Po uvedení snímku 101 dalmatinů se zahájily hvězdné roky tohoto plemene.

Po uvedení snímku 101 dalmatinů se zahájily hvězdné roky tohoto plemene. | foto: Profimedia.cz

Filmy ovlivňují oblíbenost psích plemen až na deset let

  • 11
Když v roce 1959 vydalo studio Walta Disneye film Shaggy Dog s bobtailem v hlavní roli, o desítky procent se zvedl počet registrací tohoto plemene. Něco podobného se stalo už v roce 1943 po filmu Lassie se vrací, i když ne tak dramaticky.

Podle archivů American Kennel Clubu nárůst registrací plemene trvá až deset let a souvisí s celkovou úspěšností snímku. Vědci z Bristol University prozkoumali 87 filmů, kde se v jedné z hlavních postav objevil pes (zprávu najdete zde). Pak údaje porovnali s daty American Kennel Clubu, který má největší celosvětovou databázi čítající 65 milionů psů.

Staroanglický ovčák se stal hrdinou filmu The Shaggy dog, u nás uváděný jako Chundelatý pes.

Nejvýraznější ovlivnění popularity zaznamenali například u snímků Lassie se vrací, kde vzrostl bezprostředně po uvedení filmu počet registrací z 2 331 na 20 006. Plemeno staroanglický ovčák, bobtail, bylo v roce 1959 téměř neznámé. Poté, co se stal hrdinou snímku The Shaggy dog, narostl v následujícím roce počet registrací z 112 na 4 226. Tento snímek byl tak úspěšný, že se dočkal v roce 2006 remaku.

Podobné příběhy prožili i pejskové, kteří se proslavili v dalších příbězích. Typicky například 101 dalmatinů či zatoulaný bernardýn ve filmu Beethoven.

Některé filmy promítané během 20. století unikly zájmu chovatelů, vesměs to však nebyly žádné trháky. A zápornou bilanci má film Lady a tramp, kde po roce 1955, kdy se film promítal, kleslo množství registrací kokršpanělů.

Až zas budou děti škemrat...

... e-kniha Psi celého světa vám poradí, jakého psa vybrat. Stáhněte si ji na Knihy.iDNES.cz

Podle úspěšnosti snímků se prodlužovala nebo naopak zkracovala vlna registrací. Po raketovém startu po několika letech nastává pád a počty se vracejí na původní hodnoty.

Výzkumníci také vysledovali, že v průběhu desítek let se vliv filmů na chovatele snižuje, což mají zřejmě na svědomí pokročilé informační technologie, televize a internet. Ty jsou pro tradiční film obrovskou konkurencí a budoucím chovatelům přinášejí daleko více informací.