Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kdo si doma mění kola sám, měl by investovat do momentového klíče

Zdánlivě je to zbytečný výdaj, ale neúměrným utahováním litých kol si je můžete zničit. Stejně tak, když někdo dá za špičkové kolo desetitisíce, je škoda, když strhne závit jen proto, že neměl v ruce dost citu. Proto je dobré mít po ruce momentový klíč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A95n71t17o38n68í95n 18S64e26b17e15r35a 7963558350369

Je jsem menil tesneni pod hlavou, tlumice, uchyceni motoru a kolikrat i kola. Vzdy jsem dotahoval podle citu a nic se nestalo, nic se neurvalo a auto jezdi i po letech u noveho majitele. Momentovy klic je jen takovy strasak, co vas zene do servisu.

+1/0
13.2.2016 23:46

J15o21s40e36f 39K16a48r40f97í27k 7922225376500

Proto nechávám dotahovat manželku. Při její muší váze to neserve ani kdyby po tom skákala;-D;-)

+2/0
12.2.2016 15:24

J42a61n 10K58r24p47e88c 5856133984452

klicove je, se v dany moment pri dotahovani nepos... pak to bude v pohode.

+2/0
11.2.2016 8:14

P67e68t92r 93M12i25c84h15a52l 2260804561462

Nepatří to náhodou do sekce reklama? Kdo má levé ruce, může jet klidně do pneuservisu.

+3/0
10.2.2016 19:50

M82a89r33t76i40n 50B12e94n37e74š 4743531345480

Elektronový disk, to jsem se nasmál;-D. To bude odborník nad odborníky;-D

Momentový klíč mám, ale za dvacet let co si přehazuji sady kol, jsem ho na tuto činnost nepoužil

+4/0
10.2.2016 14:10
Foto

J40i87ř47í 29D17v40o89ř70á46k 5555459940118

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

0/0
10.2.2016 21:13
Foto

J17i17ř83í 33D60v14o62ř75á33k 5245219550618

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

Podobných článků má hodně .

0/0
10.2.2016 21:16

M95a50r40t92i28n 50B77e76n54e27š 4143961725260

Díky za tip:-)

0/0
10.2.2016 21:37

M55i21c52h76a41l 44K49l94e87m52e51n23t 9489706728169

Co to je zase za PR sračku!!!

+7/0
9.2.2016 23:28

L72u35k73á55š 43V49a40ň53u36r93a 1275334623893

Uz pres 30let si sam utahuju matky na kolech a nikdy jsem s tim nemel problemy. Nikdy neutahuju na krev, ale s citem. Problem ale byl kdyz matky utahoval servis. Ty se pak nedaji povolit.

+9/0
9.2.2016 22:58

K79a36r87e87l 17V63a80c46h78u20t 9213112629873

Ono záleží, čím to děláte. Pokud jen tou zahnutou pákou, která je v autě od výrobce, pak s citem = na krev = 110-120 Nm, což je přibližně správně. Pokud to utahujete "křížákem", už to chce jistý cit.

No a JISTOTU máte opravdu až s použitím momenťáku - bonusem navíc je, že bývá docela dlouhý, takže se tak nenadřete, hravě to zvládne i žena. ;-)R^

Jen nechápu tu radu, proč by se s ním nedalo i povolovat. Jde to a pěkně. Kupodivu i stejným momentem, kterým to bylo utaženo. ;-)

0/0
10.2.2016 14:02

L51u14d11v16í14k 47G53a77j32d27o81š16í80k 2985493464262

Jasně že to jde. Akorát vám pak přestane fungovat tak kalibrace utahovacího momentu.

To sice u kol tolik vadit nebude, ale kdybyste pak chtěl utáhnout hlavu válců, možná byste se podivil. :-)

+1/0
11.2.2016 12:47
Foto

J26i41ř96í 71D24v35o60ř63á18k 5355369550628

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma ,

Tak to bylo lepčejší .

Velké novinářské umění dostávat za TOTO peníze.

0/0
9.2.2016 21:40

A43d41a86m 52Ž12í32d92e21k 8285252465113

Není to tak dávno či jsem ohnul originální klíč na kola díky pitomcům v pneuservisu (samozřejmě jsem na něm měl metrovou trubku, protože rázový utahovačkou jsem neměl a jinak to nešlo).

Od té doby v pneuservisu opravdu vyžaduju dosáhnutí rukou (tedy ne utahovačkou).

Jestli je to momenťák nebo ne, mě zase tak moc nevzrušuje.

+1/0
9.2.2016 19:20

K14a70r16e10l 81H80o95r42á93k 2948699643253

Každá demontáž škodí. Každému normálnímu motoristovi stačí letní gumy a nepotřebuje dvakrát ročně montovat předražené a přeceňované zimní gumy.

+1/−4
9.2.2016 19:19

P36e77t50r 51N94e22s27v31a68d82b49a 2284385966279

Tak že ten kdo jezdí jednou za tři týdny do obchodu a pak zase auto jen zabirá parkovací místo je normální motorista? Proto že jen takoví můžou auto nechá stát když nasněží nebo přituhne a nesmí se tedy na letních jezdit...

0/0
9.2.2016 19:22

K53a15r96e26l 60H70o20r64á53k 2628369533393

Takových "víkendových" řidičů je tu spousty a ještě víc je těch co denně dojíždí 3 - 5 km do práce a zpět. To se ani neohřeje motor a ani nerozmrznou okna, takže na jízdu 30 kilometrovou rychlostí s průzorem jak v tanku ty letní gumy bohatě stačí. Pokud normální řidič nemusí, tak nevyjíždí, rozhodně ne do rozbředlého posoleného sněhu, který mu sežere karoserii. To že takový řidič má staré auto s nepozinkovanou kastlí, to nemusím uvádět. Ale chápu, že těch nenormálních řidičů je většina a že si mohou lecos diktovat. To je nevýhoda demokracie.

0/0
9.2.2016 19:30

D23e68n47i71s 31W36i74t53z51k68u 3323131289797

já být tebou tak toho favorita prodám a koupím si auto, které normálně topí. já klidně vezu dítě ráno do školy ani ne km a než oškrábu boční okna, tak předek mám už jenom na stěrače a může být klidně -15C°

+1/0
9.2.2016 21:17

P44a86v65e80l 52J83e78ř88á88b97e53k 7131542254237

A potom ti s letňáky na trochu zmrzlejší cestě jedou jako s trakařem.

Zimní gumy si přeceňují hloupí řidič, protože si myslí, že drží jako lepidlo. Ale ony jen mají zlepšit jízdní vlastnosti v zimě na podchlazené vozovce či sněhu apod.

Ten kdo je normální řidič, ví, že zimáky pomohou, ale nejsou spasitelné.

+6/0
9.2.2016 19:30

L95u88k68á67š 86V18a98ň44u77r96a 1115314723113

Jezdim na celorocnich nasazenych na 4x4 a parada. Jsou lepsi jak univerzalni, protoze ty nesedi dobre na ledu.

0/0
9.2.2016 23:01

L45u73d23v41í89k 74G76a87j80d82o69š60í34k 2795493284282

Především při dotahování kol vůbec nejde o sílu kterou jsou šrouby (matky) utaženy jako spíš o to, aby byly šrouby na jednom kole utaženy všechny stejnou silou.

Ostatně i v pneuservisu utahují všechna kola stejně a nikdo neřeší, co předepisuje výrobce. Maximálně rozlišují osobák a dodávku a plechové nebo alu disky.

Krom toho dohledat, jakou utahovací silou se mají kola utahovat vůbec není jednoduché a rozhodně tenhle údaj nenajdete v příruce o vozidlu.

.

"...Dnes standardně pneuservisy utahují silou kolem 110 Nm..."

U mého auta je ovšem na alu discích předepsáno od výrobce 220 Nm. - a pak si dejte auto k "odborníkům" do servisu s kalibrovaným momentovým klíčem... ;-)

+3/0
9.2.2016 17:34

J81a59n 39K55o78l 8633448419719

To je asi jako rada "kdo si doma 2x za rok zapaluje cigaretu, mel by investivat do plamenometu" :-) Tak snad vsem dojde, ze ten clanek je reklama a snaha z lidi tahat penize. Radsi si nechte udelat geometrii kol nebo kola vyvazit, to doma neudelate.

+9/0
9.2.2016 15:21

J45o52s87e83f 51K62r15o86u52p33a 1409702636508

25 let měním vždy před sezonou kola a bez momentového klíče, prostě pohodaR^

+10/0
9.2.2016 14:56

D45e18n17i85s 96W36i82t28z94k59u 3773281719437

ano, momenťák se vyplatí pokud máte nové auto, ale u starších několikrát přetažených šroubů je nejlepší utahovat na první vrznutí

+3/0
9.2.2016 14:54

V54á65c20l77a10v 28M39i34k10u95l41i17c55a 8463379251874

Kdo si mění doma kola na autě sám, měl by šetřit na geometrii a čepy nebo aspoň jednou za čas si nechat převážit kola...

+3/0
9.2.2016 14:31

P56a28t18r92i46k 70K76o46u15b87a 1265561373166

To se s tim v dnesni dobe jeste nekdo drbe doma sam?

No to musi bavit, hlavne ze uskudlim 4 stovky ;-D

+2/−1
9.2.2016 13:35

P32a90t71r41i85k 23K61o69u44b21a 1215181213546

A o vyvazeni kol radsi ani nemluvim.

+1/0
9.2.2016 13:36

K89a79r45e90l 78V71a30c10h62u49t 9183932429403

Měním si je sám, aspoň si vyzkouším tu výměnu pro případ defektu... ;-)R^

A vždy po dvou sezónách to nechávám na servisu - tedy i s převážením.

+3/0
10.2.2016 14:08

J94o40z22e76f 71H89r18i25c83i14š50i12n 4353850830966

Ja si to udělám sám protože se nemusím honit kvůli otvíracím hodinám servisáků.

Vyměním si to když mám večer čas a nemusím kola nikam nakladat a přavážet.

Já za 20 min 500 nevydělám. A u 2 aut to je ročně 2000.

I když jednou za 2-3 roky to dávám so servisu. A btw mne to i baví. Každý svého štěstí strůjcem.

+12/0
9.2.2016 15:49

M81i38r59o32s55l34a51v 34M77e65d 3844316

Já to mám podobně. Navíc si mohu v klidu zkontrolovat věci, které s nasazeným kolem nejsou moc vidět (stav brzdových destiček atp.).

+7/0
9.2.2016 16:02

M37a31r33e90k 79J30a74n13e97č43k45a 1307456733951

Divím se, že dříve to naši dědové a otcové dotahovali bez momentového klíče a neměli doma garáže plných opravných sad ;-D Nebo to je tím, že to je dnes samej kulturista na anabolikách, který nemá cit v rukou a nebo se dnes u nových vozů všechno vyrábí z bláta a je pak potřeba používat momenťák? ;-D Naprostá zbytečnost, když člověk utahuje kola s citem a hlavně do kříže.

+9/0
9.2.2016 13:16

M41a49r76t45i44n 25P64o66s78p44í20š83i69l 8875871986167

jenže dědové asi neměli tzv hliníkáče

... ale neúměrným utahováním litých kol ...

Kdysi jsem to také dělal normálně klíčem a křížem na plecháčích, teď už asi 20 let dám raději ty 4 stovky i za ty zimní plecháče.

0/−5
9.2.2016 14:09

M15a85r87t61i80n 59T31e14s21a79ř 2989483913383

Ve značkovém spíše 8 stovek za full-servis (osy-ráfky-ráfky-osy). S rázovým šroubovákem.

+4/0
9.2.2016 15:57

P85a81v38e20l 83J11e29ř50á16b72e64k 7541562694457

No jo do kříže.

Ale co když mám pět nebo šest šroubů.

A mám do kříže utahovat obě strany auta stejným směrem nebo v protisměru? Nebo na jedné straně po ručičkách, na druhé proti ručičkám hodinek?

No ta dědečkové a otcové - taky občas ztratili kolo, nebo naopak matice povolovali "majzlíkem", v lepším případě autogenem.

Klíč na kola aby se neroztrhl se zavařil do trubky, aby byl silnější.

Ti co utahovali "citem" nezřídka v autě vozili trubku, aby potom měli větší páku na klíči

A to naštěstí byly obyčejné disky, kde se na matice mohlo, ne dnešní moderny, kdy matice je hluboko zapuštěná do disku a musí se k ní tenkým klíčem

Takže nechme dědy a otce na pokoji. Mnozí si s maticemi na kolech užili až moc o čem se nám dnes ani nezdá.

0/−3
9.2.2016 19:26

J15i25ř20í 44Z39ý25k58a 9859433591890

u pětišroubů se to dotahuje křížem. Kdybyste si označil šrouby 1-5 ve směru hodinových ručiček, tak dotahujete 1, 4, 2, 5, 3 (nebo 1, 3, 5, 2, 4), U šesti šroubů bych to dotahoval 1, 3, 5, 2, 6, 4

0/0
9.2.2016 23:28

V54á41c33l45a65v 28K86a15f33t12a41n 7765139963856

Povolovalo se majzlíkem, protože se moc nepřezouvalo. A za 6 let to trošku sroste :D

+3/0
10.2.2016 8:52

P64e79t24r 95D35v12o61r68a15k 3641880137619

Nějak mi v článku chybí informace o utahování šroubů proti sobě na přeskáčku a hlavně červeně zvýrazněné doporučení každý vše po sobě pořádně zkontrolovat...když tady tak čtu, že někteří kontrolují dotažení po pár km a některé šrouby mají ještě volné Rv

+3/0
9.2.2016 12:27

K23a36r94e93l 59M93a55r87t26i69n17e46c 6678518456424

Tiež sa mosím pochlubíť, že momentový kľúč mám,... ale keď bysom ho potrebovál tak v ten momént neviem kdě ho mám uložený a trvá to najmeněj hodinu, dve než ho nalezniem... tak neviem prečo sa tento vynález menuje m o m e n t o v ý ???

+2/0
9.2.2016 11:02

J72a47n 17K46o53l 8593788709479

protoze sila krat vzdalenost od osy otaceni ;-)

0/0
9.2.2016 15:17

P34e86t92r 71P27o79s76p24í34š90i96l 4178464276186

Momentový klíč doma mám, ale na montáž kol na auto mě ho fakt nikdy nenapadlo použít. Ty levnější klíče stejně ukazují plus minus autobus. Jezdím už pěknou řádku let a nikdy jsem neměl problém, že bych poškodil šroub, nebo se mi povolilo kolo. Jednou mi v pneuservisu kolo utáhli tak, že jsem ho doma nemohl povolit ani s metrovým nástavcem. Pak něco svěřte "odborníkům".

+14/0
9.2.2016 6:30

T51o97m47á19š 17S59y67r60o26v35ý 9418278805661

Momentový klíč jsem si koupil cca před půl rokem a při výměně kol (letní na zimní) jsem ho použil. Mám ale pocit, že víceméně na podobnou hodnotu (nějakých 120 nM) jsem kolo utahoval i předtím bez momentového klíče. I tady platí heslo "přiměřeně" - nemůžu šrouby utáhnout jen tak, aby se neřeklo, ale zároveň nemůžu šrouby utahovat jak blázen... Vždy je lepší po ujetí cca 100 km utažení překontrolovat. Nikdy se mi nestalo, že by byly šrouby povolené (jen občas nějaký šel ještě lehce dotáhnout), nebo že bych je pak nemohl odšroubovat.

Ale z autorizovaného servisu jsem měl tu samou zkušenost jako Vy - měnili mi stabilizátory řízení (tzn. i sundávali kola na přední nápravě) a když jsem pak chtěl kola měnit na zimáky, tak to zaboha nešlo povolit. Nemluvě o tom, že se mi podařilo strhnout "ořech" bezpečnostního šroubu. Musel jsem pak jet k nim, ať to laskavě povolí. Že by se omluvili a uhradili mi strhnutý ořech, o tom jsem si mohl nechat zdát...

+9/0
9.2.2016 7:25

J18i62r57i 33B56e35c16v62a25r 7982899396

On ten pneumatický utahovák používá jakési rázy a ty to utáhnou opravdu na krev. V "domácích" podmínkách se to pak skoro nedá povolit. Tuto zkušenost má bohužel asi hodně lidí.

+8/0
9.2.2016 9:25

M31a42r59t47i35n 36T29e97s94a54ř 2229683633863

Pak mi hlava nebere, proč se v článku tak dlouze hovoří o momenťáku. Ani v poměrně drahém pneuservisu jsem neviděl používat momenťák, jen ty rázové.

+1/0
9.2.2016 15:55

J65o35s75e46f 84A62d94á57m25e38k 2489835898906

Kdyby mě kola utáhnul jen rázovým, tak jim to nezaplatím

0/0
9.2.2016 21:51

K11a87r81e47l 29N76o37v35á11k 7771104158960

A jak to před placením zjistíte? To jim stojíte za bruselí?;-)

0/0
10.2.2016 14:26

P82e70t63r 50N88e69s68v69a80d85b77a 2244365446739

On ten pneumatický utahovák má samozřejmě možnost nastavení síly utažení. Po té vždy dotahujeme momenťákem a není problém kola povolit "originál" klíčem v sadě vozidla. Problém je pouze ve velkých pneuservisech mají šanci dvakrát do roka vydělat peníze, po zbytek roku jen paběrkují. Tak že to utáhnou na poprvé pneumatickým utahovákem na krev a přezují tak víc aut za den:-/;-).

0/0
9.2.2016 19:19

J27a31n 98K50o45l 8383958169719

Tak tenhle clanek psal prodejce momentovych klicu :-) Momentak na kola? Jako vazne? Proste to utahnu sec mi sily staci a vyreseno.

+4/−10
9.2.2016 2:58

P73e48t85r 58K40n33ě97b46o78r64t 3221850

No právě. Takovej vždycky když ke mě přijel, tak jsem mu momenťákem předvedl, jak zbytečně kola utahuje a tím poškozuje šrouby, matice, ráfky a pak i nářadí kterým se to musí povolit. Nebo když pak měníš kolo třeba na dálnici, tak se dost blbě schání metrová lešeňová trubka.

+5/−1
9.2.2016 7:25

J61a86n 58K24o30l 8313308119139

Chapu, ze jste kamradi prodejce, ale to nic nemeni na tom, ze na kola mementak nikdy potreba nebyl a nebude.

+2/−3
9.2.2016 10:13

M33i92c42h62a17l 79F78r58ý69d68a 1852649903752

Honzíku, běž raději na pivo...

+1/−1
9.2.2016 11:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.