Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Modeláři s velkými letadly přijdou o pět tisíc. Zaplatí si i za průkaz

  13:35aktualizováno  13:35
Modelář, jehož model váží víc než 20 kilogramů, bude moci létat jen po jeho registraci, složení leteckého řidičáku a zaplacení pětitisícového poplatku. Každé dva roky navíc zaplatí dalších 1 500 korun za prodloužení letecké licence.

Velké modely jsou v módě. Mezi obrovské nadšence patří i Libor Kolman, který letadlům a modelářství věnoval celý svůj web. | foto: Libor Kolman

Směrnici, která platí od 1. března 2012, vydal Úřad pro civilní letectví. Podle informací Úřadu je to kvůli bezpečnosti leteckého provozu. Podle Doplňku k předpisu L2 byly stanoveny definice, co je ještě model letadla a co už je bezpilotní letadlo. V okamžiku vzletu nesmí být těžší než 20 kilogramů (včetně provozních náplní, paliva a případného nákladu ), jinak bude považováno za bezpilotní letadlo.

Do kategorie spadají i lehčí modely, které se ale používají například pro fotografování krajiny. Rozhodujícím kritériem je, pokud provozovatel modelu provádí tyto práce za úplatu.

"Podle posledních zpráv si myslím, že by se to mohlo týkat zhruba 180 až 200 modelářů," říká Tomáš Bartovský z Klubu leteckých modelářů ČR. "Zatím je to ale čerstvé, registrace zatím neprobíhají a zkoušky, pokud vím, taky ještě nikdo neabsolvoval," popisuje.

On sám ale nemá obavu, že by někdo z pilotů zkoušky nezvládl. "Kdo zvládne takto velký model, musí mít minimálně stejné vědomosti o létání, jako by sám pilotoval velké letadlo," říká. Spíše si posteskne nad dalším byrokratickým zásekem. "Modeláři jsou nadšenci, kteří jsou pro svého koníčka ochotni obětovat veškeré prostředky. A teď mají zase platit," říká.

Jeho slova potvrzuje i Jiří Rumíšek z modelářského časopisu RC Revue, sám nadšený modelář. "Z těch dvou stovek lidí je jen nepatrný zlomek lidí, kteří by si létáním přivydělávali. Jsou to hlavně nadšenci, kteří se od malých modelů prolétali až k těmto polomaketám. Jsou to velmi zkušení modeláři, vždyť takovýto model nekoupíte jako stavebnici, tu si musíte postavit sám," vysvětluje. A připomíná, že stavba stojí asi jako dobré ojeté auto.

Zpochybňuje také nutnost vyžadovat od modelářů registraci. "Nepamatuji situaci, kdy by modelář někdy ohrozil civilní letecký provoz. To je prostě směšná představa," dodává.

Autor:




Nejčtenější

Vakoveverka létavá
Žena vycvičila 17 létajících veverek. Musíte si s nimi hlavně hrát, tvrdí

Nurmaya Sari Siregar z malajsijského Kuala Lumpur má neobvyklého koníčka. Chová vakoveverky létavé a dokázala je tak vycvičit, že ji poslouchají na slovo....  celý článek

Čerpadlo Gardena s automatem
Čerpadlo do sudu zalije zahrádku, ale nepočítejte s velkým kropením

Sud na dešťovou vodu na zahradě používá většina zahrádkářů. Byla by škoda, když už náhodou občas zaprší, pouštět vodu do kanálu. Je lepší využít ji na zalévání.  celý článek

Jakub Vágner s Antonínem Beckem
Háčky bez protihrotů zraní ryby daleko více než s hrotem, tvrdí rybář

V dalším dílu pořadu S Jakubem na rybách se rybář Jakub Vágner vypravil s kamarádem Antonínem Beckem na jezero Za Valem lovit kapry ze břehu. Když konečně...  celý článek

Další z rubriky

Nová generace ramena v různých variantách
Z garážového experimentu do škol jako pomůcka pro dětské nadšence

V roce 2016 postavil Gabe Benz pomocí 3D tiskárny první robotické rameno na bázi minipočítače Arduino Uno. Když tuto verzi objevili učitelé, byli nadšeni a...  celý článek

Bez pořádného žebříku se kolem domu neobejdete.
Správný pevný hliníkový žebřík má být těžký a z taženého profilu

Při výběru žebříku se zaměřte na odlišnosti hobby výrobků od provedení profi. Rozdílná je nejen váha, což souvisí s tloušťkou kovu, ale i druh profilu, z...  celý článek

Dvacetiletá Alisa Aarniomakiová z Finska se svým koněm na šampionátu ve městě...
Finské puberťačky mají novou zábavu. Na dřevěném koni skáčou přes překážky

Hřiště se podobá jezdeckému parkuru. Jen přes překážky neskáčou živí koně, ale mladé Finky na dřevěných konících.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.