Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V sadech a alejích Prahy ovoce trhat lze, u silnic je to risk

V jakém případě je legální otrhat neoplocený strom obsypaný ovocem a kdy porušíte zákon? Sady a aleje ve správě hlavního města jsou vám plně k dispozici, ovocné stromy u silnic v podstatě také. Tedy pokud neporušujete pravidla silničního povozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48a76t54t67e37o 60K11o66u64n25o45v74s79k94y 1920451228453

Miloval jsem nájezdy na špendlíky, jako malej kluk.:-)

0/0
17.10.2015 0:48

R42o85m56a76n 75P40o56l10á27č59e56k 5746579515

Ta bezpečnost spousta lidem nic neříká... Nejlepší minulý týden dvě kravky nechaly auta za zatáčkou natvrdo v silnici a ještě se hrozně divily...

+1/0
7.10.2015 22:27

V97l18a29s29t69i76m94i66l 50P72r70a27u22s 6314820176894

Jablíčka, švestky od silnic plné vitamínů, eh plné olova, to je vskutku mňamka.

+1/−4
7.10.2015 17:10

J69a51k55u29b 50Š73a87f74a87n13d21a 7245357851681

Olovnatý benzín se již několik desetiletí neprodává.

Domů jezdím po silnici 3. třídy která vede prostředkem jablečného sadu. Myslíte, že jablka před plotem jsou horší než ty o 2m dál za plotem?

+6/0
7.10.2015 17:40

K32a10r62e44l 62D16r87d45a 6693115397569

Jedno desetiletí. A olova se v přírodě budeme zbavovat desítky či stovky let. Tak snad jen, že nám v současných koncentracích snad příliš neškodí...

   Rakovinu chytne jen někdo a nedá se prokázat vliv těžkých kovů. ;-D

+1/0
7.10.2015 21:06

R59o25b82e80r52t 74H61o47m55o37l80k30a 2230612782951

Olovnatý benzín se v Evropě ani nevyrábí, ani neprodává. Jezdí na něj tak akorát staré babety a tam musíte olovo kupovat zvlášť jako aditivum. A těch opravdu nejezdí tolik, aby se to na ovoci projevilo. Navíc všechny škodliviny odfiltruje strom a ovoce stačí akorát umýt na povrchu.

+3/0
7.10.2015 17:43

V16á76c54l28a88v 63R37o51s78e36n87b48e94r63g 6799407462617

Ani v těch aditivech není olovo, je to jen náhrada olova.

0/0
7.10.2015 20:09

K73a48r12e44l 88D24r72d51a 6153255217269

Rom, co řeší legalitu česání ovoce. To je vtipné. ;-D

  Ale nechápu, co se zase zvrtlo, že se o česání nyní tak mluví? Někdo se probudil? Záchrana opuštěných sadů je fajn, ale jinak mi to přijde jak nápad za korunu od cesty. Planá jablka mají takový hospodářský význam, že proto jsou toho plná média?

  Potkávám česače a bojím se, že pak v hypermarketu koupím jablečný mošt plný olova a chemie ze silnice. Jenže, když to neočešou podnikavci, Češi si takového ovoce ani nevšimnou.

  Teď třeba padají kaštany. Nevím kdo je vykupuje, zda lesníci, ale mimo Prahu vídám tlupy dětí, co seberou každý kaštan (a pak mají na cigára - jak vtipně vykřikovali 10-letí kluci). Tady na Žižkově před základkou jsou rozšlapané kaštany a děti je ze země nevezmou už ani na výtvarku. A pro takovou generaci chcete sázet další podobné stromy?

  Jdu večer kolem naší sámošky. Byla tam tlupa tak 5-letých dětí. Hledali jedno pěkné jablíčko pod jabloní. Strašně je bavilo, že když stromem zatřesou, že z něj padají jablka. Když se zábavou končili, byl trávník plný jablek. Jen nepořádek bez užitku. Rodiče seděli vedle na lavičce s pivem v ruce a řešili si své.

  To chování..., opět jde jen o chování, kdy se do Čechů nevyplatí investovat jakoukoliv námahu. ;-)

0/−2
7.10.2015 12:04
Foto

B73o60h76u41m85i54l 28P58r13o83c62h44á35z24k93a 2403341923581

No vidite. A to, prosim pekne, jablone a hrusne podle vseho pochazeji z Kavkazu, takze jaka puvodni drevina?

0/0
7.10.2015 13:33

J83a24k45u17b 60Š16a52f49a13n48d62a 7745877561251

Máte tušení, kdy se přestal prodávat olovnatý benzín?

0/0
7.10.2015 17:37

K55a57r11e42l 89D40r38d12a 6723595747599

"Kde se v Česku vyskytuje nejvíce olova jako prvku, který kontaminoval životní prostředí?

Suverénně je to Příbramsko, kde bylo olova hrozně moc ve vzduchu a také v půdě. Na Příbramsku se recyklovaly akumulátory... Díky modernějším technologiím jsou emise sice už na nule, ale dodnes nacházíme na Příbramsku místa obsahující až tři procenta olova...

A za jak dlouho se s touto olověnou zátěží příroda vyrovná?

...Věděli jsme, že od roku 1970 padalo na Příbramsku k zemi olovo z akumulátorů, které se tam tehdy začaly recyklovat. Podle specifického izotopického poměru jsme toto konkrétní olovo našli v půdě a zjistili jsme, že v půdním profilu klesne za rok v průměru o tři milimetry. Za posledních 40 let se tedy dostalo přibližně do dvanácticentimetrové hloubky.

Co je tímto toxickým kovem nejvíce kontaminované?

Voda příliš ne, pokud není kyselá, vzduch také ne, ale nejvíce je olovem postižená půda. Tato varianta je přitom nejhorší. Olovo se jako poměrně velmi stabilní prvek pevně váže, a proto se obtížně odstraňuje... Ve městech přetrvávají vysoké hodnoty z doby, kdy se používal olovnatý benzin... Teprve před deseti patnácti lety se začal tankovat bezolovnatý. Takže velká města jsou olovem doslova prosycená. Nejvíce ohrožuje malé děti, které si rády strkají všechno, co najdou, do pusy."

0/0
7.10.2015 21:01

L38e72n13a 56P76á53t48k78o40v29á 8421283374129

Já bych ty ovocné stromy kolem cest nerušila. Třeba je to vojsko bude ještě potřebovat :) a civilove si s tím taky poradí

+1/0
7.10.2015 9:44

F90r82a33n88t89i32š19e42k 65N19o25v88á84k 6961775716951

Ovoce od silnic obecně není extra zdravé, ale lze pro ně i tak najít využití. Zpracovat v "pěstitelské pálenici". Destilace vše přečistí a výsledkem je normální kořalka, z ovoce zadarmo.

+1/0
7.10.2015 7:26

K13a21r53e76l 60Š55o32u16m27a86l 1234353248

Proč by ovoce u silnice nemělo být zdravé?

0/0
7.10.2015 10:03

J28a98r68o40s65l77a72v 10K56a28d82l83e33c 5331269562211

Podle studií je ovoce ohroženo provozem automobilu až tak kolem sto metrů od silnice.

0/0
7.10.2015 12:03

P30a51v38e37l 58J93e48ř21á68b72e90k 7321802164307

Je to trochu jinak - pokud ovoce neumyjete, a zejména nevyčistíte jamku okolo stopky, tak skutečně máte v potravinovém řetězci dost nečistot. Ale samotný plod neobsahuje žádná zázračná množství nebezpečných látek. Možná méně, než z intenzivně stříkaných sadů, tedy jablek z našich marketů.

Ve své podstatě, více do sebe těch látek dostaneme dýcháním.

+4/0
7.10.2015 13:44

F56r67a41n52t92i80š84e33k 94N44o56v88á47k 6591735426961

Pardon, tak trochu zapomínám, že většina lidí nemá vlastní strom, který nezalévá chemií. Ano, ve srovnání s krásným jablkem z marketu je to silniční asi zdravější. A po vypálení je rozhodně nejzdravější, stoprocentní příroda :)

0/0
8.10.2015 13:03

P90a97v87e53l 93J58e50ř35á68b83e46k 7931872754327

Výsadbu alejí podél silnic nařídila kdysi dávno Marie Terezie.

Podél méně frekventovaných silnic, vlastníci přilehlých pozemků měli za povinnost vysadit stromy a mohli sázet i ovocné.

Ovoce mělo sloužit i jako zdroj potravy vojákům (dnes bychom řekli záložákům), kteří se domu vraceli z různých vojenských cvičeních.

Protože než ovocný strom vyroste do své plné plodnosti, zejména pokud jde o vysokokmen, tak to trvá několik desetiletí.

Takže bych se za výsadbu ovocných stromů podél okresek přimluvil. Buď budeme ovoce pálit na líh jako palivo do aut a nebo jimi budeme přikrmovat muly, kteří nás potáhnou za nějakým obchodem, protože do nádrží aut již skoro nebude co nalít.

Navíc ježek by neměl co nosit na zádech (s výjimkou blech).

Ale vážně - středoevropská krajina bez ovocných dřevin podél cest by byla smutná.

Žádná naše původní dřevina nedokáže tak překrásně kvést jako jabloně, hrušně, třešně či slivoně. Stejně tak ovoce na stromech má svoji okrasnou hodnotu, která pozitivně působí na naši psychiku.  Je jen potřeba respektovat aby stromy nebyly těsně u silnice a zejména velké, těžké a tvrdé ovoce nepadalo na dopravní prostředky

+16/0
7.10.2015 0:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.