Japonci nechtějí zatěžovat pozůstalé pohřbem. Kupují si rakev už zaživa

  • 1
Stoupající náklady na pohřeb v Japonsku nastartovaly boom pohřebních služeb. S tím, jak populace stárne, si stále více starších lidí zajišťuje služby spojené s pohřbem předem. Objednávají si rakev na míru, dokonce si ji mohou dopředu vyzkoušet.

V Japonsku se v posledních letech enormně zvýšil počet pohřebních ústavů, z 550 v roce 2000 na téměř 2000 v současné době. Jejich obrat se za tu dobu zdvojnásobil.

Do pohřebního byznysu se nyní zapojil i jeden z velkých obchodních řetězců Aeon, který dává možnost seniorům vybrat si rakev na míru a vyzkoušet si ji předem, aby se v ní cítili dobře. „Existuje velké množství seniorů, kteří si uvědomují, jak by finančně zatížili pozůstalé. Proto si služby objednávají zodpovědně už za života,“ popisuje manažer prodeje u Aeon Tomoya Tani.

Kompletní služby však řetězec nedokáže nabídnout, protože do smlouvy mají co mluvit hlavně chrámy, v nichž pohřby probíhají. Jinak udělají vše. Během sezení s klienty se nabízejí i služby fotografa, aby zesnulí v budoucnu při obřadu působili co nejlépe.

Jak se zdá, tyto služby jsou pro mnoho lidí přínosem. Jako například pro 78letého Masaaki Miyazakiho. „Přišel jsem na seminář, protože v mých letech už je načase o těchto otázkách začít přemýšlet,“ popsal v okamžiku, kdy si vyzkoušel, zda mu bude rakev pohodlná a nechal se vyfotit na parte.