Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nové plechové elektrické vláčky Merkur jdou na dračku, výrobce nestíhá

  0:09aktualizováno  0:09
Ke stavebnici z plechových dílků spojovaných šroubky vytvořil výrobce ještě ucelenou kolekci modelů plechových elektrických vláčků. Začali se třemi vagonky a jednou lokomotivou, nyní mají v nabídce 120 druhů vagonků a 15 lokomotiv.

Montáž elektrické lokomotivy ve firmě Merkur Toys v Polici nad Metují | foto: ČTK

Výrobu železničních vagonků a lokomotiv připravovali v Polici nad Metují na Náchodsku několik let. Navázali tak na výrobu vláčků, která v Polici skončila před desítkami let. "Jejich původní výroba skončila v roce 1968 a nic se z ní nezachovalo. Vše jsme museli vymyslet znovu," řekl ředitel firmy Merkur Toys Jaromír Kříž.

Kompletní plechová železniční nabídka

Součástí nabídky jsou i domečky, železniční budovy, mosty nebo stromečky pro vytvoření modelu kolejiště. Další doplňky si každý může postavit z klasické stavebnice, jak by potvrdil dlouholetý sběratel stavebnic Merkur Jiří Mládek, viz předchozí článek. Firma dokonce chystá i venkovní provedení vláčků, které půjde použít třeba do modelu kolejiště na zahradě.

Ocelové město sestavené z dílů stavebnice Merkur. Vikingskou loď sestavenou z dílů stavebnice Merkur najdete mezi exponáty podnikového muzea.

Zájem o vláčky již nyní podle Kříže překonává očekávání a poptávka převyšuje výrobní možnosti. "Byl to do jisté míry krok do neznáma, který vychází," řekl Kříž. Není divu, podle průzkumů jsou vláčky jako hračka u dětí velmi oblíbené. Když má dítě na výběr z několika hraček, údajně v 80 procentech sáhne právě po vláčku.

Kříž předpokládá, že asi polovina vláčků skončí v zahraničí, zejména v Německu, Francii, Nizozemsku, Rakousku, Švýcarsku či Velké Británii. "Pro zahraniční odběratele děláme vláčky s nápisy a barvami podle jejich přání." A dodává: "Pozitivní ohlas na vláčky jsme zaznamenali i na únorovém veletrhu hraček v německém Norimberku," řekl Kříž. Věří, že současný roční obrat kolem 30 milionů korun by výroba vláčků mohla posílit o miliony korun.

Těšte se na programovatelnou robotickou stavebnici

Ani o samotnou klasickou stavebnici Merkur zájem neupadá ani v době hospodářské krize. "Lidé vědí, že se vyplatí dát dítěti prověřenou hračku, která rozvíjí jeho schopnosti," řekl Kříž. Letos by firma například chtěla na trh uvést programovatelnou robotickou stavebnici na elektřinu.

Ředitel firmy Merkur Toys z Police nad Metují Jaromír Kříž rovná exponáty v podnikovém muzeu.

Ředitel firmy Merkur Toys z Police nad Metují Jaromír Kříž rovná exponáty v podnikovém muzeu.

Historická stavebnice Merkur z 20. století v podnikovém muzeu.

Historická stavebnice Merkur z 20. století v podnikovém muzeu.

Merkur Toys vláčky a stavebnice v Polici vyrábí ve dvou provozech s asi 60 zaměstnanci. V Polici také provozuje od roku 2006 muzeum stavebnice Merkur, které se s loňskou návštěvou asi 40 000 lidí zařadilo mezi nejnavštěvovanější kulturní instituce a památky v regionu.

Z historie výroby stavebnice Merkur

Montáž parních strojů ve firmě Merkur Toys v Polici nad Metují.Počátky stavebnice Merkur jsou datovány k roku 1920, kdy Jaroslav Vancl založil firmu Inventor. Původní systém spojování jednotlivých dílů stavebnice kovovými háčky byl v roce 1925 nahrazen novým systémem - spojováním šroubky a matičkami - který se zachoval v nezměněné podobě dodnes. V dnešní době stavebnice žije díky Jaromíru Křížovi a jeho synům, kteří po roce 1989 převzali výrobu této tradiční české hračky. V letech 1996 a 1997 byl Merkur vyhlášen Hračkou roku.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.