Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Servisy zahradní techniky plní dvojtakty zadřené starým benzinem

aktualizováno 
Na jaře se opět servismani musí trápit zadřenými motory. Lidé si stále ještě nezvykli na to, že moderní motory jsou citlivé na kvalitu benzinu. Hlavně vysokoobrátkové dvojtaktní stroje, které se používají v motorových pilách nebo křovinořezech.

Nový systém při zkoušce | foto: Marek Burza

"Každý rok je to stejné. Na jaře se udělá hezky, lidi odjedou na chalupu a začnou sekat nebo řezat dříví. Použijí směs benzinu s olejem, která jim zbyla v nádržce nebo kanystru od loňska, a dají se do práce," popisuje Tomáš Nevečeřal ze společnosti Husqvarna. Přitom má každý v manuálu napsáno, že má namíchanou směs spotřebovat do maximálně šesti týdnů.

V internetových diskusích se ale objevují názory typu: "Mám pilu už dvacet let a nikdy jsem se tím nezabýval, klidně tam leju starý benzin a motor šlape jako hodinky."

"Jenže před dvaceti lety měly ty mašiny úplně jinou konstrukci, to zdaleka nebyla taková hodinářská výroba jako dnes," upozorňuje Nevečeřal.

S podobným problémem se potýká i servis společnosti Mountfield. "Čtyřtaktní motor starým benzinem trpí, zejména sedla ventilů, ventily, membrána karburátoru. K zadření ale většinou nedojde, jen se hypoteticky zkracuje životnost. U dvojtaktů je však zadření velmi častým jevem," varuje technik Filip Werner.

Velkým problémem je to, že se do benzinů přidává i biosložka, která mívá tendenci separovat se od benzinu samotného. "Benzin pak při dlouhodobějším působení rozkládá olej a naředěná směs tak postupně ztrácí svou mazací schopnost," tvrdí Nevečeřal. Doporučuje proto namíchat vždy jen takové množství, které se ve stanoveném termínu spotřebuje.

Rozhodně nedoporučuje pokoušet se domíchávat a "oživovat" načatý starý kanystr dalším množstvím čerstvé směsi. "Buď uděláte směs s příliš velkým množstvím oleje a zadřete později kvůli zakarbonování motor, anebo bude oleje málo a zadřete hned, protože se motor nebude mazat," vypočítává obě katastrofické možnosti.

Oprava zadřeného motoru není levná a ceny se počítají v tisícikorunách. Mnohdy pak nakonec může být levnější koupit stroj nový. Pokud se stroj jenom přidře, hůř se startuje a ztrácí výkon.

Zatím ale nikdo nevyřešil, jak ekologicky snadno zlikvidovat starý benzin, který jste loni nestačili spotřebovat. "Věnujte ho někomu, kdo má starého pionýra nebo trabanta. Prostě starý motor, který nemá moc velké otáčky. Ten to určitě bez problémů skousne," radí.

Je ale pravda, že například ve sběrně nebezpečného odpadu v Praze v Teplárenské ulici se starému benzinu nebránili. "Ale musíte mi to tu nechat i s kanystrem, já to nemám kam nalít," prohlásila paní na telefonu. Její slova potvrzuje Radim Polák z Pražských služeb: "Na vyjeté oleje tu speciální nádoby máme, ale na ředidla nebo třeba i ten starý benzin tu musíte nechat ve vlastní nádobě."

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.