Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Naviják na motorovou pilu je užitečná pomůcka. Ale ta cena...

aktualizováno 
Kdo často kácí stromy na otop, potřebuje je občas vytáhnout z lesa k cestě. Zvláště tam, kde není možné dostat se do terénu s velkou mechanizací, je naviják užitečným pomocníkem.

Představte si běžný naviják s lanem, do kterého nasadíte pilu a použijete jeho motoru pro jeho pohon. Rozšíříte tak pile možnost využití. Ze soustrojí se tak stane kompaktní pomůcka, kterou jednoduše odvezete i v kufru osobního automobilu.

Navijáky mají jedinou vadu. Podle výkonu stojí kolem 30 tisíc korun, vyplatí se proto jen těm, kdo kácí často pro vlastní potřebu. Anebo záchranářům či hasičům, kteří ho mohou vozit s sebou jako stálou součást výbavy a například při bouřkách potřebují rychle z cest nebo kolejí odstranit padlé stromy nebo po havárii vytáhnout automobil ze srázu.

Na "očesaném" navijáku BUK-1 je vidět princip připojení k motorové pile.

Na "očesaném" navijáku BUK-1 je vidět princip připojení k motorové pile.

Pila slouží jako pohon navijáku.

Pila slouží jako pohon navijáku.

"Je pravda, že soukromníků, kteří si ho kupují, je méně než velkých organizací, ale najdou se. Je to velmi výkonné zařízení, které díky harmonické převodovce mnoho neváží a v kompaktním rozměru dokáže uskutečnit převod až 1:140," říká zámečník Milan Bacílek, který vyrábí stroj BUK-1 s výkonem přes jednu tunu. "Ale měřit výkon je velmi obtížné. Utáhnete větší náklad, třeba automobil na kolech než třeba panel ležící na zemi," upozorňuje. Na běžné klády to podle něj ovšem bohatě stačí.

Jeho česká konstrukce je odlišná od zahraniční konkurence. Jeho naviják je vybaven lištou a pohon navijáku obstarává speciální řetěz, který má stejné rozteče článků jako běžný řetěz pily, ale je bez zubů. Protože váží přes třicet kilogramů (včetně lana) dodává se i s "podvozkem", který usnadňuje dopravu od auta až na místo využití.

Oproti tomu výrobky ze zahraničí počítají s tím, že vymontujete z pily lištu i s řetězem a k navijáku přes nástavec připojíte přímo řetězku pily.

Naviják Multi VIP 1000

Naviják Multi VIP 1000

Bacílka doplňuje Martin Vychodil ze společnosti Interforst, která dováží zahraniční stroje pod označením Multi VIP. "Taky jsem si všiml, že navijáky hodně používají lanovkáři, kdy si při stavbě nebo opravě lanovky přitahují nově instalované lano. S jinou mechanizací se do sklonitého terénu nedostanou. Anebo stahují v lese věšáky," popisuje možnost těžby stromů uvízlých po pokácení v korunách ostatních stromů.

Podstatný je výkon pily. Podle doporučení výrobců by měl být minimálně 3 kW, raději více. To znamená, že nelze použít hobby pilky, ale spíše alespoň vyšší střední třídu určenou k větší zátěži.

Tahat lze i napřímo, ale raději pomocí stranové kladky (viz video). "Jde o to, že kdyby se nějakým způsobem lano sesmeklo, tak stojíte přímo ve směru, kam by letělo, a to by bylo o život. Při použití směrové kladky stojíte přece jen mimo dráhu lana," doporučuje Milan Bacílek.

Autor:




Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.