Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků

„Matka zrno“ zní doslovný překlad výrazu quinoa v jazyce Inků. S příchodem Evropanů ale tuto plodinu nahradily obiloviny a její pěstování se dochovalo pouze v odlehlých hornatých oblastech Jižní Ameriky. Dnes za ni Severní Amerika i Evropa platí „zlatem“, protože pro nejrůznější dietáře je bohatým zdrojem bílkovin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48a89k50u30b 87R75o93u60s 3123750964772

Quinoa je hlavně nejlepší zdroj oxalátů, saponinů, kyseliny fytové a dalších antinutrientů. Žádné jiné jídlo nemá víc oxalátů, než Quinoa. Jíst tohle jídlo je nebezpečné.

0/0
20.2.2016 20:59

P33e50t35r 87F65r19ý53d68e15k 7109811949623

Mnohem lepsi zdroj kyseliny fytove je soja :)

0/0
9.3.2016 6:14

P81a90v22e94l 56G63r19a70s78g20r46u46b52e59r 8184278284137

"Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků"

Lži. Lži. A zase jen nehorázné, nejapné lži. Ale ono je to skoro jedno, že? Někteří naši veganští spoluobčané přece už žijí ve virtuální realitě, kde na nějaké té desetinné čárce nesejde.

Aminokyselinové skóre quinoy je podle databáze FAO.org 0.91, což je sice na rostlinu nadprůměr, ale v porovnání se živočišnými potravinami jde o docela obyčejný blaf.

Podle databáze USDA.org neobsahuje vařená quinoa prakticky žádné minerály. Obsah železa je na rostlinný zdroj zcela zanedbatelný (1.5 mg/100 g), protože si to číslo samozřejmě ještě musíte vydělit dvěma-třemi (vzhledem k malé reálné využitelnosti). Totéž platí o dalších minerálech - vápníku (17 mg/100 g), fosforu, draslíku nebo zinku (1.1 mg/100 g). Takže ani ten obsah hořčíku (64 mg/100 g) z tohoto pohledu nestojí vůbec za řeč.

Obsah vitamínu C je nulový, obsah vitamínů řady B zcela minimální (např. vitamin B1 0.11 mg/100 g). Vitamín A rovněž nula, vitamín K nula, vitamín D nula. Vitamín E zcela v zanedbatelném množství (0.6 mg/100 g). Takže jedinou živinou, která je v quinoe obsažená v nadprůměrném množství, je kyselina listová (42 mg/100 g).

Jako zaručená cesta na JIPku do Motola je tedy quinoa perfektní volbou, obzvláště pro děti ve věku 2 až 10 let. Spektrem svých (ne)živin se velmi blíží dalším podřadným rostlinným potravinám jako jsou luštěniny, které jsou z důvodu mi zcela neznámých a nepochopitelných cpány českým školákům do jídla.

Bude to chtít buď studenou sprchu, nebo lepší zdroj informací, slečno Čermáková.

+6/−1
19.2.2016 20:26

P17a85v65e25l 48G38r74a58s67g34r27u21b94e30r 8444308154797

P.S.: Kdo tyhle nutriční vtipy vlastně vymýšlí? To musí být ale veselá kopa!

+1/0
19.2.2016 20:44

J40a77n 20P63a12v31e68l 8403632188556

Nemyslím si, že by luštěniny byly podřadné. Jsou další skládačkou do puzzle "pestrá strava"

+2/0
19.2.2016 22:26

P71a16v26e55l 90G63r76a59s73g14r55u78b17e35r 8444218214847

Tak až se seznámíte s jejich nutriční hodnotou, myslet si to budete. Stravu si můžeme zpestřovat třeba i hlínou nebo lišejníkovým nákypem. Otázkou jenom je, proč bychom to měli dělat.

Luštěninové jídlo má nějakou zpestřovací hodnotu jenom tehdy, pokud bude doplněné plnohodnotnou bílkovinou v podobě vejce nebo masa. Naši takzvaní "odborníci" však aktuálně doporučují "odlehčovat" luštěninová jídla právě o živočišné potraviny, takže výsledkem jsou blafy z jihoasijských pralesů.

+1/−2
20.2.2016 7:19

M28i34r57k39a 72S96v22o33j75t17k54o61v46á 3177158276134

Částečně by se s vámi dalo souhlasit. Leč věc má dvě strany. Rostlinné zdroje potravy jsou všechny vlastně takto "chudé", leč ukazuje se, že pokud "chudé" zdroje vypustíme, najednou se nám dobře nedaří a tělo chřadne. Tedy je potřeba jíst vše a klidně i merlík. Prostě maso, mléko, ovoce, zeleninu luštěniny, ořechy, tuky apod. Vemte si třeba takové brambory. Jejich výživnou hodnotu a obsah minerálů a zjistíte, že by to dle vaší optiky nemělo cenu ani zvednout ze země. Pak to udělejte třeba s květákem nebo mrkví:)

0/−1
20.2.2016 13:01

P26a71v49e87l 14G88r38a50s12g80r13u15b17e32r 8234438954517

Rostlinné potraviny jsou zdrojem dílčích živin jako je např. vitamin C, vitamin K nebo kyselina listová. Samy o sobě jsou ale všude na světě příčinou dětské podvýživy.

+1/0
20.2.2016 14:06

M96i69c53h80a68l 25T28e66s63a36ř 4968952110271

Zvláštní, já jsem toho jednou snědl celou porci a ono to ze mě nevysálo všechnu životní sílu a nepadnul jsem mrtev k zemi. Což bych po přečtení Vašeho emotivního příspěvku očekával;-)

+1/−1
20.2.2016 16:50

J69a28k38u93b 17R67o55u84s 3683350824672

Problém je, že Quinoa navíc obsahuje kyselinu fytovou, která je antinutrient, díky kterému nejen, že těch několik málo nutrientů neabsorbujete, ale navíc ještě zabrání absorbování nutrientů z dalších jídel, která sníte několik hodin po konzumaci Quinoy. Nechápu, jak to někdo může jíst, ta plodina má tolik antinutrientů, že je v podstatě toxická.

0/0
20.2.2016 21:10

P70a30v94e14l 49G53r23a92s71g31r60u29b12e94r 8164448724207

Nechápete? Albert Einstein kdysi řekl: "Jen dvě věci jsou nekonečné - vesmír a lidská hloupost. Tím prvním si ovšem nejsem tak jist."

Dnes různé bionanynky hltají makrobiotickou a léčitelskou literaturu plnou nehorázných výmyslů a lží, A potom to doma zkoušejí na sobě a na svých dětech.

+1/0
21.2.2016 14:22

P83e47t54r16a 18N16o15v52á24k67o57v88á 7118966954108

Jako že ti Indiáni s tím neměli problém, ale nás to zabije?

0/0
22.2.2016 12:52

P89a44v97e92l 15G12r91a61s73g56r34u66b71e55r 8484538884617

Indiáni s tím pochopitelně měli problém. Stejně jako s tím mají problém všechny podvyživené národy rozvojového světa. To jen naivkové ze Západu si myslí, že se těmito blafy živí dobrovolně.

0/0
22.2.2016 17:42
Foto

O89n19d57ř85e81j 49V96a40r46o17š50č56á63k 3134397103

Jj, kazdej druhej rok se objevi nejaka "superpotravina" co za dva roky skonci v propadlisti dejin. Amarant... Goji... ted Quinoa... atd.

+4/0
19.2.2016 20:16
Foto

D97a20v44i82d 74K85o54p48a13l 5253542414959

Všeho z mírou a faktem je, že nejlépe je strava z místních lokalit.

+6/0
19.2.2016 21:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.