Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Model železnice z Nového Města do Bystřice má asi 600 metrů tratí

  11:30aktualizováno  11:30
Obří model železnice ve Žďáře nad Sázavou funguje přes rok. Jeho provozovatelé si vyhrají nejen s modely, ale i s vtipnými detaily. Na celou plochu přitom shlíží jak hrad Pernštejn, tak například Zelená hora. Vláčky zajímají nejen malé, ale i velké návštěvníky a obdivuje je i mnoho žen.

V kulturním domě ve Žďáře nad Sázavou obdivují děti i dospělí model železnice. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Model je vystaven v Domě kultury ve Žďáru nad Sázavou a patří k turistickým atrakcím. "Model zachycuje, jak železnice vedoucí ze Žďáru nad Sázavou  přes Nové Město na Moravě do Bystřice nad Pernštejnem vypadala v 80. letech," uvedl Radislav Wimmer, který se o železnice a modely celý život zajímá.

"U žďárského nádraží nenajdete třeba obchodní domy, které tam stojí dnes," upozorňuje Wimmer, který první vlak dostal ve dvanácti letech.

Nadšenci se spojili

"Mnoho let jsem na železnici pracoval, navíc jsem si doma stavěl modely kolejišť a vlaků. No a pak jsem se domluvil s podobnými nadšenci jako já a rozhodli jsme se, že postavíme takové modelové království," vypráví Wimmer.

To ještě zhruba dvacítka členů nově vzniklého občanského sdružení Modelové království Žďár netušila, kolik práce je čeká. A co všechno to bude stát.

Model železnice ze Žďáru

Vše začalo vznikat v roce 2010, zhruba po roce, na žďárskou pouť, tedy 14. května 2011, bylo modelové království slavnostně otevřeno a hned zaznamenalo úspěch.

"Než jsme otevřeli Modelové království, pracovali jsme zhruba rok na tom, abychom vytvořili alespoň část toho, co tady je dnes. Každý jsme na modelech strávili kolem patnácti, dvaceti tisíc hodin. Navíc je to dost náročné i finančně. Zatím jsme proinvestovali přes milion a tři sta tisíc korun," podotýká Wimmer.

Financování Království však nezajišťují pouze členové, to by se podle předsedy sdružení nedalo utáhnout. "Žádali jsme o dotaci město Žďár, České dráhy, Federaci strojvůdců, přispívají i návštěvníci. Nyní se nám podařilo získat i třicetitisícový příspěvek od Kraje Vysočina," dodává Wimmer.

Světlo a tma

Mašinky s vagónky již lákají tolik návštěvníků, že se investice pomalu začíná vracet. "A teď vám ukážeme, jak vlaky jezdí v noci," oznamuje Wimmer, když se v místnosti setmí. Rozsvěcují se lampy kolem Zelené hory i na vlakových nádražích i v oknech domků stojících podél tratí. 

Tratě a jejich okolí jsou propracované do nejmenších detailů. Pod Zelenou horou likvidují hasiči požár, na polích vidí návštěvníci kombajny, na záhonech květiny, nedaleko jednoho z viaduktů se na polní cestě objevuje malý traktůrek s valníkem, na němž sedí žena a haleká: "To je dost, táto, žes nás taky jednou někam vyvez!"

Poněkud černým humorem zavání scéna, kde stojí u řeky auto Veřejné bezpečnosti a pokouší se křísit utonulého člověka. Že je to zbytečné, pochopí návštěvník, když uvidí opodál stát černý pohřební vůz.

"Vše, co návštěvníci tady v Modelovém království uvidí, je postaveno na reálných základech tratí a nádraží z 80. let minulého století. Něco jsme si samozřejmě přimysleli. Třeba to, že po našich tratích jezdí kromě typických dvoupodlažních vlaků, kterými se můžete svézt na trati ze Žďáru do Havlíčkova Brodu, i vlaky parní. To je vyloženě nostalgie," usmívá se Wimmer.

Přesně jako v reálném světě

Všechny modely vlaků a aut, které jezdí po tratích a silničkách kolem železnice, jsou řízeny počítačem. Vlaky v zastávkách zastavují, počkají a pak zase jedou dál.

"Je tady k vidění asi 600 metrů tratí, tři nádraží a dalších pět je schovaných pod povrchem. Návštěvníci mohou vidět na padesát vlakových souprav, funguje zde 180 výhybek," vyjmenovává předseda sdružení.

V Modelovém království je otevřeno každý víkend, o prázdninách pak čtyři dny v týdnu. Na návštěvníky tam čeká průvodce, který zodpoví i mnohé zvídavé dotazy.

Ačkoli je o modely zájem, členové občanského sdružení Modelové království Žďár na vavřínech neusínají. "Pořád je co dělat a vylepšovat, takže nemyslím, že bude hned tak vše úplně hotové," dodává s úsměvem Wimmer.





Nejčtenější

Pstruh obecný potoční
Pstruh potoční je už dnes skoro ohrožená ryba, tvrdí rybář Jakub Vágner

Kvůli kormoránům i lidem je dnes pstruh žijící v potocích vzácností, říká Jakub Vágner v novém dílu pořadu S Jakubem na rybách. Probere techniky lovu pstruhů.  celý článek

Samice lemura mongoz se svým mládětem.
V ostravské zoo se narodilo vzácné mládě lemura mongoze, první v Česku

Příchod nové samice vzácného madagaskarského lemura loni na podzim znamenal pro chovatele v ostravské zoologické zahradě velkou naději na rozmnožení tohoto...  celý článek

Unikátní sbírka karlovarských lázeňských pohárků, kterou spravuje Lukáš Lojín,...
Rodina má dva tisíce lázeňských pohárků, zaujaly i tým Guinessovy knihy

Když v roce 1951 kupoval karlovarský balneolog Jaroslav Dolina za tehdejších pět korun československých první karlovarský lázeňský pohárek, nemohl tušit, že...  celý článek

Dáte si kávu, anebo čaj?
Káva vybízí k revoltě, čaj ke klidu nad poezií

Jen málokdo si bez jednoho z nich umí představit ráno. Káva a čaj nás umí „nakopnout“ i zklidnit. Jaké jsou výhody těchto nápojů a co je naopak odlišuje, to...  celý článek

Housenka zavíječe zimostrázového
PORADNA: Mám skoro zničený buxus od zavíječe. Co proti tomu mohu dělat

Na začátku května jsem zjistila, že mi buxus na zahradě skoro sežral zavíječ zimostrázový. Myslím, že to tentokrát ještě přežil, ale bojím se, aby se to příští...  celý článek

Levný kočárek?
Levný kočárek?

Za polovinu i levněji seženete kočárky na bazaru eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.