Motoráček Nataša na trati ve Všestarech v květnu 2009 (M131.1133)

Motoráček Nataša na trati ve Všestarech v květnu 2009 (M131.1133) | foto: Oldřich Čížek

Motoráčky typu Hurvínek začaly slavit šedesátiny, přesto stále ještě jezdí

  • 10
Fanoušci železniční historie jim říkají Hurvínek, z Tatry Kopřivnice tyto motorové stroje vyjížděly pod označením M131.1133 od roku 1948. Vyrobili jich přes pět set, díky fandům se jich dnes ještě najde zhruba 12 funkčních, některými se dokonce můžete i svézt.

Motoráčky uvedené výrobní řady patřily na československé železnici k nejspolehlivějším, na regionálních tratích jezdily ještě v roce 1984. Samozřejmě, že tenkrát kladli důraz na lacinou výrobu, ale současně na spolehlivost v provozu a nenáročnou údržbu. Což jim kouzla neubírá, spíš naopak.

Nataša oslaví šedesátiny

Motoráček M131.1133 zvaný Hurvínek ve stavu před začátkem renovace 3.3.1987Motoráček ze železničního muzea v Rosicích nad Labem, který se dnes pyšní statutem kulturní památky, v 80. letech dosluhoval v Agrochemickém podniku. Když ho dráhy získaly zpátky, byl v zuboženém stavu, na boku asfaltem zvěčněné jméno Nataša. To už mu zůstalo.

Dnes se Nataša několikrát do roka opět vydává na trať, i když už měla některé součástky zkorodované a dřevo shnilé. "Celý motoráček jsme s kolegou kompletně opravili, 90 procent částí je původních," říká Oldřich Čížek, jednatel Pardubického spolku historie železniční dopravy, který provozuje rosické muzeum.

Za dva týdny, v sobotu 15. srpna, oslaví Nataša šedesátiny, a to ve velkém stylu. Pravděpodobně v půl desáté vyrazí s gratulanty z Pardubic do Rosic, kde sídlí stálá expozice jejich železničního muzea. To je v sezóně v sobotu otevřené pravidelně.

Oldřich Čížek už se nemůže dočkat, jak Nataše gratulanti v Rosicích potřesou šroubovkou a jak slavnostně otevřou výstavku jejích fotografií. Pak už se cestující mohou těšit, jak je Nataša bude vozit z Rosic do Slatiňan a zpět. Podrobnosti o narozeninovém programu najdete na stránkách spolku.

Nataša po technické stránce

Vozy M131.1133 výrobce osadil motorem Tatra, který vycházel z konstrukce nákladního auta 111. Motorák dostal čtyřrychlostní plně synchronizovanou převodovku Mylius z Německa a náhon na hnací nápravu konstruktéři odvodili od vozu, který se měl vyrábět za války pro slovenské železnice.

Interiér motoráčku M131.1133 po renovaci, stav v lednu 2009 Interiér je velmi jednoduchý. Tvoří jej kovová kostra potažená plachtou, vybavení dřevěnou podlahou, dřevěným ostěním a lavicemi. Pojme 48 sedících a 22 stojících pasažérů. Veškeré ovládání motoráku je pomocí drátových lanek, podobně jako se vodí loutka. Snad proto, a pro velká světla připomínající oči, se pro motoráčky této řady ujala přezdívka Hurvínek.

"Vloni Nataša dostala nový lak a prodělala opravu skříněk, za 15 let muzejního provozu byly napadeny korozí," popisuje nutnou údržbu historického motoráčku Čížek. "Letos ho po odstavení po oslavě opět čeká důkladná prohlídka. Uvidí se, jestli stroj bude potřebovat opět nějakou strojařinu, truhlářské nebo čalounické práce. Za ty roky, co se věnuju železničním vozidlům, už jsem se tato řemesla naučil," konstatuje jednatel spolku.

HURVÍNEK NA MORAVĚ I JAKO TAXI

O sobotách a nedělích, až do 28. září, jezdí vlaky tažené historickým motorovým vozem z 50. let minulého století pravidelně mezi Brnem, Břeclaví a Lednicí. Jízdní řád tohoto pravidelného víkendového provozu najdete na webu.

Zájemci dokonce mohou využít stání vlakových souprav v pracovní dny v Lednici a objednat si "vlakové taxi". Od 29. září může být červené motorové taxi vaše i o víkendu. Minimální počet cestujících je ovšem stanoven na 40, motoráček si musíte objednat dva týdny předem a počítejte s tím, že nebudete platit běžné jízdné.