Benzin Special dnes už téměř neseženete.

Benzin Special dnes už téměř neseženete. | foto: MF DNES

Naturalem letitý sekačkový motor nezničíte, víc mu škodí starý benzin

  • 18
Staré zahradní sekačky používaly jako palivo Special 91. Jenže pump, kde ho lze koupit, je stále méně. Bez obav ho můžete nahradit Naturalem 95.

"Máme doma starou sekačku. Když jsem pátral u prodejců zahradní techniky, zda ho mohu nahradit Naturalem, nedokázali se shodnout. Jeden tvrdil, že to lze bez problémů, druhý radil přidávat jakási aditiva, třetí varoval, že se kvůli vyššímu oktanovému číslu sníží životnost motoru," píše čtenář Hobby.

Starou sekačku vyhazovat nechce. "Skelet není prolezlý rzí, motor šlape jako hodinky," popisuje.

"Starý benzin Special se dlouho na pumpách držel hlavně kvůli starším motorům s litinovými hlavami bez vkládaných ventilových sedel, jako byly například Škody 105 nebo 120," vysvětluje Jiří Vorlíček ze společnosti Husqvarna. "Proto bylo třeba je domazat. Laicky si to můžete představit tak, že ventily se při dosednutí ještě pootočily a kvůli tomu potřebovaly mazání. Ale i starší sekačky jezdící na Special už měly jinou konstrukci, takže toto nebezpečí nehrozí," popisuje odlišnosti motorů.

Princip čtyřtaktního motoru

K námitce, že vyšší oktanové číslo může motor poškodit tvrdí: "Možná byste tam rozdíl teplot naměřili, ale troufám si tvrdit, že by to byly hodnoty měřitelné tak v laboratoři."

Daleko horší je podle něj používat starý benzín. "Naše benziny obsahují průměrně čtyři procenta ethanolu. Alkohol nezpůsobuje problémy s životností a výrobci motorů pro zahradní techniku zaručují funkčnost až do deseti procent," ujišťuje.

Alkoholová příměs skrývá jinou past. "Zatímco ropná, uhlovodíková paliva mají nasycené vazby, alkoholové příměsi mají dvojné vazby, které mají tendenci z ovzduší navazovat kyslík. Tím se vytváří voda," nabízí opakování učiva ze základní školy.

Když si tedy před zimou nevyjedete benzin z nádrže, bude voda sedimentovat a může ucpat kanálky v karburátoru. Způsobuje taky korozi lehkých kovů. Stejně tak stará "směs" benzinu a vody z kanystru.

Princip dvoutaktního motoru

"Nejcitlivější je to u dvoutaktů. Tam je palivo smíchané s olejem i v prostoru pod válcem a má za úkol mazat. A představte si, že v místě, kde má mazat stěny válce mezerou mezi válcem a pístem, se vysokou teplotou vodní složky z benzinu vypaří. V tom okamžiku vznikne místo, kde motor na okamžik přestane mazat. A tak může dojít k zadření motoru," vysvětluje, proč výrobci podmiňují  záruky používáním čerstvého benzinu.

U čtyřtaktů se benzín do pracovní části vstřikuje horem, nicméně může zase dojít k zadření ventilů.