Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U vaření přemýšlejte a ušetříte čas i peníze. Domácí strava je základ

aktualizováno 
Poctivé domácí jídlo je přesně to, co vám kdykoliv udělá dobře. Naše prababičky to dobře věděly, my se to znovu učíme. A hlavně bychom to měli naučit svoje děti. Hlavní fór je v tom, že když koupíte kus masa, ať už hovězího, kuře, nebo lososa, neznamená to, že jste vyřešili jeden oběd nebo večeři.

Zeleninovou polévku připravíte z hovězího vývaru a zeleniny. V zimě se polévka hodí i na snídani, dát si ji můžete i jako lehkou teplou večeři, třeba s pečivem. | foto: Kille Enna pro Ikea

S rozumem v hrsti z něj připravíte třeba tři čtyři jídla. Kdo totiž u vaření přemýšlí, naplánuje si z jednoho „masového základu“ jídel hned víc a jejich konzumaci rozloží i do několika dní jednoho týdne. Není divu, že se tohle téma rozhodla po svém uchopit i IKEA, která svou nabídkou kuchyní a kuchyňských doplňků poměrně válcuje trh, a knížkou „Naše jídlo - přirozeně!“ chce dokázat, že není důvod, abychom doma nestíhali vařit. Protože jen málo co je důležitější.

A pro rodiny s dětmi to platí dvojnásob. Čas strávený společně se členy rodiny v kuchyni i u stolu rozhodně není ztracený. Naopak může se stát doslova fyzickou i duševní vzpruhou a tím nejlepším z každého všedního dne. Vzácnými chvilkami s rodinou, bez drnčícího mobilu a bez televize. Budete si vyprávět, co koho z vás dnes potkalo, pochutnáte si na skvělém domácím jídle a vaše děti si odnesou do života nádherné vzpomínky a zdravé návyky a cenné zkušenosti. 

Co z hovězího a zeleniny?

Ty by se měly týkat všeho, co s kuchyní a vařením souvisí. Takže zdaleka nejde jen o recepty. Umět se musí už nakupovat, správně potraviny skladovat, umět uvařit z toho, co zbylo ze včerejška a naučit se potravinami neplýtvat. Umět v kuchyni využít sezonní potraviny a nebát se zajít si něco do kuchyně natrhat přímo do volné přírody. (Tipy na plané jarní bylinky najdete zde.)

Podle průzkumu, který si IKEA nechala zpracovat, se totiž v každé domácnosti vyhodí zhruba třetina nakoupeného jídla. To je každá třetí nákupní taška s jídlem, kterou si za nemalé peníze odnášíme z obchodů. Takže rezervy tu jsou.

Recept na vařené hovězí s teplým salátem z brambor a celeru

„Myslete dopředu a naplánujte si vše tak, aby to časově klaplo. Během pár večerních hodin si připravte jídlo na následujících pár dní. Ale proč byste se do toho nemohli pustit v neděli, kdy má každý volno? Uvařte dvojitou várku polévky, hromadu masových kuliček, nebo ryby s bramborovou kaší,“ radí nový knižní „praktický průvodce pro opravdu dobrý život“, jak si doma připravit jídlo na dva tři dny dopředu. Kdo má tyto návyky z rodiny, tak tohle všechno dávno zná.    

Zkuste to také. Připravte si vařené hovězí maso s krémovým salátem z brambor a celeru, z vývaru pak silnou zeleninovou polévku, studené vařené hovězí využijte na obložené chleby a celer ještě do misek gratinované zeleniny.  

Na 6 porcí hlavního chodu budete potřebovat: cca 1 kg hovězí zadní kýty nebo hrudí s kostí, 150 g mrkve, 300 g očištěného pórku, 125 g oloupané cibule, 4 stroužky česneku, pár stonků petržele (tu budete potřebovat i do salátu z brambor a celeru), 12 kuliček černého pepře, 5 čerstvých nebo sušených bobkových listů, čtvrt lžičky celého kmínu nebo čtvrt lžičky drceného či čerstvě namletého kmínu a cca 10 g hrubé mořské soli.

5 důvodů, proč vařit doma:

- Ukázat dětem, jak se to dělá. A dát jim skvělé základy pro zdravé stravovací návyky do budoucnosti

- Protože vlastní jídlo chutná lépe a můžete si ho připravit tak, jak ho máte rádi. To s hotovými jídly nejde.

- Protože budete vědět, co jíte, a jak bylo vaše jídlo připraveno. Vyhnete se přísadám a konzervantům, které často obsahují hotová jídla či potraviny.

- Ušetříte. Domácí jídlo uvařené ze sezónních ingrediencí nepotřebuje žádný drahý obalový materiál, štítky, reklamu ani další věci, které jen zatěžují vaši peněženku.

- Protože je to zdravé, zábavné a získáte tak vzpomínky, které přetrvají celý život.

A pusťte se do vaření. Hovězí vložte do velkého hrnce (ideálně tlakového, dobu přípravy tak lze zkrátit až od dvě třetiny času) a přidejte jen tolik vody, aby bylo maso ponořené. Přiveďte k varu a z hladiny sbírejte vznikající pěnu, zbavíte se tak nečistot (více o správném hovězím vývaru například zde).

Oškrabejte mrkev, pórek a cibuli a nakrájejte je na velké kusy, přidejte je do hrnce a přihoďte i česnek, stonky petržele, bobkový list, celý kmín a hrubou mořskou sůl. Snižte plamen a vařte po dobu dvou hodin až dvou a půl. Poté odstavte a nechte maso alespoň 30 minut odpočinout, servírujte rozkrájené na velké kusy společně se salátem z brambor a celeru.

Na salát z brambor a celeru budete potřebovat: lžíci másla, 500 g malých brambor, 500 g oloupaného celeru, 50 g kaparů, 100 g nakládaných okurek, 250 ml horkého hovězího vývaru (z vařeného hovězího), 200 ml smetany, 50 g najemno nastrouhaného křene, nahrubo nasekanou čerstvou petrželku, mořskou sůl a čerstvě namletý černý pepř.

Brambory na salát uvařte tak, aby se téměř rozpadaly. Oloupejte je a rozkrojte na poloviny. Celer nakrájejte na kostičky o hraně zhruba 2x2 cm a uvařte jej téměř doměkka. V hrnci rozpusťte máslo, přidejte brambory, uvařené kostičky celeru a najemno nakrájené kapary a okurky. Dochuťte mořskou solí a čerstvě namletým pepřem a 5 minut duste. Přidejte hovězí vývar a přiveďte obsah hrnce k varu. Pal teprve přidejte i smetanu a na mírném ohni vařte salát tak dlouho, až bude hustý a krémový. Nakonec vmíchejte najemno nastrouhaný křen a nahrubo nasekanou petržel, případně ho můžete vylepšit kyselou ovocnou chutí a přidat do něj na kostičky nakrájené jablko neno kdoule.

Na obložený chleba s hovězím masem a brusinkami si připravte: krajíc opečeného žitného chleba, plátky vařeného hovězího masa, 50 g salátu z brambor a celeru, brusinkový džem nebo želé a křen nakrájený na plátky.

Žitný chléb opečte, salát z brambor a celeru vidličkou rozmačkejte a namažte ho na opečený chleba. Na salát položte vařené hovězí, přidejte brusinkový džem a nakonec plátky křenu.

Gratinovaný celer a mangold si můžete dát třeba na svačinu.

Gratinovaný celer a mangold si můžete dát třeba na svačinu.

A nezapomeňte ani na gratinovaný celer a mangold, případně pórek: na tuhle malou chuťovku, svačinku nebo přílohu dalšího jídla, si na dvě porce připravte 300 g salátu z brambor a celeru, 200 g očištěného mangoldu nebo pórku, za studena lisovaný olivový olej na smažení, 30 g nahrubo nastrouhaného tvrdého sýra, například parmezánu.

Mangold (nebo pórek) nakrájejte nahrubo a na olivový olej smažte na velkém plameni dozlatova. Přidejte salát z brambor a celeru a promíchejte. Směs rozdělte do dvou malých zapékacích misek, posypte nahrubo nastrouhaným parmezánem a pečte asi 15 minut při teplotě 225 °C, až bude sýr dozlatova.

Zeleninová polévka zahřeje, připravte si na ni: na zhruba 1 litr 750 ml hovězího vývaru (z uvařeného hovězího masa), 75 g očištěného bílého zelí nebo kapusty, 100 g očištěného pórku, 150 g jablek nakrájených na kostičky i se slupkou, hrst nahrubo nasekané čerstvé petržele, mořskou sůl podle chuti a čerstvě namletý černý pepř.

Tak se vaří u nás

Ověřené recepty na vaření doma najdete na webu o vaření Labužník.cz.

Hovězí vývar ohřejte, listy zelí srolujte, zmáčkněte a pokrájejte na tenké plátky. Pórek rozkrájejte na tenká kolečka a ty společně se zelím vložte do hrnce s polévkou. Zeleninu vařte 5 až 10 minut doměkka. Přidejte na kostičky nakrájené jablko a petržel, dochuťte mořskou solí a čerstvě namletým černým pepřem a podávejte. Třeba s chlebem a máte vynikající večeři.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.