S koněm Převalského, posledním divokým koněm vůbec, se svět seznámil v roce 1881 a o necelých sto let později byl ve volné přírodě zcela vyhuben. Přežil jen v lidské péči, na čemž má mimořádnou zásluhu pražská zoo, která od roku 1959 vede celosvětovou plemennou knihu tohoto druhu. Za vedení profesora Veselovského se stala i jedním z hlavních iniciátorů jejich návratu do Mongolska.
Cesta z Hortobágy do Prahy |
Transporty koní Převalského do centrální Asie probíhaly v 90. letech a v první polovině minulého desetiletí v režii několika západoevropských organizací. Pak ustaly, přestože potřeba doplňovat populaci v Mongolsku dalšími zvířaty trvala. Štafetu převzala až Zoo Praha, která ve spolupráci s Armádou ČR dopravila letouny CASA do západního Mongolska již dvanáct koní Převalského (2011 do Khomiin Talu, 2012 a 2013 do Tachin Talu v národním parku Gobi B, reportáž s videem z loňského transportu najdete zde.).
Zatím poslední, tedy letošní transport (více zde), proběhl v rekordně krátkém čase. Cesta od nakládání v Dolním Dobřejově po vypuštění čtyř klisen do aklimatizační ohrady v Tachin Talu trvala necelých 35 hodin.
"Všech dvanáct koní se do Mongolska podařilo dopravit bez úhony, také se v drsných podmínkách velmi dobře aklimatizovali. Klisny v Khomiin Talu rodí mláďata, z nichž dvě již jsou ve věku, kdy mají velmi dobrou šanci dožít se dospělosti. Čtyři klisny přepravené loni vytvořily harém s divokým hřebcem Erkhesem, jsou nesmírně plaché a jistě také brzo začnou rodit mláďata. Čtyři klisny z letoška jsou ještě v aklimatizační ohradě, do níž se ovšem podařilo dostat divokému hřebci Mogoiovi," řekl k tomu Miroslav Bobek, ředitel Zoo Praha.
Ochranářský projekt není jen o koních, ale i o lidech
V západním Mongolsku realizovala Zoo Praha z prostředků České rozvojové agentury po tři roky projekt, jehož cílem bylo zlepšit fungování národního parku Gobi B a zvýšit životní úroveň obyvatel této oblasti. I tyto zdánlivě nesouvisející záležitosti mohou ve skutečnosti velmi reálně přispět k dlouhodobé udržitelnosti reintrodukčního projektu koní Převalského.
Do národního parku byla díky projektu pořízena dvě terénní vozidla a vybudovány strážní posty. Pro případ kruté zimy, jaká katastrofálně postihla místní populaci koní Převalského na přelomu let 2009 a 2010, byly vybudovány seníky.
"Ve vesnici Bij u Tachin Talu se podařilo zrekonstruovat nemocnici a zajistit lékaře, aby místní nemuseli v zimě hledat pomoc stovky kilometrů daleko. Dlouhodobě z projektu podporujeme i místní kooperativu, která zejména ženám zajišťuje pracovní příležitosti. Pomohli jsme také místním vybudovat sklad na brambory, naučili jsme je dovednostem v oblasti managementu a marketingu a při místní škole založili dětský Ekoklub Takhi," vysvětluje na konkrétních příkladech koordinátorka in situ projektů Hana Geroldová, jak prakticky vypadá situace v místě a co je také potřeba v rámci projektu Návrat divokých koní řešit.
Přípravy na Návrat 2014
Další transport je opět naplánován na příští léto, ale přípravy jsou v plném proudu. Začátkem prosince například výborně sehraný česko-maďarský tým zrealizoval převoz čtyř klisen koně Převalského z maďarského národního parku Hortobágy bez velkých komplikací (viz úvodní dokumentární video). Momentálně si zvířata ve výběhu v Praze přivykají a v létě by alespoň některé z nich mělo zamířit do Gobi.
Koně Převalského vhodní pro přepravu do Mongolska totiž musejí splňovat řadu kritérií, a proto pocházejí z více chovatelských zařízení. Až těsně před transportem se definitivně rozhodne, které čtyř klisny přepravu do Mongolska podstoupí. (Jak můžete projekt podpořit, čtěte zde.)
"Příprava na další Návrat samozřejmě znamená i shromažďování finančních prostředků a vyřizování všech nezbytných dokumentů a povolení. V roce 2014 to bude ještě mnohem náročnější vzhledem k záměru pokusit se o přistání letounu CASA v polopoušti, přímo u ohrad v Tachin Talu. Doba přepravy koní by se tím velmi významně zkrátila a odpadly by rovněž některé komplikace, které způsobují dvě mezipřistání v Rusku," nastínil plán dalšího transportu Bobek.
Vedle vlastního transportu koní chce Zoo Praha pokračovat i v rozvojových projektech v Biji. Cílem má být zajištění nových pracovních příležitostí pro místní obyvatele a přibrzdění živelného rozvoje zemědělství: vysoká spotřeba vody na zavlažování by totiž znamenala, že jí nebude dostatek v národním parku Gobi B. V rámci spolupráce s International Takhi Group chce Zoo Praha usilovat rovněž o rozšíření národního parku Gobi B či o zvýšení počtu rangerů.