Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec elektrokola? Rumun postavil kolo na tryskový pohon

aktualizováno 
Mladíček Raul Oaida si vyřešil pohon svého kola po svém. Pohrdl lidskou silou i elektřinou. Rozhodl se pohánět ho reaktivním motorem. Neodtajnil však technické detaily. Pomozte je v diskusi rozlousknout.

Raul Oaida společně se svým otcem Dorinem před první testovací jízdou. | foto: Reuters

Podle Raula je kolo ideálním dopravním prostředkem. Dostanete se s ním snadno tam, kam potřebujete. Navíc se nemusíte bát automobilové zácpy. Jenže jsou situace, kdy potřebujete přece jen zvýšit tempo. A pak je nutné přidat o něco rychlejší pohon, než může poskytnout lidská síla nebo elektřina.

Po tři roky se proto zavíral do garáže a vyvinul miniaturní tryskovou variantu motoru, který by bylo možné připevnit na kolo. V tomto.případě na to jeho, horské.

Fotogalerie

Devatenáctiletý mladík z města Deva v Transylvánii si celý výzkum platil z kapesného a občasných darů od svých fanoušků a příbuzných. Hlavním rádcem a podporovatelem se stal jeho otec Dorin. Když se odhodlal k první zkušební jízdě, přilákal dav zvědavců. Ostatně není se co divit. Jeho motor nepatří mezi tichošlápky. Ostatně i vynálezce raději používá sluchátka proti hluku.

Oaida se považuje za pokračovatele svého krajana Henriho Coandy, který v roce 1910 ve Francii představil první (podle něj) prakticky použitelný tryskový pohon. To je motor pracující na základě akce a reakce. Spaliny vycházející z trysky motoru "postrkávají" konstrukci, ke které je motor připevněn, vpřed.

Raul zatím dosáhl na svém kole maximální rychlosti 42 kilometrů za hodinu. Absolvoval testovací jízdu z Devy do Bukurešti a ta ho naplňuje nadějemi na další vývoj.

"Vynálezce" bohužel neupřesnil technické detaily, ani druh paliva, které používá. Například modeláři u svých turbinových motorů používají letecké palivo JET A-1, ti méně nároční tuhé letecké palivo. Nádobka připevněná náplastí ke kolu (viz foto)by nahrávala první verzi. Jeho konstrukce by mohla být amatérskou verzí něčeho podobného v silnější variantě. Pokud je vůbec možné srovnávat. Techničtí zasvěcenci by nám určitě mohli poradit v diskusi.

Kolo na tryskový pohon však není jediným koumákovým počinem. V roce 2012 se pokusil vyslat model raketoplánu postavený z lega do vesmíru. Model neměl samozřejmě vlastní pohon, byl zavěšený na balonu, který vystoupal až do výše 35 kilometrů a bez úhony se vrátil na zem.

Tento pokus byl poněkud náročný, protože rumunské úřady jsou vůči podobným pokusům velmi přísné. Společně se svým otcem nakonec experiment uskutečnili v Německu.

Autor:




Nejčtenější

U silnějších motorů se místo jednoduchého molitanového filtru používají...
PORADNA: Vzduchový filtr u sekačky po vyprání raději olejem nenapouštějte

Celý život peru vzduchový filtr u sekačky jarovou vodou a teď jsem se v nějaké diskusi dočetl, že správně bych ho před nasazením do stroje měl napustit olejem,...  celý článek

Larva zavíječe voskového je známá hlavně jako nepřítel včelařů.
Zavíječ, nepřítel včel, možná zachrání lidstvo před plasty. Chutnají mu

Vědkyně Federica Bertocchiniová jen shodou náhod přišla na to, že larvy zavíječe voskového si rády pochutnají na plastových taškách. Když totiž čistila svůj...  celý článek

Klisny se ke stádu po porodu vrací poté, co se mezi matkou a hříbětem vytvoří...
U Milovic se rodí divoká hříbata i telata. Slavná klisna uhynula

Jaro přineslo do rezervace divokých koní v bývalém vojenském prostoru Milovic smutek i spoustu naděje. Před dvěma týdny sice uhynula klisna, která přivedla na...  celý článek

Na grilování není nic složitého, je přesvědčen Zdeněk Pohlreich. Je to hlavně o...
Bez utěrky za pasem ani ránu. To platí i pro grilování, říká Pohlreich

Bez mučení přizná, že je od přírody líný, a proto miluje grilování na plynu. Stejně tak je přesvědčen, že špatnému masu uhlí ani marináda chuť nepřidají. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.