Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V sadech a alejích Prahy ovoce trhat lze, u silnic je to risk

V jakém případě je legální otrhat neoplocený strom obsypaný ovocem a kdy porušíte zákon? Sady a aleje ve správě hlavního města jsou vám plně k dispozici, ovocné stromy u silnic v podstatě také. Tedy pokud neporušujete pravidla silničního povozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M62a92t56t23e61o 51K32o53u41n48o46v83s60k96y 1740491288163

Miloval jsem nájezdy na špendlíky, jako malej kluk.:-)

0/0
17.10.2015 0:48

R44o30m92a75n 15P64o95l97á43č32e52k 5426129295

Ta bezpečnost spousta lidem nic neříká... Nejlepší minulý týden dvě kravky nechaly auta za zatáčkou natvrdo v silnici a ještě se hrozně divily...

+1/0
7.10.2015 22:27

V49l89a91s95t86i56m13i63l 21P94r12a93u83s 6324860476294

Jablíčka, švestky od silnic plné vitamínů, eh plné olova, to je vskutku mňamka.

+1/−4
7.10.2015 17:10

J91a40k98u96b 40Š16a85f87a90n26d63a 7175987111971

Olovnatý benzín se již několik desetiletí neprodává.

Domů jezdím po silnici 3. třídy která vede prostředkem jablečného sadu. Myslíte, že jablka před plotem jsou horší než ty o 2m dál za plotem?

+6/0
7.10.2015 17:40

K45a26r43e69l 15D78r62d70a 6123795197969

Jedno desetiletí. A olova se v přírodě budeme zbavovat desítky či stovky let. Tak snad jen, že nám v současných koncentracích snad příliš neškodí...

   Rakovinu chytne jen někdo a nedá se prokázat vliv těžkých kovů. ;-D

+1/0
7.10.2015 21:06

R72o20b80e73r20t 95H13o59m11o13l32k18a 2830152182941

Olovnatý benzín se v Evropě ani nevyrábí, ani neprodává. Jezdí na něj tak akorát staré babety a tam musíte olovo kupovat zvlášť jako aditivum. A těch opravdu nejezdí tolik, aby se to na ovoci projevilo. Navíc všechny škodliviny odfiltruje strom a ovoce stačí akorát umýt na povrchu.

+3/0
7.10.2015 17:43

V40á49c56l21a93v 14R58o66s87e26n41b50e39r68g 6959267312187

Ani v těch aditivech není olovo, je to jen náhrada olova.

0/0
7.10.2015 20:09

K22a76r20e52l 53D21r95d50a 6953425937359

Rom, co řeší legalitu česání ovoce. To je vtipné. ;-D

  Ale nechápu, co se zase zvrtlo, že se o česání nyní tak mluví? Někdo se probudil? Záchrana opuštěných sadů je fajn, ale jinak mi to přijde jak nápad za korunu od cesty. Planá jablka mají takový hospodářský význam, že proto jsou toho plná média?

  Potkávám česače a bojím se, že pak v hypermarketu koupím jablečný mošt plný olova a chemie ze silnice. Jenže, když to neočešou podnikavci, Češi si takového ovoce ani nevšimnou.

  Teď třeba padají kaštany. Nevím kdo je vykupuje, zda lesníci, ale mimo Prahu vídám tlupy dětí, co seberou každý kaštan (a pak mají na cigára - jak vtipně vykřikovali 10-letí kluci). Tady na Žižkově před základkou jsou rozšlapané kaštany a děti je ze země nevezmou už ani na výtvarku. A pro takovou generaci chcete sázet další podobné stromy?

  Jdu večer kolem naší sámošky. Byla tam tlupa tak 5-letých dětí. Hledali jedno pěkné jablíčko pod jabloní. Strašně je bavilo, že když stromem zatřesou, že z něj padají jablka. Když se zábavou končili, byl trávník plný jablek. Jen nepořádek bez užitku. Rodiče seděli vedle na lavičce s pivem v ruce a řešili si své.

  To chování..., opět jde jen o chování, kdy se do Čechů nevyplatí investovat jakoukoliv námahu. ;-)

0/−2
7.10.2015 12:04
Foto

B85o98h69u66m40i62l 33P96r13o68c61h23á84z92k63a 2623291423161

No vidite. A to, prosim pekne, jablone a hrusne podle vseho pochazeji z Kavkazu, takze jaka puvodni drevina?

0/0
7.10.2015 13:33

J15a85k75u92b 40Š84a87f95a44n25d52a 7175267721621

Máte tušení, kdy se přestal prodávat olovnatý benzín?

0/0
7.10.2015 17:37

K40a42r79e72l 38D42r92d33a 6153525257959

"Kde se v Česku vyskytuje nejvíce olova jako prvku, který kontaminoval životní prostředí?

Suverénně je to Příbramsko, kde bylo olova hrozně moc ve vzduchu a také v půdě. Na Příbramsku se recyklovaly akumulátory... Díky modernějším technologiím jsou emise sice už na nule, ale dodnes nacházíme na Příbramsku místa obsahující až tři procenta olova...

A za jak dlouho se s touto olověnou zátěží příroda vyrovná?

...Věděli jsme, že od roku 1970 padalo na Příbramsku k zemi olovo z akumulátorů, které se tam tehdy začaly recyklovat. Podle specifického izotopického poměru jsme toto konkrétní olovo našli v půdě a zjistili jsme, že v půdním profilu klesne za rok v průměru o tři milimetry. Za posledních 40 let se tedy dostalo přibližně do dvanácticentimetrové hloubky.

Co je tímto toxickým kovem nejvíce kontaminované?

Voda příliš ne, pokud není kyselá, vzduch také ne, ale nejvíce je olovem postižená půda. Tato varianta je přitom nejhorší. Olovo se jako poměrně velmi stabilní prvek pevně váže, a proto se obtížně odstraňuje... Ve městech přetrvávají vysoké hodnoty z doby, kdy se používal olovnatý benzin... Teprve před deseti patnácti lety se začal tankovat bezolovnatý. Takže velká města jsou olovem doslova prosycená. Nejvíce ohrožuje malé děti, které si rády strkají všechno, co najdou, do pusy."

0/0
7.10.2015 21:01

L66e59n56a 42P31á63t35k88o48v20á 8161383814529

Já bych ty ovocné stromy kolem cest nerušila. Třeba je to vojsko bude ještě potřebovat :) a civilove si s tím taky poradí

+1/0
7.10.2015 9:44

F66r88a81n59t60i44š49e32k 62N31o82v56á13k 6731215626701

Ovoce od silnic obecně není extra zdravé, ale lze pro ně i tak najít využití. Zpracovat v "pěstitelské pálenici". Destilace vše přečistí a výsledkem je normální kořalka, z ovoce zadarmo.

+1/0
7.10.2015 7:26

K49a25r88e30l 45Š87o81u31m53a90l 1834233308

Proč by ovoce u silnice nemělo být zdravé?

0/0
7.10.2015 10:03

J35a50r90o84s75l14a51v 54K91a79d55l43e96c 5341599742591

Podle studií je ovoce ohroženo provozem automobilu až tak kolem sto metrů od silnice.

0/0
7.10.2015 12:03

P61a76v85e49l 65J23e92ř31á31b10e10k 7381172534657

Je to trochu jinak - pokud ovoce neumyjete, a zejména nevyčistíte jamku okolo stopky, tak skutečně máte v potravinovém řetězci dost nečistot. Ale samotný plod neobsahuje žádná zázračná množství nebezpečných látek. Možná méně, než z intenzivně stříkaných sadů, tedy jablek z našich marketů.

Ve své podstatě, více do sebe těch látek dostaneme dýcháním.

+4/0
7.10.2015 13:44

F18r41a94n41t65i27š97e17k 20N25o57v44á42k 6861485626311

Pardon, tak trochu zapomínám, že většina lidí nemá vlastní strom, který nezalévá chemií. Ano, ve srovnání s krásným jablkem z marketu je to silniční asi zdravější. A po vypálení je rozhodně nejzdravější, stoprocentní příroda :)

0/0
8.10.2015 13:03

P55a92v39e17l 37J80e69ř36á97b63e53k 7131512254837

Výsadbu alejí podél silnic nařídila kdysi dávno Marie Terezie.

Podél méně frekventovaných silnic, vlastníci přilehlých pozemků měli za povinnost vysadit stromy a mohli sázet i ovocné.

Ovoce mělo sloužit i jako zdroj potravy vojákům (dnes bychom řekli záložákům), kteří se domu vraceli z různých vojenských cvičeních.

Protože než ovocný strom vyroste do své plné plodnosti, zejména pokud jde o vysokokmen, tak to trvá několik desetiletí.

Takže bych se za výsadbu ovocných stromů podél okresek přimluvil. Buď budeme ovoce pálit na líh jako palivo do aut a nebo jimi budeme přikrmovat muly, kteří nás potáhnou za nějakým obchodem, protože do nádrží aut již skoro nebude co nalít.

Navíc ježek by neměl co nosit na zádech (s výjimkou blech).

Ale vážně - středoevropská krajina bez ovocných dřevin podél cest by byla smutná.

Žádná naše původní dřevina nedokáže tak překrásně kvést jako jabloně, hrušně, třešně či slivoně. Stejně tak ovoce na stromech má svoji okrasnou hodnotu, která pozitivně působí na naši psychiku.  Je jen potřeba respektovat aby stromy nebyly těsně u silnice a zejména velké, těžké a tvrdé ovoce nepadalo na dopravní prostředky

+16/0
7.10.2015 0:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.