Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Model železnice z Nového Města do Bystřice má asi 600 metrů tratí

  11:30aktualizováno  11:30
Obří model železnice ve Žďáře nad Sázavou funguje přes rok. Jeho provozovatelé si vyhrají nejen s modely, ale i s vtipnými detaily. Na celou plochu přitom shlíží jak hrad Pernštejn, tak například Zelená hora. Vláčky zajímají nejen malé, ale i velké návštěvníky a obdivuje je i mnoho žen.

V kulturním domě ve Žďáře nad Sázavou obdivují děti i dospělí model železnice. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Model je vystaven v Domě kultury ve Žďáru nad Sázavou a patří k turistickým atrakcím. "Model zachycuje, jak železnice vedoucí ze Žďáru nad Sázavou  přes Nové Město na Moravě do Bystřice nad Pernštejnem vypadala v 80. letech," uvedl Radislav Wimmer, který se o železnice a modely celý život zajímá.

"U žďárského nádraží nenajdete třeba obchodní domy, které tam stojí dnes," upozorňuje Wimmer, který první vlak dostal ve dvanácti letech.

Nadšenci se spojili

"Mnoho let jsem na železnici pracoval, navíc jsem si doma stavěl modely kolejišť a vlaků. No a pak jsem se domluvil s podobnými nadšenci jako já a rozhodli jsme se, že postavíme takové modelové království," vypráví Wimmer.

To ještě zhruba dvacítka členů nově vzniklého občanského sdružení Modelové království Žďár netušila, kolik práce je čeká. A co všechno to bude stát.

Model železnice ze Žďáru

Vše začalo vznikat v roce 2010, zhruba po roce, na žďárskou pouť, tedy 14. května 2011, bylo modelové království slavnostně otevřeno a hned zaznamenalo úspěch.

"Než jsme otevřeli Modelové království, pracovali jsme zhruba rok na tom, abychom vytvořili alespoň část toho, co tady je dnes. Každý jsme na modelech strávili kolem patnácti, dvaceti tisíc hodin. Navíc je to dost náročné i finančně. Zatím jsme proinvestovali přes milion a tři sta tisíc korun," podotýká Wimmer.

Financování Království však nezajišťují pouze členové, to by se podle předsedy sdružení nedalo utáhnout. "Žádali jsme o dotaci město Žďár, České dráhy, Federaci strojvůdců, přispívají i návštěvníci. Nyní se nám podařilo získat i třicetitisícový příspěvek od Kraje Vysočina," dodává Wimmer.

Světlo a tma

Mašinky s vagónky již lákají tolik návštěvníků, že se investice pomalu začíná vracet. "A teď vám ukážeme, jak vlaky jezdí v noci," oznamuje Wimmer, když se v místnosti setmí. Rozsvěcují se lampy kolem Zelené hory i na vlakových nádražích i v oknech domků stojících podél tratí. 

Tratě a jejich okolí jsou propracované do nejmenších detailů. Pod Zelenou horou likvidují hasiči požár, na polích vidí návštěvníci kombajny, na záhonech květiny, nedaleko jednoho z viaduktů se na polní cestě objevuje malý traktůrek s valníkem, na němž sedí žena a haleká: "To je dost, táto, žes nás taky jednou někam vyvez!"

Poněkud černým humorem zavání scéna, kde stojí u řeky auto Veřejné bezpečnosti a pokouší se křísit utonulého člověka. Že je to zbytečné, pochopí návštěvník, když uvidí opodál stát černý pohřební vůz.

"Vše, co návštěvníci tady v Modelovém království uvidí, je postaveno na reálných základech tratí a nádraží z 80. let minulého století. Něco jsme si samozřejmě přimysleli. Třeba to, že po našich tratích jezdí kromě typických dvoupodlažních vlaků, kterými se můžete svézt na trati ze Žďáru do Havlíčkova Brodu, i vlaky parní. To je vyloženě nostalgie," usmívá se Wimmer.

Přesně jako v reálném světě

Všechny modely vlaků a aut, které jezdí po tratích a silničkách kolem železnice, jsou řízeny počítačem. Vlaky v zastávkách zastavují, počkají a pak zase jedou dál.

"Je tady k vidění asi 600 metrů tratí, tři nádraží a dalších pět je schovaných pod povrchem. Návštěvníci mohou vidět na padesát vlakových souprav, funguje zde 180 výhybek," vyjmenovává předseda sdružení.

V Modelovém království je otevřeno každý víkend, o prázdninách pak čtyři dny v týdnu. Na návštěvníky tam čeká průvodce, který zodpoví i mnohé zvídavé dotazy.

Ačkoli je o modely zájem, členové občanského sdružení Modelové království Žďár na vavřínech neusínají. "Pořád je co dělat a vylepšovat, takže nemyslím, že bude hned tak vše úplně hotové," dodává s úsměvem Wimmer.





Nejčtenější

Jidášovo ucho (houby úplně vpravo), šnytlík, medvědí česnek, mladé kopřivy,...
Když vyrazíte do lesa, nasbírejte si i medvědí česnek a další bylinky

I jako houbař můžete vyrazit do lesa také za bylinkami, a nejen za oblíbeným medvědím česnekem. Není totiž zdaleka jedinou bylinkou, která vám na jaře udělá...  celý článek

Zloděj se klíčem v zámku nebude zdržovat.
Deset tipů, jak zabezpečit byt seniorů před zloději a podvodníky

Senioři patří v souvislosti s majetkovou trestnou činností a podvody k nejohroženější skupině. Jsou důvěřiví, často žijí osamoceně, mnohdy mají nějaký...  celý článek

Ovocné stromy je potřeba vysadit, než začne vegetační sezona. Kořeny stromků...
Poslední šance k výsadbě ovocných stromů, ale jen s vydatnou zálivkou

Jaro se plnou silou hlásí o slovo, takže máte posledních pár týdnů na výsadbu ovocných dřevin, které musí být v půdě co nejdříve před vegetačním obdobím. Jak...  celý článek

Řez obytným modulem usazeným do zahrady
Bunkr do každé rodiny. Češi vyrábějí kryty pro případ krize

Nepokoje, energetická krize, přírodní katastrofa, válka. Stále více Čechů se připravuje na krizové situace, které dosud odbývali jen mávnutím ruky. Nouzové...  celý článek

Ptačí budka ve stylu Slow TV od ateliéru Harddecore a serveru Technet.cz.
Postavte si vlastní Slow TV ptačí budku. Stačí vám šukalka a vrtačka

V zimě je potřeba ptáčky přikrmovat a v létě je dobré alespoň těm nejmenším postavit hnízdiště. Budka, kterou si podle našeho návodu vyrobíte, poslouží...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.