Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec elektrokola? Rumun postavil kolo na tryskový pohon

aktualizováno 
Mladíček Raul Oaida si vyřešil pohon svého kola po svém. Pohrdl lidskou silou i elektřinou. Rozhodl se pohánět ho reaktivním motorem. Neodtajnil však technické detaily. Pomozte je v diskusi rozlousknout.

Raul Oaida společně se svým otcem Dorinem před první testovací jízdou. | foto: Reuters

Podle Raula je kolo ideálním dopravním prostředkem. Dostanete se s ním snadno tam, kam potřebujete. Navíc se nemusíte bát automobilové zácpy. Jenže jsou situace, kdy potřebujete přece jen zvýšit tempo. A pak je nutné přidat o něco rychlejší pohon, než může poskytnout lidská síla nebo elektřina.

Po tři roky se proto zavíral do garáže a vyvinul miniaturní tryskovou variantu motoru, který by bylo možné připevnit na kolo. V tomto.případě na to jeho, horské.

Fotogalerie

Devatenáctiletý mladík z města Deva v Transylvánii si celý výzkum platil z kapesného a občasných darů od svých fanoušků a příbuzných. Hlavním rádcem a podporovatelem se stal jeho otec Dorin. Když se odhodlal k první zkušební jízdě, přilákal dav zvědavců. Ostatně není se co divit. Jeho motor nepatří mezi tichošlápky. Ostatně i vynálezce raději používá sluchátka proti hluku.

Oaida se považuje za pokračovatele svého krajana Henriho Coandy, který v roce 1910 ve Francii představil první (podle něj) prakticky použitelný tryskový pohon. To je motor pracující na základě akce a reakce. Spaliny vycházející z trysky motoru "postrkávají" konstrukci, ke které je motor připevněn, vpřed.

Raul zatím dosáhl na svém kole maximální rychlosti 42 kilometrů za hodinu. Absolvoval testovací jízdu z Devy do Bukurešti a ta ho naplňuje nadějemi na další vývoj.

"Vynálezce" bohužel neupřesnil technické detaily, ani druh paliva, které používá. Například modeláři u svých turbinových motorů používají letecké palivo JET A-1, ti méně nároční tuhé letecké palivo. Nádobka připevněná náplastí ke kolu (viz foto)by nahrávala první verzi. Jeho konstrukce by mohla být amatérskou verzí něčeho podobného v silnější variantě. Pokud je vůbec možné srovnávat. Techničtí zasvěcenci by nám určitě mohli poradit v diskusi.

Kolo na tryskový pohon však není jediným koumákovým počinem. V roce 2012 se pokusil vyslat model raketoplánu postavený z lega do vesmíru. Model neměl samozřejmě vlastní pohon, byl zavěšený na balonu, který vystoupal až do výše 35 kilometrů a bez úhony se vrátil na zem.

Tento pokus byl poněkud náročný, protože rumunské úřady jsou vůči podobným pokusům velmi přísné. Společně se svým otcem nakonec experiment uskutečnili v Německu.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.