Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Osm spolehlivých způsobů, jak si odrovnat motorovou pilu

aktualizováno 
Uživatelé motorových pil často kritizují svůj model, že nic nevydrží. Ale část z nich si neuvědomuje, že se strojem zachází úplně špatně. Vady pak přiřkne výrobci.

Motorová pila je nezbytností pro toho, kdo pravidelně připravuje dřevo na topení. | foto: Mountfield

"Když má někdo místo rukou kopyta, tak se nemůže divit," zní častá reakce v internetových diskusích na stížnosti některých uživatelů. Je samozřejmé, že někdy je porucha otázkou výrobní vady, anebo prostě vinou nepovedeného modelu. Stejně tak si však mnohdy mohou za potíže sami. Taky je několik příkladů, jak si můžete přivodit problémy vlastní zásluhou.

1.Nesprávný výběr

Snaha ušetřit za každou cenu. Rozdělení na hobby pily, farmářské a profi zná každý. Hobby pily jsou určené jen na občasné řezání, prořezání stromu nebo pokácení jablůňky na zahradě. Pořežete s ní dva nebo tři kubíky dřeva na občasné přitopení v krbových kamnech.

Fotogalerie

Všimněte si také konstrukce. Když otočíte hobby pilu do polohy na plocho, může výfuk vypouštět horké plyny přímo do plastového krytu, jak bývá obvyklé u levných pilek.

Patnáct kubíků na stálé topení je už pro hobby model moc, na to jsou určené farmářské pily, s těmi se můžete odvážit i na skromnou těžbu, pokud koupíte dřevo na stojato. "Co se stane? Hobby pilka mívá objem 30–40 kubických centimetrů. Bude se dusit, bude prokluzovat spojka, tím brzy odejde. Při řezání ji musíte odlehčovat, pak trvá práce podstatě déle. Když budete tlačit, bude se podstatně rychleji opotřebovávat lišta," popisuje Filip Werner ze společnosti Mountfield.

Pily na konci sezóny zlevňují!

Přehled všech akčních cen naleznete na AkcniCeny.cz

Hobby pily mívají řetězky z podstatně méně odolného materiálu. Navíc jejich konstrukce bývá taková, že výměna bývá konstrukčně komplikovanější a tím i dražší. Navíc se stálým přetěžováním může začít zadírat motor a oprava pak bude nakonec stát jako nová pila.

2.Ošizený antivibrační systém

Toto není závada, která by přímo vedla ke zničení stroje, ale může velmi znepříjemnit práci. Každý, i ten nejlevnější neznačkový stroj se pyšní antivibračním systémem. Zatímco solidní výrobky mívají silentbloky nebo pružiny na několika místech, ošizené mašiny mají rukojeť upevněnou na kloubech a pruží v jediném bodu. Jenže vibrace od motoru se stejně přenášejí klouby. A zkuste pak s pilou dvě hodiny řezat.

3.Neřežte tupým řetězem

Čím častěji brousíte řetěz, tím více pile ulevíte. V opačném případě budete muset na lištu tlačit. Motor má pak víc práce, opotřebovává se lišta, tím i spojka, řetězka i samotný motor.

4.Na rolnu nepoužívejte olej

Mazání řetězu je pro vysokoobrátkové stroje alfou a omegou. Aby se však olej k řetězu dostal, je třeba pravidelně čistit drážku lišky, zanesenou pilinami. "Šroubovákem je to málo, na jejím dně piliny zůstanou. Existuje na to speciální háček, dobře funguje i čištění pomocí listu pilky na železo," radí Werner.

Častou chybou je špatné mazání rolny lišty. Nestačí ji namazat olejem, ten je příliš řídký a odstředí se. Je lepší použít tuk, který je určený k tomuto účelu a stojí pár korun. Špatně mazaná rolna znamená zkrácení životnosti lišty.

5.Neřežte jen jednou stranou lišty

Obecné pravidlo říká, že byste měli lištu pravidelně otáčet tak, aby byl poměr řezání z jedné i druhé strany zhruba jedna ku jedné. Tím si lištu šetříte. Stejně tak je ale vhodné jednou za čas na liště srazit hrany, které řetěz na liště "vyjezdí". Tím se snižuje tření mezi řetězem a lištou, které jinak pile ubírá na výkonu, motor se přetěžuje se všemi důsledky (viz bod 1).

6.Bez čistého filtru zatěžujete motor

Řetězka je jednou z nejnamáhanějších součástí pohonného mechanismu. Vzhledem k prašnosti prostředí se prostor pod krytem řetězky velmi snadno zanáší pilinami a znemožňuje pak mazání lišty a řetězu.

Obdobné je to s čištěním vzduchového filtru. Na rozdíl od například sekačky na trávu se zanáší daleko rychleji. Na to se vyplatí myslet už při koupi. Lepší stroje mají možnost dostat se k filtru i bez demontáže. Snadné je prostříknutí vzduchem – podle typu filtru, většinou nejlépe pomáhá obyčejná jarová voda.

Co se stane, když je filtr zanesený? Do motoru se dostává bohatší směs, než pro jakou je motor konstruovaný, ve válci jsou vyšší teploty a to je první krok ke zadření.

Motoru je také třeba ulevovat tím, že budete občas čistit blok motoru, stačí omést štětcem. Motor se pak bude lépe chladit.

7.Vyjetý olej, největší hřích

Mnoho uživatelů ve snaze ušetřit používá na mazání řetězu vyjetý olej. Podle odborníků si tím zadělávají na problém. Místo aby mazali, použijí vlastně do konstrukce brusnou emulzi. Takový olej je plný drobných částeček kovů, které se tam dostaly při práci motoru v autě.

Stejně tak není vhodné používat olej na fritování. Nejenže má nesprávnou viskozitu, ale při zahřátí se z něj stává šlemovitá hmota, která ztrácí mazací schopnosti a zatěžuje motor.

8.Se starým olejem zadřete motor

Je to základní podmínkou záručních pravidel prakticky všech dvoutaktních strojů. Jsou háklivé na stáří směsi, kterou musíte do motoru namíchat, většinou v poměru 1:50. Oleje se v reakci se současnými biosložkami benzinu rozkládají a ztrácejí původní mazací schopnosti. Výsledkem je zadřený motor a nákladná oprava.

Autor:




Nejčtenější

Čerpadlo Gardena s automatem
Čerpadlo do sudu zalije zahrádku, ale nepočítejte s velkým kropením

Sud na dešťovou vodu na zahradě používá většina zahrádkářů. Byla by škoda, když už náhodou občas zaprší, pouštět vodu do kanálu. Je lepší využít ji na zalévání.  celý článek

Vakoveverka létavá
Žena vycvičila 17 létajících veverek. Musíte si s nimi hlavně hrát, tvrdí

Nurmaya Sari Siregar z malajsijského Kuala Lumpur má neobvyklého koníčka. Chová vakoveverky létavé a dokázala je tak vycvičit, že ji poslouchají na slovo....  celý článek

Jakub Vágner s Antonínem Beckem
Háčky bez protihrotů zraní ryby daleko více než s hrotem, tvrdí rybář

V dalším dílu pořadu S Jakubem na rybách se rybář Jakub Vágner vypravil s kamarádem Antonínem Beckem na jezero Za Valem lovit kapry ze břehu. Když konečně...  celý článek

Další z rubriky

Barvy nejsou nesmrtelné. Jednou za čas je třeba je obnovit.
Při natírání nepodceňte základ, vrchní nátěr naneste ve dvou vrstvách

Při natírání se nevyplácí podcenit základní vrstvu. Zatímco napuštění povrchu dřeva zajistí ochranu proti plísním, škůdcům a stejnoměrnou savost, u kovů je...  celý článek

Kabinka, ve které si můžete nechat udělat skládačku na zakázku.
Lego má kabinku, která vám z podobizny udělá vlastní legopuzzle

Součástí velkého londýnského obchodu se stala fotokabinka podobná těm, které vyrábějí průkazkové fotografie. Jen s tím rozdílem, že z automatu nevypadne...  celý článek

Dvacetiletá Alisa Aarniomakiová z Finska se svým koněm na šampionátu ve městě...
Finské puberťačky mají novou zábavu. Na dřevěném koni skáčou přes překážky

Hřiště se podobá jezdeckému parkuru. Jen přes překážky neskáčou živí koně, ale mladé Finky na dřevěných konících.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.