Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kdo si doma mění kola sám, měl by investovat do momentového klíče

Zdánlivě je to zbytečný výdaj, ale neúměrným utahováním litých kol si je můžete zničit. Stejně tak, když někdo dá za špičkové kolo desetitisíce, je škoda, když strhne závit jen proto, že neměl v ruce dost citu. Proto je dobré mít po ruce momentový klíč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A71n10t17o15n53í35n 86S68e89b14e30r39a 7763118220279

Je jsem menil tesneni pod hlavou, tlumice, uchyceni motoru a kolikrat i kola. Vzdy jsem dotahoval podle citu a nic se nestalo, nic se neurvalo a auto jezdi i po letech u noveho majitele. Momentovy klic je jen takovy strasak, co vas zene do servisu.

+1/0
13.2.2016 23:46

J69o84s61e62f 82K57a98r72f81í65k 7412425156520

Proto nechávám dotahovat manželku. Při její muší váze to neserve ani kdyby po tom skákala;-D;-)

+2/0
12.2.2016 15:24

J57a73n 16K18r87p38e17c 5266743574182

klicove je, se v dany moment pri dotahovani nepos... pak to bude v pohode.

+2/0
11.2.2016 8:14

P39e29t84r 22M97i81c76h94a46l 2810384451682

Nepatří to náhodou do sekce reklama? Kdo má levé ruce, může jet klidně do pneuservisu.

+3/0
10.2.2016 19:50

M36a24r11t43i32n 87B93e53n63e46š 4563551325680

Elektronový disk, to jsem se nasmál;-D. To bude odborník nad odborníky;-D

Momentový klíč mám, ale za dvacet let co si přehazuji sady kol, jsem ho na tuto činnost nepoužil

+4/0
10.2.2016 14:10
Foto

J22i82ř19í 53D20v13o54ř52á37k 5245609820828

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

0/0
10.2.2016 21:13
Foto

J63i46ř67í 69D29v37o46ř81á73k 5375729920858

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

Podobných článků má hodně .

0/0
10.2.2016 21:16

M63a63r75t81i37n 65B75e22n64e21š 4363381275410

Díky za tip:-)

0/0
10.2.2016 21:37

M24i82c85h86a82l 48K15l39e16m94e76n37t 9289846858489

Co to je zase za PR sračku!!!

+7/0
9.2.2016 23:28

L55u45k59á34š 49V89a75ň54u85r94a 1175694983343

Uz pres 30let si sam utahuju matky na kolech a nikdy jsem s tim nemel problemy. Nikdy neutahuju na krev, ale s citem. Problem ale byl kdyz matky utahoval servis. Ty se pak nedaji povolit.

+9/0
9.2.2016 22:58

K40a41r12e95l 32V97a86c50h89u53t 9803332569793

Ono záleží, čím to děláte. Pokud jen tou zahnutou pákou, která je v autě od výrobce, pak s citem = na krev = 110-120 Nm, což je přibližně správně. Pokud to utahujete "křížákem", už to chce jistý cit.

No a JISTOTU máte opravdu až s použitím momenťáku - bonusem navíc je, že bývá docela dlouhý, takže se tak nenadřete, hravě to zvládne i žena. ;-)R^

Jen nechápu tu radu, proč by se s ním nedalo i povolovat. Jde to a pěkně. Kupodivu i stejným momentem, kterým to bylo utaženo. ;-)

0/0
10.2.2016 14:02

L15u98d46v90í36k 25G65a89j78d91o91š33í17k 2405103874412

Jasně že to jde. Akorát vám pak přestane fungovat tak kalibrace utahovacího momentu.

To sice u kol tolik vadit nebude, ale kdybyste pak chtěl utáhnout hlavu válců, možná byste se podivil. :-)

+1/0
11.2.2016 12:47
Foto

J44i40ř80í 63D44v35o32ř62á86k 5605149550158

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma ,

Tak to bylo lepčejší .

Velké novinářské umění dostávat za TOTO peníze.

0/0
9.2.2016 21:40

A53d25a43m 94Ž48í86d57e26k 8435822685493

Není to tak dávno či jsem ohnul originální klíč na kola díky pitomcům v pneuservisu (samozřejmě jsem na něm měl metrovou trubku, protože rázový utahovačkou jsem neměl a jinak to nešlo).

Od té doby v pneuservisu opravdu vyžaduju dosáhnutí rukou (tedy ne utahovačkou).

Jestli je to momenťák nebo ne, mě zase tak moc nevzrušuje.

+1/0
9.2.2016 19:20

K61a19r13e97l 90H55o50r12á22k 2468929743263

Každá demontáž škodí. Každému normálnímu motoristovi stačí letní gumy a nepotřebuje dvakrát ročně montovat předražené a přeceňované zimní gumy.

+1/−4
9.2.2016 19:19

P70e73t24r 38N48e63s60v44a72d48b75a 2894215916239

Tak že ten kdo jezdí jednou za tři týdny do obchodu a pak zase auto jen zabirá parkovací místo je normální motorista? Proto že jen takoví můžou auto nechá stát když nasněží nebo přituhne a nesmí se tedy na letních jezdit...

0/0
9.2.2016 19:22

K39a25r10e56l 22H23o81r26á28k 2638959153633

Takových "víkendových" řidičů je tu spousty a ještě víc je těch co denně dojíždí 3 - 5 km do práce a zpět. To se ani neohřeje motor a ani nerozmrznou okna, takže na jízdu 30 kilometrovou rychlostí s průzorem jak v tanku ty letní gumy bohatě stačí. Pokud normální řidič nemusí, tak nevyjíždí, rozhodně ne do rozbředlého posoleného sněhu, který mu sežere karoserii. To že takový řidič má staré auto s nepozinkovanou kastlí, to nemusím uvádět. Ale chápu, že těch nenormálních řidičů je většina a že si mohou lecos diktovat. To je nevýhoda demokracie.

0/0
9.2.2016 19:30

D52e92n17i32s 67W78i77t22z42k87u 3943291179157

já být tebou tak toho favorita prodám a koupím si auto, které normálně topí. já klidně vezu dítě ráno do školy ani ne km a než oškrábu boční okna, tak předek mám už jenom na stěrače a může být klidně -15C°

+1/0
9.2.2016 21:17

P88a70v37e18l 79J63e36ř71á96b45e45k 7611122874577

A potom ti s letňáky na trochu zmrzlejší cestě jedou jako s trakařem.

Zimní gumy si přeceňují hloupí řidič, protože si myslí, že drží jako lepidlo. Ale ony jen mají zlepšit jízdní vlastnosti v zimě na podchlazené vozovce či sněhu apod.

Ten kdo je normální řidič, ví, že zimáky pomohou, ale nejsou spasitelné.

+6/0
9.2.2016 19:30

L95u73k51á58š 96V90a79ň40u52r31a 1415234103953

Jezdim na celorocnich nasazenych na 4x4 a parada. Jsou lepsi jak univerzalni, protoze ty nesedi dobre na ledu.

0/0
9.2.2016 23:01

L37u14d37v15í18k 92G54a89j55d26o50š36í80k 2955703864162

Především při dotahování kol vůbec nejde o sílu kterou jsou šrouby (matky) utaženy jako spíš o to, aby byly šrouby na jednom kole utaženy všechny stejnou silou.

Ostatně i v pneuservisu utahují všechna kola stejně a nikdo neřeší, co předepisuje výrobce. Maximálně rozlišují osobák a dodávku a plechové nebo alu disky.

Krom toho dohledat, jakou utahovací silou se mají kola utahovat vůbec není jednoduché a rozhodně tenhle údaj nenajdete v příruce o vozidlu.

.

"...Dnes standardně pneuservisy utahují silou kolem 110 Nm..."

U mého auta je ovšem na alu discích předepsáno od výrobce 220 Nm. - a pak si dejte auto k "odborníkům" do servisu s kalibrovaným momentovým klíčem... ;-)

+3/0
9.2.2016 17:34
Foto

J76a89n 64K46o23l 8523698209239

To je asi jako rada "kdo si doma 2x za rok zapaluje cigaretu, mel by investivat do plamenometu" :-) Tak snad vsem dojde, ze ten clanek je reklama a snaha z lidi tahat penize. Radsi si nechte udelat geometrii kol nebo kola vyvazit, to doma neudelate.

+9/0
9.2.2016 15:21

J18o39s83e85f 47K50r36o75u69p40a 1179562926938

25 let měním vždy před sezonou kola a bez momentového klíče, prostě pohodaR^

+10/0
9.2.2016 14:56

D12e15n28i35s 18W69i20t83z68k65u 3253641339457

ano, momenťák se vyplatí pokud máte nové auto, ale u starších několikrát přetažených šroubů je nejlepší utahovat na první vrznutí

+3/0
9.2.2016 14:54

V58á23c61l67a94v 94M83i24k15u68l77i10c10a 8143359391784

Kdo si mění doma kola na autě sám, měl by šetřit na geometrii a čepy nebo aspoň jednou za čas si nechat převážit kola...

+3/0
9.2.2016 14:31

P59a83t94r61i41k 94K27o61u49b12a 1345701283696

To se s tim v dnesni dobe jeste nekdo drbe doma sam?

No to musi bavit, hlavne ze uskudlim 4 stovky ;-D

+2/−1
9.2.2016 13:35

P82a26t90r26i55k 78K49o60u97b19a 1865981583566

A o vyvazeni kol radsi ani nemluvim.

+1/0
9.2.2016 13:36

K18a68r15e57l 38V85a65c79h37u82t 9273282449153

Měním si je sám, aspoň si vyzkouším tu výměnu pro případ defektu... ;-)R^

A vždy po dvou sezónách to nechávám na servisu - tedy i s převážením.

+3/0
10.2.2016 14:08

J54o91z58e53f 86H97r94i82c19i87š79i60n 4383970850846

Ja si to udělám sám protože se nemusím honit kvůli otvíracím hodinám servisáků.

Vyměním si to když mám večer čas a nemusím kola nikam nakladat a přavážet.

Já za 20 min 500 nevydělám. A u 2 aut to je ročně 2000.

I když jednou za 2-3 roky to dávám so servisu. A btw mne to i baví. Každý svého štěstí strůjcem.

+12/0
9.2.2016 15:49

M73i42r45o69s53l80a95v 76M41e41d 3144126

Já to mám podobně. Navíc si mohu v klidu zkontrolovat věci, které s nasazeným kolem nejsou moc vidět (stav brzdových destiček atp.).

+7/0
9.2.2016 16:02

M88a17r98e37k 44J44a15n15e60č43k21a 1597616343591

Divím se, že dříve to naši dědové a otcové dotahovali bez momentového klíče a neměli doma garáže plných opravných sad ;-D Nebo to je tím, že to je dnes samej kulturista na anabolikách, který nemá cit v rukou a nebo se dnes u nových vozů všechno vyrábí z bláta a je pak potřeba používat momenťák? ;-D Naprostá zbytečnost, když člověk utahuje kola s citem a hlavně do kříže.

+9/0
9.2.2016 13:16

M27a76r77t56i67n 93P51o18s83p81í73š61i73l 8945811226547

jenže dědové asi neměli tzv hliníkáče

... ale neúměrným utahováním litých kol ...

Kdysi jsem to také dělal normálně klíčem a křížem na plecháčích, teď už asi 20 let dám raději ty 4 stovky i za ty zimní plecháče.

0/−5
9.2.2016 14:09

M93a92r92t11i88n 52T25e93s91a79ř 2349403303853

Ve značkovém spíše 8 stovek za full-servis (osy-ráfky-ráfky-osy). S rázovým šroubovákem.

+4/0
9.2.2016 15:57

P18a28v31e78l 98J62e84ř46á17b47e97k 7241542704817

No jo do kříže.

Ale co když mám pět nebo šest šroubů.

A mám do kříže utahovat obě strany auta stejným směrem nebo v protisměru? Nebo na jedné straně po ručičkách, na druhé proti ručičkám hodinek?

No ta dědečkové a otcové - taky občas ztratili kolo, nebo naopak matice povolovali "majzlíkem", v lepším případě autogenem.

Klíč na kola aby se neroztrhl se zavařil do trubky, aby byl silnější.

Ti co utahovali "citem" nezřídka v autě vozili trubku, aby potom měli větší páku na klíči

A to naštěstí byly obyčejné disky, kde se na matice mohlo, ne dnešní moderny, kdy matice je hluboko zapuštěná do disku a musí se k ní tenkým klíčem

Takže nechme dědy a otce na pokoji. Mnozí si s maticemi na kolech užili až moc o čem se nám dnes ani nezdá.

0/−3
9.2.2016 19:26

J41i20ř77í 31Z66ý64k67a 9419573371340

u pětišroubů se to dotahuje křížem. Kdybyste si označil šrouby 1-5 ve směru hodinových ručiček, tak dotahujete 1, 4, 2, 5, 3 (nebo 1, 3, 5, 2, 4), U šesti šroubů bych to dotahoval 1, 3, 5, 2, 6, 4

0/0
9.2.2016 23:28

V61á62c74l24a26v 77K63a95f64t43a51n 7255819583696

Povolovalo se majzlíkem, protože se moc nepřezouvalo. A za 6 let to trošku sroste :D

+3/0
10.2.2016 8:52

P57e84t55r 13D74v96o54r22a60k 3691560197639

Nějak mi v článku chybí informace o utahování šroubů proti sobě na přeskáčku a hlavně červeně zvýrazněné doporučení každý vše po sobě pořádně zkontrolovat...když tady tak čtu, že někteří kontrolují dotažení po pár km a některé šrouby mají ještě volné Rv

+3/0
9.2.2016 12:27

K30a49r86e73l 51M73a11r31t71i92n30e30c 6608578156484

Tiež sa mosím pochlubíť, že momentový kľúč mám,... ale keď bysom ho potrebovál tak v ten momént neviem kdě ho mám uložený a trvá to najmeněj hodinu, dve než ho nalezniem... tak neviem prečo sa tento vynález menuje m o m e n t o v ý ???

+2/0
9.2.2016 11:02
Foto

J88a93n 94K71o96l 8173828849539

protoze sila krat vzdalenost od osy otaceni ;-)

0/0
9.2.2016 15:17

P62e37t17r 49P24o54s69p68í10š75i25l 4568774736176

Momentový klíč doma mám, ale na montáž kol na auto mě ho fakt nikdy nenapadlo použít. Ty levnější klíče stejně ukazují plus minus autobus. Jezdím už pěknou řádku let a nikdy jsem neměl problém, že bych poškodil šroub, nebo se mi povolilo kolo. Jednou mi v pneuservisu kolo utáhli tak, že jsem ho doma nemohl povolit ani s metrovým nástavcem. Pak něco svěřte "odborníkům".

+14/0
9.2.2016 6:30

T57o47m85á91š 35S82y24r49o49v73ý 9708748605461

Momentový klíč jsem si koupil cca před půl rokem a při výměně kol (letní na zimní) jsem ho použil. Mám ale pocit, že víceméně na podobnou hodnotu (nějakých 120 nM) jsem kolo utahoval i předtím bez momentového klíče. I tady platí heslo "přiměřeně" - nemůžu šrouby utáhnout jen tak, aby se neřeklo, ale zároveň nemůžu šrouby utahovat jak blázen... Vždy je lepší po ujetí cca 100 km utažení překontrolovat. Nikdy se mi nestalo, že by byly šrouby povolené (jen občas nějaký šel ještě lehce dotáhnout), nebo že bych je pak nemohl odšroubovat.

Ale z autorizovaného servisu jsem měl tu samou zkušenost jako Vy - měnili mi stabilizátory řízení (tzn. i sundávali kola na přední nápravě) a když jsem pak chtěl kola měnit na zimáky, tak to zaboha nešlo povolit. Nemluvě o tom, že se mi podařilo strhnout "ořech" bezpečnostního šroubu. Musel jsem pak jet k nim, ať to laskavě povolí. Že by se omluvili a uhradili mi strhnutý ořech, o tom jsem si mohl nechat zdát...

+9/0
9.2.2016 7:25

J65i22r66i 11B29e88c46v92a81r 7562489596

On ten pneumatický utahovák používá jakési rázy a ty to utáhnou opravdu na krev. V "domácích" podmínkách se to pak skoro nedá povolit. Tuto zkušenost má bohužel asi hodně lidí.

+8/0
9.2.2016 9:25

M60a59r80t88i90n 21T30e87s24a58ř 2319903593703

Pak mi hlava nebere, proč se v článku tak dlouze hovoří o momenťáku. Ani v poměrně drahém pneuservisu jsem neviděl používat momenťák, jen ty rázové.

+1/0
9.2.2016 15:55

J47o86s66e75f 52A78d19á31m43e63k 2589545578836

Kdyby mě kola utáhnul jen rázovým, tak jim to nezaplatím

0/0
9.2.2016 21:51

K70a63r65e38l 53N74o31v63á67k 7591814598540

A jak to před placením zjistíte? To jim stojíte za bruselí?;-)

0/0
10.2.2016 14:26

P72e32t17r 90N74e51s58v50a58d35b15a 2144695506389

On ten pneumatický utahovák má samozřejmě možnost nastavení síly utažení. Po té vždy dotahujeme momenťákem a není problém kola povolit "originál" klíčem v sadě vozidla. Problém je pouze ve velkých pneuservisech mají šanci dvakrát do roka vydělat peníze, po zbytek roku jen paběrkují. Tak že to utáhnou na poprvé pneumatickým utahovákem na krev a přezují tak víc aut za den:-/;-).

0/0
9.2.2016 19:19
Foto

J26a27n 40K46o62l 8453268599929

Tak tenhle clanek psal prodejce momentovych klicu :-) Momentak na kola? Jako vazne? Proste to utahnu sec mi sily staci a vyreseno.

+4/−10
9.2.2016 2:58

P91e47t83r 48K83n29ě17b93o92r33t 3461980

No právě. Takovej vždycky když ke mě přijel, tak jsem mu momenťákem předvedl, jak zbytečně kola utahuje a tím poškozuje šrouby, matice, ráfky a pak i nářadí kterým se to musí povolit. Nebo když pak měníš kolo třeba na dálnici, tak se dost blbě schání metrová lešeňová trubka.

+5/−1
9.2.2016 7:25
Foto

J36a71n 82K13o98l 8433218379599

Chapu, ze jste kamradi prodejce, ale to nic nemeni na tom, ze na kola mementak nikdy potreba nebyl a nebude.

+2/−3
9.2.2016 10:13

M34i82c34h91a46l 49F29r45ý96d18a 1552719233972

Honzíku, běž raději na pivo...

+1/−1
9.2.2016 11:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.