Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jediná česká létající replika letounu bratří Wrightů potěší na leteckém dnu

  10:45aktualizováno  10:45
Úspěšný stroj bratří Wrightů vyrobil před sedmi lety kutil Václav Vondrášek v rámci soutěže pořádané americkou nadací ke stému výročí letu bratří Wrightů. Teď replika Wright Flyer "slouží" na leteckých přehlídkách. Můžete ji vidět například během leteckého dne v Ústí nad Labem, která se koná v sobotu 26. června.

Kindernay´s Flying Cirkus | foto: Kinderny

Český Wright Flyer vlastně vzniknul omylem. "Když se blížilo sté výročí letu bratří Wrightů, vypsala nějaká americká nadace soutěž snad o 50 tisíc dolarů pro toho, kdo dokáže postavit první funkční repliku. Mysleli, že to vyhrají jejich lidé, jenže Vondrášek se toho chytil a vysmahl celý letoun snad za devět měsíců. No a i když se po Američanech rázem slehla zem, webové stránky nadace zmizely a nikdo nereagoval ani na korespondenci, Wright už v Čechách zůstal," říká se smíchem Martin Krátký, který se kromě představování repliky slavného stroje zabývá i organizací ústeckého leteckého dne. Ten se uskuteční v sobotu a právě stroj Wright Flyer bude hlavní hvězdou.

Nejčastěji vystupuje s létajícím cirkusem

vznikl v Pardubicích

Wright Flyer začal stavět kutil a stavitel leteckých replik Václav Vondrášek. Jako předlohu si vybral třetí typ z roku 1905. První nebyl totiž konstrukčně zcela zdařilý a byl by za letu příliš nebezpečný. Velká část draku je vyrobena z jasanového, zbytek ze smrkového dřeva.

Stroj je dlouhý 10 m, vysoký 2,6 m a rozpětí křídel má 11 m. Jeho cestovní rychlost je 60 km/h.

Proti originálu byste na něm našli několik rozdílů. Ten nejzásadnější je v ovládání. Zatímco bratři Wrightové měnili náklon letounu skrucováním konců křídel, u repliky jsou kvůli bezpečnosti na horním i spodním křídle přidaná křidélka. Stroj osadil repasovaným motorem Rotax 503 o výkonu 37 kW, který je tomu původnímu vzhledově i konstrukčně podobný.

Profil křídel potažených prolakovaným plátnem je na rozdíl od originálu méně klenutý a vyztužovací a ovládací struny nahradila spolehlivější lanka.

Letoun je nyní v majetku občanského sdružení, které provozuje Letecké muzeum v Hradci Králové a proslulý létající cirkus Martina Kindernaye, jehož piloti létají na přehlídkách v replikách slavných letounů.

Se strojem ale objíždějí i zahraniční přehlídky letecké techniky."Měli jsme ho jen tak vystavený na přehlídce na berlínském Tempelhofu, kde se ho mezi všechny ty spitfiry a dakoty nepodařilo směstnat do programu, ale odezvu měl fantastickou. Dostali jsme pozvánky na Le Bourget nebo na Duxford, tak uvidíme, co z toho bude," vyjmenoval slavné letecké přehlídky Martin Krátký.

Na přehlídkách přitom musejí pro křehoučký stroj hledat využití velmi šetrně. V sobotu se v rámci leteckého dne například dostane na start až kvečeru, až bude bezvětří.

Skládá se dva dny

Letoun je velmi křehký, složený jen z titěrného dřeva a mušelínu, a tak se musí na místo letu vozit několik dnů předem. Samotné skládání jednotlivých částí je prý také pořádná dřina, která zabere dvěma technikům minimálně dva dny práce. Nejtěžší je vypínání výztužných lanek, která musí být napnutá naprosto stejnoměrně a precizně, jinak by se letadlo při pokusu o start rozpadlo.

Aby se letoun předloze připodobnil ještě víc, mění motory. Začínal s šedesátikoňovým rotaxem z ultralightu, teď má motor o polovičním výkonu. A v plánu je montáž takřka originálního motoru o dvanácti koních jako byl ten, na němž se v roce 1903 vydal Orville Wright na první let.

Wright Flyer III

Historický snímek Wright FlyerBratři Orville a Wilbur Wrightové začali své pokusy s nepilotovanými kluzáky v době přelomu století. Využili získaných zkušeností a postavili Flyer, se kterým pak 17. prosince 1903 Orville Wright uskutečnil v Kitty Hawk, na pobřeží Severní Karoliny, první motorový řízený dlouhý let pilotovaného letadla. Bratři tento stroj dál vyvinuli jako Flyer II, který měl upravená křídla a vylepšený motor, takže dával výkon 15 k (11 kW), ale tento typ úspěšný nebyl. Opravdu použitelným strojem byl teprve Flyer III. Jeho vrtule a motor byly totožné s modelem Flyer II, ale měl dokonalejší systém řízení. Vzlétl 23. ledna 1905 a jeho prvních deset letů netrvalo nikdy déle než 10 vteřin, což oba bratři považovali za důsledek nezkušenosti s novým řízením. Konečně v říjnu Wilbur Wright dokázal za 39 minut a 23 vteřin uletět vzdálenost 38,9 km.

Země původu: USA

Typ: experimentální dvojplošník

Pohon: jeden 20 k (15 kW) - řadový čtyřválec Wright

Váha: 388 kg

Rozměry: rozpětí 12,34 m; délka 8,53 m; výška 2,44 m; plocha křídla 46,73 m2

Autoři:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.