Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Sesbíral milion vinylových desek, pořádá výstavy a provozuje obchod

Sběratel Pavel Neufus začínal sbírat gramofonové desky ve čtrnácti, ke konci šedesátých let minulého století. Dodnes ho ta záliba nepustila a v Táboře má vlastní muzeum hudby, kde opatruje své poklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P11a26v19e85l 14H61ř96e23b45í49č21e34k 1615440841203

Já jsem gramofonové desky nevyhodil, ale nové už nekupuji mnoho let, CD je také sběratelský předmět, horší to mají ti, co stahují, ti mají jenom sbírku dat, ale je to vlastně taky sbírka. Na gramofon dávám desky jenom výjimečně a je to svátek. Sběratelství rozumím a reedicím vinylů už tolik ne, ale pokud se nové věci vydávají i na vinylu tak proč ne, když je o to zájem.

+1/0
1.7.2015 9:44

M73i25r73o62s58l46a74v 77Š69i98m63k93o 7535753882235

CD sběratelský předmět sice je, ale ta hmota má životnost cca 50 let, pak se samovolně rozpadá. Životnost vinylu se odhaduje na stovky, spíše tisíce let.

0/0
2.7.2015 17:36
Foto

S11t88a49n69i39s23l23a59v 20M68a68t81ě62j26k10a 2526592453229

No tak to je masakr.Klobouk dolů před tímto pánem a už plánuji výlet do Tábora.R^R^R^

0/0
30.6.2015 19:18

P83e70t12r 21Č35e47r49m85á49k 9678535479560

Patřím do podobné skupiny jako ten pán, akorát jistou smířlivost k novým lisům mám, pravda že nikoliv kvůli zvuku, ten opravdu lepší až na vyjímky není, ale prostě některé věci jsou nesehnatelné a je lepší je mít nové než vůbec. Jinak nové lisy jsou samozřejmě produktem marketingu, kdy bylo potřeba nahradit zisky za prodeje cd, ta vlna fandovství tomu dává jen prostor, proto i ty ceny kolem 1000 za kvalitní nové LP. Zvukově to není přesně z toho důvodu co je uveden - pokud nejsou k dispozici původní mastery, je nutné improvizovat, a taková improvizace přínáší vždy pouze kompromis.

0/0
30.6.2015 17:11

M36i20r44o22s73l54a95v 60Š64i62m93k89o 7645213602685

Jo, v první polovině 90. let jsem také levně nakoupil fůru i raritních titulů za malý peníz. Zato dneska jsou ceny LP mimo zdravý rozum, takže jsem skončil. Za minulého režimu byly ceny vlastně také šílené, jenže zase se žilo levně. Beztak ty dnešní kapely jen těží z toho, co už tu bylo. Nicméně ten pán pro mne není sběratel, ale shromažďovatel. Milion desek, co tam musí být škváru...

0/−1
30.6.2015 9:40

L55u14d57ě41k 90N27ě20m89e63c 5115301522734

No... já nevím, ale dnešní ceny LP jsou relativně daleko níž než před 30 lety. To byla jedna deska ze západu za dvoudenní plat. Dneska se obyčejně dají sehnat do pětistovky.

0/0
30.6.2015 15:58

M54i16r71o21s42l71a28v 14Š36i97m63k84o 7565303762225

Fakt do pětistovky? OD pětistovky. Není výjimkou, že LP přijde na více než tisícovku. Musíte také počítat marži, dopravu... Teď jsem koukal na reedice Police. Okolo 900 Kč. Svého času se válely v bazarech okolo stovky...

0/0
30.6.2015 17:00

L56u23d86ě80k 39N45ě19m21e56c 5395251292804

Mně to je jedno, kde je kupujete. Já kupuju zachovalé starší. Mayall, Dylan, Clapton, Beatles a podobné. I na E-bay a podobných portálech vyjdou kolem toho pětikila.

0/0
30.6.2015 20:48

M21i53r11o32s15l58a90v 82Š56i92m92k56o 7415573492725

Já je už nekupuji. Mám originály z minulých let. Jo, kupovat starší věci, to je vlastně jediná možnost. Ty nové reedice mají stejně zvuk nanic :-/

0/0
2.7.2015 17:39

O83n70d50ř97e43j 49Š24i48n23d37l44e93r 2257808276515

Takových pokladů. Originály stounů (Sticky fingers mělo ten problém že ten zip ze začátku vytlačil vryp do desky a to jako na potvoru přesně tam kde je Sister morphine a tudíž tak 50% důvodu proč si to album kupovat ;-). Pokud má kus v dobrém stavu tak je to dost vzácnost.) a hned tam ukazuje i MoFi boxy. Ty samy o sobě začínají podle stavu na stovkách dolarů - spíš do tísícůR^ Ohromná historická a emocionální hodnota. Btw. to co se píše na začátku článku je nesmysl. Fanboye šířící nesmysl o vyšší věrnosti vinylu oproti digitálu fakt nemám rád. Zrovna u těch Stounů jsou remastery co dělal Bob Ludwig pár let zpět naprosto perfektní a s velký mrespektem k původnímu zvuku.

0/−1
30.6.2015 1:46

M46i92r81o95s40l78a96v 39Š92i64m62k30o 7395483812945

Vyšší věrnost vinylu není nesmysl. Kupte si dost dobrou aparaturu a praští Vás to do uší. ...a s velký mrespektem k původnímu zvuku... Další nesmysl. Jak víte, jaký byl ten původní zvuk ;-D Že by ze starých LP? Nepředpokládám, že používáte japonská SACD 64 bit. Na pořizování si půjčují původní studiové zvukové pásy. Samozřejmě, že ty jsou analogové. Proti japonským SACD ani slovo, dokonalost. Remasterováno dnes znamená degradováno.

+1/0
30.6.2015 9:50

O46n37d85ř88e27j 85Š41i95n14d87l93e70r 2647748116395

Je nesmysl čistě z principu a dá se to i změřit. Proces výroby a poslechu vinylu přidává zkreslení snad na jaždém svém stupni. Tím netvrdím že to zkreslení nemůže být příjemné a že k němu spousta lidí nemá určitý emocionální vztah. Chodíte občas poslouchat živý jazz? (nebo jinou hudbu bez elektrických nástrojů) - zní to "digitálně". Jen by se hodilo trochu perspektivy, dnešní mladá generace ( ato je mi samotnému 24)  může mít podobný emocionální vztah ke zvuku mp3 puštěné z mobilu.  Ve skutečnosti jsem měl příležitost ta některá ta, originální LP slyšet některé na přímý poslech - zbytek mám jako hires převody udělané na sosutavě s hodnoutou atakující milion. Třeba ten Beatles MFSL box jsem slyšel přímo a mohu vám říct že mono remasterovaná CD z 2009 jsou prostě lepší (stereo verze ti pitomci dynamicky ořezali a mám pocit že i ekvalizovali) a nedávno vydané vinyly znějí hůř a hodně jich bylo špatnýcj kvůli technickým problémům ve výrobě.. V muzikálnosti, detailu a autenticitě (a než řeknete něco o mono/stereo - slyšel jsem i pár mono desek. Technicky digitál vinyl prostě dávno překonal - v mikrodynamice, separaci kanálů- prostě ve všem. Jen je daleko nemilosrdnější k tomu, kdo ho produkoval.

0/0
30.6.2015 10:23

O50n55d63ř59e61j 18Š93i86n40d56l42e79r 2287838106405

Co se SACD týče. Mám slušnou sbírku iso imagů udělaných na ps3 a DAC schopné nativního DSD převodu. Občas si koupím přímo digitální dsd stopu. (Třeba slavný Jazz in the Pawnshop je k dispozici v DSD 128) Jestli japonskými myslíte ty SHM-CD, tak ano ty jsou většinou perfektní. Ale ne. Ty remastery co jsem myslel dělal Bob Ludwig tuším někdy na přelomu tisíciletí a teď se dají koupit jako Hires PCM na HDTracks. Jsou dělány s velkým respektem a citem a zní úžasně. Remasterováno v 90+% případů znamená degradováno ale nepaltí to absolutně. To byste musel být i protí těm SHM-SACD nebo MoFi. A hlavně prosím neřešme rozdíly mezi DSD a 24/96 PCM. Každý normální člověk co audiu rozumí se mnou souhlasí, že rozdíl poznatelný člověkem v podstatě neexistuje. Plus SACD je hlavně v tom že jde o audiofilní médium a tak se nedělají při jeho produkci kompromisy jako u CD, kde musíte počítat že je lidé budou poslouchat v autě a tak.

0/0
30.6.2015 10:23

O41n97d66ř39e91j 98Š64i15n95d77l18e46r 2187428646915

Tím nechci říct že nemá vinyl svoji romantiku, kouzlo a historickou hodnotu. Dřív byl obal alba a i jak vypadalo při rozložení plnohodnotná součást toho uměleckého projevu a mnoho starých desek má naprosto dechberoucí obaly. A někdy je príma pustit si desku z prvního lisu a mít ten pocit že člověk slyší přesně to, co slyšeli lidé tehdy. Nějakým způsobem se dotknout té historie a představovat si jaké to muselo být to album slyšet poprvé když vyšlo. To přiznávám.

0/0
30.6.2015 10:26

M35i22r73o75s88l30a86v 52Š49i54m41k84o 7165223222145

Nosič si chci koupit a poslouchat. A aby to znělo jako ve skutečnosti. Lp z "digitální" doby nestojí za nic, takže toho svinstva mám doma dost. Bohužel. Píšete o jazzu, asi je to tam jiné. Já poslouchám hard glam a punkrock. Takže když srovnám starou desku s novou "digitaly remastered" (;-D), tak ta stará je o parník jinde. A nějaké gafy jsou mi ukradené... Nicméně se mi dostala do ruky nějaká stará deska s jakousi dechovkou (?) a znělo mi to fantasticky. Líp než bigbít. Nevýhodou analogu je to, že aby aparatura hrála, tak to přijde na... Ani nebudu psát kolik. Jenom takový základ, jako je kloudný gramo předzesilovač přijde minimálně na 30 tisíc. Přenoska? A to mám polovodičové komponenty. Elektronkáři jsou na tom hůř ;-), ale také to má něco do sebe.

0/0
30.6.2015 17:22

M56i61r71o96s44l19a39v 85Š50i66m81k53o 7715843532755

Ještě něco: "Technicky digitál vinyl prostě dávno překonal - v mikrodynamice, separaci kanálů- prostě ve všem". Technicky vinyl umí zaznamenat 15-200 000 Hz. Zdá se Vám to málo? I u DVD-A poznám, že je to syntetika. Je to prostě JINÉ, sterilnější.

0/0
30.6.2015 17:28

O64n16d67ř53e17j 20Š20i54n54d26l83e60r 2247588916835

Paušalizujete. Ano většina "digitálně remasterovaných" alb je dnes pěkně hnusná. Hlavně kvůli a - dynamické kompresi, b "líbivé" ekvalizaci, c - aplikaci agresivních algoritmů na potlačení šumu a podobné prasárny. To ale není pravidlem. Sposuta remasterů prostě je na úrovní. Kus od kusu.

"Prostě to poznám" . Víte to je dost subjektivní. Možná by vám "digitálně" zněla i páska ze studia protože jste zvyklý an desky a jejich typické zkreslení. Stejně tak je třeba si uvědomit že typický zvuk spouty starých alb už dnes nelze ani replikvoat protože i dobová nahrávací technika měla specifické vlastnosti. Párkrát jsme to se známým co se tomu hodně věnuje testovali. Ještě jsme nenašli jediného člověka co by byl s to poznat přímé přehrávání desky od její digitalizace do 24bit 96kHz PCM (DVD-A standard) na stejné soustavě. Se statistickými chybami tipovali v podstatě náhodně.

Jinak podíval jste se někdy na spektrogram? Ona ta samotná frekvenční hranice 22kHz byla zvolená velmi rozumně. Nad ni se v podstatě zřidkakdy něco děje. Zasahují tam možná činely a sykavky a to jenom někde a dost slabě. Třeba Neil Young nedávno vydal Harvest na své pono službě v 192kHz VF. I když to technicky je s to zaznamenat 96kHz tak při pohledu na spektrogram zjistíte že nad 25kHz se absolutně nic neděje. Vinyl možná zaznamenáTEORETICKY dost vysoké frekvence. ale A - je to k ničemu a nejde to slyšet, B - I kdyby to bylo slyšet, bylo by vám to nepříjemné, C - Šlo by to přehrát jen několikrát než by jehla vyhladila tak jemné struktury v drážce. Pokud signál z desky obsahuje něco kolem třeba těch 40kHz tak to je téměř vždy důsledek technických problémů desky a ne důkaz její dokonalosti.

0/0
30.6.2015 19:31

M72i60r83o45s44l29a81v 94Š36i33m18k17o 7765243662955

S těmi frekvencemi: Právě ty "neslyšitelné" dávají tomu zvuku patinu skutečnosti. Je "slyšet" prostor, ty kukaně, kde hudebníci ve studiu sedí. Mám možnost pustit 10-ti pásmový ekvalizér. Když pustím digitální nahrávku, tak se ukazatele líně pohybují a v pásmu 30 kHz není nic, v 20 kHz sem tam ťukne. Když pustím LP tak to kmitá jako o život. Proto je starý analog zvuk přirozený a ten digitální sterilní.

0/0
2.7.2015 17:50

O78n75d77ř48e68j 14Š92i46n16d26l80e60r 2577258366585

I když vezmeme 2 druhy legendárních Audiofilních vinylů (MoFi UHQR a Nautilus Superdisc a zkusíme srovnat s digitály:

Sgt. Pepper - UHR vs mono remaster CD 2009.

Tea for Tillerman - UHQR vs AP SACD

Wish You Were Here - Nautilus vs PCM z Immersion bluray disku

Dark Side of the Moon - UHQR vs PCM z Immersion bluray disku

Neil Young - harvest - Nautilus vs Digital z Pono Music

A mohl bych pokračovat. Mám v hlavě desítek příkladů kdy digitály (a to CD znějí líp než originální nebo audiofilské vinyly. Muzikálnější, příjemnější a detailnější.

Abych ukončil smířlivější notou: Ano mějte rád vinyly (taky je mám rád). Mějte si rád jejich zvuk. To je v naprostém v pořádku. Já mám desky rád a nehaním je. Jenom nemám rád když někdo slepě jako jakýsi "analog fanboy" prosazuje představu o jejich technické nadřazenosti tak už vynáší objektivně znějící soudy na základě svých osobních emocí a dogmat. To je to co mi vadí. Mnoho fandů desek je prostě strašlivě neobjektivních.

Ad: A mimochodem na čem ten digitál posloucháte? Protože ono docelá závisí na převodníku. Jestli to je DAC v nějakém domácím recieveru nižší až střední cenové hladiny tak to asi poznat bude. Já mám teď doma Marantz HD-DAC1 a považuji to ještě za takovou ekonomickou volbu a minimu pro opravdového hudebního nadšence.

0/0
30.6.2015 19:36

M18i91r86o49s18l56a81v 20Š41i30m97k13o 7435403872295

Mám pár Cd a starý přehrávač Technics, poslední rok jsem to určitě nepustil ;-) Ale v rámci hádek jsem měl doma oponenty, kteří si nosili ty své zázraky. Zlatý Pioneer, také nějaký Marantz... Nicméně jim spadly čelisti. Na desky mám předzesilovač Kraut/Brassany, MC přenoska Denon DL-160, řídící zesilovač a konec Dudek. Nicméně dodám, že i u těch starých vinylů kvalita také silně kolísá, samozřejmě. Asi nejlepší zvuk mají věci z archivu J. Peela, to je naprostá lahůdka. Pořizoval si to sám, naplno. Obecně Polydor, u nich jsem nenarazil na špatný zvuk. Ale co, z počítače poslouchám mp3, formáty různých datových toků a nijak mne to neuráží. Jako kulisa...

0/0
2.7.2015 18:13

M15i83r45o20s33l78a79v 23Š76i28m63k67o 7345793982745

Dám analogii: Viděl jste obraz tv UHD? Je takový svět okolo nás? Není. To samé je se zvukem. Umělý produkt více či méně nedokonalých/dokonalých převodníků.

0/0
3.7.2015 9:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.