Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Dokonalá iluze cestování vlakem po Česku v podzemí na Smíchově

aktualizováno 
Cestu vlakem na železničním modelu z pohledu strojvůdce i cestujícího jsme nasnímali v Království železnic na pražském Andělu. Z 550 metrů čtverečních, na kterých se tato modelová železnice zatím rozkládá, jsme si vybrali cestu z Ústí nad Labem do Prahy.

Video je sestříháno ze záznamů tří kamer. Jedna velká točila celky a detaily vláčků, především tedy jejich průjezdy krajinou. Druhá malá kamera byla přilepená napříč na jednom z vláčků směřujícím z Ústí nad Labem do Prahy.

Fotogalerie

"Musela tedy zabírat pohled, jaký se naskytne cestujícímu sedícímu ve vlaku. Je totiž širší než kolejiště a pokud bychom s ní chtěli snímat jízdu z pohledu strojvedoucího, strhla by návěstidla," vysvětlil kameraman Milan Nosek tuto volbu.

Teprve třetí miniaturní kamera byla přilepená tak, aby snímala výhled z jedoucího vlaku, jak ho vidí jen strojvedoucí. Tyto záběry poznáte i kvůli snížené kvalitě obrazu, právě kvůli použití miniaturní kamery.

Model železniční sítě je samozřejmě zjednodušený, přesto je videozáznam fascinující a iluze cestování vlakem téměř dokonalá. Na cestě Ústeckým krajem nechybí klikatící se Labe, Děčín, Ústí a Most. Působivý je model zříceniny hradu Střekov, mostecký autodrom s pohyblivým autoparkem závodních vozů nebo kostel Nanebevzetí panny Marie, přestěhovaný v roce 1975 kvůli těžbě uhlí. Poznáte i Setuzu nebo pivovar ve Velkém Březnu.

Rekordní Království železnic

Od listopadu loňského roku je smíchovské podzemní Království železnic oficiálně zapsáno v České knize rekordů jako největší modelové kolejiště v republice. A to není zdaleka kompletní, protože v plánu soukromého majitele je postupně vytvořit model celé České republiky. Zatím je hotový Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Středočeský kraj a hlavní město Praha, ale už teď jeho výstavba spolykala desítky milionů korun.

Pro další kraje je připraveno místo, ale zatím si místo nich mohou návštěvníci prohlédnout například výstavu železničářských uniforem. Každý modelář ví, jak je stavba modelové železnice technicky i finančně náročná, proto ani nelze jinak, než ji budovat postupně (první část byla otevřena před čtyřmi lety, více zde).

Jen pro představu: stavba modelového kolejiště na ploše 3 × 4 metry zabere modeláři odhadem okolo 500 hodin času. Samozřejmě záleží na zvoleném měřítku, na míře zpracování detailů a také na zvolené historické epoše, v níž má být kolejiště provedeno. Moderní doba je snazší, neboť pro historická kolejiště je na trhu méně stavebnic. To zvyšuje podíl mnohem náročnější ruční modelařiny.

Jak iDNES.cz prozradil manažer Království železnic Rudolf Pospíšil, u nich je nyní na řadě výstavba modelu Libereckého kraje: "Bude mít zhruba 30 čtverečních metrů, právě se dolaďuje jeho podoba a výstavba by měla začít někdy v únoru."

Zhruba na konci dubna se tedy lze těšit, že kromě takových dominant, jako jsou Pražský hrad či Karlštejn, bude možné obdivovat i vláčky brázdící krajinu pod Ještědem. Podle Pospíšila nebude modelu kromě jiného chybět liberecká radnice, CHKO Český ráj, kamenné varhany, Ještěd i s lanovkou, přehrada Harcov, tramvajová trať Liberec - Jablonec, textilní a bižuterní průmysl Liberecka či Pivovar Svijany.  

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.