pomocí drog naučit vůdčího samce tlupy (nejžádanější/oblíbenější z tlupy) na drahé víno (chuťově horší než to levné) a zjistit jak dlouho by trvalo, než by ostatní z tlupy přešly na to, které pije on (již bez návykových látek).

+1/0
4.1.2015 2:03

K30a55t33e54ř90i64n54a 86D57r11a14h34o56k55o25u33p79i22l40o47v37á 9956451842423

Tak ať si to užijí. V kleci.

0/0
4.1.2015 1:41

T66o83m73á42š 55U44r17b39a24n 4459206280908

Ani ta opicka by si iPhone nekoupila...

+5/0
4.1.2015 1:24

P75e12t76r 82S18ý47k30o30r19a 4130436460

Koupila, pokud má takovou práci, která jí přináší dost peněz. Jiná měřítka jsou s příjmem 15.tisíc  hrubého a jiná se standardním platem kolem šedesáti tisíc.

0/0
4.1.2015 12:12

E58d80a 19D63r76á34b19e47k 7219332803797

Holt neví co je dobrý :)

0/0
4.1.2015 1:23

L53u11d65ě95k 94K42o19v14á15ř 9875458374692

Už dávno říkám, že by opičky zasloužily volební právo :-P

+4/0
4.1.2015 1:19

P54a87t96r64i22k 57Z79i40m94a 2967627972757

Opice cenu peněz nepochopily, protože kromě nakupování pamlsků je k ničemu dalšímu nepotřebovaly. Bylo jim tedy jedno, zda jim nějaké zbudou. Měly tedy jinou motivaci než lidé a mohly utrácet na základě jiných kritérií. Spíše dostaly kapesné, než že by musely hospodařit...

+1/0
4.1.2015 0:57

T46o21m10á79š 79K52a31p96l38a16n 8803339353753

tak to jste zas nepochopil experiment (on je tedy trochu blbě titulek). Tenhle test nebyl o tom, jestli jsou či nejsou schopni šetřit (ale mimochodem by to byl zajímavý experiment), ale jestli dokáží rozpoznat hodnotu peněz/zboží a dokáží investovat efektivně a poučit se ze špatných koupí.

+3/0
4.1.2015 1:27

Z92u38z40a69n44a 80K93a32u46f21m81a98n75o10v48á 8578144136967

Proto taky chudým lidem nepatří peníze do ruky.

+2/−2
4.1.2015 0:53

J28a94k97u13b 35R18o92u16s 3713250804262

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
4.1.2015 7:50

L40u85d80ě86k 11R63á36j27e27c81k24ý 7748877960794

"Na rozdíl od nás lidí se však naučily, že když si koupí drahý pamlsek a jsou zklamané jeho kvalitou, už si ho podruhé nekoupí."

A to snad lidi nedělají? Já jsem zvyklý si připlatit, ale pokud mne kvalita něčeho za příslušnou cenu zklame, tak to taky znovu nekoupím a podívám se po alternativě (levnější a srovnatelně kvalitní nebo za stejnou cenu a kvalitnější).

+17/0
4.1.2015 0:30

T76o31m57á79š 12K77n36a16i79f94l 6353150617510

Nedělají... Lide sibfurt kupují nejlevnější veci, a pak nadavaji na kvalitu... A furt dokola.

+3/0
4.1.2015 1:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.