Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Opice umějí hospodařit lépe než lidé. Neutrácejí za zbytečnosti

Nedají na pozlátko. Nesahají automaticky po draze vypadajícím výrobku, který se tváří jako kvalitnější. Naprosto realisticky si vybírají tak, aby dostaly za své peníze odpovídající protihodnotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J87a84k78u50b 76M41a38t23o67u71š 3435662452153

teda z článku vyplývá že opice vždy dávají přednost kvantitě před kvalitou. Protože v článku nebylo nikde zmíněno že nějaká opice šla po kvalitě.

0/0
4.1.2015 21:47

M50a13r20t16i66n 50M89a54i84k93s47n93a33r 3294363458412

Bylo tam zmineno, ze pokud je kvalita zklamala, nakup jiz neopakovali :)

0/0
5.1.2015 10:53

M96a52r12t38i61n 12S79e89d56l20á45č18e16k 9749878451572

Možná by stálo za to pokus postavit tak, že by zkusili prodat nižší kvalitu za vyšší cenu. Podobně jak to dělá Apple. Pak by se ukázalo, jestli opice dávají přednost ceně nebo kvalitě a jestli s vyšší cenou očekávají vyšší kvalitu.

0/0
4.1.2015 18:54

M13i71s55a 36N66e35v62r56k46l13a 5453797870495

To je důkaz, že nepocházíme z opice!

+1/−1
4.1.2015 17:08

A10n18t47o84n71í23n 69S27e41b25e49r21a 7213508170849

Ne to je jen důkaz, že jsme úplně zmagořili a jsem už hodně daleko od zákonů přírody.

0/0
7.1.2015 6:12

E36l92i79š92k80a 71K54a55ň87o84v16s69k16á 2597510265147

Nesmysl. Možná opice pochopily, že každý pamlsek stojí jiný počet žetonů, ale neznají cenu těch žetonů - získali je zadarmo. Pak je jim jedno, za co kolik žetonů dají a berou samozřejmě to co jim nejvíc chutná, bez ohledu na to kolik za to tě bezcenných žetonů "zaplatí".

+3/−1
4.1.2015 15:28

K20a19r58e77l 43L75i46š68k69a 7926323367441

To je ale úplně jedno, že neznají nominální cenu žetonu. To s tím přece vůbec nesouvisí. Mají jich omezený počet a nové nedostanou hned potom, co je utratí. Chápou, že něco stojí víc než něco jiného a podle toho váží i výsledek.

+2/0
4.1.2015 16:30

E68l76i97š75k32a 26K77u17č41e40r41o69v87á 1806708367869

to si nejsem jista, zda opice myslí jinak než lidé. tipla bych, že minimálně polovina lidí je přesvědčena, že "pamlsek", rozuměj zboží lze získat i levně při zachování kvality.

0/0
4.1.2015 12:08

E75l16i15š32k90a 62K61u91č55e17r23o11v47á 1646468617919

tak opravuji - po přečtení části originálního článku musím konstatovat, že opice a) byly seznámeny s kvalitou "levného" a "drahého" zboží ještě před samotným experimentem.

b) z experimentu byly vyloučeny ty opice, které měly motivaci zaplatit za jeden druh zboží více (jedna ze zmrzlin jim výrazně více chutnala)

c) za stejných podmínek by se lidé zřejmě rozhodovali stejně a ten článek je dost zkreslující.

+6/0
4.1.2015 12:36

I79s28a46b33e55l76l94a 86Z44á10z35v18o92r56k48o97v48á 3110281810216

No jestli jsem dobře četla, tak to zkoušeli s jídlem. Opravdu si vědci myslí, že lidé kupují jídlo podle toho co je nejdražší? Možná občas nakoupíme něco drahého, co možná ani sami moc rádi nemáme, ale uděláme to proto, abychom se ukázali před jinými. Jenže o tom, ale tenhle pokus nebyl. Myslím, že kdyby vědci nabídli opicím něco co bude mít vliv na jejich postavení ve skupině, mohli dojít k jinému závěru.

+1/0
4.1.2015 12:06

D36a90n66i36e74l 57K97r53o56n79e16r 7784814706877

Mam to chapat tak, ze opice si kupovaly pamlsky s nejlepsim pomerem kvalita/cena nebo ze zvolili nejlepsi pomer kvantita/cena?

+1/0
4.1.2015 12:02

M18a51r48t81i51n 65V54o94j80á27č27e78k 9712188888447

ne ten pokus je cinklý nebo je článek neúplný -originál článek se tváří trochu jinak

+2/0
4.1.2015 13:08

P96e36t94r 21S71ý89k96o13r17a 4770306170

Opice ať si kupují za žetony piškoty jaké chtějí. Za kvalitu se platí, to snad tuší většina lidí. Také asi víme, že "značka" se ne vždy rovná kvalita.

0/0
4.1.2015 11:44

P24e29t59r 21K78n43ě10b74o98r93t 3631360

Ale je tam daleko vyšší pravděpodobnost kvality.

0/0
4.1.2015 11:45

P89e65t17r 74S16ý21k18o81r36a 4870696540

Je tam zhruba stejná pravděpodobnost, že vlastník značky spoléhá na dobré jméno z minulosti. Příkladem budiž Sony.

0/0
4.1.2015 12:06

J48i54ř77í 15K89o44n95d92r80á31t 4105881508

Asi jim zapoměli tak nějak svobodně proprat hlavu reklamou.

+3/0
4.1.2015 10:39

L60a73d86i11s43l22a68v 10K15v84a72s16n96i90č31k36a 1583157713345

Takovouto zprávu bych čekal spiš v Rudém Seznamu, než tady. Jenom nevím, kdo za koho rozhodne co je "drahé" a "zbytečné" .

+1/0
4.1.2015 9:06

M28i67c68h65a88l 32S13e72m66r11á44d 3862596577859

Sám jedinec... to je překvapení co? Na základě vlastní zkušenosti...

To jen člověk si koupí drahou věc a bude trvat na tom, že má něco lepšího, všem recenzím a osobní zkušenosti navzdory. Člověk bude raději vytvářet kult značky bez ohledu na kvalitu, než by si připustil, že není pod jeho úroveň zkusit něco levnějšího.

Typická ukázka je BIO šílenství, laboratorním testům navzdory. iPhone šílenství navzdory neuvěřitelnému poměru cena/výkon a neustálé obhajování ceny vývojem vlastního SW (při milionech prodaných kusů se cena sw dá rozpustit v dolarových položkách na kus). SUV šílenství navzdory problémům s parkováním, neohrabanosti a naprosté nepoužitelnosti většiny těchto aut v terénu a navzdory tomu, že většina SUV na našich silnicích zkusí jako nejnáročnější terén dálnici D1.

Mohl bych pokračovat... a teď si představte... opice je schopna uvažovat racionálněji... ;-)

+3/0
4.1.2015 10:20

J22i70ř69í 36N89e92u45m48e86i94s78t92e18r 2732655673911

Některé opice to hned nahážou do automatů a maj klid.

+12/0
4.1.2015 8:04

S86i87m96o61n25a 63B71ě76l64á48k68o83v42á 2220541239133

;-D

0/0
4.1.2015 9:50

M82a28r39e46k 49V51o82k29á80l 1706194395939

;-DR^

0/0
4.1.2015 17:51
Foto

J97a10n 43Č52e98r70m60á34k 4969168965587

hmmm, jen jestli to není opožděný silvestrovský šprým...;-D;-D;-D

0/−1
4.1.2015 7:29

M62a47r70t49i68n 50V89a22c82e61k 4771855214427

Pravidlo "dražší = lepší", to není žádný předsudek, ale výsledek dlouholetých zkušeností, které získáváme od malička. Už malé dítě chápe, že za 10.000Kč koupí mobil s lepším foťákem a s více minutami než za 1500Kč. Pokud ale výzkumníci prodávali opicím pamlsky za náhodnou cenu, pak opice nedostaly šanci pochopit vztah mezi cenou a kvalitou, a logicky začaly nakupovat podle nejnižší ceny.

+1/−1
4.1.2015 5:58

J97a74n 60W91a98c50l71a27v 7434405637118

Pokud tomu, co jste napsal, sám věříte, zajděte do zoo.

0/0
4.1.2015 8:06

M51a91r34t32i75n 70V44a54c14e56k 4541605774597

ZOO Praha - vstupné 200,-Kč, rozloha 45ha, 645 druhů zvířat.

ZOO Liberec - vstupné 120,-Kč, rozloha 12ha, 183 druhů zvířat. 

2dcl ledová tříšť = 20Kč

3dcl ledová tříšť = 30Kč. 

větší zoo = dražší vstupenka.

větší žvanec = vyšší cena

Jak vidíte, ekonomické principy fungují i v zoo. Zkuste najít lepší protipříklad.

0/0
5.1.2015 10:17

R39u17d61o22l94f 53Č89e92r35n12ý 3809111529806

Šanci dostaly, přečtěte si článek v originálu.

0/0
4.1.2015 8:15

J31a61n 59U75l37r11y53c88h 4691597130428

gratuluju - měl byste se přihlásit o cenu Vzorný spotřebitel (resp. Tupý konzumerista);-D (vycházet z teze, že cena je kritériem kvality, to už svědčí o totálně zmanipulovaném mozku, ale chápu, že se podle tohodle schématu žije pohodlnějc, než kdyby se člověk občas nad cenami, značkami, kvalitou zamyslel víc)

0/0
4.1.2015 14:14

M65a89r92t57i96n 42V74a75c69e53k 4911285294547

No nic, každý máme svou teorii o tvorbě cen, není nic jednoduššího, než si je ověřit v praxi.

1) navštivte Billu a ochutnejte housku za 1,90Kč a housku za 5,90Kč. Podle vás cena kvalitu neodráží, takže jednou bude za 1,90Kč k dostání křupavá raženka, podruhé nechutný gumák. 

2) navštivte obchod s pračkami AEG a hádejte, který model bude dražší. Jestli ten s 1000 otáčkami, hlučností 58dB a vyšší spotřebou, nebo ten úsporný s 1400 otáčkami a hlučností 51dB. Já říkám, že ta druhá pračka bude o polovinu dražší. Podle vás to ale nejde takhle určit, záleží totiž na postavení hvězda a na tom, jak se maitel prodejny zrovna dnes vyspal.

Když tak vehementně popíráte vliv kvality na cenu, pak nakupujte v prodejnách typu "Vše za 10" a  "Vše za 35", protože šance, že tam narazíte na kvalitní výrobek, je stejná jako v prodejnách Sony nebo Miele.

0/0
5.1.2015 9:40

P61e56t47r14a 77N80o10v48á36k13o41v60á 7988136254728

1) Dojděte si do lokální pekárničky, i houska za 5,90 z Billy pak bude nechutná. A v té lokání pekárničce možná nebude ta dobrá houska stát ani 5,90.

2) Jen si kupte dražší model se ždímáním na 1400 otáček - budete o to častěji měnit trička, protože vám pračka poláme vlákna.

A tenhle princip, i když v trochu jiném provedení opice pochopily. Došly si do lokální pekárničky a radši svá trička tak moc neždímou.

+1/0
5.1.2015 15:09

V36l47a50s95t40i30m62i35l 84S26v89o45b64o54d31a 7673388855204

Jo tak to je velmi nepříjemná zpráva pro majitele různých předražených a zbytečných pičifuků :-D. Jak se o někom říká: "On to na vejšku nedotáh.", tak se teď bude říkat: "On to nedotáh ani na opici." :-)

0/−1
4.1.2015 3:39

B12o59r21i75s 95O32n73d44e75r63k19a 1194668169874

Na další experiment bych navrhnul rozdělovat žetony podle důležitosti ve skupině. U opic je ta hierarchie celkem žřejmá, navíc si s tím můžete hezký vyhrát. Například co se stane, když po určité době počty žetonů obrátíte? Jestli se tímhle změny uspořádání ve skupině? Kdo ví kolik dalších pokusů by se dalo vymyslet. No pořád by na tom byly lépe než ve většině jiných laboratoří.

+4/0
4.1.2015 3:25

P37a24v33e42l 91V10o77j81á86č11e73k 6892746790150

Test totálně na nic. Pokud žetony neměly vliv na základní záležitosti jako je přežití, získání partnerky, úspěšné odchování potomků, tím získání větší moci a rozhodování, což zase posílí šanci na přežití.......

+1/0
4.1.2015 2:48

V61l14a32s60t44i49m85i32l 68S13v84o17b66o89d39a 7683288505424

Tak cílem testu asi nebylo zkoumat všechno, že ;-).

+1/0
4.1.2015 3:42

P10a65v19e29l 22V94o70j73á78č96e73k 6542606620480

To určitě ne. Ale peníze ve společnosti mají de facto rozhodující roli a zasahují do všech oblastí. U lidí taky přebírají úlohu peří "koukej jak jsem dobrý a mám na to". Prostě nejde vytrhnout jednu věc z kontextu.

+4/0
4.1.2015 3:48

M93i43c23h11a51l 14S36e24m20r81á72d 3142286257149

Ano, jsem borec mám iPhone (na splátky)... víte rozumná ženská se hledí zabezpečit, ale marnotratnost u mužů vidí jako špatnou vlastnost... to může jen ona... :-P

0/0
4.1.2015 10:24

M63a96r27t83i56n 87P33r96á39š54e48k 8725261510843

Naučily se i opičí samice prostituci ?

+1/0
4.1.2015 2:39

J95i11ř84í 95Š93v39a74g57r 3138810655166

Asi neměly neomezený přísun žetonů. Takže jim nešlo o kvalitu, ale o množství. Něco jako běžný český zákazník.

Taky by to šlo interpretovat i jinak:

Opice umí myslet dopředu. Buď si za přidělené žetony mohly nakoupit 10 horších vín a nebo 2 lepší. Ochutnaly jedno lepší, ale za zbytek si koupily 5 horších. 

Opily se víc. Chuť nehrála roli, šlo o množství.

Takový článek byste příště měli nechat technetu.

+1/0
4.1.2015 2:01

T34o86m52á46š 35K25a32p30l11a26n 8973609923923

On to níže Pavel psal ze srandy, ale je to pravda. Rozdíl je v reklamě a síle značky. Lidé podvědomě dokáží lépe hodnotit výrobek nějaké známé/oblíbené značky a není to jen tak, že by kvůli značce objednali, oni (resp. my) pak tomu výrobku dáváme lepší hodnocení a vnitřně to tak opravdu cítíme. A je dost dobře možné, že by to fungovalo i na ty opice, jen prostě nikdo nedělal reklamu na opice

+2/0
4.1.2015 1:42

J31i81ř51í 66Š17v20a58g59r 3428450835346

Vzhledem k tomu, že na opice asi nefunguje televizní reklama, tak vědátoři mohli pomocí drog naučit vůdčího samce tlupy (nejžádanější/oblíbenější z tlupy) na drahé víno (chuťově horší než to levné) a zjistit jak dlouho by trvalo, než by ostatní z tlupy přešly na to, které pije on (již bez návykových látek).

+1/0
4.1.2015 2:03

K38a44t59e49ř97i53n85a 31D15r86a15h65o55k50o83u71p33i44l85o30v73á 9766241122143

Tak ať si to užijí. V kleci.

0/0
4.1.2015 1:41

T22o25m63á34š 85U63r57b10a77n 4819656110388

Ani ta opicka by si iPhone nekoupila...

+5/0
4.1.2015 1:24

P73e24t98r 59S38ý42k97o63r73a 4630306680

Koupila, pokud má takovou práci, která jí přináší dost peněz. Jiná měřítka jsou s příjmem 15.tisíc  hrubého a jiná se standardním platem kolem šedesáti tisíc.

0/0
4.1.2015 12:12

E48d57a 64D15r53á21b61e12k 7469852313567

Holt neví co je dobrý :)

0/0
4.1.2015 1:23

L29u80d28ě22k 37K71o89v65á56ř 9755968764202

Už dávno říkám, že by opičky zasloužily volební právo :-P

+4/0
4.1.2015 1:19

P95a81t29r19i84k 47Z67i36m92a 2377567322107

Opice cenu peněz nepochopily, protože kromě nakupování pamlsků je k ničemu dalšímu nepotřebovaly. Bylo jim tedy jedno, zda jim nějaké zbudou. Měly tedy jinou motivaci než lidé a mohly utrácet na základě jiných kritérií. Spíše dostaly kapesné, než že by musely hospodařit...

+1/0
4.1.2015 0:57

T30o37m28á88š 76K13a67p46l43a37n 8203169133913

tak to jste zas nepochopil experiment (on je tedy trochu blbě titulek). Tenhle test nebyl o tom, jestli jsou či nejsou schopni šetřit (ale mimochodem by to byl zajímavý experiment), ale jestli dokáží rozpoznat hodnotu peněz/zboží a dokáží investovat efektivně a poučit se ze špatných koupí.

+3/0
4.1.2015 1:27

Z91u70z69a21n28a 75K58a75u36f79m27a16n40o33v88á 8988704856107

Proto taky chudým lidem nepatří peníze do ruky.

+2/−2
4.1.2015 0:53

J91a17k75u21b 49R74o75u80s 3823740684342

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
4.1.2015 7:50

L76u47d50ě44k 79R25á58j30e45c51k94ý 7758107660554

"Na rozdíl od nás lidí se však naučily, že když si koupí drahý pamlsek a jsou zklamané jeho kvalitou, už si ho podruhé nekoupí."

A to snad lidi nedělají? Já jsem zvyklý si připlatit, ale pokud mne kvalita něčeho za příslušnou cenu zklame, tak to taky znovu nekoupím a podívám se po alternativě (levnější a srovnatelně kvalitní nebo za stejnou cenu a kvalitnější).

+17/0
4.1.2015 0:30

T11o37m14á60š 31K50n37a56i43f77l 6383670287260

Nedělají... Lide sibfurt kupují nejlevnější veci, a pak nadavaji na kvalitu... A furt dokola.

+3/0
4.1.2015 1:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.