Podle britského průzkumu si 17 % lidí myslí, že prase má křídla.

Podle britského průzkumu si 17 % lidí myslí, že prase má křídla. | foto: Koláž - iDNES.cz

Každý šestý Brit si myslí, že prase má křídla, zjistil nový průzkum

  • 62
Katastrofální neznalost druhů masa zjistil nejnovější průzkum mezi britskými spotřebiteli. Až 17 procent z dotázaných by u řezníka klidně požadovalo vepřová křidýlka.

Průzkum, který se konal mezi tisícem dospělých lidí, se uskutečnil v rámci Národního týdne řezníků. "Myšlenka, že by slanina mohla létat, je sice lákavá, ale děsí mne představa, jak malé znalosti lidé mají o mase. A to přesto, že televizi zaplavují desítky pořadů o vaření," řekl deníku The Telegraph Bed Eddington, editor The Meat Trade Journal, který každoroční akci organizuje.

Podle průzkumu si nejenže mnoho nakupujících myslí, že vepř může létat, ale například minimálně dva z deseti se domnívají, že kuřecí řízky nebo jehněčí stehno lze koupit jen v supermarketu.

Průzkum zároveň ukázal, jak se zároveň mění nákupní zvyklosti. Lidé jsou pohodlnější. Například 38 procent tazatelů tvrdilo, že nemá řezníka dost blízko, 41 procent kritizovalo ceny v řeznictvích, které nemohou konkurovat obchodním řetězcům. Kvůli těmto trendům zkrachovalo ve Velké Británii za posledních deset let přes 2 000 řeznictví.

Situaci kritizuje i Charlie Shaw, ředitel Gingerova vepřového řeznictví v londýnském Borough Market. "Jsme národ milovníků masa, výsledky průzkumu jsou srdcervoucí. S tak malou znalostí základních surovin se lidé sami připravují o mnoho pochoutek, které by si mohli připravit," komentuje.

"U nás by takový průzkum určitě dopadl lépe," tvrdí šéf Českého svazu zpracovatelů masa Jan Katina. "Už proto, že masivní rozvoj supermarketů už máme za sebou a situace je docela stabilizovaná. A hlavně, u řezníka se vždycky dozvíte, co s kterým kusem masa máte udělat a na co se hodí, to lidé vědí. Navíc tu vidím s trendem návratu k domácímu kulinaření, kolik lidí si hledá svého oblíbeného řezníka," popisuje tuzemskou praxi.

"Jenže je to samozřejmě velmi individuální. Někdo cestou z práce zajde ke svému řezníkovi a má potěšení z toho, že si spolu popovídají o vaření. Pak jsou lidé, které vaření opravdu nebaví a dají přednost celotýdennímu nákupu v hypermarketu. Ale i ze svého okolí vidím, že dobrá řeznictví rozhodně nekrachují a počet jejich zákazníků spíš stoupá," zůstává optimistou.