Klasická vlastnost nechávat vše na poslední chvíli se může vymstít. Podle zjištění Hobby.cz mají servismani tak plné zápisníčky, že objednávají až na konec listopadu. "Nechápu to. Je to stejné každý rok a lidi se stejně nepoučí," říká Jan Kundela ze společnosti Tedor, která se specializuje na prodej, montáž a servis kotlů Junkers.
Podle něho je to škoda. Mnoho lidí, když vidí, že se na ně nedostane brzy, na preventivní prohlídku zapomene a nechá ji až na další sezonu. Přitom nevyčištěný kotel trpí, snižuje se účinnost a zkracuje se životnost.
Za preventivní čištění se zaplatí průměrně kolem 1 500 korun. "Není to paušální, hodně záleží i na typu kotle. Někdy to tedy může být za tisíc, jindy za dva. To platí samozřejmě při servisu v místě, kdy se nepočítá doprava," upozorňuje Kundela.
S klesajícími teplotami se fronty prodlužují
"U nás to bývá tak, že s koncem října téměř končíme s tímto kalendářním rokem," kontroluje termíny Kundela. "Záleží na tom, kolik je běžné práce. V každém případě se hlavně v topné sezoně řeší na prvním místě havárie, aby lidé doma nezůstali bez tepla. Takže potom musí jít preventivní prohlídky stranou," vysvětluje.
Trochu více naděje dává například Jan Pospíšil z firmy Aquaplumb, která mimo běžné plynařské a servisní práce zajišťuje i nonstop pohotovost. "U nás se doba čekání pohybuje tak kolem tří týdnů," dívá se do kalendáře.
V olomoucké firmě GAS je také rušno: "Teď mi výjimečně vypadl zákazník na 8. října mezi druhou a třetí odpoledne, takže byste to měl bez čekání. Ale jinak katastrofa. Jako každoročně, sotva se trochu ochladilo, zvoní od rána telefony, ještě jsem dnes neobědval," stěžuje si šéf firmy Daniel Coufal.
Zkracuje se životnost, zvětšuje spotřeba
Jednou z největších pák, která by měla platit na uživatele moderních plynových kotlů, je nebezpečí, že se zkrátí jejich životnost. "Součástky dostávají daleko víc zabrat. Dnes už dávno neplatí, že jeden kotel budete mít nadosmrti. Podle mých zkušeností je běžně životnost současných kotlů tak 15 let, pak už se začínají neúměrně zvětšovat náklady na výměnu opotřebovaných součástek, takže je nakonec výhodnější koupit kotel nový. A když si vezmete, že s prací dáte za nový třeba 40 tisíc, vyplatí se ho trochu pohýčkat a ročně těch patnáct stovek investovat, aby neodešel předčasně," vysvětluje Jan Kundela.
Během sezony se nejvíc zanáší výměník, hořáky i elektrody. Pokud se kotel nevyčistí, nepracuje v optimálním režimu, spotřebuje víc plynu.
Nové mohou ztratit záruku
U pravidelné kontroly kotle nejde jen o "dobrý pocit". "Když si koupíte nový kotel, máte přímo v podmínkách, že součástí záruky je pravidelná údržba. Musí ji provádět autorizovaný servis podobně jako u aut nebo dalších výrobků," tvrdí Jan Pospíšil.
Běžný servis by měl být spojen i s revizí kotle. "Nebezpečí je největší u karem, kde může dojít i k otravě lidí, kteří jsou v místnosti. U plynového kotle je třeba zkontrolovat kompletní proces, od hořáků, až po komín," upozorňuje.
"Během kontroly by se mělo i zkontrolovat, zda má kotel dostatečný přívod vzduchu," doplňuje Kundela. Často se v praxi setkává s tím, že stavebně je sice "povinný" průduch do místnosti s kotlem připravený, obyvatelé domu ho pak ale třeba zastaví nábytkem, takže ztratí funkčnost. "Kotel se pak dusí a špatně spaluje."
Po ukončení servisní kontroly před zahájením topné sezony se vyplatí také zkontrolovat, zda nejsou radiátory zavzdušněné - čtěte Jak správně odvzdušnit radiátor - co člověk, to jiný názor.
Co se má kontrolovat- kontrola přípojů plynového vedení a rozvodu plynu |