Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Naturalem letitý sekačkový motor nezničíte, víc mu škodí starý benzin

aktualizováno 
Staré zahradní sekačky používaly jako palivo Special 91. Jenže pump, kde ho lze koupit, je stále méně. Bez obav ho můžete nahradit Naturalem 95.

Benzin Special dnes už téměř neseženete. | foto: MF DNES

"Máme doma starou sekačku. Když jsem pátral u prodejců zahradní techniky, zda ho mohu nahradit Naturalem, nedokázali se shodnout. Jeden tvrdil, že to lze bez problémů, druhý radil přidávat jakási aditiva, třetí varoval, že se kvůli vyššímu oktanovému číslu sníží životnost motoru," píše čtenář Hobby.

Starou sekačku vyhazovat nechce. "Skelet není prolezlý rzí, motor šlape jako hodinky," popisuje.

"Starý benzin Special se dlouho na pumpách držel hlavně kvůli starším motorům s litinovými hlavami bez vkládaných ventilových sedel, jako byly například Škody 105 nebo 120," vysvětluje Jiří Vorlíček ze společnosti Husqvarna. "Proto bylo třeba je domazat. Laicky si to můžete představit tak, že ventily se při dosednutí ještě pootočily a kvůli tomu potřebovaly mazání. Ale i starší sekačky jezdící na Special už měly jinou konstrukci, takže toto nebezpečí nehrozí," popisuje odlišnosti motorů.

Princip čtyřtaktního motoru

Princip čtyřtaktního motoru

K námitce, že vyšší oktanové číslo může motor poškodit tvrdí: "Možná byste tam rozdíl teplot naměřili, ale troufám si tvrdit, že by to byly hodnoty měřitelné tak v laboratoři."

Daleko horší je podle něj používat starý benzín. "Naše benziny obsahují průměrně čtyři procenta ethanolu. Alkohol nezpůsobuje problémy s životností a výrobci motorů pro zahradní techniku zaručují funkčnost až do deseti procent," ujišťuje.

Alkoholová příměs skrývá jinou past. "Zatímco ropná, uhlovodíková paliva mají nasycené vazby, alkoholové příměsi mají dvojné vazby, které mají tendenci z ovzduší navazovat kyslík. Tím se vytváří voda," nabízí opakování učiva ze základní školy.

Když si tedy před zimou nevyjedete benzin z nádrže, bude voda sedimentovat a může ucpat kanálky v karburátoru. Způsobuje taky korozi lehkých kovů. Stejně tak stará "směs" benzinu a vody z kanystru.

Princip dvoutaktního motoru

Princip dvoutaktního motoru

"Nejcitlivější je to u dvoutaktů. Tam je palivo smíchané s olejem i v prostoru pod válcem a má za úkol mazat. A představte si, že v místě, kde má mazat stěny válce mezerou mezi válcem a pístem, se vysokou teplotou vodní složky z benzinu vypaří. V tom okamžiku vznikne místo, kde motor na okamžik přestane mazat. A tak může dojít k zadření motoru," vysvětluje, proč výrobci podmiňují  záruky používáním čerstvého benzinu.

U čtyřtaktů se benzín do pracovní části vstřikuje horem, nicméně může zase dojít k zadření ventilů.

Autor:




Nejčtenější

Pro kus dobrého jídla jsou psi ochotní udělat všechno.
Psi jsou pro jídlo schopni udělat cokoliv. I podfouknout svého páníčka

Marianne Heberleinová z curyšské univerzity doma pozorovala nepravosti svých psů, udivovala ji jejich vynalézavost. S kolegy vytvořila studii, která podle ní...  celý článek

Vizualizace budoucí podoby výsadby u hřbitovní zdi, tzv. babiččiny zahrádky.
Zahradu klidně budujte postupně, nejdůležitější je koncept

Tato zahrada skýtá útočiště vážně nemocným dětem a jejich rodinám. Místo užívá komunita lidí, z nichž každý jeden může přispět k jeho budování. I když není...  celý článek

Housenka zavíječe zimostrázového
PORADNA: Mám skoro zničený buxus od zavíječe. Co proti tomu mohu dělat

Na začátku května jsem zjistila, že mi buxus na zahradě skoro sežral zavíječ zimostrázový. Myslím, že to tentokrát ještě přežil, ale bojím se, aby se to příští...  celý článek

Pstruh obecný potoční
Pstruh potoční je už dnes skoro ohrožená ryba, tvrdí rybář Jakub Vágner

Kvůli kormoránům i lidem je dnes pstruh žijící v potocích vzácností, říká Jakub Vágner v novém dílu pořadu S Jakubem na rybách. Probere techniky lovu pstruhů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.