Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Naturalem letitý sekačkový motor nezničíte, víc mu škodí starý benzin

aktualizováno 
Staré zahradní sekačky používaly jako palivo Special 91. Jenže pump, kde ho lze koupit, je stále méně. Bez obav ho můžete nahradit Naturalem 95.

Benzin Special dnes už téměř neseženete. | foto: MF DNES

"Máme doma starou sekačku. Když jsem pátral u prodejců zahradní techniky, zda ho mohu nahradit Naturalem, nedokázali se shodnout. Jeden tvrdil, že to lze bez problémů, druhý radil přidávat jakási aditiva, třetí varoval, že se kvůli vyššímu oktanovému číslu sníží životnost motoru," píše čtenář Hobby.

Starou sekačku vyhazovat nechce. "Skelet není prolezlý rzí, motor šlape jako hodinky," popisuje.

"Starý benzin Special se dlouho na pumpách držel hlavně kvůli starším motorům s litinovými hlavami bez vkládaných ventilových sedel, jako byly například Škody 105 nebo 120," vysvětluje Jiří Vorlíček ze společnosti Husqvarna. "Proto bylo třeba je domazat. Laicky si to můžete představit tak, že ventily se při dosednutí ještě pootočily a kvůli tomu potřebovaly mazání. Ale i starší sekačky jezdící na Special už měly jinou konstrukci, takže toto nebezpečí nehrozí," popisuje odlišnosti motorů.

Princip čtyřtaktního motoru

Princip čtyřtaktního motoru

K námitce, že vyšší oktanové číslo může motor poškodit tvrdí: "Možná byste tam rozdíl teplot naměřili, ale troufám si tvrdit, že by to byly hodnoty měřitelné tak v laboratoři."

Daleko horší je podle něj používat starý benzín. "Naše benziny obsahují průměrně čtyři procenta ethanolu. Alkohol nezpůsobuje problémy s životností a výrobci motorů pro zahradní techniku zaručují funkčnost až do deseti procent," ujišťuje.

Alkoholová příměs skrývá jinou past. "Zatímco ropná, uhlovodíková paliva mají nasycené vazby, alkoholové příměsi mají dvojné vazby, které mají tendenci z ovzduší navazovat kyslík. Tím se vytváří voda," nabízí opakování učiva ze základní školy.

Když si tedy před zimou nevyjedete benzin z nádrže, bude voda sedimentovat a může ucpat kanálky v karburátoru. Způsobuje taky korozi lehkých kovů. Stejně tak stará "směs" benzinu a vody z kanystru.

Princip dvoutaktního motoru

Princip dvoutaktního motoru

"Nejcitlivější je to u dvoutaktů. Tam je palivo smíchané s olejem i v prostoru pod válcem a má za úkol mazat. A představte si, že v místě, kde má mazat stěny válce mezerou mezi válcem a pístem, se vysokou teplotou vodní složky z benzinu vypaří. V tom okamžiku vznikne místo, kde motor na okamžik přestane mazat. A tak může dojít k zadření motoru," vysvětluje, proč výrobci podmiňují  záruky používáním čerstvého benzinu.

U čtyřtaktů se benzín do pracovní části vstřikuje horem, nicméně může zase dojít k zadření ventilů.

Autor:




Nejčtenější

Zdeněk Pohlreich o grilování. Sezona je tu.
Bez utěrky za pasem ani ránu. To platí i pro grilování, říká Pohlreich

Bez mučení přizná, že je od přírody líný, a proto miluje grilování na plynu. Stejně tak je přesvědčen, že špatnému masu uhlí ani marináda chuť nepřidají. A...  celý článek

Larva zavíječe voskového je známá hlavně jako nepřítel včelařů.
Zavíječ, nepřítel včel, možná zachrání lidstvo před plasty. Chutnají mu

Vědkyně Federica Bertocchiniová jen shodou náhod přišla na to, že larvy zavíječe voskového si rády pochutnají na plastových taškách. Když totiž čistila svůj...  celý článek

Klisny se ke stádu po porodu vrací poté, co se mezi matkou a hříbětem vytvoří...
U Milovic se rodí divoká hříbata i telata. Slavná klisna uhynula

Jaro přineslo do rezervace divokých koní v bývalém vojenském prostoru Milovic smutek i spoustu naděje. Před dvěma týdny sice uhynula klisna, která přivedla na...  celý článek

U silnějších motorů se místo jednoduchého molitanového filtru používají...
PORADNA: Vzduchový filtr u sekačky po vyprání raději olejem nenapouštějte

Celý život peru vzduchový filtr u sekačky jarovou vodou a teď jsem se v nějaké diskusi dočetl, že správně bych ho před nasazením do stroje měl napustit olejem,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.