Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nadšenci se chlubí historickou lokomotivou, kotel roztápí osm hodin

aktualizováno 
Plzeňský Iron Monument Club sdružuje milovníky železnice a parních mašinek. Neváhají kvůli hodině svezení na lokomotivě absolvovat sto hodin při údržbě a přípravách. A co vydělají, to putuje opět do jejich hobby.

Historická parní lokomotiva řady 475.1 je klenotem, který opečovávají nadšenci z plzeňského Iron Monument Clubu. V sobotu při oslavách konce války to byla tahle černá kráska, která na třemošenské nádraží přivezla zvláštní vlak i s vagonem ustupujících německých válečníků a jejich techniky.

Co všechno musí železniční nadšenci udělat, aby lokomotiva vyrobená v roce 1947 v plzeňské Škodovce vyjela na trať?

Lokomotiva všude budí zaslouženou pozornost

Rošt na uhlí měří dva metry

V pátek odpoledne, čtrnáct hodin před vyjetím z depa, je lokomotiva schovaná za vraty na jedné z kolejí výtopny. Kolem ní dohromady kmitá desítka kluků i chlapů, kterým železnice učarovala.

Osadit světlomety na čelo lokomotivy i na tendr, přišroubovat tabulky s číselným označením lokomotivy i znak se lvem na bok budky, všechno promazat, doplnit vodu, uhlí, připravit dvoumetrové třísky na podpal v kotli lokomotivy. Všichni jsou černí od směsi oleje a prachu, stroj se už celý leskne.

Původní tabulka z roku 1947

Původní tabulka z roku 1947

Příprava historické lokomotivy před jízdou

Příprava historické lokomotivy před jízdou

"Jaký je rozdíl mezi zatápěním v domácích kamnech a v kotli lokomotivy? Skoro žádný. Jen v kamnech máte rošt asi 30 krát 30 centimetrů a v naší lokomotivě je přes dva metry dlouhý a více než dva metry široký," říká strojvedoucí Jiří Mirvald.

Jezdí stovkou

Když v roce 1947 vyrobili ve Škodovce tuhle černou lokomotivu s koly o průměru kolem dvou metrů, první roky patřila plzeňskému depu. Pak nastalo stěhování na sever Čech do Chomutova.

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Poslední kosmetické úpravy

Poslední kosmetické úpravy

"Maximální rychlost je 100 kilometrů v hodině, vozila osobní vlaky, rychlíky i lehké nákladní vlaky. Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu," vysvětluje Jiří Mirvald.

Když je lokomotiva překontrolovaná, topič konečně zatopí. Aby pára rozhýbala všechny šoupata a převody, musí mít teplotu 280 stupňů Celsia a v potrubí musí být tlak 16 atmosfér. Pak se teprve stroj dá do pohybu. "Ideální doba na roztopení před výjezdem na trať je šest až osm hodin. Je to kvůli tomu, aby se nepoškodil kotel," upřesňuje Mirvald.

Na hodinu jízdy 100 hodin údržby

I když je téhle parní lokomotivě už 63 let, kvalitnější tepelná izolace kotle i potrubí z ní teď dělá úspornější stroj, než když opustila jako nováček výrobní fabriku. Členové plzeňského Iron Monument Clubu si spočítali, že na jednu hodinu jízdy s párou po kolejích musí každý odpracovat sto hodin při opravách a údržbě.

Kola mají průměr skoro dva metry

Kola mají průměr skoro dva metry

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

"Nejkrásnější pocity máme, když přijedeme z akce, lokomotiva funguje na sto procent, lidi se před ní fotí a natáčí si ji. Jednou se mi stalo, že přišla rodinka k mašině a malý čtyřletý dítě nám poděkovalo, jak jsme je krásně svezli. Ten pocit, že se to lidem líbí, že přijdou, je i odměna pro nás. Když pak na internetu vidíme fotky a videa naší lokomotivy, komentáře lidí pod tím, jak je to zajímá, je to zážitek," říká Jiří Mirvald.

Udržet lokomotivní babičku ve skvělé kondici vyžaduje nejen spoustu času, ale také peněz. Všechno, co vydělají při zvláštních jízdách nebo od sponzorů, jde zase zpátky do lokomotivy. "Hodně smutno mi bylo, když jsem se dozvěděl, že i v roce 2010 skončilo několik starých parních lokomotiv ve šrotu. Je to obrovská a nenahraditelná škoda pro příští generace," uzavírá Jiří Mirvald.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika 2’D1’ p2 + 2’2’T32

Rozchod 1 435 mm

Počet válců, vrtání 2 × 530 mm

Zdvih pístů 680 mm

Průměr kol hnacích dvojkolí 1 750 mm

Průměr kol

- předního podvozku 880 mm

- zadního běhounu 1 150 mm

- tendru 1 045 mm

Přetlak páry 16 bar

Roštová plocha 4,34 m2

Celková výhřevná plocha kotle na straně vody 201,00 m²

Indikovaný výkon parního stroje 2 000 koní

Služební hmotnost

- lokomotiva 99,6 t

- tendr 69,0 t

Maximální rychlost 100 km/h

Minimální poloměr oblouku 150 m

Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem 24 790 mm

Zásoba vody v tendru 32 m3

Zásoba uhlí v tendru 11,2 t

Autor:




Nejčtenější

Někteří psi jsou pro kabelku přímo stvoření.
VIDEO: Osm nejroztomilejších psích plemen, která se vejdou do kabelky

Mezi malá plemena se obvykle řadí psi s kohoutkovou výškou zhruba do 30 cm a hmotností do 10 kg. Výběr redakce Playtváka mířil spíš ke spodní hranici tohoto...  celý článek

Pec, která se vejde do trouby, navrhlo manželské duo z Chicaga.
VIDEO: Nemáte místo na pec? Strčte ji do trouby, radí designéři

Praktické řešení pro všechny milovníky domácího chleba představila dvojice amerických designérů. Zájemcům slibují všechny výhody klasické rozměrné pece v...  celý článek

Černá zmrzlina je letos hit, ale na kozí farmě už ji připravují už od loňska.
Fénix z Vizovic předběhl dobu. „Černá zmrzlina“ je hit

Světová média v posledních týdnech pobláznila černá zmrzlina, fenomén letošního léta. Izraelský Jeruzalem Post o ní píše jako o hitu hlavního města Tel Avivu,...  celý článek

Bez základního nářadí se doma neobejdete.
Jakou sadu s nářadím vybrat novomanželům či svobodné matce v paneláku

Není každý rodilým kutilem. Drtivá většina lidí jen občas potřebuje něco dotáhnout, přišroubovat, zacvaknout nebo přeštípnout. Pro takové uživatele nemá cenu...  celý článek

Gorila Zola
VIDEO: Takto gorily tančí breakdance. Z bazénu si udělají fontánu

V horkém létě mají radost z vody i gorily. Sameček Zola z americké zoo v Dallasu to předvedl takovým stylem, že by zahanbil i profesionálního tanečníka.  celý článek

Další z rubriky

Bez pořádného žebříku se kolem domu neobejdete.
Správný pevný hliníkový žebřík má být těžký a z taženého profilu

Při výběru žebříku se zaměřte na odlišnosti hobby výrobků od provedení profi. Rozdílná je nejen váha, což souvisí s tloušťkou kovu, ale i druh profilu, z...  celý článek

Barvy nejsou nesmrtelné. Jednou za čas je třeba je obnovit.
Při natírání nepodceňte základ, vrchní nátěr naneste ve dvou vrstvách

Při natírání se nevyplácí podcenit základní vrstvu. Zatímco napuštění povrchu dřeva zajistí ochranu proti plísním, škůdcům a stejnoměrnou savost, u kovů je...  celý článek

Bez základního nářadí se doma neobejdete.
Jakou sadu s nářadím vybrat novomanželům či svobodné matce v paneláku

Není každý rodilým kutilem. Drtivá většina lidí jen občas potřebuje něco dotáhnout, přišroubovat, zacvaknout nebo přeštípnout. Pro takové uživatele nemá cenu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.