Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V sadech a alejích Prahy ovoce trhat lze, u silnic je to risk

V jakém případě je legální otrhat neoplocený strom obsypaný ovocem a kdy porušíte zákon? Sady a aleje ve správě hlavního města jsou vám plně k dispozici, ovocné stromy u silnic v podstatě také. Tedy pokud neporušujete pravidla silničního povozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M23a69t75t29e32o 12K35o18u40n93o32v63s60k28y 1530981708823

Miloval jsem nájezdy na špendlíky, jako malej kluk.:-)

0/0
17.10.2015 0:48

R73o47m37a38n 88P24o80l44á17č44e73k 5686199505

Ta bezpečnost spousta lidem nic neříká... Nejlepší minulý týden dvě kravky nechaly auta za zatáčkou natvrdo v silnici a ještě se hrozně divily...

+1/0
7.10.2015 22:27

V21l11a61s35t27i51m65i78l 50P76r91a82u74s 6594480546764

Jablíčka, švestky od silnic plné vitamínů, eh plné olova, to je vskutku mňamka.

+1/−4
7.10.2015 17:10

J77a86k97u88b 83Š94a83f80a60n47d87a 7945897431711

Olovnatý benzín se již několik desetiletí neprodává.

Domů jezdím po silnici 3. třídy která vede prostředkem jablečného sadu. Myslíte, že jablka před plotem jsou horší než ty o 2m dál za plotem?

+6/0
7.10.2015 17:40

K84a80r51e59l 66D28r81d28a 6263935957599

Jedno desetiletí. A olova se v přírodě budeme zbavovat desítky či stovky let. Tak snad jen, že nám v současných koncentracích snad příliš neškodí...

   Rakovinu chytne jen někdo a nedá se prokázat vliv těžkých kovů. ;-D

+1/0
7.10.2015 21:06

R15o49b31e95r61t 67H95o80m20o61l37k15a 2760532652131

Olovnatý benzín se v Evropě ani nevyrábí, ani neprodává. Jezdí na něj tak akorát staré babety a tam musíte olovo kupovat zvlášť jako aditivum. A těch opravdu nejezdí tolik, aby se to na ovoci projevilo. Navíc všechny škodliviny odfiltruje strom a ovoce stačí akorát umýt na povrchu.

+3/0
7.10.2015 17:43

V76á82c59l42a30v 97R92o18s87e86n57b94e68r81g 6939877452487

Ani v těch aditivech není olovo, je to jen náhrada olova.

0/0
7.10.2015 20:09

K75a21r26e91l 42D32r47d90a 6733285247539

Rom, co řeší legalitu česání ovoce. To je vtipné. ;-D

  Ale nechápu, co se zase zvrtlo, že se o česání nyní tak mluví? Někdo se probudil? Záchrana opuštěných sadů je fajn, ale jinak mi to přijde jak nápad za korunu od cesty. Planá jablka mají takový hospodářský význam, že proto jsou toho plná média?

  Potkávám česače a bojím se, že pak v hypermarketu koupím jablečný mošt plný olova a chemie ze silnice. Jenže, když to neočešou podnikavci, Češi si takového ovoce ani nevšimnou.

  Teď třeba padají kaštany. Nevím kdo je vykupuje, zda lesníci, ale mimo Prahu vídám tlupy dětí, co seberou každý kaštan (a pak mají na cigára - jak vtipně vykřikovali 10-letí kluci). Tady na Žižkově před základkou jsou rozšlapané kaštany a děti je ze země nevezmou už ani na výtvarku. A pro takovou generaci chcete sázet další podobné stromy?

  Jdu večer kolem naší sámošky. Byla tam tlupa tak 5-letých dětí. Hledali jedno pěkné jablíčko pod jabloní. Strašně je bavilo, že když stromem zatřesou, že z něj padají jablka. Když se zábavou končili, byl trávník plný jablek. Jen nepořádek bez užitku. Rodiče seděli vedle na lavičce s pivem v ruce a řešili si své.

  To chování..., opět jde jen o chování, kdy se do Čechů nevyplatí investovat jakoukoliv námahu. ;-)

0/−2
7.10.2015 12:04
Foto

B89o74h26u25m48i20l 46P26r25o16c55h22á17z73k19a 9112229384670

No vidite. A to, prosim pekne, jablone a hrusne podle vseho pochazeji z Kavkazu, takze jaka puvodni drevina?

0/0
7.10.2015 13:33

J48a69k37u77b 54Š85a84f50a37n94d39a 7335737931441

Máte tušení, kdy se přestal prodávat olovnatý benzín?

0/0
7.10.2015 17:37

K96a82r78e52l 42D82r51d28a 6333685647149

"Kde se v Česku vyskytuje nejvíce olova jako prvku, který kontaminoval životní prostředí?

Suverénně je to Příbramsko, kde bylo olova hrozně moc ve vzduchu a také v půdě. Na Příbramsku se recyklovaly akumulátory... Díky modernějším technologiím jsou emise sice už na nule, ale dodnes nacházíme na Příbramsku místa obsahující až tři procenta olova...

A za jak dlouho se s touto olověnou zátěží příroda vyrovná?

...Věděli jsme, že od roku 1970 padalo na Příbramsku k zemi olovo z akumulátorů, které se tam tehdy začaly recyklovat. Podle specifického izotopického poměru jsme toto konkrétní olovo našli v půdě a zjistili jsme, že v půdním profilu klesne za rok v průměru o tři milimetry. Za posledních 40 let se tedy dostalo přibližně do dvanácticentimetrové hloubky.

Co je tímto toxickým kovem nejvíce kontaminované?

Voda příliš ne, pokud není kyselá, vzduch také ne, ale nejvíce je olovem postižená půda. Tato varianta je přitom nejhorší. Olovo se jako poměrně velmi stabilní prvek pevně váže, a proto se obtížně odstraňuje... Ve městech přetrvávají vysoké hodnoty z doby, kdy se používal olovnatý benzin... Teprve před deseti patnácti lety se začal tankovat bezolovnatý. Takže velká města jsou olovem doslova prosycená. Nejvíce ohrožuje malé děti, které si rády strkají všechno, co najdou, do pusy."

0/0
7.10.2015 21:01

L84e67n23a 45P78á45t60k74o82v61á 8961703384639

Já bych ty ovocné stromy kolem cest nerušila. Třeba je to vojsko bude ještě potřebovat :) a civilove si s tím taky poradí

+1/0
7.10.2015 9:44

F69r18a31n84t81i80š28e72k 76N36o32v68á95k 6831965516141

Ovoce od silnic obecně není extra zdravé, ale lze pro ně i tak najít využití. Zpracovat v "pěstitelské pálenici". Destilace vše přečistí a výsledkem je normální kořalka, z ovoce zadarmo.

+1/0
7.10.2015 7:26

K18a89r81e10l 81Š24o58u60m87a23l 1294603458

Proč by ovoce u silnice nemělo být zdravé?

0/0
7.10.2015 10:03

J85a17r23o78s23l42a95v 47K86a82d84l22e90c 5861239192491

Podle studií je ovoce ohroženo provozem automobilu až tak kolem sto metrů od silnice.

0/0
7.10.2015 12:03

P16a95v87e89l 37J45e50ř48á46b51e28k 7871962364667

Je to trochu jinak - pokud ovoce neumyjete, a zejména nevyčistíte jamku okolo stopky, tak skutečně máte v potravinovém řetězci dost nečistot. Ale samotný plod neobsahuje žádná zázračná množství nebezpečných látek. Možná méně, než z intenzivně stříkaných sadů, tedy jablek z našich marketů.

Ve své podstatě, více do sebe těch látek dostaneme dýcháním.

+4/0
7.10.2015 13:44

F25r35a47n34t22i92š25e85k 10N59o46v98á63k 6321165216851

Pardon, tak trochu zapomínám, že většina lidí nemá vlastní strom, který nezalévá chemií. Ano, ve srovnání s krásným jablkem z marketu je to silniční asi zdravější. A po vypálení je rozhodně nejzdravější, stoprocentní příroda :)

0/0
8.10.2015 13:03

P88a66v73e59l 74J96e66ř36á83b54e30k 7561922524517

Výsadbu alejí podél silnic nařídila kdysi dávno Marie Terezie.

Podél méně frekventovaných silnic, vlastníci přilehlých pozemků měli za povinnost vysadit stromy a mohli sázet i ovocné.

Ovoce mělo sloužit i jako zdroj potravy vojákům (dnes bychom řekli záložákům), kteří se domu vraceli z různých vojenských cvičeních.

Protože než ovocný strom vyroste do své plné plodnosti, zejména pokud jde o vysokokmen, tak to trvá několik desetiletí.

Takže bych se za výsadbu ovocných stromů podél okresek přimluvil. Buď budeme ovoce pálit na líh jako palivo do aut a nebo jimi budeme přikrmovat muly, kteří nás potáhnou za nějakým obchodem, protože do nádrží aut již skoro nebude co nalít.

Navíc ježek by neměl co nosit na zádech (s výjimkou blech).

Ale vážně - středoevropská krajina bez ovocných dřevin podél cest by byla smutná.

Žádná naše původní dřevina nedokáže tak překrásně kvést jako jabloně, hrušně, třešně či slivoně. Stejně tak ovoce na stromech má svoji okrasnou hodnotu, která pozitivně působí na naši psychiku.  Je jen potřeba respektovat aby stromy nebyly těsně u silnice a zejména velké, těžké a tvrdé ovoce nepadalo na dopravní prostředky

+16/0
7.10.2015 0:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.