Češi grilování milují, před kouskem kvalitního masa ale raději dají přednost...

Češi grilování milují, před kouskem kvalitního masa ale raději dají přednost levnějším uzeninám, ukázal průzkum. | foto: Profimedia.cz

Češi grilování milují. Na mase šetří, špekáčků je za stejnou cenu víc

  • 134
Každý grilující u nás v průměru utratí za sezonu 4 tisíce korun jen za suroviny, které hodí na gril. Vzhledem k tomu, že tři ze čtyř Čechů si nedovedou léto bez grilování vůbec představit, je to slušná kupní síla. Jak ale zjistil průzkum portálu AkcniCeny.cz, i mladí sahají po špekáčcích, protože hlavním kritériem výběru je nejčastěji cena.

Grilování Češi většinou nevnímají jako zdravou nebo alternativní úpravu jídla, ale jako rodinnou sešlost: 62 % respondentů průzkumu se ke grilování schází v kruhu úzké rodiny, 23 % má ve zvyku pozvat i širší rodinu. Grilování s přáteli pro větší skupinky, než je deset lidí, si nás ale na rozdíl od zahraničí stále ještě nezískalo, holdují mu necelá 3 % dotazovaných. A naopak sólo grilování podnikají jen 2 %.

Inspirativní grilovací galerie

Přitom 18 % Čechů - tedy zhruba každý pátý - o prázdninách griluje několikrát týdně, mnohdy bez ohledu na počasí a celých 40 % rozpálí gril minimálně dvakrát měsíčně. Není divu, že letním tematickým letákům vládnou ty s nabídkou surovin a potřeb na grilování, a ty také kralují žebříčkům prodejní úspěšnosti.

Při nákupech potravin na grilování jsme také ochotni utratit více než obvykle: 47 % Čechů utratí zhruba 500 Kč, 17 % za jeden nákup zaplatí mezi 500 a 1000 korunami, pod 250 korun se snaží dostat 31 % Čechů.

Recepty na marinádu, nové rodinné stříbro v Česku

Kupovaným marinádám 37 % Čechů vůbec nevěří, 35 % je se zklamáním vyzkoušelo. Na domácí marinády má vyzkoušený recept celkem 62 % Čechů.

Není nic jednoduššího než příprava vlastní marinády, stačí dodržet pár pravidel, ale jinak se vaší chuťové fantazii meze nekladou - praktické rady zkušeného šéfkuchař k přípravě marinády najdete zde.

Chceme, aby toho bylo hodně, a grilujeme hlavně doma

Na talíř si ale chceme naložit minimálně 200g kus masa, opravdu poctivá polovina (celých 52 %) pak dokonce 400g. I proto je při grilování nejoblíbenějším druhem masa kuřecí (ukrojilo celých 28 % z toho, co si Češi nejčastěji na grilu připravují), těsně následované vepřovým (26 %).

Jak vybrat ty NEJ špekáčky?

Vodítkem vám může být kompletní test špekáčků, který provedla MF DNES a najdete ho zde. „Pokud se kterýkoliv kladně hodnocený produkt objeví v akčních nabídkách, automaticky se tato skutečnost propisuje do vyhledávání na portálu AkcniCeny.cz,“ vysvětluje jeho projektový manažer, že se tak snaží vyjít vstříc snaze Čechů kupovat kvalitní uzeniny.

Podle průzkumu totiž 16 % zákazníků sleduje při nákupu uzenin jednoznačně kvalitu a cenu vůbec neřeší, jen 7 % se řídí naopak pouze cenou a 77 % se snaží balancovat tak, aby získalo tzv. kvalitu za rozumnou cenu.

Podle projektového manažera portálu AkcniCeny.cz Ondřeje Hloupého ale renesanci zažívají klasické české špekáčky a vysvětluje také proč: “Průměrná sezonní útrata české rodiny za gril a doplňky stoupá až nad deset tisíc korun. Při rozložení do více měsíců není číslo tak markantní jako v souhrnu, ale přesto lze zaznamenat snahy o částečné úspory alespoň při volbě masa. Množství si stále rádi dopřejeme, ale čím dál častěji volíme levnější kuřecí maso nebo právě uzeniny.“

Přitom se dají na grilu připravit výborné burgery z mletého masa (recept na kvalitní hovězí burger srovnatelný se steakem zde), a to ještě případně nastavit zeleninou (recept zde). Podle šéfkuchaře Zdeňka Pohlreicha toho na grilování není moc potřeba, protože nejlepší kuchařkou je sama příroda. Stačí dobré maso, sůl a pepř a kvalitní olivový olej:

31. května 2013

Typické české grilování probíhá doma, v soukromí zahrady, jak potvrdilo celých 87 % respondentů. Na jednorázové grily a grilování v parku - jak je to obvyklé v zahraničí - či jinde venku v přírodě jsme si ještě nezvykli; letní grilování si takto užívají jen 2 % Čechů. Nejoblíbenějším nápojem zůstává pivo, které si ke grilování otevře každý druhý Čech.