Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lodě s elektromotorem smějí ode dneška všude. Omezení podstatně ubude

aktualizováno 
Od středy se po více než 40 letech uvolňují pravidla pro provoz člunů na českých vodách. Dlouholeté zákazy, které považovaly jachting za zábavu zbohatlíků, jsou pryč.

Motorové čluny budou mít více příležitostí. | foto: Profimedia.cz

Do 15. dubna platil zákaz plavby s loděmi se spalovacím motorem v téměř celé České republice, na většině velkých přehrad a jezer. Povoleny byly jen velké řeky, z větších vodních nádrží se smělo v podstatě jen na Slapech, Orlíku, Rozkoši – ale tam pouze pomalu ve výtlačné plavbě. Kromě těchto nádrží se už skoro nikde jinde nemohlo plout. Vodní skútry nesměly veřejně v podstatě vůbec nikde, ani na těch řekách.

Největší změny

  • je zrušeno mnoho omezení a limitů, např. Froudeho číslo
  • jsou zrušeny všechny zákazy, podmínky a omezení rychlosti na Slapech, Orlíku a dalších plochách, může se plout i ve skluzu
  • vodní skútry už nejsou vyčleňovány z plavby a mohou nyní všude, kde mohou jiné rekreační lodě –  to je obrovská změna, dosud nesměly nikam
  • přibyly povolené velké nádrže, kam se dříve nesmělo, nyní se po nich smí plout s motorem do 10 kW – je to v příloze 2 vyhlášky. Jde o významné vodní nádrže. Lipno, Nové Mlýny, Brno, Vranov, Máchovo jezero, Hracholusky, rybník Svět a Vltavu až k Budějovicím.

Tento zákaz vznikl za socialismu a přežíval dodnes. V posledních letech byl upraven vyhláškou 241/2002 Sb. Ta byla letos zrušena a od 15. dubna 2015 začne platit vyhláška nová, která ji nahrazuje. Je to vyhláška 46/2015 Sb. Vyšla ve Sbírce zákonů dne 17. března 2015.

„Říkalo se, že jachtaři jsou zbohatlíci a je to sport bílých límečků. Tuším, že ten zákaz přišel v roce 1971 jako jeden z prvních normalizačních zákazů. Když si vzpomenete na film s Jaroslavem Marvanem Dovolená s Andělem, ještě se tam lodičky normálně provozovaly,“ říká Petr Novotný z Asociace lodního průmyslu.

Jediné spory se očekávají u určité části rybářů, kteří chytají ze břehu a nemají rádi, když je někdo ruší. „Ale ti, kteří dávají přednost aktivnímu lovu z lodě, jsou rádi. Například na Lipně mnohokrát prosili, aby mohli mít motor. Když se totiž na té obří ploše rozpoutala bouřka, byl problém se včas dostat na břeh,“ vysvětluje Novotný.

Podle prvního nahlédnutí do nové vyhlášky to vypadá tak, že s elektromotorem budete moci kamkoliv. U lodí se spalovacím motorem budou dál platit jistá omezení. Například na Vltavě nebo na Labi bude možné plout volně, na jiných vodách, například na Lipně, Mušově, Nových Mlýnech jen do výkonu 10 kW.

„Myslím, že převážná část rybářů bude nadšená hlavně tím, že elektromotor bude moci být prakticky všude. Navíc je absolutně tichý, nikoho neruší, nehrozí ekologické znečištění. Je levný, za deset tisíc koupíte člun i s elektromotorem a máte obrovskou šanci dostat se až někam doprostřed přehrady, daleko od lidí,“ říká Jiří Louthan, šéfredaktor rybářského serveru Časnaryby.cz. Upozorňuje však, že od majitelů rychlých člunů se spalovacím motorem to bude chtít ohleduplnost.

Pokud máte zájem prostudovat si novou vyhlášku, můžete si ji stáhnout ZDE. Protože se v ní stanovuje, kde se nesmí plout, bude ještě chvíli trvat, než vznikne dokument, který naopak vypíše kompletní seznam vod, na který plout můžete.

Autor:
Témata: Zajímavosti


Dremo Personaldienstleistung GmbH
Ošetřovatel, pečovatel - Německo (m/ž

Dremo Personaldienstleistung GmbH
Německo
nabízený plat: 48 000 - 54 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.