Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků

„Matka zrno“ zní doslovný překlad výrazu quinoa v jazyce Inků. S příchodem Evropanů ale tuto plodinu nahradily obiloviny a její pěstování se dochovalo pouze v odlehlých hornatých oblastech Jižní Ameriky. Dnes za ni Severní Amerika i Evropa platí „zlatem“, protože pro nejrůznější dietáře je bohatým zdrojem bílkovin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85a81k94u47b 74R68o23u73s 3373830364632

Quinoa je hlavně nejlepší zdroj oxalátů, saponinů, kyseliny fytové a dalších antinutrientů. Žádné jiné jídlo nemá víc oxalátů, než Quinoa. Jíst tohle jídlo je nebezpečné.

0/0
20.2.2016 20:59

P15e89t26r 41F76r44ý82d50e13k 7529441339923

Mnohem lepsi zdroj kyseliny fytove je soja :)

0/0
9.3.2016 6:14

P26a69v47e89l 62G15r83a20s37g75r19u29b34e20r 8124238414987

"Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků"

Lži. Lži. A zase jen nehorázné, nejapné lži. Ale ono je to skoro jedno, že? Někteří naši veganští spoluobčané přece už žijí ve virtuální realitě, kde na nějaké té desetinné čárce nesejde.

Aminokyselinové skóre quinoy je podle databáze FAO.org 0.91, což je sice na rostlinu nadprůměr, ale v porovnání se živočišnými potravinami jde o docela obyčejný blaf.

Podle databáze USDA.org neobsahuje vařená quinoa prakticky žádné minerály. Obsah železa je na rostlinný zdroj zcela zanedbatelný (1.5 mg/100 g), protože si to číslo samozřejmě ještě musíte vydělit dvěma-třemi (vzhledem k malé reálné využitelnosti). Totéž platí o dalších minerálech - vápníku (17 mg/100 g), fosforu, draslíku nebo zinku (1.1 mg/100 g). Takže ani ten obsah hořčíku (64 mg/100 g) z tohoto pohledu nestojí vůbec za řeč.

Obsah vitamínu C je nulový, obsah vitamínů řady B zcela minimální (např. vitamin B1 0.11 mg/100 g). Vitamín A rovněž nula, vitamín K nula, vitamín D nula. Vitamín E zcela v zanedbatelném množství (0.6 mg/100 g). Takže jedinou živinou, která je v quinoe obsažená v nadprůměrném množství, je kyselina listová (42 mg/100 g).

Jako zaručená cesta na JIPku do Motola je tedy quinoa perfektní volbou, obzvláště pro děti ve věku 2 až 10 let. Spektrem svých (ne)živin se velmi blíží dalším podřadným rostlinným potravinám jako jsou luštěniny, které jsou z důvodu mi zcela neznámých a nepochopitelných cpány českým školákům do jídla.

Bude to chtít buď studenou sprchu, nebo lepší zdroj informací, slečno Čermáková.

+6/−1
19.2.2016 20:26

P42a52v39e23l 63G94r68a78s34g33r83u94b81e38r 8604238804527

P.S.: Kdo tyhle nutriční vtipy vlastně vymýšlí? To musí být ale veselá kopa!

+1/0
19.2.2016 20:44

J52a35n 47P30a31v78e94l 8623492318566

Nemyslím si, že by luštěniny byly podřadné. Jsou další skládačkou do puzzle "pestrá strava"

+2/0
19.2.2016 22:26

P19a71v47e88l 21G44r89a49s85g56r82u94b93e36r 8594858524807

Tak až se seznámíte s jejich nutriční hodnotou, myslet si to budete. Stravu si můžeme zpestřovat třeba i hlínou nebo lišejníkovým nákypem. Otázkou jenom je, proč bychom to měli dělat.

Luštěninové jídlo má nějakou zpestřovací hodnotu jenom tehdy, pokud bude doplněné plnohodnotnou bílkovinou v podobě vejce nebo masa. Naši takzvaní "odborníci" však aktuálně doporučují "odlehčovat" luštěninová jídla právě o živočišné potraviny, takže výsledkem jsou blafy z jihoasijských pralesů.

+1/−2
20.2.2016 7:19

M36i90r73k95a 30S69v88o73j94t32k18o43v68á 3427288566764

Částečně by se s vámi dalo souhlasit. Leč věc má dvě strany. Rostlinné zdroje potravy jsou všechny vlastně takto "chudé", leč ukazuje se, že pokud "chudé" zdroje vypustíme, najednou se nám dobře nedaří a tělo chřadne. Tedy je potřeba jíst vše a klidně i merlík. Prostě maso, mléko, ovoce, zeleninu luštěniny, ořechy, tuky apod. Vemte si třeba takové brambory. Jejich výživnou hodnotu a obsah minerálů a zjistíte, že by to dle vaší optiky nemělo cenu ani zvednout ze země. Pak to udělejte třeba s květákem nebo mrkví:)

0/−1
20.2.2016 13:01

P24a21v56e91l 27G25r32a41s66g95r51u52b36e93r 8294188194677

Rostlinné potraviny jsou zdrojem dílčích živin jako je např. vitamin C, vitamin K nebo kyselina listová. Samy o sobě jsou ale všude na světě příčinou dětské podvýživy.

+1/0
20.2.2016 14:06

M93i65c44h74a27l 29T31e70s94a27ř 4768222230611

Zvláštní, já jsem toho jednou snědl celou porci a ono to ze mě nevysálo všechnu životní sílu a nepadnul jsem mrtev k zemi. Což bych po přečtení Vašeho emotivního příspěvku očekával;-)

+1/−1
20.2.2016 16:50

J74a78k81u71b 40R34o44u72s 3583730884132

Problém je, že Quinoa navíc obsahuje kyselinu fytovou, která je antinutrient, díky kterému nejen, že těch několik málo nutrientů neabsorbujete, ale navíc ještě zabrání absorbování nutrientů z dalších jídel, která sníte několik hodin po konzumaci Quinoy. Nechápu, jak to někdo může jíst, ta plodina má tolik antinutrientů, že je v podstatě toxická.

0/0
20.2.2016 21:10

P92a31v51e94l 24G24r60a32s59g61r21u78b46e38r 8724948534377

Nechápete? Albert Einstein kdysi řekl: "Jen dvě věci jsou nekonečné - vesmír a lidská hloupost. Tím prvním si ovšem nejsem tak jist."

Dnes různé bionanynky hltají makrobiotickou a léčitelskou literaturu plnou nehorázných výmyslů a lží, A potom to doma zkoušejí na sobě a na svých dětech.

+1/0
21.2.2016 14:22

P24e88t82r37a 89N60o24v47á45k77o43v59á 7918856114388

Jako že ti Indiáni s tím neměli problém, ale nás to zabije?

0/0
22.2.2016 12:52

P25a38v49e52l 31G62r97a62s38g25r27u69b92e93r 8944708774147

Indiáni s tím pochopitelně měli problém. Stejně jako s tím mají problém všechny podvyživené národy rozvojového světa. To jen naivkové ze Západu si myslí, že se těmito blafy živí dobrovolně.

0/0
22.2.2016 17:42
Foto

O46n73d23ř19e92j 61V44a98r76o25š54č26á11k 3294917443

Jj, kazdej druhej rok se objevi nejaka "superpotravina" co za dva roky skonci v propadlisti dejin. Amarant... Goji... ted Quinoa... atd.

+4/0
19.2.2016 20:16
Foto

D10a57v65i14d 83K91o36p83a74l 5603452964769

Všeho z mírou a faktem je, že nejlépe je strava z místních lokalit.

+6/0
19.2.2016 21:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.