Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků

„Matka zrno“ zní doslovný překlad výrazu quinoa v jazyce Inků. S příchodem Evropanů ale tuto plodinu nahradily obiloviny a její pěstování se dochovalo pouze v odlehlých hornatých oblastech Jižní Ameriky. Dnes za ni Severní Amerika i Evropa platí „zlatem“, protože pro nejrůznější dietáře je bohatým zdrojem bílkovin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67a23k60u87b 56R18o10u67s 3873950184132

Quinoa je hlavně nejlepší zdroj oxalátů, saponinů, kyseliny fytové a dalších antinutrientů. Žádné jiné jídlo nemá víc oxalátů, než Quinoa. Jíst tohle jídlo je nebezpečné.

0/0
20.2.2016 20:59

P30e98t10r 77F34r49ý49d58e41k 7459861489703

Mnohem lepsi zdroj kyseliny fytove je soja :)

0/0
9.3.2016 6:14

P38a13v91e70l 40G29r73a65s90g15r59u21b61e76r 8684708844957

"Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků"

Lži. Lži. A zase jen nehorázné, nejapné lži. Ale ono je to skoro jedno, že? Někteří naši veganští spoluobčané přece už žijí ve virtuální realitě, kde na nějaké té desetinné čárce nesejde.

Aminokyselinové skóre quinoy je podle databáze FAO.org 0.91, což je sice na rostlinu nadprůměr, ale v porovnání se živočišnými potravinami jde o docela obyčejný blaf.

Podle databáze USDA.org neobsahuje vařená quinoa prakticky žádné minerály. Obsah železa je na rostlinný zdroj zcela zanedbatelný (1.5 mg/100 g), protože si to číslo samozřejmě ještě musíte vydělit dvěma-třemi (vzhledem k malé reálné využitelnosti). Totéž platí o dalších minerálech - vápníku (17 mg/100 g), fosforu, draslíku nebo zinku (1.1 mg/100 g). Takže ani ten obsah hořčíku (64 mg/100 g) z tohoto pohledu nestojí vůbec za řeč.

Obsah vitamínu C je nulový, obsah vitamínů řady B zcela minimální (např. vitamin B1 0.11 mg/100 g). Vitamín A rovněž nula, vitamín K nula, vitamín D nula. Vitamín E zcela v zanedbatelném množství (0.6 mg/100 g). Takže jedinou živinou, která je v quinoe obsažená v nadprůměrném množství, je kyselina listová (42 mg/100 g).

Jako zaručená cesta na JIPku do Motola je tedy quinoa perfektní volbou, obzvláště pro děti ve věku 2 až 10 let. Spektrem svých (ne)živin se velmi blíží dalším podřadným rostlinným potravinám jako jsou luštěniny, které jsou z důvodu mi zcela neznámých a nepochopitelných cpány českým školákům do jídla.

Bude to chtít buď studenou sprchu, nebo lepší zdroj informací, slečno Čermáková.

+6/−1
19.2.2016 20:26

P77a37v63e48l 81G15r83a49s28g91r87u32b19e80r 8244108174477

P.S.: Kdo tyhle nutriční vtipy vlastně vymýšlí? To musí být ale veselá kopa!

+1/0
19.2.2016 20:44

J70a63n 94P34a77v83e56l 8433182728736

Nemyslím si, že by luštěniny byly podřadné. Jsou další skládačkou do puzzle "pestrá strava"

+2/0
19.2.2016 22:26

P37a87v80e72l 74G12r52a91s11g49r53u88b35e45r 8334478984277

Tak až se seznámíte s jejich nutriční hodnotou, myslet si to budete. Stravu si můžeme zpestřovat třeba i hlínou nebo lišejníkovým nákypem. Otázkou jenom je, proč bychom to měli dělat.

Luštěninové jídlo má nějakou zpestřovací hodnotu jenom tehdy, pokud bude doplněné plnohodnotnou bílkovinou v podobě vejce nebo masa. Naši takzvaní "odborníci" však aktuálně doporučují "odlehčovat" luštěninová jídla právě o živočišné potraviny, takže výsledkem jsou blafy z jihoasijských pralesů.

+1/−2
20.2.2016 7:19

M36i11r80k61a 67S63v46o34j24t41k38o69v96á 3577498416544

Částečně by se s vámi dalo souhlasit. Leč věc má dvě strany. Rostlinné zdroje potravy jsou všechny vlastně takto "chudé", leč ukazuje se, že pokud "chudé" zdroje vypustíme, najednou se nám dobře nedaří a tělo chřadne. Tedy je potřeba jíst vše a klidně i merlík. Prostě maso, mléko, ovoce, zeleninu luštěniny, ořechy, tuky apod. Vemte si třeba takové brambory. Jejich výživnou hodnotu a obsah minerálů a zjistíte, že by to dle vaší optiky nemělo cenu ani zvednout ze země. Pak to udělejte třeba s květákem nebo mrkví:)

0/−1
20.2.2016 13:01

P27a59v44e37l 18G49r97a64s54g69r23u51b45e51r 8474328954197

Rostlinné potraviny jsou zdrojem dílčích živin jako je např. vitamin C, vitamin K nebo kyselina listová. Samy o sobě jsou ale všude na světě příčinou dětské podvýživy.

+1/0
20.2.2016 14:06

M55i47c36h16a28l 14T21e64s27a77ř 4688212820901

Zvláštní, já jsem toho jednou snědl celou porci a ono to ze mě nevysálo všechnu životní sílu a nepadnul jsem mrtev k zemi. Což bych po přečtení Vašeho emotivního příspěvku očekával;-)

+1/−1
20.2.2016 16:50

J76a94k91u91b 80R66o91u73s 3713220694972

Problém je, že Quinoa navíc obsahuje kyselinu fytovou, která je antinutrient, díky kterému nejen, že těch několik málo nutrientů neabsorbujete, ale navíc ještě zabrání absorbování nutrientů z dalších jídel, která sníte několik hodin po konzumaci Quinoy. Nechápu, jak to někdo může jíst, ta plodina má tolik antinutrientů, že je v podstatě toxická.

0/0
20.2.2016 21:10

P91a64v10e89l 92G28r59a35s53g31r98u79b33e37r 8194138384427

Nechápete? Albert Einstein kdysi řekl: "Jen dvě věci jsou nekonečné - vesmír a lidská hloupost. Tím prvním si ovšem nejsem tak jist."

Dnes různé bionanynky hltají makrobiotickou a léčitelskou literaturu plnou nehorázných výmyslů a lží, A potom to doma zkoušejí na sobě a na svých dětech.

+1/0
21.2.2016 14:22

P47e76t10r11a 67N53o74v52á40k14o37v87á 7558616434168

Jako že ti Indiáni s tím neměli problém, ale nás to zabije?

0/0
22.2.2016 12:52

P44a22v72e61l 76G78r28a64s41g50r51u69b91e11r 8434638644687

Indiáni s tím pochopitelně měli problém. Stejně jako s tím mají problém všechny podvyživené národy rozvojového světa. To jen naivkové ze Západu si myslí, že se těmito blafy živí dobrovolně.

0/0
22.2.2016 17:42
Foto

O82n36d60ř25e64j 97V31a48r52o17š94č49á93k 3214347703

Jj, kazdej druhej rok se objevi nejaka "superpotravina" co za dva roky skonci v propadlisti dejin. Amarant... Goji... ted Quinoa... atd.

+4/0
19.2.2016 20:16
Foto

D92a12v67i26d 69K84o98p31a82l 5133222334119

Všeho z mírou a faktem je, že nejlépe je strava z místních lokalit.

+6/0
19.2.2016 21:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.