Nadšenci se chlubí historickou lokomotivou, kotel roztápí osm hodin - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nadšenci se chlubí historickou lokomotivou, kotel roztápí osm hodin

Plzeňský Iron Monument Club sdružuje milovníky železnice a parních mašinek. Neváhají kvůli hodině svezení na lokomotivě absolvovat sto hodin při údržbě a přípravách. A co vydělají, to putuje opět do jejich hobby.
Nadšenci se chlubí historickou lokomotivou, kotel roztápí osm hodin | (1:27) | video: iDNES.cz

Historická parní lokomotiva řady 475.1 je klenotem, který opečovávají nadšenci z plzeňského Iron Monument Clubu. V sobotu při oslavách konce války to byla tahle černá kráska, která na třemošenské nádraží přivezla zvláštní vlak i s vagonem ustupujících německých válečníků a jejich techniky.

Co všechno musí železniční nadšenci udělat, aby lokomotiva vyrobená v roce 1947 v plzeňské Škodovce vyjela na trať?

Lokomotiva všude budí zaslouženou pozornost

Rošt na uhlí měří dva metry

V pátek odpoledne, čtrnáct hodin před vyjetím z depa, je lokomotiva schovaná za vraty na jedné z kolejí výtopny. Kolem ní dohromady kmitá desítka kluků i chlapů, kterým železnice učarovala.

Osadit světlomety na čelo lokomotivy i na tendr, přišroubovat tabulky s číselným označením lokomotivy i znak se lvem na bok budky, všechno promazat, doplnit vodu, uhlí, připravit dvoumetrové třísky na podpal v kotli lokomotivy. Všichni jsou černí od směsi oleje a prachu, stroj se už celý leskne.

Původní tabulka z roku 1947

Původní tabulka z roku 1947

Příprava historické lokomotivy před jízdou

Příprava historické lokomotivy před jízdou

"Jaký je rozdíl mezi zatápěním v domácích kamnech a v kotli lokomotivy? Skoro žádný. Jen v kamnech máte rošt asi 30 krát 30 centimetrů a v naší lokomotivě je přes dva metry dlouhý a více než dva metry široký," říká strojvedoucí Jiří Mirvald.

Jezdí stovkou

Když v roce 1947 vyrobili ve Škodovce tuhle černou lokomotivu s koly o průměru kolem dvou metrů, první roky patřila plzeňskému depu. Pak nastalo stěhování na sever Čech do Chomutova.

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Poslední kosmetické úpravy

Poslední kosmetické úpravy

"Maximální rychlost je 100 kilometrů v hodině, vozila osobní vlaky, rychlíky i lehké nákladní vlaky. Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu," vysvětluje Jiří Mirvald.

Když je lokomotiva překontrolovaná, topič konečně zatopí. Aby pára rozhýbala všechny šoupata a převody, musí mít teplotu 280 stupňů Celsia a v potrubí musí být tlak 16 atmosfér. Pak se teprve stroj dá do pohybu. "Ideální doba na roztopení před výjezdem na trať je šest až osm hodin. Je to kvůli tomu, aby se nepoškodil kotel," upřesňuje Mirvald.

Na hodinu jízdy 100 hodin údržby

I když je téhle parní lokomotivě už 63 let, kvalitnější tepelná izolace kotle i potrubí z ní teď dělá úspornější stroj, než když opustila jako nováček výrobní fabriku. Členové plzeňského Iron Monument Clubu si spočítali, že na jednu hodinu jízdy s párou po kolejích musí každý odpracovat sto hodin při opravách a údržbě.

Kola mají průměr skoro dva metry

Kola mají průměr skoro dva metry

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

"Nejkrásnější pocity máme, když přijedeme z akce, lokomotiva funguje na sto procent, lidi se před ní fotí a natáčí si ji. Jednou se mi stalo, že přišla rodinka k mašině a malý čtyřletý dítě nám poděkovalo, jak jsme je krásně svezli. Ten pocit, že se to lidem líbí, že přijdou, je i odměna pro nás. Když pak na internetu vidíme fotky a videa naší lokomotivy, komentáře lidí pod tím, jak je to zajímá, je to zážitek," říká Jiří Mirvald.

Udržet lokomotivní babičku ve skvělé kondici vyžaduje nejen spoustu času, ale také peněz. Všechno, co vydělají při zvláštních jízdách nebo od sponzorů, jde zase zpátky do lokomotivy. "Hodně smutno mi bylo, když jsem se dozvěděl, že i v roce 2010 skončilo několik starých parních lokomotiv ve šrotu. Je to obrovská a nenahraditelná škoda pro příští generace," uzavírá Jiří Mirvald.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika 2’D1’ p2 + 2’2’T32

Rozchod 1 435 mm

Počet válců, vrtání 2 × 530 mm

Zdvih pístů 680 mm

Průměr kol hnacích dvojkolí 1 750 mm

Průměr kol

- předního podvozku 880 mm

- zadního běhounu 1 150 mm

- tendru 1 045 mm

Přetlak páry 16 bar

Roštová plocha 4,34 m2

Celková výhřevná plocha kotle na straně vody 201,00 m²

Indikovaný výkon parního stroje 2 000 koní

Služební hmotnost

- lokomotiva 99,6 t

- tendr 69,0 t

Maximální rychlost 100 km/h

Minimální poloměr oblouku 150 m

Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem 24 790 mm

Zásoba vody v tendru 32 m3

Zásoba uhlí v tendru 11,2 t

Nejčtenější

Správný řez švestek má jasná pravidla, nenechte se zmást mýty. 5 tipů na jarní péči

Jak na stříhání švestek, aby byly zdravé a dobře plodily? Zažité mýty o zimním a předjarním řezu jsou mylné. Většina švestek vyžaduje zcela jiný přístup, důležitý je jarní řez.

Úžasní plastikoví modeláři excelovali na dalším ročníku Panthers Cup

Byl to už 14. ročník soutěže nejen v plastikovém modelářství Panthers Cup 2025. Pojďme se zaradovat spolu s nimi, protože na první pohled je úžasné vidět, co dokážou šikovné ruce modelářů, kreativita...

Mnohem lepší než sladit je kafe lehce osolit. A „turka“ nepijte, radí virální barista

Premium

Pití kávy už se dávno neomezuje jen na rozpustnou a poctivého českého turka. Tu výběrovou přijalo Česko za svou a těší se velké oblibě. Zjistil to i Mojmír Štabla, který se rozhodl, že na sociálních...

Třešeň to potřebuje jinak než ostatní. Řez se musí dělat hlavně s rozvahou

Třešně a višně patří mezi oblíbené ovocné stromy, ale jejich řez může být pro mnoho zahrádkářů výzvou. Jak a kdy správně stříhat třešeň? A potřebuje zvláštní péči, aby prosperovala?

Jak ochočit slepice, aby byly přítulnější. Z některých uděláte i mazlíky

Pomazlit se s kočkou nebo se psem vám dává logiku, udělat totéž se slepicí vám přijde přitažené za vlasy? Nenechte se mýlit, i slepice k vám může přilnout, doprovázet vás po zahradě, přijít se...

Třešeň to potřebuje jinak než ostatní. Řez se musí dělat hlavně s rozvahou

Třešně a višně patří mezi oblíbené ovocné stromy, ale jejich řez může být pro mnoho zahrádkářů výzvou. Jak a kdy správně stříhat třešeň? A potřebuje zvláštní péči, aby prosperovala?

30. března 2025

Otužilé milovnice slunce. Teď je nasejete a v létě máte rozkvetlou zahradu

Sníte o záplavě barevných květů na své zahradě? Pak nečekejte a svůj sen začněte uskutečňovat už nyní. Do půdy už bezpečně patří některé druhy letniček. Ačkoli nás do května zcela jistě čeká ještě...

30. března 2025

Mnohem lepší než sladit je kafe lehce osolit. A „turka“ nepijte, radí virální barista

Premium

Pití kávy už se dávno neomezuje jen na rozpustnou a poctivého českého turka. Tu výběrovou přijalo Česko za svou a těší se velké oblibě. Zjistil to i Mojmír Štabla, který se rozhodl, že na sociálních...

29. března 2025

Ledový kámen do Arktidy a stromoví humři. Pražská zoo zahájila sezonu

Pražská zoologická zahrada v sobotu slavnostně zahájila už 94. sezonu. Celodenní oslavy provází nejen kulturní program, ale také pro zahradu význačné události, včetně představení jedné novinky....

29. března 2025  14:12

10 nejčastějších chyb při péči o ovocné stromy. Neděláte je taky?

Přestože se pěstování ovocných stromů zdá velmi jednoduché, i zkušení zahrádkáři se mohou dopouštět chyb, které negativně ovlivní zdraví stromů a jejich úrodu. Pojďme se podívat na nejčastější z nich...

29. března 2025

Úžasní plastikoví modeláři excelovali na dalším ročníku Panthers Cup

Byl to už 14. ročník soutěže nejen v plastikovém modelářství Panthers Cup 2025. Pojďme se zaradovat spolu s nimi, protože na první pohled je úžasné vidět, co dokážou šikovné ruce modelářů, kreativita...

29. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kdy a jak správně stříhat maliny. 5 tipů na jarní péči, které zaručeně fungují

Maliny jsou oblíbené ovoce, které najdeme na téměř každé zahrádce. Není divu. Ostružiník maliník je poměrně nenáročný na péči. Když se mu ale zahradník více věnuje, může se těšit na bohatší a sladší...

28. března 2025  6:36

Baobab, symbol dlouhověkosti a vitality, je pro fotografy hvězdou hvězd

Baobab (Adansonia) je rod rostlin z čeledi slézovitých. Jsou to opadavé stromy s nápadně tlustými kmeny a s dlanitě složenými listy, rostoucí v oblastech s obdobím sucha. Baobaby se vyskytují na...

28. března 2025

Sezonu Zoo Praha otevřou „stromoví humři“. Obří strašilky, co se sedmkrát svlékají

Poslední březnovou sobotu Zoo Praha při příležitosti zahájení 94. sezony svým návštěvníkům představí nejmohutnější nelétavý hmyz na světě – strašilky humří. Možnost spatřit tyto tvory na vlastní oči...

28. března 2025

Správný řez švestek má jasná pravidla, nenechte se zmást mýty. 5 tipů na jarní péči

Jak na stříhání švestek, aby byly zdravé a dobře plodily? Zažité mýty o zimním a předjarním řezu jsou mylné. Většina švestek vyžaduje zcela jiný přístup, důležitý je jarní řez.

27. března 2025

Pražská stříbrná Zahrada roku vdechla život nové cimrmanovské legendě

Úplně na počátku byla prvorepubliková vila na pražských Vinohradech, jejíž proměnu dostal do rukou architekt Josef Pleskot. Právě on o novou podobu zahrady požádal Atelier zahradní a krajinářské...

27. března 2025

Krájíte si jablka na svačinku? Sviťte si na ně a budou jako čerstvá

I to nejchutnější jablko vypadá nepřitažlivě, pokud začne hnědnout. Vědci nyní objevili způsob, jak tomuto procesu zabránit. Výzkumníci zjistili, že když se na čerstvě nakrájená jablka svítí fialovým...

27. března 2025