Zleva: starý motor s SV rozvodem, uprostřed OHV z čínské produkce, vpravo OHC motor na sekačce Honda

Zleva: starý motor s SV rozvodem, uprostřed OHV z čínské produkce, vpravo OHC motor na sekačce Honda | foto: Marek Burza

Koně zmizeli ze sekaček, sílu lépe změříte podle točivého momentu

  • 28
Kvůli rozdílným metodikám při měření výkonu motorů v koňských silách pro sekačky se výrobci soustřeďují na ukazatel, který je pro měření skutečného výkonu vhodnější, tedy točivý moment. Ten při rotačním pohybu nože lépe vyjadřuje schopnost motoru konat práci, kde se většina práce odevzdává noži a jen minimum pojezdu.

Například motoráři z Briggs & Stratton přešli v označování svých strojů na trojmístný kód na kapotáži. Najdete tu tedy motory série 400, 500, 600, 700 a 800. Laik by si podle tradice řekl, že jde o motory o výkonu pět až osm koní.

"To samozřejmě není pravda. Toto označení vyplývá z označování v anglických mírách, setkali jsme se ale s tím, že někdy takto motory prezentovali zákazníkům neznalí prodejci a tím jim podávali matoucí informaci," říká Radovan Bureš ze společnosti Briggs & Stratton. "Proto jsme připravili přepočtovou tabulku do evropských newtonmetrů, aby si každý mohl odvodit skutečný výkon. A věděl, že pro sečení malých ploch se sekačkou bez pojezdu si vystačí s nejmenším motorem, pro sekání vysoké, anebo dokonce mokré trávy na větších plochách je třeba zvolit motory z nejvyšší řady s největším točivým momentem," vysvětluje.

Podívejte se, jaký točivý moment mají nejpoužívanější motory na trhu:

Série B&S*Točivý moment v NmObsah motoru v cm3
4506,1148
5006,8158
5507,5158
6258,5190
6508,8190
6759,2190
7009,5161
82511,2190
85011,5190
87511,9190
Série Honda**
GCV1356,9135
GCV1609,4160
GCV19011,3190

*Série B&S 450-675 mají SV rozvody, série 700 mají společností B&S patentované rozvody DOV snižující vibrace a hluk motoru, vyšší série mají rozvody OHV, ** Motory Honda jsou osazeny OHC rozvody

Čím modernější motor, tím více práce s údržbou

Čína se dere vzhůru

Ve světě se stále více prosazuje silný čínský výrobce Loncin. Ten vyrábí podle referencí velmi solidní OHV motory, v Evropě hodně do sekaček osazované například italskou společností GGP. Ta z nich montuje sekačky pod různými obchodními značkami.

Při srovnání motorů si všimněte, proč nejnižší řady motorů B&S mají větší obsah než například Hondy: používají starší typ rozvodů, takzvané SV rozvody, které už jsou na světě zhruba sto let. Na srovnatelný výkon je tak třeba větší válec. "Honďácké" motory s OHC rozvody (druhý, nejmodernější extrém) jsou logicky složitější.

Není se tedy co divit, že sekačky s OHC motory jsou vždy o fous dražší než s SV modely.

Není ale pravda, že to nejmodernější musí být vždy to nejvhodnější pro uživatele. Zatímco s autem jezdíme pravidelně do servisu na garanční prohlídky a výměny oleje a filtrů, zahradní sekačku necháváme stát jako chudou nevěstu v koutě. Pak se starší, ale "věčná" a v provozu koncepce může ukázat jako výhoda - vydrží i macešské zacházení.

Dbejte na kvalitu benzinu

A to je tak trochu paradoxně nevýhodou precizních motorů Honda. Více využívají technologií z automobilového průmyslu, ale jsou také náchylnější na kvalitu paliva.

Do Briggse s SV rozvody můžete klidně nalít dva roky starý zbytek zvodnatělého benzinu z kanystru uskladněného pod kůlnou a vydrží to, ač samozřejmě výrobce od podobných praktik zrazuje. U novějších motorů ale může při podobných postupech nastat problém, podobně jako když s dieselovým autem načepujete levnou naftu někde v JZD.

Každý si tak musí rozmyslet: dát přednost starší, ale dosud fungující a odolné konstrukci, anebo modernímu motoru, který při srovnatelné kubatuře nabízí sice větší výkon, ale musí se počítat s tím, že je třeba více se o něho starat.