Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kdo si doma mění kola sám, měl by investovat do momentového klíče

Zdánlivě je to zbytečný výdaj, ale neúměrným utahováním litých kol si je můžete zničit. Stejně tak, když někdo dá za špičkové kolo desetitisíce, je škoda, když strhne závit jen proto, že neměl v ruce dost citu. Proto je dobré mít po ruce momentový klíč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A80n46t47o87n49í41n 64S25e82b87e46r33a 7923388700179

Je jsem menil tesneni pod hlavou, tlumice, uchyceni motoru a kolikrat i kola. Vzdy jsem dotahoval podle citu a nic se nestalo, nic se neurvalo a auto jezdi i po letech u noveho majitele. Momentovy klic je jen takovy strasak, co vas zene do servisu.

+1/0
13.2.2016 23:46

J11o17s19e10f 11K60a34r98f24í68k 7322365966780

Proto nechávám dotahovat manželku. Při její muší váze to neserve ani kdyby po tom skákala;-D;-)

+2/0
12.2.2016 15:24

J93a68n 66K31r29p74e28c 5666493654692

klicove je, se v dany moment pri dotahovani nepos... pak to bude v pohode.

+2/0
11.2.2016 8:14

P77e60t68r 45M19i61c97h29a86l 2160334121782

Nepatří to náhodou do sekce reklama? Kdo má levé ruce, může jet klidně do pneuservisu.

+3/0
10.2.2016 19:50

M85a22r88t35i72n 41B87e85n18e42š 4793981685130

Elektronový disk, to jsem se nasmál;-D. To bude odborník nad odborníky;-D

Momentový klíč mám, ale za dvacet let co si přehazuji sady kol, jsem ho na tuto činnost nepoužil

+4/0
10.2.2016 14:10

J81i42ř89í 43D61v93o64ř30á62k 5985869260448

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

0/0
10.2.2016 21:13

J80i83ř64í 87D45v64o51ř42á62k 5385419750348

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

Podobných článků má hodně .

0/0
10.2.2016 21:16

M80a91r51t35i64n 20B91e93n43e15š 4723421685270

Díky za tip:-)

0/0
10.2.2016 21:37

M90i56c68h71a72l 54K71l50e37m58e25n21t 9329486438489

Co to je zase za PR sračku!!!

+7/0
9.2.2016 23:28

L88u34k59á41š 96V52a66ň13u48r56a 1255174673703

Uz pres 30let si sam utahuju matky na kolech a nikdy jsem s tim nemel problemy. Nikdy neutahuju na krev, ale s citem. Problem ale byl kdyz matky utahoval servis. Ty se pak nedaji povolit.

+9/0
9.2.2016 22:58

K76a97r22e28l 77V39a61c35h78u41t 9303452309373

Ono záleží, čím to děláte. Pokud jen tou zahnutou pákou, která je v autě od výrobce, pak s citem = na krev = 110-120 Nm, což je přibližně správně. Pokud to utahujete "křížákem", už to chce jistý cit.

No a JISTOTU máte opravdu až s použitím momenťáku - bonusem navíc je, že bývá docela dlouhý, takže se tak nenadřete, hravě to zvládne i žena. ;-)R^

Jen nechápu tu radu, proč by se s ním nedalo i povolovat. Jde to a pěkně. Kupodivu i stejným momentem, kterým to bylo utaženo. ;-)

0/0
10.2.2016 14:02

L97u16d43v39í61k 35G98a41j14d40o86š45í85k 2495983194952

Jasně že to jde. Akorát vám pak přestane fungovat tak kalibrace utahovacího momentu.

To sice u kol tolik vadit nebude, ale kdybyste pak chtěl utáhnout hlavu válců, možná byste se podivil. :-)

+1/0
11.2.2016 12:47

J35i66ř10í 23D34v50o88ř69á89k 5895369970808

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma ,

Tak to bylo lepčejší .

Velké novinářské umění dostávat za TOTO peníze.

0/0
9.2.2016 21:40

A10d76a16m 46Ž75í49d50e81k 8775152445763

Není to tak dávno či jsem ohnul originální klíč na kola díky pitomcům v pneuservisu (samozřejmě jsem na něm měl metrovou trubku, protože rázový utahovačkou jsem neměl a jinak to nešlo).

Od té doby v pneuservisu opravdu vyžaduju dosáhnutí rukou (tedy ne utahovačkou).

Jestli je to momenťák nebo ne, mě zase tak moc nevzrušuje.

+1/0
9.2.2016 19:20

K66a18r87e89l 93H75o84r79á32k 2338209623373

Každá demontáž škodí. Každému normálnímu motoristovi stačí letní gumy a nepotřebuje dvakrát ročně montovat předražené a přeceňované zimní gumy.

+1/−4
9.2.2016 19:19

P84e80t91r 49N91e45s18v14a16d58b86a 2674785136339

Tak že ten kdo jezdí jednou za tři týdny do obchodu a pak zase auto jen zabirá parkovací místo je normální motorista? Proto že jen takoví můžou auto nechá stát když nasněží nebo přituhne a nesmí se tedy na letních jezdit...

0/0
9.2.2016 19:22

K68a55r52e88l 94H77o57r83á80k 2818989953603

Takových "víkendových" řidičů je tu spousty a ještě víc je těch co denně dojíždí 3 - 5 km do práce a zpět. To se ani neohřeje motor a ani nerozmrznou okna, takže na jízdu 30 kilometrovou rychlostí s průzorem jak v tanku ty letní gumy bohatě stačí. Pokud normální řidič nemusí, tak nevyjíždí, rozhodně ne do rozbředlého posoleného sněhu, který mu sežere karoserii. To že takový řidič má staré auto s nepozinkovanou kastlí, to nemusím uvádět. Ale chápu, že těch nenormálních řidičů je většina a že si mohou lecos diktovat. To je nevýhoda demokracie.

0/0
9.2.2016 19:30

D22e11n77i53s 95W82i47t64z69k88u 3373231989677

já být tebou tak toho favorita prodám a koupím si auto, které normálně topí. já klidně vezu dítě ráno do školy ani ne km a než oškrábu boční okna, tak předek mám už jenom na stěrače a může být klidně -15C°

+1/0
9.2.2016 21:17

P61a11v38e13l 35J96e81ř56á62b77e66k 7731422164337

A potom ti s letňáky na trochu zmrzlejší cestě jedou jako s trakařem.

Zimní gumy si přeceňují hloupí řidič, protože si myslí, že drží jako lepidlo. Ale ony jen mají zlepšit jízdní vlastnosti v zimě na podchlazené vozovce či sněhu apod.

Ten kdo je normální řidič, ví, že zimáky pomohou, ale nejsou spasitelné.

+6/0
9.2.2016 19:30

L18u68k20á46š 22V52a92ň57u19r24a 1815304843143

Jezdim na celorocnich nasazenych na 4x4 a parada. Jsou lepsi jak univerzalni, protoze ty nesedi dobre na ledu.

0/0
9.2.2016 23:01

L84u62d60v80í77k 88G31a78j52d94o70š63í40k 2545243744382

Především při dotahování kol vůbec nejde o sílu kterou jsou šrouby (matky) utaženy jako spíš o to, aby byly šrouby na jednom kole utaženy všechny stejnou silou.

Ostatně i v pneuservisu utahují všechna kola stejně a nikdo neřeší, co předepisuje výrobce. Maximálně rozlišují osobák a dodávku a plechové nebo alu disky.

Krom toho dohledat, jakou utahovací silou se mají kola utahovat vůbec není jednoduché a rozhodně tenhle údaj nenajdete v příruce o vozidlu.

.

"...Dnes standardně pneuservisy utahují silou kolem 110 Nm..."

U mého auta je ovšem na alu discích předepsáno od výrobce 220 Nm. - a pak si dejte auto k "odborníkům" do servisu s kalibrovaným momentovým klíčem... ;-)

+3/0
9.2.2016 17:34
Foto

J18a15n 57K46o80l 8683138629559

To je asi jako rada "kdo si doma 2x za rok zapaluje cigaretu, mel by investivat do plamenometu" :-) Tak snad vsem dojde, ze ten clanek je reklama a snaha z lidi tahat penize. Radsi si nechte udelat geometrii kol nebo kola vyvazit, to doma neudelate.

+9/0
9.2.2016 15:21

J77o14s54e72f 72K57r58o78u53p67a 1649622146248

25 let měním vždy před sezonou kola a bez momentového klíče, prostě pohodaR^

+10/0
9.2.2016 14:56

D44e46n12i85s 13W52i90t39z32k98u 3323151489127

ano, momenťák se vyplatí pokud máte nové auto, ale u starších několikrát přetažených šroubů je nejlepší utahovat na první vrznutí

+3/0
9.2.2016 14:54

V30á25c44l18a96v 37M30i43k59u97l14i72c28a 8883789901874

Kdo si mění doma kola na autě sám, měl by šetřit na geometrii a čepy nebo aspoň jednou za čas si nechat převážit kola...

+3/0
9.2.2016 14:31

P20a73t85r86i73k 32K73o49u52b19a 1755511633436

To se s tim v dnesni dobe jeste nekdo drbe doma sam?

No to musi bavit, hlavne ze uskudlim 4 stovky ;-D

+2/−1
9.2.2016 13:35

P15a47t19r80i52k 53K53o85u66b14a 1205521243606

A o vyvazeni kol radsi ani nemluvim.

+1/0
9.2.2016 13:36

K79a12r40e48l 96V34a44c20h50u56t 9203842579613

Měním si je sám, aspoň si vyzkouším tu výměnu pro případ defektu... ;-)R^

A vždy po dvou sezónách to nechávám na servisu - tedy i s převážením.

+3/0
10.2.2016 14:08

J56o56z28e84f 48H44r44i10c96i15š75i45n 4143200110866

Ja si to udělám sám protože se nemusím honit kvůli otvíracím hodinám servisáků.

Vyměním si to když mám večer čas a nemusím kola nikam nakladat a přavážet.

Já za 20 min 500 nevydělám. A u 2 aut to je ročně 2000.

I když jednou za 2-3 roky to dávám so servisu. A btw mne to i baví. Každý svého štěstí strůjcem.

+12/0
9.2.2016 15:49

M15i70r48o40s61l43a71v 44M35e43d 3904616

Já to mám podobně. Navíc si mohu v klidu zkontrolovat věci, které s nasazeným kolem nejsou moc vidět (stav brzdových destiček atp.).

+7/0
9.2.2016 16:02

M66a72r42e20k 47J73a50n85e36č85k26a 1107766173591

Divím se, že dříve to naši dědové a otcové dotahovali bez momentového klíče a neměli doma garáže plných opravných sad ;-D Nebo to je tím, že to je dnes samej kulturista na anabolikách, který nemá cit v rukou a nebo se dnes u nových vozů všechno vyrábí z bláta a je pak potřeba používat momenťák? ;-D Naprostá zbytečnost, když člověk utahuje kola s citem a hlavně do kříže.

+9/0
9.2.2016 13:16

M22a33r65t36i74n 51P22o57s49p46í94š22i55l 8495231116537

jenže dědové asi neměli tzv hliníkáče

... ale neúměrným utahováním litých kol ...

Kdysi jsem to také dělal normálně klíčem a křížem na plecháčích, teď už asi 20 let dám raději ty 4 stovky i za ty zimní plecháče.

0/−5
9.2.2016 14:09

M96a33r92t21i86n 39T61e43s35a54ř 2359803293873

Ve značkovém spíše 8 stovek za full-servis (osy-ráfky-ráfky-osy). S rázovým šroubovákem.

+4/0
9.2.2016 15:57

P58a51v26e15l 11J14e90ř84á13b20e42k 7181282594777

No jo do kříže.

Ale co když mám pět nebo šest šroubů.

A mám do kříže utahovat obě strany auta stejným směrem nebo v protisměru? Nebo na jedné straně po ručičkách, na druhé proti ručičkám hodinek?

No ta dědečkové a otcové - taky občas ztratili kolo, nebo naopak matice povolovali "majzlíkem", v lepším případě autogenem.

Klíč na kola aby se neroztrhl se zavařil do trubky, aby byl silnější.

Ti co utahovali "citem" nezřídka v autě vozili trubku, aby potom měli větší páku na klíči

A to naštěstí byly obyčejné disky, kde se na matice mohlo, ne dnešní moderny, kdy matice je hluboko zapuštěná do disku a musí se k ní tenkým klíčem

Takže nechme dědy a otce na pokoji. Mnozí si s maticemi na kolech užili až moc o čem se nám dnes ani nezdá.

0/−3
9.2.2016 19:26

J73i34ř43í 69Z87ý80k10a 9209503171950

u pětišroubů se to dotahuje křížem. Kdybyste si označil šrouby 1-5 ve směru hodinových ručiček, tak dotahujete 1, 4, 2, 5, 3 (nebo 1, 3, 5, 2, 4), U šesti šroubů bych to dotahoval 1, 3, 5, 2, 6, 4

0/0
9.2.2016 23:28

V59á94c31l28a11v 20K40a89f94t62a95n 7645799493916

Povolovalo se majzlíkem, protože se moc nepřezouvalo. A za 6 let to trošku sroste :D

+3/0
10.2.2016 8:52

P41e18t17r 75D96v53o24r75a75k 3601550847289

Nějak mi v článku chybí informace o utahování šroubů proti sobě na přeskáčku a hlavně červeně zvýrazněné doporučení každý vše po sobě pořádně zkontrolovat...když tady tak čtu, že někteří kontrolují dotažení po pár km a některé šrouby mají ještě volné Rv

+3/0
9.2.2016 12:27

K77a77r51e15l 64M93a17r41t89i80n91e40c 6968878686824

Tiež sa mosím pochlubíť, že momentový kľúč mám,... ale keď bysom ho potrebovál tak v ten momént neviem kdě ho mám uložený a trvá to najmeněj hodinu, dve než ho nalezniem... tak neviem prečo sa tento vynález menuje m o m e n t o v ý ???

+2/0
9.2.2016 11:02
Foto

J84a53n 58K25o54l 8833108279369

protoze sila krat vzdalenost od osy otaceni ;-)

0/0
9.2.2016 15:17

P83e65t55r 36P17o91s48p27í16š38i39l 4888834136326

Momentový klíč doma mám, ale na montáž kol na auto mě ho fakt nikdy nenapadlo použít. Ty levnější klíče stejně ukazují plus minus autobus. Jezdím už pěknou řádku let a nikdy jsem neměl problém, že bych poškodil šroub, nebo se mi povolilo kolo. Jednou mi v pneuservisu kolo utáhli tak, že jsem ho doma nemohl povolit ani s metrovým nástavcem. Pak něco svěřte "odborníkům".

+14/0
9.2.2016 6:30

T63o18m35á19š 35S49y90r42o43v96ý 9658368835291

Momentový klíč jsem si koupil cca před půl rokem a při výměně kol (letní na zimní) jsem ho použil. Mám ale pocit, že víceméně na podobnou hodnotu (nějakých 120 nM) jsem kolo utahoval i předtím bez momentového klíče. I tady platí heslo "přiměřeně" - nemůžu šrouby utáhnout jen tak, aby se neřeklo, ale zároveň nemůžu šrouby utahovat jak blázen... Vždy je lepší po ujetí cca 100 km utažení překontrolovat. Nikdy se mi nestalo, že by byly šrouby povolené (jen občas nějaký šel ještě lehce dotáhnout), nebo že bych je pak nemohl odšroubovat.

Ale z autorizovaného servisu jsem měl tu samou zkušenost jako Vy - měnili mi stabilizátory řízení (tzn. i sundávali kola na přední nápravě) a když jsem pak chtěl kola měnit na zimáky, tak to zaboha nešlo povolit. Nemluvě o tom, že se mi podařilo strhnout "ořech" bezpečnostního šroubu. Musel jsem pak jet k nim, ať to laskavě povolí. Že by se omluvili a uhradili mi strhnutý ořech, o tom jsem si mohl nechat zdát...

+9/0
9.2.2016 7:25

J72i92r14i 66B83e15c56v43a59r 7532479596

On ten pneumatický utahovák používá jakési rázy a ty to utáhnou opravdu na krev. V "domácích" podmínkách se to pak skoro nedá povolit. Tuto zkušenost má bohužel asi hodně lidí.

+8/0
9.2.2016 9:25

M10a46r47t42i86n 94T69e55s92a90ř 2759743183103

Pak mi hlava nebere, proč se v článku tak dlouze hovoří o momenťáku. Ani v poměrně drahém pneuservisu jsem neviděl používat momenťák, jen ty rázové.

+1/0
9.2.2016 15:55

J43o74s22e91f 19A35d22á42m86e65k 2469845268286

Kdyby mě kola utáhnul jen rázovým, tak jim to nezaplatím

0/0
9.2.2016 21:51

K26a17r73e74l 64N87o89v89á95k 7941634788400

A jak to před placením zjistíte? To jim stojíte za bruselí?;-)

0/0
10.2.2016 14:26

P23e73t79r 12N37e91s74v15a22d68b46a 2614375336879

On ten pneumatický utahovák má samozřejmě možnost nastavení síly utažení. Po té vždy dotahujeme momenťákem a není problém kola povolit "originál" klíčem v sadě vozidla. Problém je pouze ve velkých pneuservisech mají šanci dvakrát do roka vydělat peníze, po zbytek roku jen paběrkují. Tak že to utáhnou na poprvé pneumatickým utahovákem na krev a přezují tak víc aut za den:-/;-).

0/0
9.2.2016 19:19
Foto

J14a60n 76K50o20l 8533368769839

Tak tenhle clanek psal prodejce momentovych klicu :-) Momentak na kola? Jako vazne? Proste to utahnu sec mi sily staci a vyreseno.

+4/−10
9.2.2016 2:58

P22e53t83r 26K96n54ě56b80o28r22t 3851430

No právě. Takovej vždycky když ke mě přijel, tak jsem mu momenťákem předvedl, jak zbytečně kola utahuje a tím poškozuje šrouby, matice, ráfky a pak i nářadí kterým se to musí povolit. Nebo když pak měníš kolo třeba na dálnici, tak se dost blbě schání metrová lešeňová trubka.

+5/−1
9.2.2016 7:25
Foto

J56a34n 53K20o93l 8143388139599

Chapu, ze jste kamradi prodejce, ale to nic nemeni na tom, ze na kola mementak nikdy potreba nebyl a nebude.

+2/−3
9.2.2016 10:13

M66i11c91h43a86l 38F30r69ý46d12a 1282359913302

Honzíku, běž raději na pivo...

+1/−1
9.2.2016 11:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.